Terug
Gepubliceerd op 31/08/2022

2022_GR_00088 - Openstelling vacature algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 25/08/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid

Secretaris

Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00088 - Openstelling vacature algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00088 - Openstelling vacature algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring 2022_GR_00088 - Openstelling vacature algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 19 mei 2022 nam de gemeenteraad kennis van de ambtsneerlegging wegens pensionering van Marc Vanhengel, algemeen directeur, en wel met ingang van 1 mei 2023. Het dossier wordt door het college van burgemeester en schepenen overgedragen aan de gemeenteraad voor de bepaling van de verdere procedure omdat de gemeenteraad aanstellende overheid is.

Artikel 166 en 167 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt hierover het volgende:

Art. 166 Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering. 

Art 167 De gemeenteraad stelt de algemeen directeur en de financieel directeur aan binnen zes maanden nadat het ambt vacant is geworden. Die termijn kan eenmaal worden verlengd met maximaal zes maanden, als de wervings- of bevorderingsprocedure is opgestart of als die procedure geen geslaagde kandidaat heeft opgeleverd.

Conform artikel 30 van de rechtspositieregeling wordt de selectieprocedure van de algemeen directeur uitbesteed aan een extern selectiebureau. Op het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2022 werd CC consult aangesteld als extern selectiebureau.

Juridische grond

  • Decreet Lokaal Bestuur, en meer bepaald de artikelen 162 tem. 175 betreffende de bepalingen over de functie van de algemeen directeur en de overgangsbepalingen art. 589 par. 3.
  • Wet van 29 juli 1991 over de motivering van bestuurshandelingen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 7 december 2007 bepaalt de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
  • De personeelsformatie van de Gemeente Zutendaal vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 november 2020; 
  • De rechtspositieregeling goedgekeurd in het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2020, meer bepaald:
    1. de artikelen 155 en 156 betreffende de definitieve ambtsneerlegging van het statutaire personeelslid;
    2. de artikelen 171 betreffende de definitieve ambtsneerlegging van het statutaire personeelslid;
    3. de artikelen 28 tem. 31 betreffende specifieke bepalingen voor de aanwerving van de algemeen directeur en de financieel directeur;
  • de functiebeschrijving algemeen directeur voor gemeente -en OCMW-bestuur van Zutendaal.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Een voltijdse betrekking in statutair dienstverband van algemeen directeur vacant te verklaren en de betrekking in te vullen via een aanwervingsprocedure zoals bepaald in de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.

Artikel 2

De vacature zal bekend gemaakt worden zoals bepaald in art. 10 van de rechtspositieregeling. 

De publicatie voor de kandidaatstelling voor de vacante betrekking zal minimaal gebeuren via volgende kanalen:

  • VDAB
  • Gemeentelijke website
  • Jobat
  • VVSG
  • Het Belang van Limburg

De verdere uitwerking hiervan wordt gedelegeerd aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Artikel 3

De functiebeschrijving van de betrekking algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.

Artikel 4

CC Select werd in zitting van 19 april 2022 op basis van de overheidsopdracht “het organiseren van een allesomvattende selectieprocedure voor de aanwerving van de functie van Algemeen Directeur (decretale graad)” door het College van Burgemeester en Schepenen als selectiekantoor aangesteld. Deze aanstelling wordt bevestigd.

Artikel 5

De selectiecommissie wordt in overleg met CC Select als volgt vastgesteld:

  • Luc De Bock, senior adviseur CC Select, voorzitter van de selectiecommissie
  • Maike Stieners, algemeen directeur stad en OCMW Maaseik
  • William Vancleynenbreughel, algemeen directeur gemeente en OCMW Lanaken
  • Lieven Janssens, professor UA en burgemeester gemeente Vorselaar
  • Secretaris van de selectiecommissie: Petra Jacobs, adviseur CC Select

Indien één van voornoemde personen niet in de mogelijkheid is om te zetelen in de selectiecommissie, wordt het College van Burgemeester en Schepenen gedelegeerd om een vervangend lid aan te duiden. 

Artikel 6

De functie wordt vacant verklaard op 1 mei 2023.

De bekendmaking via publicatie gebeurt vanaf 14 september 2022

De kandidaturen worden aanvaard tot 20 oktober 2022

De gemeenteraad keurt het bijgevoegde voorstel van vacaturetekst goed.

De data opgenomen in deze vacaturetekst en de wijze van het indienen van sollicitaties kunnen in samenspraak met het selectiebureau en de selectiecommissie nog aangepast worden.

Artikel 7

Op basis van de goedgekeurde functiebeschrijving moeten de kandidaten, naast de geldende algemene toelatings- en wervingsvoorwaarden zoals bepaald in de rechtspositieregeling, voldoen aan volgende vereisten:

  • Belgische nationaliteit 
  • Toelatings- en aanwervingsvoorwaarden voor kandidaten via de aanwervingsprocedure:
    • Voldoen aan de diplomavereiste die geldt voor het niveau waarin de functie gesitueerd is, conform het ministerieel besluit van de Vlaamse Overheid van 19 februari 2013 tot vaststelling van de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau ter uitvoering van artikel 11, §2, tweede lid van het Besluit van 7 december 2007 van de Vlaamse Regering betreffende de Rechtspositieregeling van het gemeente- en het provinciepersoneel, met name een masterdiploma of een diploma hieraan gelijkgesteld.
    • Gelet op de specificiteit van de functie is het noodzakelijk dat de kandidaten beschikken over 5 jaar relevante, professionele leidinggevende ervaring op managementniveau.

Artikel 8

Op basis van de functiebeschrijving wordt het selectieprogramma vastgelegd. Dit bestaat uit volgende selectietechnieken:

  1. Thuisopdracht: een proef die de management- en leiderschapscapaciteiten test zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur
  2. Mondeling gedeelte bestaande uit een presentatie van de thuisopdracht en een diepte interview waarbij de motivatie en ervaring van de kandidaat getoetst wordt
  3. Assessment

Kandidaten moeten minstens 50% op de eerste en het tweede selectietechniek behalen en 60% op beide selectietechnieken samen.  

Het assessment bepaalt of de kandidaat geschikt of niet geschikt is voor de functie

Artikel 9

Rekening houdend met het art. 589 par.3 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de voormalige secretarissen uit gemeenten en OCMW die niet benoemd werden als algemeen directeur in een overgangsfase tot 31/12/2023, vrijgesteld zijn van deelname aan de selectieproeven en geacht worden hieraan te voldoen. 

Om een objectieve vergelijking mogelijk te maken tussen de kandidaten uit de officiële wervingsprocedure en de secretarissen die als kandidaat instromen via artikel 589 van het decreet lokaal bestuur, wordt een bijkomende proef voorzien.

Deze proef bestaat uit een jurygesprek met dezelfde selectiecommissie waarbij de vooropgestelde competenties getoetst worden zodat de jury een vergelijking op basis van titels en verdiensten kan opmaken tussen de geslaagde kandidaten uit de selectieprocedure en de op basis van artikel 589 §3 vrijgestelde kandidaten algemeen directeur.

In de vergelijking van titels en verdiensten zullen volgende competenties getoetst worden :

  • Aantoonbare leidinggevende ervaring (40%)
  • Ervaring m.b.t. beleidsondersteuning en visieontwikkeling (30%)
  • Kennis van management van organisaties (20%)
  • Bestuurlijke kennis (10%)

 De toetsing zal gebeuren op basis van: 

  • een managementproef vergelijkbaar met de thuisopdracht zoals bepaald in art 9
  • een portefolio van maximaal 5 pagina’s, bestaande uit:
    • Aantoonbare ervaring (incl. eventuele evaluaties)
    • Diploma's
    • Bijkomende relevante vorming
  • een interview waarbij de motivatie en ervaring van de kandidaat getoetst wordt.
  •  De geslaagde kandidaten uit de voorgaande proeven van de selectieprocedure worden vrijgesteld van de managementproef en het gesprek gezien de bespreking hiervan reeds opgenomen werd in de mondelinge proef. 

Artikel 10

Een wervingsreserve te voorzien voor de functie van algemeen directeur, met opname van de niet-aangestelde geslaagde kandidaten voor een maximale duur van twee jaar.

Artikel 11

Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de opvolging en de verdere afhandeling van de selectieprocedure.

Artikel 12

Dit besluit wordt conform de voorschriften van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.