ma 12/09/2022 - 15:00 schepenzaal
Er wordt door de financiële dienst voorgesteld om een opbrengst van belasting op verspreiding van reclame oninbaar te verklaren.
De lijst van kosten wordt voorgelegd aan het schepencollege.
De lijst van bestelbonnen in bijlage wordt voorgelegd aan het schepencollege.
Het kohier verblijfsbelasting logies 2022 wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het schepencollege.
Gelieve in bijlage het schrijven te vinden van Kind en Gezin - Afdeling Kinderopvang Leuven in het kader van het toekennen van de vergunning van kinderopvanglocatie De Bengeltjes, gevestigd op Blookbergstraat 3 / 1.1. De vergunning wordt toegekend voor 18 kinderopvangplaatsen, voor baby's en peuters.
Het Departement Werk en Sociale Economie lanceerde de oproep digibanken. Deze oproep richt zich in fase 2 op de uitrol van de samenwerkingsstrategie die werkt rond het verkleinen van de digitale kloof. Voorliggend dossier is het projectdossier om toegang te krijgen tot fase 2.
Bijlagen aan dit dossier:
1. Samenwerkingsovereenkomst Digibanken pdf
2. Samenwerkingsstrategie Digibanken pdf
3. Planning Digibanken pdf
4. Totaal begroting Digibanken pdf
Opvang.Vlaanderen is een softwarebedrijf dat via een online platform ouders de mogelijkheid biedt om rechtstreeks in te schrijven in de zoektocht naar opvang.
Voordelen:
- het vergemakkelijkt de zoektocht naar opvanglocaties in de buurt, men kan rechtstreeks de aanvraag plaatsen
- de medewerker van het Lokaal Loket Kinderopvang kan adv deze tool de vrije plaatsen in de gemeente volgen.
- alle opvanginitiatieven kunnen dit raadplegen.
- eventueel kan de buitenschoolse opvang er op termijn ook gebruik van maken.
Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK)
- online (Teams) toelichting aan de leden van het LOK op 16.02.22 door Anton Aerts (Opvang.Vlaanderen)
- op agenda van het LOK tijdens vergadering op 23.05.22. Uit het verslag van deze vergadering; Voor het van start gaan met het online platform kan het gemeentebestuur een beslissing nemen. Tegen het volgende LOK meer nieuws of Zutendaal hierop inpikt.
1. Wat is er nodig om te lanceren? Opvang.Vlaanderen begeleidt gemeenten bij de opstart adv een gestructureerd proces. Dit proces wordt toegelicht in een kick-off overleg, tijdens dit overleg wordt een datum geprikt voor de workshop (leren werken met het platform, in de gemeente zelf). Naderhand krijgen de opvanginitiatieven de tijd om hun profiel in orde te maken.2. Wanneer best lanceren? Idealiter nog in 2022, om in 2023 te kunnen rapporteren. De workshop kan dan ook nog in 2022 plaatsvinden. Omwille van uitbreiding en professionalisering van het proces gaan de opstartkosten verhogen van €1210 (ons subsidiebedrag) naar €2000, deze verhoging gebeurt in 2023.
Gelieve in bijlage een schrijven te vinden van Inclusie Ambassade (voorheen Vijftact) met betrekking tot een bevraging in het kader van een inclusievere gemeente. Vanaf half juli 2022 maakt men een tussenstand van het gelijke kansenbeleid tav mensen met een beperking in het lokale beleid en in de lopende beleidsperiode.
Wat werd er gerealiseerd? Wat staat er nog op de to do lijsten? De vragenlijst verloopt digitaal en kan ingevuld worden tegen 15 september.
Start tweede openbaar onderzoek: Verkaveling Zutendaal, Asserweg (links van huisnr. 130) door aangepast plan.
Op 19 augustus 2022 werd een proces-verbaal opgesteld voor het niet naleven van de milieuhygiënewetgeving door een bedrijf te Zutendaal.
Door de dienst Woonbeleid GAOZ werd vastgesteld dat voor bovenvermelde dossiers (20223, 20224, 20226, 20227, 20228) sedert meer dan 1 jaar onbewoond zijn.
Voor deze dossiers werd geen betwisting van het vermoeden van leegstand ontvangen.
Er wordt voorgesteld om voormelde adressen op te nemen in het leegstandsregister.
Voor de dossiers 20221, 20225, 202211 werd een vrijstelling tot opname in het leegstandsregister toegekend.
verkaveling Noordlaan 36 - uitbreiding distributienet buiten het project - offerte Fluvius
Naar aanleiding van de Strapdag op vrijdag 16 september 2022 vraagt kleuter- en basisschool De Parel of volgende straten gedeeltelijk afsloten kunnen worden d.m.v. nadarhekken opdat ze voor de kleuters en de eerste graad een veilig fietsmoment kunnen organiseren op de openbare weg:
1. Nachtegalenstraat tussen de Pierewiet en de Vonderstraat
2. Eikenstraat tussen de Rechtestraat en de Koelbrikstraat
Aanpassing Fietsroute Sellerveldstraat - voorstel samenwerking Genk
De kernen van de Vlaamse steden en gemeenten kampen met twee uitdagingen die een negatieve impact hebben op de bedrijvigheid en levendigheid. Ten eerste is er de relatieve overwaardering van vastgoed in de kernen ten opzichte van buurten buiten het centrum en in de rand, die de vestiging van zowel economische activiteiten als bewoning in de kern minder aantrekkelijk maakt. En ten tweede heeft een groot aantal kernen – al dan niet terecht – te maken met een imago van slechte bereikbaarheid die handelaars en bezoekers weghoudt ten voordele van handelszaken buiten de kern. In de bevraging die in 2019 bij de gemeenten is gebeurd over het handelsvestigingsbeleid en kernversterkende maatregelen, vroegen de gemeenten naar ondersteuning voor initiatieven in functie van de verbetering van de bereikbaarheid van hun handelskernen. Voorbeelden van zo’n initiatieven zijn openbare werken, routebegeleiding, parkeerbeleid, belevering, enz. Ook de inzet van de Profploeg zal in een aantal gemeenten aanleiding geven tot het nemen van dergelijke maatregelen. Met deze oproep wil het Agentschap Innoveren en Ondernemen gemeenten ondersteunen die initiatieven nemen om de bereikbaarheid van hun kernen te verbeteren. Het agentschap wil concreet twee zaken bereiken:
Als bijlage het aanvraagdossier om in aanmerking te komen voor de projectsubsidie
De rijksdienst voor sociale zekerheid controleert op de tewerkstellingsverplichting in het kader van de sociale maribel.
Als bijlage het rapport voor de controle van het jaar 2019.