Overwegende dat de N77 (15 Augustusstraat) een gewestweg is en beheerd wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV);
Overwegende dat het invoeren van een snelheidsregime van 50 km/u over de gehele lengte van de 15 Augustusstraat wenselijk is om dat deel van de drukke gewestweg veiliger te maken voor fietsers en voetgangers, één van de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan;
Overwegende dat na overleg met AWV via mail werd bevestigd dat er een principieel akkoord is voor een snelheidsverlaging op de 15 Augustusstraat naar 50 km/u;
Overwegende dat er door verschillende bewoners gevraagd werd om het invoeren van een snelheidsregime van 50 km/u;
Overwegende dat Het Vlaams Parlement een decreet goedkeurde waardoor lokale besturen lichte snelheidsovertredingen in zones 30 km/u en 50 km/u voortaan zelf via GAS-boetes kunnen sanctioneren. De snelheidsovertredingen mogen maximaal 20 km/u bedragen. Steden en gemeenten krijgen zo de mogelijkheid om gericht te handhaven in zones 30 km/u en 50 km/u. De inkomsten van deze boetes vloeien rechtstreeks terug naar de gemeentes;
Overwegende dat er na onderzoek door de verkeersdeskundigen van PZ Carma 3 locaties werden weerhouden: Noordlaan, Hoogstraat en 15 Augustusstraat (gewestwegen). De voorkeurslocaties werden Hoogstraat of 15 Augustusstraat omdat er voor deze trajecten geen aanpassingen aan de inrichting van de weg nodig zijn. Wel zou er voor beide locaties een aanpassing dienen te gebeuren aan het snelheidsregime. Om een trajectcontrole te organiseren moet er namelijk minimaal 500 meter in éénzelfde snelheidsregime afgelegd worden zonder drempels etc.;
Overwegende dat indien zowel de gemeenteraad alsook het AWV (via de IRGN) het aangepaste reglement goedkeuren, AWV via mail heeft bevestigd dat ze een MB zullen opmaken voor de snelheidsbeperking van 50 km/u op de gewestweg;
Overwegende dat deze snelheidsbeperking noodzakelijk is om een trajectcontrole te kunnen plaatsen;
Overwegende dat een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW);
Overwegende dat de maatregelen die betrekking hebben op die wegen pas in werking kunnen treden nadat het Vlaams Gewest het besluit heeft goedgekeurd;
Overwegende dat het Departement MOW het goedkeuringsproces in goede banen leidt en ervoor zorgt dat het ontwerp van besluit tijdig getekend wordt (binnen 60 dagen) door de secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, in delegatie van de minister die bevoegd is voor mobiliteit;
Gelet op: Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988);
Gelet op: decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017;
Gelet op: wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968);
Gelet op: wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.;
Gelet op: code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;
Gelet op: decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008);
Gelet op: Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009;
Gelet op: Het gemeenteraadsbesluit van 25 September 2003 tot afbakening van de agglomeratie op het grondgebied van de gemeente
Gelet op: latere wijzigingen van bovenstaande wetten, decreten en besluiten;
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen aan het aanvullend reglement op het wegverkeer: afbakening van bebouwde kommen die vetgedrukt staan in onderstaand reglement.
artikel 1:
Het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2003 tot afbakening van de agglomeratie op het grondgebied van de gemeente wordt opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.
artikel 2:
De bebouwde kom te Wiemesmeer-Centrum wordt als volgt afgebakend:
op de gewestwegen:
op de gemeentewegen
De bebouwde kom te Zutendaal- Centrum wordt als volgt afgebakend:
Op de gewestwegen:
op de gemeentewegen:
Artikel 3:
De bebouwde kommen zijn aangeduid door middel van de verkeerssignalisatie met de verkeersborden F1 a (of b) en F3a (of b).
Artikel 4:
Het voorgaande algemene aanvullende politiereglement op het verkeer: afbakening van bebouwde kommen wordt opgeheven en vervangen door het algemeen aanvullend politiereglement op het verkeer van heden.
Artikel 5:
Het reglement zal bekendgemaakt en gepubliceerd worden conform artikelen 186-187 van het Gemeentedecreet.
Artikel 6:
Het aanvullend politiereglement op het wegverkeer zal ter goedkeuring worden overgemaakt aan:
Departement Mobiliteit, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Vlaamse Overheid, Koning Albert 11-laan 20bus 2, 1000 Brussel.
Het aanvullend politiereglement op het wegverkeer zal ter goedkeuring worden overgemaakt aan:
Departement Mobiliteit, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Vlaamse Overheid, Koning Albert 11-laan 20bus 2, 1000 Brussel.