Terug
Gepubliceerd op 05/10/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 29/09/2022 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur

Verontschuldigd

Pascal Hermans, Raadslid

Secretaris

Marc Vanhengel, algemeen directeur

Agendapunten

1.

2022_GR_00096 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 25 augustus 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00096 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 25 augustus 2022 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Marina Seurs, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 18
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2022_GR_00096 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 25 augustus 2022 - Goedkeuring

2022_GR_00096 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 25 augustus 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 25 augustus 2022 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit om de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25 augustus 2022 goed te keuren.

2.

2022_GR_00097 - Rapport organisatiebeheersing - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00097 - Rapport organisatiebeheersing - Kennisneming
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Marina Seurs, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 18
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2022_GR_00097 - Rapport organisatiebeheersing - Kennisneming

2022_GR_00097 - Rapport organisatiebeheersing - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het jaarlijks rapport organisatiebeheersing wordt voorgelegd ter kennisgeving.

Het rapport is opgesteld op basis van het decreet Lokaal Bestuur van 12 dec 2017.

De gemeenteraad heeft in zitting van 27 mei 2021 heeft het systeem van organisatiebeheersing vastgesteld.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het rapport organisatiebeheersing wordt ter kennis genomen.

3.

2022_GR_00090 - Politieverordening GAS 5 in Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00090 - Politieverordening GAS 5 in Zutendaal - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Marina Seurs, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 18
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2022_GR_00090 - Politieverordening GAS 5 in Zutendaal - Goedkeuring

2022_GR_00090 - Politieverordening GAS 5 in Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

WAAROVER GAAT HET?
Conform artikel 29 quater Wegverkeerswet kunnen er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:

  1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;
  2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);
  3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;
  4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;
  5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld.

De bedragen van de administratieve geldboetes zijn gelijk aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet.

WAAROM VIA G.A.S.?
Met het invoeren van trajectcontroles en de handhaving via G.A.S. willen we de verkeersveiligheid in onze gemeente / politiezone opmerkelijk verbeteren. Deze trajectcontroles zijn een onderdeel van een globaal verkeersveiligheidsplan.

Uit de Veiligheidsmonitor van 2018 blijkt dat 62,9 procent van de inwoners van de zone Carma zich ook ergert aan bestuurders die te snel rijden (57,55 procent voor Zutendaal).

Het doel is echter breder dan enkel handhaving, want er wordt getracht om een gedragsverandering te bereiken, waarbij de passanten hun snelheid aanpassen tot de maximum toegelaten snelheid en bijgevolg de verkeersveiligheid wordt vergroot. De gemeente opteert hiervoor voor een integrale aanpak, waarbij preventief wordt opgetreden via een duidelijk communicatieplan en handhavend via trajectcontroles (waar mogelijk) en mobiele controles. Binnen dit communicatieplan staan sensibilisatie en het creëren van een draagvlak centraal:

  • sensibilisatie door de gevolgen van te snel rijden onder de aandacht te brengen;
  • het creëren van draagvlak door helder uit te leggen waarom trajectcontroles nuttig zijn en welke positieve impact dit heeft op de verkeersveiligheid. 

Door middel van deze integrale aanpak hopen we het aantal snelheidsovertredingen tot een minimum te beperken en de verkeersveiligheid te verhogen.

VOORWAARDEN
De G.A.S. 5-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening.
Er is geen verplichting om een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds af te sluiten, maar er wordt wel bekeken of dit wenselijk is.
Er is een toegang tot DIV nodig.

PROCEDURE G.A.S. 5
De procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een G.A.S. 5-overtreding verschilt van de klassieke G.A.S-procedure waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure.

PLAN VAN AANPAK

  • politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen opstellen;
  • aangepast reglement G.A.S.;
  • communicatieplan.

Deze politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen wordt nu ook voorgelegd aan de andere gemeenten binnen de carma zone. Bijkomend moet ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties aangepast worden. zie bijlage voor de verordening en reglement.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen goed luidende als volgt.

4.

2022_GR_00091 - Aanpassing van het reglement gemeentelijke administratieve sancties - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00091 - Aanpassing van het reglement gemeentelijke administratieve sancties - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Marina Seurs, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 18
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2022_GR_00091 - Aanpassing van het reglement gemeentelijke administratieve sancties - Goedkeuring

2022_GR_00091 - Aanpassing van het reglement gemeentelijke administratieve sancties - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De invoering van de GAS 5 waarbij er administratieve geldboetes opgelegd worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen, heeft ook tot gevolg dat het reglement gemeentelijke administratieve sancties aangepast moet worden.

Deze politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen wordt nu ook voorgelegd aan de andere gemeenten binnen de carma zone. Bijkomend moet ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties aangepast worden.

Aan de raad wordt gevraagd om de wijzigingen van het reglement gemeentelijke administratieve sancties goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de het reglement gemeentelijke administratieve sancties goed luidende als volgt.

5.

2022_GR_00094 - Projectaanvraag oprichting van digibanken - intekening op project door ILV sociale economie Genk-As-Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00094 - Projectaanvraag oprichting van digibanken - intekening op project door ILV sociale economie Genk-As-Zutendaal - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Marina Seurs, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 18
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2022_GR_00094 - Projectaanvraag oprichting van digibanken - intekening op project door ILV sociale economie Genk-As-Zutendaal - Goedkeuring

2022_GR_00094 - Projectaanvraag oprichting van digibanken - intekening op project door ILV sociale economie Genk-As-Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Volgens de ‘Barometer Digitale Inclusie’ van de Koning Boudewijnstichting (2020) ervaren mensen in een kwetsbare positie in de samenleving een hoger risico op digitale uitsluiting. Deze kloof is aanwezig op verschillende vlakken. Zo hebben mensen in een kwetsbare positie een ongelijke toegang tot technologie zoals een laptop of internetverbinding. Ook beschikken ze vaak over minder digitale vaardigheden waardoor ze minder gebruik maken van e-dienstverlening, wat ook tijdens de coronacrisis duidelijk tot uiting kwam. De Vlaamse overheid wil kwetsbare groepen daarom meekrijgen in de digitaliseringsgolf door de oprichting van digibanken. Dit project kadert binnen het relanceplan Vlaamse Veerkracht.

Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via 3 doelstellingen:

    1. Gelijke toegang tot digitale technologie door laptops, schermen en andere hardware  voorwaardelijk beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld via een uitleendienst.

    2. Via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel persoonlijke  vaardigheden als technische vaardigheden, bijvoorbeeld door IT-materiaal te herstellen.

    3. Via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten zoals de     digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, Tax-on-web…

De opstart van een digibank wordt mogelijk gemaakt via twee subsidie-oproepen.

https://digibanken.vlaanderen.be/start-een-digibank-2

https://digibanken.vlaanderen.be/inspiratie/nieuwe-oproepen-voor-de-opstart-van-digibanken

De oproep ‘voortraject’ (fase 1) voorziet de mogelijkheid aan kandidaat-partnerschappen om -

voorafgaand een effectieve opstart van een digibank - de nodige lokale partners te zoeken. De output van fase 1 is een sterke samenwerkingsstrategie en duidelijk omschreven samenwerkingsverbanden tussen de partners. 

De oproep ‘implementatietraject’ (fase 2) ondersteunt de effectieve opstart en uitvoering van de lokale digibankprojecten.

Departement Werk en Sociale Economie lanceerde een nieuwe indieningsronde voor beide oproepen.

Voorliggend dossier omvat de indiening op de oproep "implementatietraject" (fase 2) en staat open vanaf 12 september tot 27 oktober en is in te dienen voor 27 oktober 2022 (ronde 5).

Gelet op de samenwerking die aangegaan wordt met de gemeenten As en Zutendaal, zal dit dossier ook voorgelegd worden aan de gemeenteraden van As en Genk.

Argumentatie

De interlokale vereniging sociale economie GAZ, met Genk als promotor en in samenwerking met externe sociale partners, wil de uitdaging tot het oprichten van digibanken aangaan.

Vanuit het beleid van de Stad Genk, de gemeenten Zutendaal en As is er voldoende draagkracht en aandacht voor inclusiebeleid, het verhogen van digitale toegankelijkheid en vaardigheden voor de brede bevolking, zoals opgenomen in de meerjarenplannen.

In de projectfiche "implementatietraject" fase 2, wordt de visie omtrent het oprichten van digibanken toegelicht. Ook worden bestaande noden belicht van de te bereiken doelgroepen evenals de strategie om de vooropgestelde doelen te behalen.

Momenteel zijn er heel wat externe partners actief in het werkveld van digitalisering. Dit is vooralsnog zonder structurele samenwerking noch overkoepelende visie. Verdere versnippering kan best vermeden worden, zowel intern als extern. Door dit projectvoorstel trachten we de bestaande gefragmenteerde aanpak te laten uitmonden in één geïntegreerde aanpak.

De projectfiche fase 2 is het resultaat van de samenwerking tussen de dienst tewerkstelling (sociale economie), sector mens en samenleving en de bibliotheken van Genk, As en Zutendaal. Het is een transversaal project. Er zijn eveneens contacten geweest met externe organisaties, die hebben geleid tot een bereidheid om samenwerkingsovereenkomsten aan te gaan.

Tijdens fase 2 (1 januari 2023 tot en met 31 december 2024) willen we de vooropgestelde samenwerkingsstrategie uitrollen en is er tevens nog de mogelijkheid tot toetreding van nieuwe partners afhankelijk van het traject. Het resultaat is een uitgebreid en sterk netwerk, tot stand gekomen door sterke samenwerkingsverbanden waarin de expertise van elke partner optimaal benut wordt. We willen komen tot innovatieve digibanken GAZ (Genk, As en Zutendaal) met een gedegen outreachende werking, gericht op een zo ruim mogelijk bereik van de verschillende doelgroepen. Ook het circulaire idee om te werken met refurbished laptops en andere hardware zal mee geïntegreerd  worden in dit project.

Regelgeving: bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement. 

Fasering

De oproep digibanken verloopt in 2 fases.

Fase 1: voortraject : samenwerking met partners om te komen tot een gedeelde visie, samenwerkingsstrategie en partnerovereenkomsten (duurtijd: max.4 maanden).Het dossier voortraject dat begin 2022 werd ingediend, werd reeds goedgekeurd door de Vlaamse overheid.

Fase 2: implementatiefase: uitvoering samen met de externe partners om te komen tot volwaardige digibanken binnen de regio Genk, As en Zutendaal (duurtijd: max 24 maanden).


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de projectfiche oproep digibanken, zijnde fase 2 'implementatietraject'.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst, die afgesloten zal worden met alle betrokken partners goed.

Artikel 3

Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt naar de ILV sociale economie Genk-As-Zutendaal.

6.

2022_GR_00098 - Intekenen pilootproject omgevingshandhaving - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Rozette Reyskens, Vierde Schepen; Veerle Remans, Raadslid; Marina Seurs, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Marc Vanhengel, algemeen directeur
Verontschuldigd
Pascal Hermans, Raadslid
Secretaris
Marc Vanhengel, algemeen directeur

Stemming op het agendapunt

2022_GR_00098 - Intekenen pilootproject omgevingshandhaving - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Marina Seurs, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Sofie Herremans, Heidi Thijs, Marc Vanhengel
Stemmen voor 18
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Sofie Herremans, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
6.

2022_GR_00098 - Intekenen pilootproject omgevingshandhaving - Goedkeuring

2022_GR_00098 - Intekenen pilootproject omgevingshandhaving - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

LOKAAL INSPELEN OP MAATSCHAPPELIJKE UITDAGINGEN: subsidie pilootprojecten OMGEVINGSHANDHAVING voor gemeenten

Projectbeschrijving

De Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte Midden-Limburg en de gemeenten As, Bree, Genk, Houthalen-Helchteren, Kinrooi, Oudsbergen en Zutendaal kiezen voor de prioriteiten 2 (instandhouding biodiversiteit) en 3 (aanpak droogteproblematiek). Dit zijn erg actuele thema’s die ook reeds opgenomen zijn in verschillende beleids- en klimaatplannen van de betreffende gemeenten.

Doelstellingen van het voorgestelde pilootproject zijn:

Uitbreiding van het handhavingsplan RO van de IGS naar een omgevingshandhavingsplan (RO + MI), in eerste instantie voor de prioriteiten ‘de instandhouding van biodiversiteit’ en ‘de aanpak van de droogteproblematiek’. 

Toename van het aantal effectieve controles en handhavingstrajecten met betrekking tot de gekozen prioriteiten. – De verbalisanten RO en milieutoezichthouders gaan in het kader van het pilootproject elk effectief een halve dag per twee weken (0,05 VTE/persoon) spenderen aan de twee gekozen prioriteiten, meer bepaald aan de extra controles en extra handhavingstrajecten. In totaal gaat dit over 7 verbalisanten RO en 8 milieutoezichthouders. 

Nauwere samenwerking tussen de verschillende gemeenten op vlak van milieuhandhaving enerzijds en integratie van handhaving RO en milieuhandhaving anderzijds. 

Plan van aanpak

In het kader van dit pilootproject zal het handhavingsplan RO van de IGS voor de zeven lidgemeenten uitgebreid worden tot een omgevingshandhavingsplan (RO + MI) en dit voor de gekozen prioriteiten ‘instandhouding van biodiversiteit’ en ‘aanpak van de droogteproblematiek’. Hiervoor zal een werkgroep opgericht worden bestaande uit zowel verbalisanten RO als milieutoezichthouders.

Bij de opmaak van dit omgevingshandhavingsplan zullen de prioriteiten op een risico-gebaseerde manier bepaald worden. Er zal nagegaan worden bij welke inrichtingen en plaatsen en bij welke vergunningen of meldingen er bv. meer kans is op het niet naleven van vergunningsvoorwaarden of waar de impact op het milieu groter is.

Vanaf de selectie van het pilootproject zal het aantal controles met betrekking tot de gekozen prioriteiten gevoelig opgedreven worden zodanig dat door deze controles opgedane kennis en ervaring gebruikt kan worden bij de opmaak van het omgevingshandhavingsplan. Indien bij deze controles knelpunten naar boven komen bv. nood aan bijkomende opleiding en juridische advisering, zal dit ook in het kader van dit project opgenomen en georganiseerd worden in samenwerking met geschikte partners. Deze aspecten kunnen ook in het lerend netwerk aan bod komen en gedeeld worden. 

In de loop van het project zullen we ook de stedenbouwkundige voorwaarden en bijzondere milieuvoorwaarden met betrekking tot de twee prioriteiten in de verschillende gemeenten onder de loep nemen om te komen tot effectieve en goed handhaafbare voorwaarden. 

Bij de start van het pilootproject zal de opstart van dit project met de geplande verhoging van het aantal controles mbt de gekozen prioriteiten door middel van een persartikel en berichtgeving via de reguliere kanalen van de gemeenten bekend gemaakt worden. Na goedkeuring van het omgevingshandhavingsplan zal ook dit gecommuniceerd worden aan de brede bevolking in de zeven gemeenten. Hiervoor kan samengewerkt worden met een mediabedrijf voor bv. de realisatie van een animatiefilmpje of andere communicatiemiddelen. Er werden in het verleden reeds een drietal animatiefilmpjes rond proactieve handhaving gerealiseerd in opdracht van de IGS. 

In de huidige handhavingsplannen RO zijn er een aantal rubrieken van overtredingen opgenomen die rechtstreeks of onrechtstreeks aan de gekozen prioriteiten gelinkt kunnen worden, meer bepaald de rubrieken ‘handelingen onbebouwde percelen’, ‘vrijstaande bijgebouwen en uitbreiding hoofdgebouw’, ‘bouwvrije zones’, ‘verhardingen’, ‘reliëfwijzigingen’, ‘werken of handelingen die in strijd zijn met afgeleverde vergunningen (inclusief strijdigheid met opgelegde voorwaarden of lasten)’, ‘ontbossen en kappen van alleenstaande waardevolle bomen’, ‘aantasting van de veiligheid/kwaliteit van de leefomgeving (o.a. woongebieden)’ en ‘onrechtmatige inname van het openbaar domein/gemeentelijke eigendom’.

Op dit moment wordt het aantal handhavingstrajecten RO waar verhardingen een onderdeel van uitmaken geraamd op ca. 80 opgestarte dossiers per jaar binnen de IGS. Met dit pilootproject beogen we een aanzienlijke verhoging van de handhavingstrajecten ten gevolge van de geplande verhoging van het aantal controles. De juiste toename van het aantal handhavingstrajecten is echter moeilijk op voorhand in te schatten.

Milieuhandhaving gebeurt in de verschillende gemeenten op dit moment hoofdzakelijk ad hoc en op basis van klachten. Er is dus op dit moment geen structurele milieuhandhaving met betrekking tot de gekozen prioriteiten.

Er zijn binnen de deelnemende gemeenten geen lopende handhavingstrajecten milieu met betrekking tot de gekozen prioriteiten. Dit gaat dus ongetwijfeld toenemen door de geplande controles in dit pilootproject.

Het aantal controles en handhavingstrajecten met betrekking tot de gekozen prioriteiten zal toenemen door:

het correct uitvoeren van de vergunde verhardingen in alle afgeleverde vergunningen waarvan de start der handelingen wordt gemeld (naar raming voor de volledige IGS een 1200 vergunningen per jaar waarbij wordt verhard);

hetzelfde voor de voorwaarden in specifieke vergunningen die te maken hebben met groenaanplantingen en aanleg van groenbuffers en -schermen;

ook zullen alle weigeringen van aanvragen m.b.t. verhardingen (raming 150 per jaar) strikt gecontroleerd en, indien nodig, aangepakt worden;

eigen vaststellingen door gebruikelijke controle/rondrit in alle straten van de gemeenten, hierbij zullen de verbalisanten RO ook aandacht hebben voor milieuaspecten (bv. het opsporen van illegale bronbemalingen) en andersom en zal deze informatie uitgewisseld worden;

extra controles en opvolging van naleving voorwaarden van bronbemalingen en grondwaterwinningen (naar raming voor de volledige IGS een 170 vergunningen/aktenames per jaar);

extra controles m.b.t. de aanleg van groenbuffers in het kader van de Vlaremwetgeving;

opvolgen van ingediende klachten omtrent deze prioriteiten en hier in de mate van het mogelijke voorrang aan geven;

waar nodig en mogelijk, gezamenlijke controles RO en MI op het terrein om de handhavingsaanpak te versterken.

Planmatig wil dit zeggen:

  1. na selectie van het project oprichting werkgroep “pilootproject omgevingshandhaving RO/MI”;
  2. opstart procedure en realisatie aanpassing huidige handhavingsplannen RO van de IGS Handhaving RO MidLIM naar omgevingshandhavingsplannen met als doel goedkeuring door de 7 gemeenteraden;
  3. intensifiëring van gerichte controles en acties mbt biodiversiteit en droogteproblematiek i.h.k.v. de huidige rubrieken en wetgevingen (VCRO en Vlarem);
  4. regelmatig tussentijdse evaluaties en eindevaluatie na de 18 maanden van het project.

Gewenste resultaten

  • Omgevingshandhavingplan RO + MI voor de gekozen prioritieiten ‘instandhouding van biodiversiteit’ en ‘aanpak van de droogteproblematiek’
  • Toename effectieve handhaving op het terrein

Deelnemende gemeenten

  • AS
  • BREE
  • GENK
  • HOUTHALEN-HELCHTEREN
  • KINROOI
  • OUDSBERGEN
  • ZUTENDAAL



Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het pilootproject omgevingshandhaving goed en zal hierop intekenen.

Artikel 2

Deze beslissing zal overgemaakt worden aan de IGS Handhaving RO MidLIM .

7.

2022_GR_00092 - Aanstelling sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2022_GR_00092 - Aanstelling sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring

2022_GR_00092 - Aanstelling sanctionerend ambtenaar - Goedkeuring
8.

2022_GR_00093 - Aanstelling bijkomende handhavers Project zwerfvuil - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2022_GR_00093 - Aanstelling bijkomende handhavers Project zwerfvuil - Goedkeuring

2022_GR_00093 - Aanstelling bijkomende handhavers Project zwerfvuil - Goedkeuring

UITNODIGING

UITNODIGING

UITNODIGING

Motivering

U wordt overeenkomstig artikel 6 van het Decreet Lokaal Bestuur uitgenodigd tot het bijwonen van de gemeenteraad die zal doorgaan in de raadzaal van het gemeentehuis op donderdag 29 september 2022 om 20 uur.

Vragen CD&V

Vragen CD&V

Vragen CD&V

Motivering

1. De werken van Aquafin langs de Bilzerweg voor de sanering van het overstort van de riolering.

De voorzitter verleent voor de eerste vraag het woord aan gemeenteraadslid Servaas Dreesen.

De schepen van leefmilieu , Dirk Smits geeft aan de hand van een plan van de werken een toelichting overhet project van Aquafin om het bestaande overstort van de riolering op de Zutendaalbeek op te heffen en te vervangen door een groot bufferbekken, deels ondergronds en deels bovengronds.

De schepen deelt mee dat er in de volgende Oosterzon een artikel aan deze omvangrijke werken zal gewijd worden.

 2. Het plan van aanpak is van de gemeente Zutendaal om de kosten voor energie te reduceren.

De voorzitter verleent het woord aan gemeenteraadslid Eric Niesten.

De burgemeester deelt mee dat het schepencollege samen met het managementteambezig zijn met het opmaken van een plan. De kosten van energie stijgen en bij de voorbereidingen van de opmaak van het budget 2023 laat zich dat voelen.

Punten die onderzocht worden :

  • Het afschakelen van energieverslindende delen zoals fonteinen
  • Onderzoeken of verlichting in bestaande gebouwen kan verLED worden
  • Beter isoleren van gebouwen zoals momenteel de BKO in Gewaai
  • De temperatuur in de gemeentelijke gebouwen verlagen wordt bekeken in functie van de werkomstandigheden van de medewerkers

Fluvius heeft de gemeenten een voorstel gedaan om inzake openbare verlichting te besparen. Het voorstel houdt wel in dat er binnen een vastgesteld cluster consensus moet zijn om hetzelfde afschakelsysteem toe te passen.

De burgemeester vraagt aan de leden van de gemeenteraad wat hun mening hierover is.

Verschillende gemeenteraadsleden geven hun mening over het voorstel van Fluvius.

De voorzitter vraagt aan de vergadering of er een éénduidig standpunt vanuit de gemeenteraad aan de burgemeester kan worden meegegeven naar het burgemeestersoverleg om tot een gedragen keuze van afschakelingssysteem te komen.

Gemeenteraadslid Eric Niesten deelt mee dat de cd&v-fractie dit eerst in eigen rangen wil bespreken.

3. Varia

De voorzitter stel voor om de twee vragen die Gemeenteraadslid Servaas Dreesen wilde stellen bij het agendapunt over de politieverordening GAS 5 nu te bespreken.

Hij verleent het woord aan gemeenteraadslis Servaas Dreesen.

Het gemeenteraadslid stelt dat hij door een inwoner aangesproken is over de werking van de wijkpolitie en vraagt aan de burgemeester wat de stand van zaken is van het digitaal loket bij de politie.

De burgemeester deelt mee dat het digitaal loket van de politie in elk wijkkantoor zal ingericht worden. Het was voorzien om samen met de renovatie van het gemeentehuis te installeren. De burgemeester deelt mee dat de wijkagenten – om zoveel mogelijk op straat te kunnen zijn – hun kantoortaken op afspraak afwerken. Inwoners kunnen altijd een afspraak met de wijkagent maken voor taken die tot de bevoegdheid van de wijkagent behoren. Voor andere zaken zullen de inwoners sowieso doorverwezen worden naar het hoofkantoor van Carma in Genk. Na verder bespreking word afgesproken dat de werking en de bevoegdheden van de wijkpolitie duidelijk zullen gecommuniceerd worden in de Oosterzon en om de gemeentelijke website.

Gemeenteraadslid Servaas Dreesen vraagt aan de burgemeester meer uitleg over de inbrakenplaag in de gemeente.

De burgemeester deelt mee dat uit de dagverslagen van de politie niet blijkt dat er een inbrakenplaag is.

De burgemeester stelt aan het gemeenteraadslid voor dat hij haar telefonisch contacteert wanneer hij dergelijke meldingen krijgt.