Terug Gemeenteraad

do 26/11/2020 - 20:00 digitaal

Openbare zitting

Ondersteunende diensten

Secretariaat

Afdeling Mens

Dienst cultuur

Dienst jeugd

  • Voor de uitbetaling van de subsidies voor de erkende verenigingen, werd in de verschillende reglementen opgenomen dat elke vereniging jaarlijks een verantwoordingsdossier moet indienen. Voor de uitbetaling van de subsidies van 2020, wordt voorgesteld om af te wijken van de door de gemeenteraad vastgestelde reglementen om subsidies aan verenigingen (sport- jeugd- cultuur) toe te kennen. Er wordt voorgesteld om voor het dienstjaar 2020 de reguliere subsidie aan de verenigingen (sport – jeugd – cultuur) te berekenen op basis van de verkregen subsidies in het jaar 2018 en 2019 en daar het gemiddelde van te nemen. 

    De gemeenteraad wordt gevraagd akkoord te gaan met deze berekening.

Dienst gezin en welzijn

  • Vanaf 2021 zal de eerstelijnszone Kemp en Duin de intergemeentelijke preventiewerking organiseren.

    Voor de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstelling “De Vlaming leeft gezonder in 2025” voorziet het strategisch plan in het versterken van het lokale beleid om overal te komen tot ‘gezonde gemeenten’, het meer inzetten op terreinwerk en op initiatieven om de sociale ongelijkheid in preventie te verminderen.

    De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te geven aan bijgevoegde engagementsverklaring Lokale Preventiewerking en aan de gevraagde cofinanciering vanaf 2021. 

  • Artikel 2 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de Covid-19-pandemie te versterken bepaalt dat in de schoot van de zorgraden een pool van huisbezoekers moet opgericht worden waarmee de 3 in het BVR omschreven rollen of taken kunnen uitgevoerd worden. Heden wordt een samenwerkingsovereenkomst met ELZ Kemp en Duin ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. 

Dienst toerisme

Afdeling Technische diensten

Dienst openbare werken

Algemene diensten

Personeelsdienst

  • De rechtspositieregelingen (RPR) van gemeente en OCMW Zutendaal zijn dringend aan een update toe. Eerst was het de bedoeling om de RPR aan te passen naar aanleiding van het besluit van de Vlaamse regering in 2019. Maar dat RPR besluit is niet gekomen en de voorspellingen zijn dat het nieuwe RPR besluit er pas in 2022-23 zou komen.

    Gemeente en OCMW van Zutendaal kunnen echter niet blijven wachten op dit besluit en dienen de RPR aan te passen aan de nieuwe noden en richtlijnen.

    De wijzigingen zijn identiek voor de gemeente als voor het OCMW om nu al te streven naar zoveel mogelijk uniformiteit.

    Met de vakbonden is op 10 november hierover een protocol van akkoord afgesloten. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijzigingen aan de RPR goed te keuren.

  • Als gevolg van de wijziging van de rechtspositieregeling dient ook het arbeidsreglement aangepast te worden. Tevens worden nieuwe bijlagen toegevoegd om de steeds veranderende werkomstandigheden goed te kunnen blijven opvolgen. Het arbeidsreglement voor de gemeente en het OCMW zijn al sinds 25 maart 2010 geldend voor beide besturen.

    Met de vakbonden is op 10 november hierover een protocol van akkoord afgesloten.

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijzigingen aan het AR goed te keuren.

  • Het organogram van het lokaal bestuur geeft aan welke personeelsbezetting er moet zijn om de taken van het lokaal bestuur adequaat te kunnen uitvoeren. Door nieuwe/gewijzigde wetgeving, technologische ontwikkelingen, nieuwe noden en nieuwe initiatieven van het bestuur, is dit document constant onderhevig aan wijzigingen.

    Als bijlage daarom de het nieuwe voorstel van organogram om de nieuwe uitdagingen en noden het hoofd te bieden.

    Met de vakbonden is op 10 november hierover een protocol van akkoord afgesloten.

    Aan de gemeenteraad  wordt gevraagd om de wijzigingen goed te keuren.