Volgens de ‘Barometer Digitale Inclusie’ van de Koning Boudewijnstichting (2020) ervaren mensen in een kwetsbare positie in de samenleving een hoger risico op digitale uitsluiting. Deze kloof is aanwezig op verschillende vlakken. Zo hebben mensen in een kwetsbare positie een ongelijke toegang tot technologie zoals een laptop of internetverbinding. Ook beschikken ze vaak over minder digitale vaardigheden waardoor ze minder gebruik maken van e-dienstverlening, wat ook tijdens de coronacrisis duidelijk tot uiting kwam. De Vlaamse overheid wil kwetsbare groepen daarom meekrijgen in de digitaliseringsgolf door de oprichting van digibanken. Dit project kadert binnen het relanceplan Vlaamse Veerkracht.
Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via 3 doelstellingen:
1. Gelijke toegang tot digitale technologie door laptops, schermen en andere hardware voorwaardelijk beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld via een uitleendienst.
2. Via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel persoonlijke vaardigheden als technische vaardigheden, bijvoorbeeld door IT-materiaal te herstellen.
3. Via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten zoals de digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, Tax-on-web…
De opstart van een digibank wordt mogelijk gemaakt via twee subsidie-oproepen.
https://digibanken.vlaanderen.be/start-een-digibank-2
https://digibanken.vlaanderen.be/inspiratie/nieuwe-oproepen-voor-de-opstart-van-digibanken
De oproep ‘voortraject’ (fase 1) voorziet de mogelijkheid aan kandidaat-partnerschappen om -
voorafgaand een effectieve opstart van een digibank - de nodige lokale partners te zoeken. De output van fase 1 is een sterke samenwerkingsstrategie en duidelijk omschreven samenwerkingsverbanden tussen de partners.
De oproep ‘implementatietraject’ (fase 2) ondersteunt de effectieve opstart en uitvoering van de lokale digibankprojecten.
Departement Werk en Sociale Economie lanceerde een nieuwe indieningsronde voor beide oproepen.
Voorliggend dossier omvat de indiening op de oproep "implementatietraject" (fase 2) en staat open vanaf 12 september tot 27 oktober en is in te dienen voor 27 oktober 2022 (ronde 5).
Gelet op de samenwerking die aangegaan wordt met de gemeenten As en Zutendaal, zal dit dossier ook voorgelegd worden aan de gemeenteraden van As en Genk.
Argumentatie
De interlokale vereniging sociale economie GAZ, met Genk als promotor en in samenwerking met externe sociale partners, wil de uitdaging tot het oprichten van digibanken aangaan.
Vanuit het beleid van de Stad Genk, de gemeenten Zutendaal en As is er voldoende draagkracht en aandacht voor inclusiebeleid, het verhogen van digitale toegankelijkheid en vaardigheden voor de brede bevolking, zoals opgenomen in de meerjarenplannen.
In de projectfiche "implementatietraject" fase 2, wordt de visie omtrent het oprichten van digibanken toegelicht. Ook worden bestaande noden belicht van de te bereiken doelgroepen evenals de strategie om de vooropgestelde doelen te behalen.
Momenteel zijn er heel wat externe partners actief in het werkveld van digitalisering. Dit is vooralsnog zonder structurele samenwerking noch overkoepelende visie. Verdere versnippering kan best vermeden worden, zowel intern als extern. Door dit projectvoorstel trachten we de bestaande gefragmenteerde aanpak te laten uitmonden in één geïntegreerde aanpak.
De projectfiche fase 2 is het resultaat van de samenwerking tussen de dienst tewerkstelling (sociale economie), sector mens en samenleving en de bibliotheken van Genk, As en Zutendaal. Het is een transversaal project. Er zijn eveneens contacten geweest met externe organisaties, die hebben geleid tot een bereidheid om samenwerkingsovereenkomsten aan te gaan.
Tijdens fase 2 (1 januari 2023 tot en met 31 december 2024) willen we de vooropgestelde samenwerkingsstrategie uitrollen en is er tevens nog de mogelijkheid tot toetreding van nieuwe partners afhankelijk van het traject. Het resultaat is een uitgebreid en sterk netwerk, tot stand gekomen door sterke samenwerkingsverbanden waarin de expertise van elke partner optimaal benut wordt. We willen komen tot innovatieve digibanken GAZ (Genk, As en Zutendaal) met een gedegen outreachende werking, gericht op een zo ruim mogelijk bereik van de verschillende doelgroepen. Ook het circulaire idee om te werken met refurbished laptops en andere hardware zal mee geïntegreerd worden in dit project.
Regelgeving: bevoegdheid
Het college is bevoegd op basis van artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
Fasering
De oproep digibanken verloopt in 2 fases.
Fase 1: voortraject : samenwerking met partners om te komen tot een gedeelde visie, samenwerkingsstrategie en partnerovereenkomsten (duurtijd: max.4 maanden).Het dossier voortraject dat begin 2022 werd ingediend, werd reeds goedgekeurd door de Vlaamse overheid.
Fase 2: implementatiefase: uitvoering samen met de externe partners om te komen tot volwaardige digibanken binnen de regio Genk, As en Zutendaal (duurtijd: max 24 maanden).
De gemeenteraad neemt kennis van de projectfiche oproep digibanken, zijnde fase 2 'implementatietraject'.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst, die afgesloten zal worden met alle betrokken partners goed.
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt naar de ILV sociale economie Genk-As-Zutendaal.