Terug
Gepubliceerd op 31/08/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 25/08/2022 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur

Verontschuldigd

Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid

Secretaris

Marc Vanhengel, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00084 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 juni 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00084 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 juni 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00084 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 juni 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00084 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 juni 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 30 juni 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit om de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 30 juni 2022 goed te keuren.

2.

2022_GR_00089 - Herinrichting Asserweg: Samenwerkingsovereenkomst AWV en Fluvius - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00089 - Herinrichting Asserweg: Samenwerkingsovereenkomst AWV en Fluvius - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00089 - Herinrichting Asserweg: Samenwerkingsovereenkomst AWV en Fluvius - Goedkeuring

2022_GR_00089 - Herinrichting Asserweg: Samenwerkingsovereenkomst AWV en Fluvius - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De samenwerkingsovereenkomst tussen het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg, Fluvius en de gemeente Zutendaal voor gezamenlijke uitvoering van de werken voor de herinrichting van de Asserweg wordt ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het Agentschap Wegen en Verkeer Limburg, Fluvius en de gemeente Zutendaal voor gezamenlijke uitvoering van de werken voor de herinrichting van de Asserweg goed.

3.

2022_GR_00082 - Houtverkoop 2022 - deelname gezamenlijke verkoop - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00082 - Houtverkoop 2022 - deelname gezamenlijke verkoop - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00082 - Houtverkoop 2022 - deelname gezamenlijke verkoop - Goedkeuring

2022_GR_00082 - Houtverkoop 2022 - deelname gezamenlijke verkoop - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het schrijven van 8/6/2022 van het Agentschap voor Natuur en Bos, waarbij het gemeentebestuur Zutendaal uitgenodigd wordt om deel te nemen aan de gezamenlijke houtverkoop van 5/10/2022, die zal plaatsvinden in Bilzen, Landcommanderij Alden-Biezen, Kasteelstraat 6;

Gelet op de aanvullende bijzondere verkoopsvoorwaarden voor elk lot en de algemene verkoopsvoorwaarden van het Agentschap voor Natuur en Bos;

Overwegende dat ANB samenwerkt met Natuurinvest voor de volledige dienstverlening (hameren, verkoop, financiële opvolging);

Overwegende dat het gemeentebestuur de keuze wordt geboden om Natuurinvest te laten instaan voor de financiële opvolging of zelf te factureren;

Overwegende dat Natuurinvest 3 % van de totale verkoopprijs aanrekent voor haar dienstverlening, ook zonder de financiële opvolging;

Overwegende dat voor de verkoop, volmacht dient verleend aan het ABB om de loten op de verkoop definitief toe te wijzen aan de hoogste bieder, overeenkomstig de schattingsprijzen van ANB of een minimale afwijking tot 20 % in min;

Gelet op de handhaving van de voorbehoudsclausule door het gemeentebestuur:

Gelet op de opmetingsstaat van het ANB, waaruit blijkt dat er één lot te koop wordt aangeboden van 2944 m³ ;

Juridische grond

Gelet op het besluit van de Vlaamse Executieve van 7/6/2002 betreffende de algemene verkoopsvoorwaarden van de houtverkoop;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed dat de gemeente Zutendaal zal deelnemen aan de gezamenlijke houtverkoop georganiseerd door het Agentschap voor Natuur en Bos, samen met Natuurinvest, en kiest voor de volledige dienstverlening, inclusief de facturatie.

Artikel 2

De verkoopsvoorwaarden worden goedgekeurd.

Artikel 3

Volmacht wordt gegeven aan het ANB voor de definitieve toewijzing.

Artikel 4

De aanvullende bijzondere verkoopsvoorwaarden worden vastgelegd in het invulformulier en wordt naar het kantoor van het ANB gezonden.

Opsomming van de voorwaarden :

- schoontijd respecteren.

Artikel 5

Deze beslissing wordt overgezonden aan het kantoor van het ANB.

4.

2022_GR_00086 - BBC 2022 : Opvolgingsrapportering 1ste semester 2022 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00086 - BBC 2022 : Opvolgingsrapportering 1ste semester 2022 - Kennisneming
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00086 - BBC 2022 : Opvolgingsrapportering 1ste semester 2022 - Kennisneming

2022_GR_00086 - BBC 2022 : Opvolgingsrapportering 1ste semester 2022 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In het kader van de BBC is de opvolgingsrapportering van het eerste semester voor het dienstjaar 2022 opgemaakt. Deze rapportering wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt de opvolgingsrapportering in het kader van de BBC van het eerste semester van het dienstjaar 2022  ter kennis.

5.

2022_GR_00081 - Aanpassing retributiereglement voor de afgifte van een conformiteitsattest - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00081 - Aanpassing retributiereglement voor de afgifte van een conformiteitsattest - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 11
Rozette Reyskens, Heidi Thijs, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 5
Filip Olaerts, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Martin van der Sman
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00081 - Aanpassing retributiereglement voor de afgifte van een conformiteitsattest - Goedkeuring

2022_GR_00081 - Aanpassing retributiereglement voor de afgifte van een conformiteitsattest - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het is aangewezen een billijke vergoeding aan te rekenen aan de aanvrager van de administratieve dienstverlening om de kostprijs (gedeeltelijk) te recupereren. Via voorliggend wijzigingsbesluit wordt beslist tot het volgende:

  • De retributie is verschuldigd bij de aanvraag en niet langer bij de afgifte. Pas na het betalen van de retributie zal de aanvraag verder behandeld worden. 
  • De procedure voor de aanvraag en afgifte van een conformiteitsattest wordt verduidelijkt. Dit om tot een heldere procedure te komen voor lokaal bestuur en aanvrager met het oog op een vlotte afhandeling. 
  • Aanvullend wordt in een vrijstelling van de retributie voorzien voor sociale huurwoningen, en woningen waar, op het moment van de aanvraag, het OCMW de huurwaarborg van de huurder prefinanciert. Studentenkamers die gebouwd werden voor de inwerkingtreding van de Vlaamse Wooncode en het kamerdecreet, en steeds conform verklaard werden, behouden ook hun vrijstelling. 
Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit Wetgeving specifiek m.b.t. de eenzijdige beëindiging van de wettelijke samenwoning:
  • Burgerlijk Wetboek, artikel 1476, §2

Wetgeving specifiek m.b.t. de conformiteitsattesten:

  • Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
  • IGS subsidiedossier 2020-2025, goedgekeurd bij Ministerieel besluit op 9 december 2019

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt met ingang van 1 januari 2022 een retributie geheven voor het afleveren van een conformiteitsattest voor huur‐ en kamerwoningen. 

Artikel 2

Begrippen en definities 

ConformiteitsattestEen attest uitgereikt door ofwel de burgemeester of Wonen‐Vlaanderen dat bevestigt dat een kamer of een zelfstandige woning voldoet aan de minimale normen inzake veiligheid, gezondheid, woonkwaliteit, brandveiligheid en woningbezetting zoals gesteld in de Codex Wonen van 2021 en het uitvoeringsbesluit.

In onderstaand reglement handelt het enkel over conformiteitsattesten welke afgeleverd worden door de Burgemeester. 

Codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020 

Uitvoeringsbesluit: Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021

Gebouw: Een gebouw is een geheel van onroerend goed, bevattende zowel hoofd‐ als bijgebouwen, die als één geheel kunnen beschouwd worden en waarin zich één of meerdere zelfstandige en/of niet‐zelfstandige woningen kunnen bevinden.

Zelfstandige woningEen zelfstandige woning is een entiteit die hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van één of meer personen en die alle leeffuncties bevat binnen de woning. Soms valt de woning samen met het hele gebouw (ééngezinswoning), soms maakt de woning slechts deel uit van een gebouw (bv. één appartement of studio in een gebouw), soms bestaat de woning zelfs uit één enkel lokaal van het gebouw (studio). In elke woning moet het mogelijk zijn te slapen en te bewegen. De slaap‐ en leeffuncties moeten dus steeds aanwezig zijn om van een woning te spreken.

Nietzelfstandige woning:

  • Kamerwoning: Een woning waarin een toilet, een bad of douche of een kookgelegenheid ontbreken en waarvan de bewoner voor een of meer van die voorzieningen aangewezen is op de gemeenschappelijke ruimten in of aansluitend bij het gebouw waarvan de woning deel uitmaakt. 
  • Studentenkamer: Een woning waarin een toilet, een bad of douche of een kookgelegenheid ontbreken en waarvan de bewoner voor een of meer van die voorzieningen aangewezen is op de gemeenschappelijke ruimten in of aansluitend bij het gebouw waarvan de woning deel uitmaakt en die enkel bestemd is voor studenten die ingeschreven zijn bij een instelling van het hoger onderwijs, waarvan de bewoner de lessen volgt en voor wie dat zijn of haar hoofdbezigheid vormt. 

Verhuurder: Elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die als eigenaar, mede‐eigenaar, vruchtgebruiker, erfpachter, opstalhouder of lasthebber een woning verhuurt of ter beschikking stelt, al dan niet tegen betaling wordt als verhuurder aangeduid.

Technisch verslagHet verslag dat in het kader van een conformiteitsonderzoek door een bevoegd persoon is opgesteld aan de hand van de bij de Vlaamse Regering vastgestelde modellen.

Artikel 3

De retributie is verschuldigd voor aanvragen die ingediend worden vanaf 1  oktober 2022 en is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersoon die de administratieve dienst vraagt.

Artikel 4

§1. Voor de aanvraag van een conformiteitsattest voor een woning, ongeacht of de afgifte van het conformiteitsattest toegestaan of geweigerd wordt, wordt de retributie vastgesteld als volgt:

  • Voor een zelfstandige woning: 62,50 €. 
  • Voor een niet-zelfstandige woning: 87,50 € voor het gebouw, met een toeslag van 12,5 € per kamer en met een maximum van 1250 € per gebouw.

§2 De retributie is verschuldigd, ongeacht de reden voor de aanvraag. 

§3 Er wordt een vrijstelling op de retributie toegekend: 

  • Voor een sociale huurwoning.
  • Voor een woning waar op het moment van de aanvraag het OCMW de huurwaarborg van de huurder prefinanciert. 
  • Voor studentenkamers die voldoen aan de voorwaarden uit het uitvoeringsbesluit van de Codex Wonen 2021, art 3.2, §3, 3d lid. 

Artikel 5

De retributie is verschuldigd bij de aanvraag van een conformiteitsattest voor zelfstandige en niet-zelfstandige woningen. Na betaling van de retributie volgt er een woningonderzoek en indien noodzakelijk één hercontrole. Indien er na de hercontrole nog geen conformiteitsattest kan afgeleverd worden, dan wordt de aanvraagprocedure afgesloten. 

De behandelingstermijn voor de aanvraag van een conformiteitsattest bedraagt 60 dagen, te rekenen vanaf de aanvraagdatum. 

Het conformiteitsattest dient aangevraagd te worden via het inschrijvingsformulier dat IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ ter beschikking stelt voor de woningen die gelegen zijn in de gemeente Zutendaal. De betaling gebeurt enkel via overschrijving. 

Artikel 6

Deze gemeenteraadsbeslissing wordt aan het toezicht van de hogere overheid onderworpen.

  • Het reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 186-187 van het Gemeentedecreet.
  • Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het agentschap Wonen Vlaanderen
6.

2022_GR_00087 - Advies stappenplan voor de oprichting van de Limburgse Woonmaatschappij - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00087 - Advies stappenplan voor de oprichting van de Limburgse Woonmaatschappij - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00087 - Advies stappenplan voor de oprichting van de Limburgse Woonmaatschappij - Goedkeuring

2022_GR_00087 - Advies stappenplan voor de oprichting van de Limburgse Woonmaatschappij - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In een brief gericht aan het schepencollege van 8 juli vragen die Limburgse sociale woonorganisaties om tegen uiterlijk 28 september 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar de gemeente Zutendaal deel van uitmaakt, zal worden gevormd.

In het traject naar het vormen van een eengemaakte woonmaatschappij voor het werkingsgebied tegen 1 januari 2023, kunnen sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, ofwel door zichzelf om te vormen tot woonmaatschappij, ofwel door een herstructurering (fusie, splitsing…) door te voeren met een andere woonmaatschappij of met een sociale huisvestingsmaatschappij, die kan aantonen dat die zich kan omvormen tot woonmaatschappij, een verlenging van de hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 bekomen. Daartoe moet zij een aanvraag indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen).

Argumentatie

Gelet op de brief van de sociale woonorganisaties, is een formeel advies nodig voor de verlenging van de erkenning voor SHM Nieuw Dak, SHM Landwaarts en SVK Het Scharnier. Op die manier kunnen zij nog rechtsgeldig verder werken tot de vorming van de nieuwe Limburgse woonmaatschappij statutair een feit is. Het gemeentebestuur moet formeel akkoord gaan met het stappenplan dat de Limburgse woonorganisaties hebben opgesteld en is opgenomen als bijlage bij dit dossier. Het advies dient door de gemeenteraad bekrachtigd worden en zal dus op de eerstvolgende gemeenteraad geagendeerd worden.

Vanwege de complexe transitie naar 1 woonmaatschappij voor heel Limburg, is een verlenging van de erkenning zeker nodig voor alle sociale woonactoren. Hoewel er in het stappenplan nog andere elementen kunnen toegevoegd worden (afbakening deelwerkingsgebieden, taken inzake begeleiding sociale huurders,...) volstaat het in deze fase om op basis van dit stappenplan de verlenging van de erkenning positief te evalueren. Over een aantal elementen zoals bvb de toewijzingsraden (en dus de deelwerkingsgebieden) dienen nog uitvoeringsbesluiten genomen te worden door de Vlaamse Regering. Zodoende is het nu nog niet mogelijk om dit concreet op te nemen in een stappenplan.

Juridische grond

Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)

Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)


Fasering

 tegen 28/09/2022: advies gemeenteraad rond stappenplan + goedkeuring verlening erkenning SHM Nieuw Dak, SHM Landwaarts en SVK Het Scharnier.

30 juni 2023: deadline inwerkingtreding Limburgse woonmaatschappij.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen Nieuw Dak en Landwaarts en Sociaal Verhuurkantoor Het Scharnier tot en met 30 juni 2023.

Artikel 2

De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

Artikel 3

Een uittreksel van deze beslissing wordt bezorgd aan Woonplatform Limburg vzw.

7.

2022_GR_00078 - Wijziging rechtspositieregeling (RPR) gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

De RPR wordt unaniem goedgekeurd, behalve voor artikelen 229 t.e.m. 231 voor deze artikelen geldt: 11 stemmen (ZVP) voor en 5 onthoudingen (CD&V).

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur
7.

2022_GR_00078 - Wijziging rechtspositieregeling (RPR) gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

2022_GR_00078 - Wijziging rechtspositieregeling (RPR) gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De rechtspositieregelingen (RPR) van gemeente en OCMW Zutendaal dienen in het licht van de nieuwe wetgeving gewijzigd te worden.

Volgende wijzigingen worden doorgevoerd:

  • Dienstvrijstelling vaccinatie 
  • Quarantaineverlof statutairen
  • Bevordering fietsmobiliteit fietslease 
  • VIA6 definitief --> IFIC schalen en eindejaarspremie
  • Geboorteverlof
  • pleegzorgverlof
  • Omstandigheidsverlof bij overlijden kind of partner van 4 naar 10 werkdagen
  • definiëring van gevaarlijk werk
  • permanentietoelage 

De wijzigingen zijn identiek voor de gemeente als voor het OCMW om te streven naar zoveel mogelijk uniformiteit.

Na overleg met de vakbondsorganisaties op 28 juli 2022 worden volgende artikels aangepast: 

Artikel 215

..... 2.het veranderlijke gedeelte:

3,6 procent 2,5 procent van het jaarsalaris, aangepast volgens de indexverhogingscoëfficiënt die van toepassing is op het salaris van de maand oktober van het in aanmerking te nemen jaar. .....

Artikel 217 bis

§1. De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en 12 november 2010. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.

Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.

Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan.  Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.

Indien het theoretisch budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen en uiterlijk op 31 december van het referentiejaar. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld. 

§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan de het arbeidsreglement, de fietspolicy.

De permanentietoelage

Artikel 229

Het personeelslid dat door het hoofd van het personeel wordt aangewezen om zich buiten de normale diensturen thuis beschikbaar te houden voor interventies ontvangt een permanentietoelage. De algemeen directeur en de financieel directeur komen niet in aanmerking voor een permanentietoelage. 

Artikel 230 

Het personeelslid dat tijdens de permanentieplicht wordt opgeroepen, presteert onregelmatige prestaties conform de bepalingen van hoofdstuk IV. De onregelmatige prestaties gaan in vanaf het ogenblik dat de werkzaamheden in de dienst worden opgenomen en eindigen wanneer de werkzaamheden ter plaatse zijn afgesloten. 

Zodra het personeelslid wordt opgeroepen, wordt minimaal één uur als prestatie in aanmerking genomen. 

Artikel 231

Het bedrag van de toelage, vermeld in artikel 229, bedraagt 2,01 EUR tegen 100% voor elk uur dat werkelijk aan de permanentie wordt besteed. Dat bedrag is gekoppeld aan de gezondheidsindex. 

Het personeelslid kan voor eenzelfde periode van beschikbaarheid, zoals bedoeld in artikel 229, slechts één permanentietoelage ontvangen. 

Artikel 248

Het personeelslid ontvangt een maandelijkse fietsvergoeding per afgelegde kilometer wanneer hij de afstand van en naar het werk volledig of gedeeltelijk aflegt met de fiets. Dit is het fiscaal en sociaalrechtelijk vrijgestelde maximumbedrag van 0,145 euro per kilometer. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd.

Ook de speedpedelec telt mee als fiets voor de toekenning van de verplichte fietsvergoeding.

Artikel 248 bis

§1. Het personeelslid kan op vraag van het personeelslid het budget van fietsvergoeding zoals opgebouwd volgens deze rechtspositieregeling, geheel of gedeeltelijk inzetten voor de voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit. 

De in het eerste lid vermelde fietsvergoeding kan worden ingezet voor andere voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van de fietsvergoeding zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en van 12 november 2010. 

Het personeelslid moet zijn keuze maken om zijn fietsvergoeding om te zetten ten laatste op de laatste werkdag van het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit worden aangevraagd.  

§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan het arbeidsreglement.  

Artikel 260 bis

§1. Het personeelslid kan op vraag van het personeelslid vakantiedagen, die per kalenderjaar boven het minimum van 28 (als het recht op minimum 30 vakantiedagen is vastgesteld) en 24 (als het recht op 26 vakantiedagen is vastgesteld) dagen uitstijgen, omzetten naar een theoretisch budget welke aangewend kan worden ter bevordering van fietsmobiliteit. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de bijkomende vakantiedagen.

De in het eerste lid vermelde vakantiedagen kunnen worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid andere voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een vakantiedag zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en van 12 november 2010. 

Het personeelslid moet zijn keuze maken om een of meerdere bijkomende vakantiedagen om te zetten ten laatste op de laatste werkdag van het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit worden aangevraagd.  

Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest aan de hand van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de vakantiedagen onverkort van toepassing.

§2. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit worden uitgewerkt in een bijlage aan het arbeidsreglement.

Artikel 265

§1 Het statutaire personeelslid krijgt op zijn verzoek opvangverlof als een minderjarig kind in zijn gezin wordt opgenomen met het oog op adoptie of pleegvoogdij.

Het opvangverlof bedraagt ten hoogste zes of ten hoogste vier weken naargelang het opgenomen kind de leeftijd van drie jaar nog niet heeft bereikt of al bereikt heeft. De maximumduur van het opvangverlof wordt verdubbeld als het opgenomen kind een handicap heeft.

Als slechts een van de samenwonende partners adopteert of de pleegvoogdij uitoefent, kan alleen die persoon het verlof genieten.

De maximumduur van het individuele opvangverlof kan worden verdubbeld als het opgenomen kind getroffen is door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minimum 66% of een aandoening heeft die tot gevolg heeft dat ten minste 4 punten toegekend worden in pijler 1 van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving betreffende de kinderbijslag of dat tenminste 9 punten toegekend worden in de drie pijlers samen van de medisch-sociale schaal in de zin van de regelgeving betreffende de kinderbijslag. 

Het individueel krediet kan met twee weken verlengd worden bij gelijktijdige adoptie van meerdere minderjarige kinderen. 

Het adoptieverlof van maximum 6 weken per adoptieouder kan worden opgetrokken voor de betrokken ouder of voor beide ouders samen : 

  • vanaf 1 januari 2019 : met 1 week (tot maximum 7 weken) 
  • vanaf 1 januari 2021 : met 2 weken (tot maximum 8 weken) 
  • vanaf 1 januari 2023 : met 3 weken (tot maximum 9 weken) 
  • vanaf 1 januari 2025 : met 4 weken (tot maximum 10 weken) 
  • vanaf 1 januari 2027 : met 5 weken (tot maximum 11 weken) 

Op voorwaarde dat

de aanvraag voor het bijkomend opvangverlof wordt ten vroegste vanaf de bedoelde data (1 januari 2019/2021/2023/2025 of 2027) ingediend 

EN - het verlof kan ten vroegste aan aanvang nemen vanaf die datum 

- als twee partners adopteren, moeten deze bijkomende weken onderling tussen hen verdeeld worden 

- ook het bijkomend opvangverlof wordt verdubbeld voor een mindervalide kind zoals omschreven in het tweede lid van dit artikel. Als slechts een van de samenwonende partners adopteert of de pleegvoogdij uitoefent, kan alleen die persoon het verlof genieten.

artikel 284

2° bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van de werknemer:

10 werkdagen

15 werkdagen in 2021 en 2022

20 werkdagen vanaf 2023

3° overlijden van de samenwonende of huwelijkspartner, een bloed- of aanverwant in de eerste graad van het personeelslid, of van de samenwonende of huwelijkspartner: 3° rouwverlof bij overlijden van de echtgenoot/echtgenote of samenwonende partner van de werknemer;  een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e) of samenwonende partner.

4 werkdagen

10 werkdagen. De eerste 3 dagen moet de werknemer verplicht opnemen in de periode die begint met de dag van het overlijden en eindigt de dag van de begrafenis. De overige 7 dagen mag de werknemer vrij opnemen binnen het jaar na het overlijden.

3 bis° overlijden van een bloed- of aanverwant in de opgaande eerste graad van het personeelslid, of van de samenwonende of huwelijkspartner:
4 werkdagen


Hoofdstuk Xter. Quarantaineverlof statutairen

Artikel 311 bis

De regeling van het quarantaineverlof van statutairen wordt afgestemd op de contractanten vanaf 1 oktober 2021. Het betreft een verlof voor statutaire medewerkers, voor zover telewerk, een andere passende functie, opname overuren of jaarlijkse vakantie niet mogelijk zijn. Het statutair personeelslid heeft recht op verlof:

  • wanneer een kind, omwille van een pandemie, niet naar school of de opvang of het centrum voor opvang voor personen met een handicap kan gaan. Waar voorheen een sluiting was vereist, volstaat het voortaan dat het kind niet naar de school of opvang kan gaan opdat het statutair personeelslid recht heeft op quarantaineverlof;
  • bij quarantaine van het personeelslid, mits voorleggen van een quarantainegetuigschrift.

Dit verlof wordt gelijkgesteld met dienstactiviteit en telt mee als werkelijke dienst. Het wordt eveneens gelijkgesteld voor de berekening van de eindejaarstoelage en de jaarlijkse vakantie.

De verloning is gelijk aan 80 % van het brutosalaris 

Artikel 320 – nihil Het personeelslid krijgt dienstvrijstelling voor de tijd die nodig is om zich te laten vaccineren in het kader van een pandemie. Het recht geldt voor de tijd die nodig is om zich te laten vaccineren. De verplaatsing naar het vaccinatiecentrum telt ook mee.

Enkel voor de RPR categorie 3 BKO

IFIC salarisschaal kinderbegeleiders in de erkende kinderopvang (groepsopvang baby’s en peuters en buitenschoolse opvang)

Anciënniteit

Jaarsalaris aan 100%

0

16.030,79

1

16.367,38

2

16.685,39

3

16.985,22

4

17.267,55

5

17.532,92

6

17.782,27

7

18.016,22

8

18.235,43

9

18.440,66

10

18.632,71

11

18.812,12

12

18.979,70

13

19.136,07

14

19.281,90

15

19.417,86

16

19.520,37

17

19.615,72

18

19.704,31

19

20.200,00

20

20.200,00

21

20.750,00

22

20.750,00

23

21.350,00

24

21.350,00

25

21.950,00

26

21.950,00

27

22.800,00

Juridische grond
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 waarbij de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel werden vastgelegd;
  • het besluit van de gemeenteraad van 18 december 2008 houdende de vaststelling van de rechtspositie voor het personeel van de gemeente Zutendaal;
  • het besluit van 5 maart 2009 van de gouverneur van de provincie Limburg houdende de gedeeltelijke schorsing van de uitvoering van het besluit van 18 december 2008 van de gemeenteraad van Zutendaal, houdende goedkeuring van de rechtspositieregeling van het personeel;
  • het schrijven van 6 maart 2009 van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur Afdeling Limburg houdende kennisgeving van het besluit van de gedeeltelijke schorsing en een nota met opmerkingen en aanbevelingen inzake de goedgekeurde rechtspositieregeling;
  • het besluit van de gemeenteraad van 30 april 2009 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Zutendaal;
  • het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2010, 26 januari en 31 mei 2012, 27 maart 2014, 2 juli 2015, 24 maart, 25 augustus en 24 november 2016 en 5 juli 2018 en 26 november 2020 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Zutendaal;
  • het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2020, houdende de vaststelling van het organogram van de gemeente Zutendaal;
  • het protocol van akkoord van de vakbondsorganisaties van28 juli 2022

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan de rechtspositieregeling van het gemeente personeel goed, luidende als volgt:

8.

2022_GR_00079 - Wijziging arbeidsreglement (AR) lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00079 - Wijziging arbeidsreglement (AR) lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
8.

2022_GR_00079 - Wijziging arbeidsreglement (AR) lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

2022_GR_00079 - Wijziging arbeidsreglement (AR) lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Als gevolg van de wijziging van de rechtspositieregeling dient ook het arbeidsreglement aangepast te worden. 

Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de wijzigingen aan de AR goed te keuren.

Met de vakbonden is op 28 juli hierover een protocol van akkoord afgesloten. 

De wijzigingen per artikel zijn eerder beperkt;

Bijlage2

Het personeelslid krijgt dienstvrijstelling voor de tijd die nodig is om zich te laten vaccineren in het kader van een pandemie. 

Bijlage 3


2° bevalling van de echtgenote of samenwonende partner, of ter gelegenheid van de geboorte van een kind dat wettelijk afstamt van de werknemer:

15 werkdagen in 2021 en 2022

20 werkdagen vanaf 2023

rouwverlof bij overlijden van de echtgenoot/echtgenote of samenwonende partner van de werknemer;  een kind van de werknemer of van zijn echtgeno(o)t(e) of samenwonende partner.

 

10 werkdagen. De eerste 3 dagen moet de werknemer verplicht opnemen in de periode die begint met de dag van het overlijden en eindigt de dag van de begrafenis. De overige 7 dagen mag de werknemer vrij opnemen binnen het jaar na het overlijden.

3 bis° overlijden van een bloed- of aanverwant in de opgaande eerste graad van het personeelslid, of van de samenwonende of huwelijkspartner:

4 werkdagen

 


Bijlage 5

Externe preventieadviseur: Hanne Tournel Katrien Bruyninx (0479/59.68.94) preventieadviseur psychsociaal welzijn. 

Gewestelijk bestendig secretaris: Anniek Merlo anniek.merlo@acv-csc.be – 011/29.09.36 Els Kerkhofs: els.kerkhofs@acv-csc.be - 0499/29.71.40

Lokale afvaardiging René Gubbels: renegubbels65@gmail.com – 0484/12.02.36 (pensioen)

 Martine Coenen Jokke Vanherwegen limburg@zone-vsoalrb.be 0485/69.41.56  0480/63.67.70

Juridische grond
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2010, 26 januari en 31 mei 2012, 27 maart 2014, 2 juli 2015, 24 maart, 25 augustus en 24 november 2016, 5 juli 2018,  26 november 2020 en 25 augustus 2022 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Zutendaal;
  • het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2020, houdende de vaststelling van het organogram van de gemeente Zutendaal;
  • het protocol van akkoord van de vakbondsorganisaties van 28 juli 2022

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het arbeidsreglement goed,luidende als volgt:



9.

2022_GR_00080 - Wijziging organogram lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00080 - Wijziging organogram lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
9.

2022_GR_00080 - Wijziging organogram lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

2022_GR_00080 - Wijziging organogram lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het organogram van het lokaal bestuur geeft aan welke personeelsbezetting er moet zijn om de taken van het lokaal bestuur adequaat te kunnen uitvoeren. Door nieuwe/gewijzigde wetgeving, technologische ontwikkelingen, nieuwe noden en nieuwe initiatieven van het bestuur, is dit document constant onderhevig aan wijzigingen.

Als bijlage daarom de het nieuwe voorstel van organogram om de nieuwe uitdagingen en noden het hoofd te bieden.

Gevraagd werd: 

blad 1: geen wijzigingen

blad 2: 

  • financiën: 1 C4-C5 uitdovend schrappen want op pensioen
  • secretariaat: 1 D1-D3 uitdovend zetten  en C1 - C3 contractueel  invoeren als voorbereiding op pensioen medewerker
  • interieurverzorging: van E naar D niveau en de coördinator van D4-D5
  • lokale economie: functie invullen zoals voorzien (geen wijziging organogram)

blad 3:

  • omgevingsambtenaren: 2 B1-B3 uitdovend schrappen want op pensioen
  • controleur openbare werken: B1-B3 schrappen want ingevuld op C4-C5 contractueel, ook uitdovend schrappen want medewerker op pensioen

Blad 4:

  • DVT: 0,5 D1-D3 (C) uitdovend schrappen want op pensioen
  • bibliotheek: van 1 vte statutair naar 0,5 vte statutair en van 0,3 vte contractueel naar 0,8 contractueel
  • MA: 5,3 vte voorzien maar maar 4,8 vte ingevuld. 0,5 vte invullen (geen wijziging organogram maar wel in budget.)
Juridische grond
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2010, 26 januari en 31 mei 2012, 27 maart 2014, 2 juli 2015, 24 maart, 25 augustus en 24 november 2016, 5 juli 2018,  26 november 2020 en 25 augustus 2022 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor het personeel van de gemeente Zutendaal;
  • het besluit van de gemeenteraad van 26 november 2020 houdende de vaststelling van het organogram van de gemeente Zutendaal;
  • het protocol van akkoord van de vakbondsorganisaties van 28 juli 2022

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het organogram van het lokaal bestuur Zutendaal goed: luidende als volgt:

10.

2022_GR_00085 - Fietslease voor elke werknemer van de gemeente en ocmw Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00085 - Fietslease voor elke werknemer van de gemeente en ocmw Zutendaal - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
10.

2022_GR_00085 - Fietslease voor elke werknemer van de gemeente en ocmw Zutendaal - Goedkeuring

2022_GR_00085 - Fietslease voor elke werknemer van de gemeente en ocmw Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Overwegende dat bijgevoegd bestek werd voorbereid voor de gemeenteraad van augustus.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het lastenboek en de gunningsvoorwaarden voor het verlenen van de opdracht van de fietslease voor werknemers van het lokaal bestuur Zutendaal goed.

Artikel 2

Als wijze van gunning wordt de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking gekozen.

11.

2022_GR_00088 - Openstelling vacature algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00088 - Openstelling vacature algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 16
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
11.

2022_GR_00088 - Openstelling vacature algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

2022_GR_00088 - Openstelling vacature algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 19 mei 2022 nam de gemeenteraad kennis van de ambtsneerlegging wegens pensionering van Marc Vanhengel, algemeen directeur, en wel met ingang van 1 mei 2023. Het dossier wordt door het college van burgemeester en schepenen overgedragen aan de gemeenteraad voor de bepaling van de verdere procedure omdat de gemeenteraad aanstellende overheid is.

Artikel 166 en 167 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt hierover het volgende:

Art. 166 Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering. 

Art 167 De gemeenteraad stelt de algemeen directeur en de financieel directeur aan binnen zes maanden nadat het ambt vacant is geworden. Die termijn kan eenmaal worden verlengd met maximaal zes maanden, als de wervings- of bevorderingsprocedure is opgestart of als die procedure geen geslaagde kandidaat heeft opgeleverd.

Conform artikel 30 van de rechtspositieregeling wordt de selectieprocedure van de algemeen directeur uitbesteed aan een extern selectiebureau. Op het college van burgemeester en schepenen van 19 april 2022 werd CC consult aangesteld als extern selectiebureau.

Juridische grond
  • Decreet Lokaal Bestuur, en meer bepaald de artikelen 162 tem. 175 betreffende de bepalingen over de functie van de algemeen directeur en de overgangsbepalingen art. 589 par. 3.
  • Wet van 29 juli 1991 over de motivering van bestuurshandelingen.
  • Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) van 7 december 2007 bepaalt de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
  • De personeelsformatie van de Gemeente Zutendaal vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 november 2020; 
  • De rechtspositieregeling goedgekeurd in het gemeenteraadsbesluit van 26 november 2020, meer bepaald:
    1. de artikelen 155 en 156 betreffende de definitieve ambtsneerlegging van het statutaire personeelslid;
    2. de artikelen 171 betreffende de definitieve ambtsneerlegging van het statutaire personeelslid;
    3. de artikelen 28 tem. 31 betreffende specifieke bepalingen voor de aanwerving van de algemeen directeur en de financieel directeur;
  • de functiebeschrijving algemeen directeur voor gemeente -en OCMW-bestuur van Zutendaal.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Een voltijdse betrekking in statutair dienstverband van algemeen directeur vacant te verklaren en de betrekking in te vullen via een aanwervingsprocedure zoals bepaald in de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.

Artikel 2

De vacature zal bekend gemaakt worden zoals bepaald in art. 10 van de rechtspositieregeling. 

De publicatie voor de kandidaatstelling voor de vacante betrekking zal minimaal gebeuren via volgende kanalen:

  • VDAB
  • Gemeentelijke website
  • Jobat
  • VVSG
  • Het Belang van Limburg

De verdere uitwerking hiervan wordt gedelegeerd aan het College van Burgemeester en Schepenen.

Artikel 3

De functiebeschrijving van de betrekking algemeen directeur gemeente en OCMW Zutendaal wordt door de gemeenteraad goedgekeurd.

Artikel 4

CC Select werd in zitting van 19 april 2022 op basis van de overheidsopdracht “het organiseren van een allesomvattende selectieprocedure voor de aanwerving van de functie van Algemeen Directeur (decretale graad)” door het College van Burgemeester en Schepenen als selectiekantoor aangesteld. Deze aanstelling wordt bevestigd.

Artikel 5

De selectiecommissie wordt in overleg met CC Select als volgt vastgesteld:

  • Luc De Bock, senior adviseur CC Select, voorzitter van de selectiecommissie
  • Maike Stieners, algemeen directeur stad en OCMW Maaseik
  • William Vancleynenbreughel, algemeen directeur gemeente en OCMW Lanaken
  • Lieven Janssens, professor UA en burgemeester gemeente Vorselaar
  • Secretaris van de selectiecommissie: Petra Jacobs, adviseur CC Select

Indien één van voornoemde personen niet in de mogelijkheid is om te zetelen in de selectiecommissie, wordt het College van Burgemeester en Schepenen gedelegeerd om een vervangend lid aan te duiden. 

Artikel 6

De functie wordt vacant verklaard op 1 mei 2023.

De bekendmaking via publicatie gebeurt vanaf 14 september 2022

De kandidaturen worden aanvaard tot 20 oktober 2022

De gemeenteraad keurt het bijgevoegde voorstel van vacaturetekst goed.

De data opgenomen in deze vacaturetekst en de wijze van het indienen van sollicitaties kunnen in samenspraak met het selectiebureau en de selectiecommissie nog aangepast worden.

Artikel 7

Op basis van de goedgekeurde functiebeschrijving moeten de kandidaten, naast de geldende algemene toelatings- en wervingsvoorwaarden zoals bepaald in de rechtspositieregeling, voldoen aan volgende vereisten:

  • Belgische nationaliteit 
  • Toelatings- en aanwervingsvoorwaarden voor kandidaten via de aanwervingsprocedure:
    • Voldoen aan de diplomavereiste die geldt voor het niveau waarin de functie gesitueerd is, conform het ministerieel besluit van de Vlaamse Overheid van 19 februari 2013 tot vaststelling van de lijst van erkende diploma’s of getuigschriften per niveau ter uitvoering van artikel 11, §2, tweede lid van het Besluit van 7 december 2007 van de Vlaamse Regering betreffende de Rechtspositieregeling van het gemeente- en het provinciepersoneel, met name een masterdiploma of een diploma hieraan gelijkgesteld.
    • Gelet op de specificiteit van de functie is het noodzakelijk dat de kandidaten beschikken over 5 jaar relevante, professionele leidinggevende ervaring op managementniveau.

Artikel 8

Op basis van de functiebeschrijving wordt het selectieprogramma vastgelegd. Dit bestaat uit volgende selectietechnieken:

  1. Thuisopdracht: een proef die de management- en leiderschapscapaciteiten test zoals bepaald in het decreet lokaal bestuur
  2. Mondeling gedeelte bestaande uit een presentatie van de thuisopdracht en een diepte interview waarbij de motivatie en ervaring van de kandidaat getoetst wordt
  3. Assessment

Kandidaten moeten minstens 50% op de eerste en het tweede selectietechniek behalen en 60% op beide selectietechnieken samen.  

Het assessment bepaalt of de kandidaat geschikt of niet geschikt is voor de functie

Artikel 9

Rekening houdend met het art. 589 par.3 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat de voormalige secretarissen uit gemeenten en OCMW die niet benoemd werden als algemeen directeur in een overgangsfase tot 31/12/2023, vrijgesteld zijn van deelname aan de selectieproeven en geacht worden hieraan te voldoen. 

Om een objectieve vergelijking mogelijk te maken tussen de kandidaten uit de officiële wervingsprocedure en de secretarissen die als kandidaat instromen via artikel 589 van het decreet lokaal bestuur, wordt een bijkomende proef voorzien.

Deze proef bestaat uit een jurygesprek met dezelfde selectiecommissie waarbij de vooropgestelde competenties getoetst worden zodat de jury een vergelijking op basis van titels en verdiensten kan opmaken tussen de geslaagde kandidaten uit de selectieprocedure en de op basis van artikel 589 §3 vrijgestelde kandidaten algemeen directeur.

In de vergelijking van titels en verdiensten zullen volgende competenties getoetst worden :

  • Aantoonbare leidinggevende ervaring (40%)
  • Ervaring m.b.t. beleidsondersteuning en visieontwikkeling (30%)
  • Kennis van management van organisaties (20%)
  • Bestuurlijke kennis (10%)

 De toetsing zal gebeuren op basis van: 

  • een managementproef vergelijkbaar met de thuisopdracht zoals bepaald in art 9
  • een portefolio van maximaal 5 pagina’s, bestaande uit:
    • Aantoonbare ervaring (incl. eventuele evaluaties)
    • Diploma's
    • Bijkomende relevante vorming
  • een interview waarbij de motivatie en ervaring van de kandidaat getoetst wordt.
  •  De geslaagde kandidaten uit de voorgaande proeven van de selectieprocedure worden vrijgesteld van de managementproef en het gesprek gezien de bespreking hiervan reeds opgenomen werd in de mondelinge proef. 

Artikel 10

Een wervingsreserve te voorzien voor de functie van algemeen directeur, met opname van de niet-aangestelde geslaagde kandidaten voor een maximale duur van twee jaar.

Artikel 11

Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de opvolging en de verdere afhandeling van de selectieprocedure.

Artikel 12

Dit besluit wordt conform de voorschriften van het decreet lokaal bestuur bekendgemaakt.

UITNODIGING

UITNODIGING

UITNODIGING

Motivering

U wordt overeenkomstig artikel 6 van het Decreet Lokaal Bestuur uitgenodigd tot het bijwonen van de gemeenteraad die zal doorgaan in de raadzaal van het gemeentehuis op donderdag 25 augustus 2022 om 20 uur.