Terug
Gepubliceerd op 09/02/2023

2022_GR_00090 - Politieverordening GAS 5 in Zutendaal - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 29/09/2022 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur

Verontschuldigd

Pascal Hermans, Raadslid

Secretaris

Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00090 - Politieverordening GAS 5 in Zutendaal - Goedkeuring

Aanwezig

Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Marina Seurs, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 18
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_GR_00090 - Politieverordening GAS 5 in Zutendaal - Goedkeuring 2022_GR_00090 - Politieverordening GAS 5 in Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

WAAROVER GAAT HET?
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:

  1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
  2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
  3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
  4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;
  5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet.

WAAROM VIA G.A.S.?
Met het invoeren van trajectcontroles en de handhaving via G.A.S. willen we de verkeersveiligheid in onze gemeente / politiezone opmerkelijk verbeteren. Deze trajectcontroles zijn een onderdeel van een globaal verkeersveiligheidsplan.

Uit de Veiligheidsmonitor van 2018 blijkt dat 62,9 procent van de inwoners van de zone Carma zich ook ergert aan bestuurders die te snel rijden (57,55 procent voor Zutendaal).

Het doel is echter breder dan enkel handhaving, want er wordt getracht om een gedragsverandering te bereiken, waarbij de passanten hun snelheid aanpassen tot de maximum toegelaten snelheid en bijgevolg de verkeersveiligheid wordt vergroot. De gemeente opteert hiervoor voor een integrale aanpak, waarbij preventief wordt opgetreden via een duidelijk communicatieplan en handhavend via trajectcontroles (waar mogelijk) en mobiele controles. Binnen dit communicatieplan staan sensibilisatie en het creëren van een draagvlak centraal:

  • sensibilisatie door de gevolgen van te snel rijden onder de aandacht te brengen;
  • het creëren van draagvlak door helder uit te leggen waarom trajectcontroles nuttig zijn en welke positieve impact dit heeft op de verkeersveiligheid. 

Door middel van deze integrale aanpak hopen we het aantal snelheidsovertredingen tot een minimum te beperken en de verkeersveiligheid te verhogen.

VOORWAARDEN
De G.A.S. 5-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening.
Er is geen verplichting om een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds af te sluiten, maar er wordt wel bekeken of dit wenselijk is.
Er is een toegang tot DIV nodig.

PROCEDURE G.A.S. 5
De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een G.A.S. 5-overtreding verschilt van de klassieke G.A.S-procedure waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.

PLAN VAN AANPAK

  • politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen opstellen;
  • aangepast reglement G.A.S.;
  • communicatieplan.

Deze politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen wordt nu ook voorgelegd aan de andere gemeenten binnen de carma zone. Bijkomend moet ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties aangepast worden. zie bijlage voor de verordening en reglement.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed luidende als volgt.