De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 26 oktober 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 26 oktober 2023 worden goedgekeurd, mits in het zittingsverslag ook de duiding van de vraag wordt aangevuld in agendapunt 19.
De begroting van EVA de Lieteberg wordt voorgelegd ter goedkeuring.
De gemeenteraad keurt de begroting van EVA De Lieteberg voor 2024 goed.
In navolging van de dotatie-afspraken op 29.05.2019 werden in het besluit van het politiecollege dd. 05.07.2019 de lokale dotaties van de lokale besturen binnen PZ CARMA vastgelegd en goedgekeurd voor de periode 2020-2025.
Vooropgestelde planning 2020-2025:
De ingeplande totaalsom voor de dotatie aan PZ Carma zal in het MJP van de betrokken gemeentebesturen:
o in 2022 met 4,09% stijgen (2% ->6.09%)
o in 2023 gelijk blijven (3%)
o in 2024 met 1% dalen (3% ->2%)
o in 2025 met 3% dalen (3% ->0%)
Het aangepaste dotatietraject is zo opgesteld dat de dotatie in het jaar 2025 niet hoger uitkomt dan in het oorspronkelijke traject zodat er geen extra druk op de autofinancieringsmarge in 2025 zal liggen.
Financiering aankoop grond veiligheidscampus:
Gelet op de deadline voor de aanpassing van het meerjarenplan binnen het lokaal bestuur is het aangewezen om voor 30.09.2023 een concrete kostenindicatie te kunnen meedelen aan de financieel directeurs van de steden en gemeenten.
De politiezone stelt daarom voor aan het politiecollege om principieel akkoord te gaan met de aankoop van de grond voor de richtprijs van € 717.250 :
- Door middel van een eenmalige kapitaalsinjectie in 2024 (naast de reguliere dotaties);
- Met een verdeelsleutel van 20% voor het lokaal bestuur & 80% voor de politiezone.
- Het aandeel van de gemeenten en steden wordt verdeeld conform de verdeelsleutel van de jaarlijkse dotaties.
Voor de dotatie aan de politiezone heeft het bestuur volgende verdeelsleutel ontvangen:
De gemeentelijke bijdrage van de gemeente Zutendaal voor 2024 bedraagt € 824.658,00.
Artikel 68 Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, zoals gewijzigd;
Koninklijk Besluit 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones;
De gemeenteraad keurt de vooropgestelde dotatie van de gemeente Zutendaal voor 2024 ten bedrage van € 824.658,00 goed.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40
inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna
kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28.02.2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 met de volgende
agendapunten:
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Overwegende dat Rita Indestege werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd door de gemeenteraad.
De vertegenwoordiger van de gemeente, Rita Indesteege, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘DLB’).
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).
Gelet op artikel 427 DLB.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 11 oktober 2023 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023, met volgende agendapunten:
- Dhr. Mustafa Uzun, effectief afgevaardigde voor de gemeente Maasmechelen, wordt vervangen door Dhr. Ronny Westhovens (GR besluit d.d. 26/09/23).
- Mevr. Lutgarde Ceyssens, effectief afgevaardigde voor de stad Peer, wordt vervangen door Dhr. Steven Broekx (GR besluit d.d. 27/09/23).
De OVAM, het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) en Interafval zijn gestart met een bottom-uptraject om te komen tot een optimalisatie van de werkingsgebieden van de afvalintercommunales. Het Regiodecreet en het Lokaal Materialenplan 2023-2020 liggen aan de basis van dit traject, waarbij zowel rekening gehouden wordt met de doelstellingen inzake regiovorming als inzake efficiënt en duurzaam afvalstoffenbeleid.
Limburg.net en alle gemeentes ontvingen begin oktober een schrijven waarin dit project werd toegelicht.
De OVAM en ABB verwachten van elke intercommunale een antwoord tegen 31 januari 2024 waarin de raad van bestuur de individuele intenties van alle gemeente-deelnemers dient te vermelden. Het is aan de nieuwe gemeenteraden om in het voorjaar van 2025 een definitieve keuze te maken. De afvalintercommunales bespreken dan de standpunten van hun gemeente-deelnemers op hun nieuwe samengestelde raad van bestuur en nemen een gezamenlijk standpunt in. Als het standpunt een afwijkingsaanvraag impliceert, dient deze op de algemene vergadering te worden goedgekeurd. De standpunten worden gebundeld en uiterlijk op 30 september 2025 aan de OVAM en ABB bezorgd. De Vlaamse regering wil ten laatste in 2025 aan de sector duidelijkheid geven over de werkingsgebieden van de afvalintercommunales die ten laatste op 1/1/2037 moeten gevormd worden.
Binnen Limburg.net is enkel Diest gevat door de regiovorming. Limburg.net zal na de algemene vergadering aan de OVAM en ABB het standpunt meedelen dat alle Limburgse gemeenten en Diest de intentie hebben dat Limburg.net in haar huidige vorm wordt verdergezet, waarbij het de intentie is om voor Diest een afwijkingsaanvraag op de regiovorming (voor wat betreft afvalbeheer) in te dienen.
Zoals hierboven uiteengezet is het aan de nieuwe gemeenteraden om zich hierover in het voorjaar 2025 definitief uit te spreken.
Overwegende dat de heer Bart Bamps werd aangeduid al gemeentelijke afgevaardigde en de heer Dirk Smits als plaatsvervanger;
De gemeenteraad keurt de agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 20 december 2023 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net goed.
De heer Dirk Smits wordt gemandateerd om op vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift in tweevoud aan Limburg.net.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van IGL;
Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van IGL;
Gelet op de oproepingsbrief van 25 oktober 2023 voor de Algemene Vergadering van IGL op 21 december 2023 om 18.00 uur die de volgende agendapunten bevat:
1. Begroting 2024: goedkeuring
2. Financieel verslag IGL: 30 juni 2023: kennisneming
3. Voortgang LIV: kennisneming
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om goedkeuring van de agenda te weigeren;
Overwegende dat bij raadsbesluit van 28.02.2019 de heer Matty Coninx werd aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde in de algemene vergadering;
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering d.d. 21 december 2023 van de Algemene Vergadering van IGL goed.
De heer Matty Coninx wordt gemandateerd om op vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.
De burgemeester geeft een terugkoppeling over de stand van zaken in het doven van de straatverlichting.
Situatie op 23.10.2023
Voorstel Fluvius
Ter info : Hierdoor verlagen we het doven van 25 uur per week naar 16 uur per week. (1.250 uren per jaar (gerekend aan 50 weken omwille van de feestdagen) naar 800 uren per jaar)
Genk
Genk kiest voor het voorstel van Fluvius, met een extra toevoeging.
Oudsbergen
Oudsbergen kiest voor het voorstel van Fluvius. Op 23/10/23 gaan ze met Fluvius in overleg betreffende de mogelijkheden om de verlichting in de dorpskernen niet te doven.
As
As stopt met het doven van de openbare verlichting.
Lanaken
In Lanaken wordt de straatverlichting niet gedoofd.
standpunt college van burgemeester en schepenen in zitting van 23.10.2023
Het college van burgemeester en schepenen koos voor het voorstel van het doven van de straatverlichting tussen 01.00 uur tot 05.00 uur op weekdagen. In het weekend (vrijdagnacht, zaterdagnacht, zondagnacht en de avond voor de feestdagen en de feestdag zelf) blijft de verlichting branden. (Dit is ook het Fluviusvoorstel)
De evenementen die door de week vallen en die impact hebben op het nachtregime, worden doorgegeven.
Aan AWV wordt gevraagd wat het standpunt is mbt het verledden van de verlichting van de gewestwegen.
De gemeenteraad neemt kennis van de terugkoppeling.
Gelet op de beleidsdoelstelling van de bibliotheek "De bibliotheek vormt een centrum van kennis en informatie, met aandacht voor nieuwe media, educatie en levenslang leren" en de bijhorende actie 'De bibliotheek zorgt voor een actuele en zorgvuldig samengestelde collectie';
Overwegende dat voor het actueel, pluriform en representatief houden van de collectie het daarom aangewezen is om de bibliotheekcollectie geregeld te wieden en materialen af te voeren;
Overwegend dat een boekenverkoop van deze verouderde en afgevoerde materialen de bibliotheek de gelegenheid geeft aan haar bibliotheekbezoekers tegen lage prijzen lectuur aan te kopen;
Gelet op het advies van de werkgroep Bibliotheek (onderdeel van de adviesraad Cultuur) om permanent afgevoerde materialen te koop aan te bieden tegen een lage prijs in de bibliotheek.
De gemeenteraad geeft de toestemming aan de openbare bibliotheek om permanent afgevoerde materialen te verkopen in de bibliotheek.
Bij de verkoop van afgevoerde bibliotheekdocumenten mag het college van burgemeester en schepenen de prijzen bepalen op volgende voorwaarden:
1) bij het bepalen van de prijzen richt men zich naar de op de markt gangbare prijzen voor tweedehandse boeken en documenten.
2) de minimumprijs wordt vastgelegd op €0,50 voor een boek/DVD/CD en €0,20 voor een strip/tijdschrift.
De inkomsten uit de verkoop van de afgevoerde materialen worden terug geïnvesteerd in de bibliotheekwerking (aankoop materialen voor activiteiten in het kader van leesbevordering en verhogen van het leesplezier).
Dit besluit vervangt het besluit van de gemeenteraad van 30 juni 2005.
Aanleiding en context
De gemeenteraad keurde de samenwerkingsovereenkomst goed met het Energiehuis Limburg op 2 maart 2023. Deze omvat de voorwaarden voor het verstrekken van dienstverlening rond energiebesparing aan de inwoners uit Zutendaal. Naast een zitdag voor energievragen en infosessies, koos Zutendaal ook voor een aanbod aan renovatieadvies, dat afzonderlijk betalend is.
Om correct te kunnen factureren en te rapporteren, moeten er persoonsgegevens uitgewisseld worden. Dit kan en mag niet gebeuren zonder een afzonderlijke overeenkomst, gebaseerd op de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Het Energiehuis Limburg koos in eerste instantie voor een verwerkingsovereenkomst, maar volgens de Data Protection Officer (DPO) van verschillende gemeenten was dit niet de meest geschikte vorm.
Na overleg met verschillende partijen werd daarom gekozen voor twee protocollen (eentje voor de uitwisseling tussen het Energiehuis Limburg en het lokaal bestuur en vice versa). Deze protocollen moeten nu goedgekeurd worden door de verschillende lokale besturen in Limburg, die een samenwerkingsovereenkomst ondertekenden met het Energiehuis Limburg.
Door het uitstel werd de samenwerkingsovereenkomst eerder al goedgekeurd door de gemeenteraad. Zo kon het Energiehuis Limburg al van start gaan met haar dienstverlening. Die was immers op 6 september 2022 opgezegd door het Energiehuis Limburg zelf. Vanaf 1 januari 2023 was er dus geen aanbod meer door het Energiehuis Limburg voor de Zutendaalse inwoners.
Zonder protocol kan er echter geen facturatie noch rapportering plaatsvinden. Vandaar dat deze documenten nu ter goedkeuring worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Argumentatie
Beide protocollen zijn nodig voor de beleidsrapportering en facturatie van de dienstverlening die door het Energiehuis Limburg verstrekt wordt. Door te kiezen voor een protocol was er meer tijd nodig om de documenten juridisch uit te werken.
Ondertussen heeft de DPO van het Energiehuis Limburg dit in overleg met de DPO's van verschillende Limburgse gemeenten uitgewerkt. C-Smart verstrekte over dit ontwerp een positief advies op 10 augustus 2023.
L 119/1 VERORDENING (EU) 2016/679 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
De gemeenteraad keurt de protocollen voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het Energiehuis Limburg en de gemeente Zutendaal goed.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het algemeen aanvullend politiereglement op het verkeer voor het grondgebied Zutendaal aan te passen voor wat betreft:
Artikel 3. Bepalingen betreffende de bebouwde kom (toegevoegd + aanpassing)
Artikel 5. Gewichtsbeperkingen
Een gewichtsbeperking van voertuigen wordt ingesteld, door middel van de verkeerssignalisatie met de verkeersborden C21,
Artikel 8.1 Stilstaan- en/of parkeerverbod
Een stilstaan- en parkeerverbod, aangeduid door middel van de verkeerssignalisatie van de verkeersborden E1 of E3, is ingesteld op de navolgende gemeentewegen:
Een parkeerverbod, aangeduid door middel van een onderbroken gele wegrandmarkering, is ingevoerd op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 9.2.1 Oversteekplaatsen voor voetgangers
Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn afgebakend, overeenkomstig artikel 76.3 van het K.B. van 1 december 1975, op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 10 Fietsstraten (Fietszone)
Eerst en vooral wordt dit artikel aangepast naar het koninklijk besluit van 12 maart 2023. Hierbij zijn enkele aanpassingen op de wegcode van toepassing. Zo wordt de fietsstraat een fietszone, wat inhoudt dat een verkeersbord F111 (begin fietsstraat) het begin van een fietszone aangeeft, dus een zonale fietsstraat. De fietsstraat blijft gelden tot aan een verkeersbord F113 (einde fietsstraat) en vervalt dus niet bij een kruispunt. Ten gevolge van deze aanpassing, kunnen enkele verkeersborden F111 verwijderd worden op het grondgebied van Zutendaal.
Bijkomende aanpassing onder artikel 10:
Fietszone, aangeduid door de verkeerssignalisatie met de verkeersborden F111 en F113, overeenkomstig artikel 71 van het K.B. van 1 december 1975, op de navolgende gemeentewegen:
De gemeenteraad past het algemeen aanvullend politiereglement op het verkeer voor het grondgebied Zutendaal als volgt aan en keurt goed:
HOOFDSTUK 1 : BEPALINGEN BETREFFENDE DE VOORRANG
Artikel 1. Op de navolgende gemeentewegen wordt de voorrang toegekend op al de erop aansluitende wegen en dit door middel van verkeerssignalisatie met de verkeersborden B9:
HOOFDSTUK 2: BEPALINGEN BETREFFENDE VERBODEN EN BEPERKT VERKEER
Artikel 2.1: éénrichtingsverkeer
Eénrichtingverkeer, uitgezonderd voor fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A, aangeduid door middel van de respectievelijke verkeersignalisatie met de verkeersborden C1 en F19, aangevuld met de onderborden M12 en M18, is ingesteld op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 2.2: verboden toegang
Verboden toegang, in beide richtingen voor iedere bestuurder, uitgezonderd voor fietsers en bromfietsers is ingesteld op de navolgende weg:
Artikel 2.3: Plaatselijk verkeer
Verboden toegang, in beide richtingen, uitgezonderd voor ‘plaatselijk verkeer’, aangeduid met verkeersbord C3 en onderbord ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer’, is ingesteld op de volgende weg:
HOOFDSTUK 3: BEPALINGEN BETREFFENDE DE BEBOUWDE KOM
De bebouwde kommen zijn aangeduid door middel van de verkeerssignalisatie met de verkeersborden F1a (of b) voor het begin van de bebouwde kom en F3a (of b) voor het einde van de bebouwde kom.
De bebouwde kom te Wiemesmeer-Centrum wordt als volgt afgebakend:
Op de gewestwegen:
Op de gemeentewegen:
De bebouwde kom te Zutendaal- Centrum wordt als volgt afgebakend:
Op de gewestwegen:
Op de gemeentewegen:
HOOFDSTUK 4: SNELHEIDSBEPERKINGEN
Artikel 4.1 Snelheidsbeperking tot max. 70 km/u
De snelheid is beperkt tot max.70 km per uur, door de signalisatie met de verkeersborden C43, op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 4.2 Snelheidsbeperking tot max. 50 km/u
De snelheid is beperkt tot max. 50 km per uur, door de signalisatie met de verkeersborden C43, op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 4.3 Afbakening zone 50
De snelheid is beperkt tot max. 50 km per uur, door de signalisatie met de verkeersborden C 43 met zonale geldigheid en afgebakend als volgt:
ROELEN
Vallen ook binnen deze zone:
STALKEN
Vallen ook binnen deze zone:
GEBROEK en DAAL
Vallen ook binnen deze zone:
MANDEL
BESMER
Vallen ook binnen deze zone:
GEWAAI
Vallen ook binnen deze zone:
PAPENDAALHEIDE
PAPENDAAL - WIEMESMEER
Valt ook binnen deze zone:
Artikel 4.4.1 Afbakening zone 30 schoolomgeving
De snelheid is beperkt tot max. 30 km per uur, door de signalisatie met de verkeersborden F4a (begin zone) en F4b (einde zone), en A23 (schoolkinderen) en afgebakend als volgt:
GEWAAI
DORP
WIEMESMEER
Artikel 4.4.2 Afbakening zone 30 – centrum
De snelheid is beperkt tot max. 30 km per uur, door de signalisatie met de verkeersborden F4a (begin zone) en F4b (einde zone), en afgebakend als volgt:
CENTRUM ZUTENDAAL
Zone 1
Vallen ook in deze zone:
Zone 2
Vallen ook in deze zone:
Artikel 4.5 Havengebied
Volgende verkeersbeperkingen gelden in de Dijkstraat (Havengebied): Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder met uitzondering van:
HOOFDSTUK 5: GEWICHTSBEPERKINGEN
Een gewichtsbeperking van voertuigen wordt ingesteld, door middel van de verkeerssignalisatie met de verkeersborden C21,
HOOFDSTUK 6: ANDERE VERBODSBEPALINGEN
Artikel 6.1: Inhaalverbod
Verboden een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen, links in te halen, aangeduid door middel van de verkeerssignalisatie met de verkeersborden C35, is ingesteld op de navolgende gemeentewegen:
HOOFDSTUK 7: BEPALINGEN BETREFFENDE HET VERPLICHT VERKEER
Artikel 7.1: verplichte rijrichting
De verplichte rijrichting, aangeduid door de verkeerssignalisatie met de verkeersborden D1 is ingesteld op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 7.2: Verplichte fietspaden
Aan weerszijden van de rijbaan, in enkele rijrichting is een fietspad ingericht, aangeduid door middel van de verkeerssignalisatie met de verkeersborden D7, op de navolgende gemeentewegen:
Er is een dubbel fietspad (beide rijrichtingen) aangelegd langs volgende gemeenteweg:
HOOFDSTUK 8: BEPALINGEN BETREFFENDE STILSTAAN EN PARKEREN
Artikel 8.1: Stilstaan- en/of parkeerverbod
Een stilstaan- en parkeerverbod, aangeduid door middel van de verkeerssignalisatie van de verkeersborden E1 of E3, is ingesteld op de navolgende gemeentewegen:
Een parkeerverbod, aangeduid door middel van een onderbroken gele wegrandmarkering, is ingevoerd op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 8.1.1: zone met parkeerverbod + 3,5T
Een zone met parkeerverbod +3,5 ton, is ingesteld:
De zone wordt aangeduid door middel van de verkeersborden E9a met opschrift ‘3,5 t max’.
Artikel 8.2.1: Zone met beperkte parkeertijd: werkdagen
Een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone), is ingesteld:
Deze zones worden aangeduid door middel van de verkeersborden ZE9a G-schijf.
Artikel 8.2.2: Zone met beperkte parkeertijd: alle dagen
Een zone met beperkte parkeertijd (blauwe zone) is ingesteld:
Achter het OCMW-gebouw wordt één parkeerplaats voorbehouden voor het dienstvoertuig van het OCMW. Deze parkeerplaats zal aangeduid worden door een bord met vermelding van de nummerplaat van het voertuig. Hiertoe zal een gemeentelijke parkeerkaart uitgereikt worden. Deze zone wordt aangeduid door middel van de verkeersborden ZE9a G-schijf met onderbord ‘alle dagen van 9.00 tot 18.00 uur’.
Artikel 8.3: parkeerplaatsen voorbehouden voor mindervaliden
Op de volgende parkeerplaatsen worden telkens één of meerdere parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. Dit wordt aangeduid door middel van het verkeersbord E9a voorzien van het onderbord met het symbool aangeduid in het artikel 70.2.1.3° c KB 1/12/1975:
Artikel 8.4: parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens
De maatregel wordt kenbaar gemaakt door verkeersbord E9a met onderbord Type VIIb waarop het symbool van elektrische voertuigen is afgebeeld:
Artikel 8.5 laad- en loszone
De zone wordt aangeduid door middel van de verkeersborden E1 met pijlen overeenkomstig artikel 70.2.1a en 70.2.1b van de straatcode.
Artikel 8.6
Op de navolgende gemeentewegen zijn parkeerplaatsen afgebakend door brede witte doorlopende markeringen op de rijbaan, die de denkbeeldige rand van de rijbaan vormen en waar de dwarsmarkeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan:
HOOFDSTUK 9: DE WEGMARKERINGEN en WEGVERSMALLINGEN
Artikel 9.1: De overlangse markeringen die de rijstroken aanduiden
Artikel 9.1.1: verdeeld in twee rijstroken door witte onderbroken strepen
De rijbaan van de gemeentewegen is verdeeld in twee rijstroken door witte onderbroken strepen op de navolgende wegen:
Artikel 9.1.2: verdeeld in twee rijstroken door witte doorlopende lijnen
De rijbaan van de gemeentewegen is verdeeld in twee rijstroken door witte doorlopende lijnen op de navolgende wegen:
Artikel 9.1.3: rand van de rijbaan van de gemeentewegen is afgebakend door een brede witte doorlopende streep
De denkbeeldige rand van de rijbaan van de gemeentewegen is afgebakend door een brede witte doorlopende streep op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 9.2: Dwarsmarkeringen
Artikel 9.2.1: Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn afgebakend
Oversteekplaatsen voor voetgangers zijn afgebakend, overeenkomstig artikel 76.3 van het K.B. van 1 december 1975, op de navolgende gemeentewegen:
Artikel 9.2.2: Oversteekplaatsen voor fietsers
Oversteekplaatsen voor fietsers, aangegeven door het verkeersbord F50, zijn afgebakend op de volgende gemeentewegen:
Artikel 9.2.3: Dwarsstreep gevormd door witte driehoeken:
Artikel 9.3: Wegversmallingen
Er zijn wegversmallingen, aangegeven door de verkeersborden A7a (rijwegversmalling) en B 19 (voorrangsbord) en B21 (voorrang verlenen aan tegenliggers) op volgende gemeentewegen:
HOOFDSTUK 10: FIETSZONE
Artikel 10.1: Fietszone
Fietszone, aangeduid door de verkeerssignalisatie met de verkeersborden F111 en F113, overeenkomstig artikel 71 van het K.B. van 1 december 1975, op de navolgende gemeentewegen:
HOOFDSTUK 11: FIETSROUTENETWERK KEMPEN EN MAASLAND
Verboden toegang, in beide richtingen voor iedere bestuurder, aangeduid door middel van de verkeerssignalisatie met de verkeersborden C3, M2, het onderbord met opschrift ‘uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwgebruik’ en F45, op de navolgende gemeentewegen:
HOOFDSTUK 12: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 12.1:
Alle voorgaande algemeen aanvullende gemeentelijke politieverordeningen op het wegverkeer voor het grondgebied Zutendaal worden opgeheven en vervangen door dit algemeen aanvullend gemeentelijk politiereglement op het wegverkeer, goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 23 november 2023.
Artikel 12.2:
Het reglement zal bekendgemaakt en gepubliceerd worden volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 12.3:
Het aanvullend politiereglement zal ter kennisgeving overgemaakt worden aan: Departement Mobiliteit, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 BRUSSEL.
In kader van een aantal projecten werd een kosten/baten analyse gemaakt om na te gaan of het voordelig zou zijn om een aantal activiteiten in eigen regie uit te voeren ipv uit te besteden. Uit deze analyse is gebleken dat het uitvoeren van schrijnwerkerij-activiteiten in eigen regie een significant financieel voordeel kan opleveren.
De technische dienst beschikt over de nodige skills om deze activiteiten uit te voeren, ze beschikt evenwel niet over de nodige installaties of gereedschappen. Een nieuwe tafelzaag (met toebehoren) - die aan de vereisten voldoet - kost minimum 39.000,00 € incl btw. De aankoop van een nieuwe tafelzaag is financieel rendabel over meerdere jaren/meerdere projecten.
Via de website 2dehands.be wordt een tweedehands tafelzaag aangeboden door de firma Robax die stopt met haar activiteiten. De tafelzaag is bijna 4 jaar oud - en bij een plaatsbezoek blijkt deze tafelzaag in een zeer goede staat te zijn. In bijlage enerzijds de foto's van de aangeboden installatie en anderzijds de technische beschrijving van deze installatie.
Overwegende dat de aankoop van een tweedehands tafelzaag financiële voordelen genereert op korte termijn (interieurafwerking sporthal);
Overwegende dat deze tweedehands tafelzaag in uitstekende staat is;
Overwegende dat dit een meerwaarde oplevert voor de technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in artikel nummer AC000138 -- TECHN.D.- INVESTERING: Investeren in gereedschap en technisch materiaal -- TD -- MJP001026 -- Uitrusting TD - Installaties, machines, uitrusting (KLAP - 10% klimaat) -- € 49.852,88 -- € 49.852,88 -- 2023/2302000/RUIMTE/0119/23.
De gemeenteraad keurt de aankoop van een tweedehands tafelzaag goed voor een bedrag van 14.000,00 euro inclusief btw.
De gemeenteraad keurt de aankoop van tweedehands afzuig- en persluchtinstallatie goed voor een bedrag van 6.000,00 euro inclusief btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in in artikel nummer AC000138 -- TECHN.D.- INVESTERING: Investeren in gereedschap en technisch materiaal -- TD -- MJP001026 -- Uitrusting TD - Installaties, machines, uitrusting (KLAP - 10% klimaat) -- € 49.852,88 -- € 49.852,88 -- 2023/2302000/RUIMTE/0119/23.
Sagevas SA (Betfirst) heeft middels haar e-mail van 04/10/2023 ter kennis gegeven dat zij een kansspelinrichting klasse IV wedkantoor wenst uit te baten op Hoogstraat 13, waar Lectuur Actueel gevestigd is, en vraagt om bijgevoegd convenant voor te leggen, en om een positief advies van de burgemeester (zie bijlage).
De uitbating van een kansspelinrichting klasse IV wedkantoor dient conform de toepasselijke regelgeving (artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6° van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers) te geschieden krachtens een convenant, hetwelk voorafgaandelijk wordt afgesloten tussen de gemeente van de vestiging en de uitbater.
Teneinde een vergunning F2 wedkantoor te kunnen verkrijgen van de kansspelcommissie, is de voorlegging van dit convenant vereist.
Een andere voorwaarde opgelegd in artikel 43/5, 5° bepaalt dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd mag worden in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen en plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, tenzij de gemeente een met redenen omklede afwijking toestaat.
Kansspelinrichtingen klasse IV zijn bovendien ook niet toegelaten in de nabijheid van plaatsen waar erediensten worden gehouden, of gevangenissen. De tekst van de parlementaire voorbereiding luidt immers: 'De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Dat convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen.'
De beperkingen inzake de vestigingsvrijheid voor de uitbating van een kansspelinrichting klasse IV heeft als doel om de sociale risico's in verband met de ligging te beperken en de (kwetsbare) spelers, en in het bijzonder de jongeren en kwetsbare groepen, te beschermen. Preventief en voor de aanvang van problematiek te werk gaan, is van uiterst belang.
De parlementaire voorbereiding beklemtoont het belang van de gemeenten in het zeggenschap in deze vergunning en in de controle hierop. De controle van orde, rust en veiligheid is een opdracht van de gemeente op haar grondgebied, zodoende ook de controle op de kansspelinrichtingen. In casu dient aldus te worden nagegaan of de gewenste vestiging al dan niet gelegen is in de nabijheid van voornoemde plaatsen en inrichtingen.
Uit onderzoek blijkt echter dat de gewenste vestiging gelegen op Hoogstraat 13, geenszins aan deze voorwaarde van artikel 43/5 voldoet.
De vestiging ligt in de onmiddellijke nabijheid (80m) van 2 zeer drukke en populaire haltes van De Lijn (halte Zutendaal Kerk). Hier stoppen 3 verschillende buslijnen waar dagelijks talrijke (middelbare en hogeschool) studenten op- en afstappen om de bus te nemen naar de scholen gelegen in Bilzen, Genk, Diepenbeek, Hasselt, Lanaken en/of Maastricht. Deze halte is de enige halte in het centrum en is zeer druk bezocht door voornamelijk (schoolgaande) jongeren.
Langs de halte van de Lijn bevindt zich een kerk waar wekelijks erediensten worden gehouden. De afstand tussen de vestiging en de kerk bedraagt eveneens slechts 80 meter.
Bovendien is de vestiging gelegen in het winkelkerngebied/centrum van Zutendaal, met in de directe nabijheid horeca-inrichtingen en winkels waardoor het een druk bezochte plaats is door ook jongeren en kwetsbare groepen.
Op 126 meter van de betreffende locatie is daarenboven het OCMW gevestigd, hetwelk vooral dienstverlening biedt aan en bezocht wordt door kwetsbare groepen, waaronder ook gokverslaafden.
Daarnaast bevinden zich in de onmiddellijk nabijheid ook een bibliotheek (250m wandelafstand) en een jeugdhuis (450m wandelafstand), allebei plaatsen die voornamelijk door jongeren worden bezocht én zijn er 2 scholen (de Wonderwijzer en de Parel) gevestigd. Eén school bevindt zich op 220 meter wandelafstand, de andere op 500 meter. Voornoemde plaatsen en inrichtingen zijn allen gelegen in het centrum, en dus op slechts op wandelafstand van de vestiging gelegen.
Ten overvloede moet worden opgemerkt dat er momenteel een dagbladhandel wordt uitgebaat op de gewenste vestiging. Deze dagbladhandel verkoopt niet enkel kranten en gespecialiseerde bladen, maar ook snoep, kantoorartikelen, wenskaarten, versiering, alcohol, tabak en speelgoed waardoor ook veel jongeren tot het cliënteel behoren. Zulk uitgebreid aanbod is in een wedkantoor geenzins toegelaten, alsook de toegang voor minderjaren. Een kansspelinrichting klasse IV is immers uitsluitend bestemd voor:
1. het aannemen van weddenschappen;
2. de verkoop van gespecialiseerde bladen, sportmagazines en gadgets;
3. de verkoop van niet-alcoholische dranken;
4. de exploitatie van maximaal 2 automatische kansspelen die weddenschappen op soortgelijke activiteiten aanbieden als deze aangegaan in het wedkantoor.
Besluit:
De aanwezigheid van tal van kwetsbare plaatsen en inrichtingen in de directe omgeving van de gewenste vestiging kansspelinrichting klasse IV wedkantoor, zoals hierboven uiteengezet, dwingen de gemeente Zutendaal ertoe om het convenant te weigeren.
Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers.
De gemeenteraad neemt kennis van bijgevoegd convenant.
De gemeenteraad weigert om met Sagevas SA, met maatschappelijke zetel te Frankenstraat 79 te 1040 Brussel, een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV wedkantoor op het adres Hoogstraat 13 te 3690 Zutendaal.
Door een hiaat in de rechtspositieregeling is het momenteel niet mogelijk om een interne mutatie (bevordering, interne mobiliteit) binnen het bestuur te doen van een statutaire naar een contractuele functie met het behoud van het statuut.
Behoud statuut bij bevordering of mobiliteit in het lokaal bestuur Zutendaal: Op het vakbondsoverleg van 09 oktober 2023 werd het behoud van het statutaire statuut bij een bevordering of interne mobiliteit besproken met de vakbondsorganisaties.
De kans bestaat immers dat een statutair personeelslid doorgroeimogelijkheden weigert omdat de vacante functie contractueel ingevuld is in het organogram. In se verliest het personeelslid dan het statuut maar door een overgangsmaatregel in te voeren in de rechtspositieregeling, kan het bestuur het mogelijk maken om het statuut van een personeelslid bij een bevordering of interne mobiliteit te behouden.
We stellen voor om ‘het behoud van statuut’ in te schrijven in de lokale rechtspositieregeling onder een nieuw artikel 328. Voor alle RPR van het lokaal bestuur.
Artikel 328:
Om een statutair aangesteld personeelslid geen kansen te ontnemen om door te groeien in de organisatie wordt het behoud van het statuut bij bevordering of interne mobiliteit ingevoerd.
De regeling ‘behoud van statuut’ is een overgangsregeling voor statutairen die bij wijze van uitzondering toch hun statutaire aanstelling behouden na interne vacatures.
Er moet aan vier voorwaarden voldaan worden:
Wanneer het statutair personeelslid zich via de aanwervingsprocedure kandidaat heeft gesteld, moet ‘onbetaald verlof’ toegekend worden, wil het personeelslid het statuut niet verliezen.
Ook het Agentschap Binnenlands Bestuur gaat met deze werkwijze akkoord.
Het voorstel werd besproken op het vakbondsoverleg en in een schriftelijk akkoord gegoten op 24 oktober 2023. Aan de raden wordt gevraagd om de wijziging van de RPR van de gemeente en OCMW goed te keuren.
De gemeenteraad keurt de invoering van artikel 328 in alle rechtspositieregelingen van het lokaal bestuur goed.
Er wordt een nieuwe gecoördineerde versie van de rechtspositieregeling gemaakt.
Er werden geen vragen van de raadsleden ontvangen.
Er zijn geen vragen van raadsleden.
Een burger wenst om gebruik te maken van het openbaar spreekrecht zoals voorzien door het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Er worden vragen gesteld met betrekking tot het parkeren op de Nachtegalenstraat. Zie bijlage voor het schrijven.
De burger maakt gebruik van het openbaar spreekrecht zoals het voorzien is in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.