Op 19 mei 2022 nam de gemeenteraad kennis van de ambtsneerlegging wegens pensionering van Marc Vanhengel, algemeen directeur, en wel met ingang van 1 mei 2023. Het dossier wordt door het college van burgemeester en schepenen overgedragen aan de gemeenteraad voor de bepaling van de verdere procedure omdat de gemeenteraad aanstellende overheid is.
Artikel 166 en 167 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt hierover het volgende:
Art. 166 Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.
Art 167 De gemeenteraad stelt de algemeen directeur en de financieel directeur aan binnen zes maanden nadat het ambt vacant is geworden. Die termijn kan eenmaal worden verlengd met maximaal zes maanden, als de wervings- of bevorderingsprocedure is opgestart of als die procedure geen geslaagde kandidaat heeft opgeleverd.
Conform artikel 30 van de rechtspositieregeling wordt de selectieprocedure van de algemeen directeur uitbesteed aan een extern selectiebureau. Op het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2022 werd CC consult aangesteld als extern selectiebureau.
Een voltijdse betrekking in statutair dienstverband van algemeen directeur vacant te verklaren en de betrekking in te vullen via een aanwervingsprocedure zoals bepaald in de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
De vacature zal bekend gemaakt worden zoals bepaald in art. 10 van de rechtspositieregeling.
De publicatie voor de kandidaatstelling voor de vacante betrekking zal minimaal gebeuren via volgende kanalen:
De verdere uitwerking hiervan wordt gedelegeerd aan het College van Burgemeester en Schepenen.
De functiebeschrijving van de betrekking algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.
CC Select werd in zitting van 19 april 2022 op basis van de overheidsopdracht “het organiseren van een allesomvattende selectieprocedure voor de aanwerving van de functie van Algemeen Directeur (decretale graad)” door het College van Burgemeester en Schepenen als selectiekantoor aangesteld. Deze aanstelling wordt bevestigd.
De selectiecommissie wordt in overleg met CC Select als volgt vastgesteld:
Indien één van voornoemde personen niet in de mogelijkheid is om te zetelen in de selectiecommissie, wordt het College van Burgemeester en Schepenen gedelegeerd om een vervangend lid aan te duiden.
De functie wordt vacant verklaard op 1 mei 2023.
De bekendmaking via publicatie gebeurt vanaf 14 september 2022
De kandidaturen worden aanvaard tot 20 oktober 2022
De gemeenteraad keurt het bijgevoegde voorstel van vacaturetekst goed.
De data opgenomen in deze vacaturetekst en de wijze van het indienen van sollicitaties kunnen in samenspraak met het selectiebureau en de selectiecommissie nog aangepast worden.
Op basis van de goedgekeurde functiebeschrijving moeten de kandidaten, naast de geldende algemene toelatings- en wervingsvoorwaarden zoals bepaald in de rechtspositieregeling, voldoen aan volgende vereisten:
Op basis van de functiebeschrijving wordt het selectieprogramma vastgelegd. Dit bestaat uit volgende selectietechnieken:
Kandidaten moeten minstens 50% op de eerste en het tweede selectietechniek behalen en 60% op beide selectietechnieken samen.
Het assessment bepaalt of de kandidaat geschikt of niet geschikt is voor de functie
Rekening houdend met het art. 589 par.3 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de voormalige secretarissen uit gemeenten en OCMW die niet benoemd werden als algemeen directeur in een overgangsfase tot 31/12/2023, vrijgesteld zijn van deelname aan de selectieproeven en geacht worden hieraan te voldoen.
Om een objectieve vergelijking mogelijk te maken tussen de kandidaten uit de officiële wervingsprocedure en de secretarissen die als kandidaat instromen via artikel 589 van het decreet lokaal bestuur, wordt een bijkomende proef voorzien.
Deze proef bestaat uit een jurygesprek met dezelfde selectiecommissie waarbij de vooropgestelde competenties getoetst worden zodat de jury een vergelijking op basis van titels en verdiensten kan opmaken tussen de geslaagde kandidaten uit de selectieprocedure en de op basis van artikel 589 §3 vrijgestelde kandidaten algemeen directeur.
In de vergelijking van titels en verdiensten zullen volgende competenties getoetst worden :
De toetsing zal gebeuren op basis van:
Een wervingsreserve te voorzien voor de functie van algemeen directeur, met opname van de niet-aangestelde geslaagde kandidaten voor een maximale duur van twee jaar.
Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de opvolging en de verdere afhandeling van de selectieprocedure.
Dit besluit wordt conform de voorschriften van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.