Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 31/08/2023 - 20:00 raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken

Verontschuldigd

Rozette Reyskens, Raadslid

Secretaris

Elke Blokken
2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring 2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Er werd een openbaar onderzoek opgestart van 06/04/2023 tot 05/05/2023. Resultaat: 2 digitale bezwaren. Een samenvatting van de bezwaarschriften is toegevoegd in bijlage.

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:

§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:

Artikel 3.

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige

behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Artikel 4.

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”

Omschrijving van de aanvraag

Het project dat men wenst te realiseren is gelegen tussen de Winkesstraat en de Stielestraat. De projectzone ligt volgens het geldend gewestplan in woonuitbreidingsgebied. Voorliggende aanvraag voorziet in de bouw van 16 woningen. Deze woningen hebben een nieuwe wegenis nodig die aansluiting krijgt op de Noordlaan.

De zaak der wegen van de aanvraag bestaat uit het volgende:

  • Ligging en breedte van de gemeentewegen

Momenteel is er geen wegenis voorzien. Er wordt een weg aangelegd alsook verschillende openbare parkeerplaatsen.  De wegenis heeft bij het inrijden een breedte van 5,50 meter inclusief goten en boordsteen. 

Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).

  • Uitrusting

De zaak der wegen omvat meer dan enkel de eigenlijke wegzate. De bevoegdheid van de gemeenteraad strekt zich uit over het tracé en de uitrusting van de gemeentewegen, inclusief alle aanhorigheden bij een gemeenteweg, o.a. de inrichting van de parkeerplaatsen, de ligging, aansluiting en de materialen van de nutsleidingen en van de aan te leggen groenvoorzieningen. 

Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad

De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

Beoordeling

De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Een samenvatting van de ingediende bezwaren zijn in bijlage te raadplegen. 

Artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt:

§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:

De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak.

De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:

Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

Een wijziging, verplaatsing, of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoefte van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De huidige plannen zorgen voor de aanleg van de wegenis naar de 16 woningen. Naast parkeerplaatsen op eigen perceel worden er ook 4 parkeerplaatsen voorzien op openbaar domein. De materialisatie van de wegenis bestaat uit waterdoorlatende betonstraatstenen.

Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Het project kan in overeenstemming gebracht worden door het opleggen van voorwaarden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennis genomen van de resultaten van het openbaar onderzoek.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan goed.

Artikel 3

De gemeenteraad stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunning van het dossier OMV_2023037878.

Artikel 4

De gemeenteraad legt de volgende lasten op:

De houder van de omgevingsvergunning is verplicht om de openbare wegenis met inbegrip van de riolering zoals aangegeven op het plan aan te leggen op eigen kosten. De vergunning geldt als omgevingsvergunning voor de aanleg van de nieuwe weg.

De wegenwerken dienen in één geheel uitgevoerd en volledig afwerkt te worden waarna de  weg opgeleverd kan worden in aanwezigheid van de gemeente Zutendaal i.f.v. latere kosteloze afstand aan de gemeente Zutendaal.

Vóór de voorlopige oplevering moet op kosten van de houder van de omgevingsvergunning een GRB-conform as-built plan opgemaakt worden. Dit as-built plan wordt door de houder van de omgevingsvergunning ingediend bij Informatie Vlaanderen. De voorlopige oplevering kan pas doorgaan als een schriftelijke goedkeuring van Informatie Vlaanderen i.v.m. de conformiteit aan het GRB voorgelegd wordt.

De houder van de omgevingsvergunning is verplicht om het openbaar groen zoals aangegeven op het beplantingsplan aan te leggen op eigen kosten. 

De houder van de omgevingsvergunning staat, op eigen kosten, in voor het aanleggen van nieuwe nutsvoorzieningen ( elektriciteit, water, kabeltelevisie, telecommunicatie, openbare verlichting).

De voorwaarden uit de adviezen van Fluvius, De Watergroep, Brandweer, Proximus dienen strikt nageleefd te worden.

De weg (met zijn uitrusting en riolering), alsook de zones voor openbaar groen zullen uiterlijk één jaar na de definitieve oplevering kosteloos aan de gemeente Zutendaal worden afgestaan.

De akte van overdracht wordt verleden voor een notaris die door de houder van de omgevingsvergunning wordt aangeduid. Alle kosten met betrekking tot deze akte (opmaken, verlijden, registreren, overschrijven, …) zijn ten laste van de houder van de omgevingsvergunning. 

De basis voor de akte van overdracht is een opmetingsplan dat aan een aantal vereisten moet voldoen. Die vereisten moeten worden opgevraagd bij de Dienst Ruimtelijke ordening, e-mail ruimtelijke.ordening@zutendaal.be.