Terug
Gepubliceerd op 29/09/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 31/08/2023 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken

Verontschuldigd

Rozette Reyskens, Raadslid

Secretaris

Elke Blokken

Agendapunten

HD 1.

2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring

Aanvaard tot de zitting als hoogdringend agendapunt

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
HD 1.

2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring

2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring
HD 2.

2023_GR_00110 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming

Aanvaard tot de zitting als hoogdringend agendapunt

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
HD 2.

2023_GR_00110 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming

2023_GR_00110 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming
HD 2.

2023_GR_00110 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
HD 2.

2023_GR_00110 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming

2023_GR_00110 - Ontslag gemeenteraadslid - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Raadslid Pascal Hermans bracht op 29.08.2023 de voorzitter op de hoogte van zijn ontslag uit de gemeenteraad. Volgens artikel 13 van het decreet lokaal bestuur, is dit ontslag definitief zodra de voorzitter de kennisgeving ontvangt.

Heden geven we dit ter kennisgeving mee aan de gemeenteraad.

De verdere opvolging van het mandaat van deze fractie in de gemeenteraad, zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van september. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van het raadslid. 

Artikel 2

De raad aanvaardt het ontslag van raadslid Pascal Hermans met ingang van 29.08.2023. 

Artikel 3

De verdere opvolging van het mandaat van deze fractie in de gemeenteraad, zal geagendeerd worden op de gemeenteraad van september. 

1.

2023_GR_00093 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 29 juni 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
1.

2023_GR_00093 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 29 juni 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00093 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 29 juni 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 29 juni 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 29 juni 2023 worden goedgekeurd.

2.

2023_GR_00101 - Oproeping buitengewone algemene Vergadering Cipal dv 12 oktober 2023 (digitale vergadering) - statutenwijziging - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
2.

2023_GR_00101 - Oproeping buitengewone algemene Vergadering Cipal dv 12 oktober 2023 (digitale vergadering) - statutenwijziging - Kennisneming

2023_GR_00101 - Oproeping buitengewone algemene Vergadering Cipal dv 12 oktober 2023 (digitale vergadering) - statutenwijziging - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De Raad van Bestuur nodigt hierbij de deelnemers van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”) graag uit om deel te nemen aan de algemene vergadering van Cipal (“de Vergadering”) die op digitale wijze zal plaatsvinden op donderdag 12 oktober 2023 om 16.00 uur.

De Raad van Bestuur heeft beslist om, overeenkomstig artikel 39, vierde lid van de statuten en de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur, deze Vergadering op digitale wijze te laten plaatsvinden via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel. Het elektronisch communicatiemiddel stelt de vertegenwoordigers van de deelnemers in staat om in eigen persoon digitaal vanop afstand deel te nemen aan de Vergadering, te stemmen en schriftelijk online vragen te stellen tijdens de Vergadering. Daarnaast zullen vragen van deelnemers, die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, tijdens de Vergadering beantwoord worden. De digitale zitting van deze Vergadering zal ook live gestreamd worden via de webpagina van de Vergadering om te voldoen aan de decretale vereiste van openbaarheid. Enkel de leden van het bureau van de Vergadering en de notaris zullen fysiek in het Technologiehuis te Cipalstraat 3, 2440 Geel aanwezig zijn.

Gelieve uiterlijk op 29 september 2023 uw aanwezigheid te bevestigen via het elektronische inschrijvingsformulier dat u op de webpagina van de Vergadering vindt:
https://www.c-smart.be/cipal/algemenevergadering-12oktober2023/
Gelieve bij inschrijving ook een gsm-nummer en e-mailadres op te geven waarop wij u verder kunnen informeren over de digitale tool.

De agenda is in bijlage terug te vinden, alsook enkele toelichtende documenten. 
Voor meer informatie over de agendapunten verwijzen wij graag naar het door de Raad van Bestuur op 13 juli 2023 goedgekeurde ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota. Deze zijn ter beschikking op de webpagina van de Vergadering https://www.c-smart.be/cipal/algemene-vergadering-12oktober2023/ .
De deelnemers worden verzocht om de besluiten m.b.t. de Vergadering uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering digitaal via infoavdv@cipal.be aan Cipal over te maken.


Juridische grond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);


Gelet op de huidige statuten van Cipal;


Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28/02/2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;


Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023, zowel digitaal als per aangetekende brief verstuurd op 14 juli 2023, met de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering en met digitale link naar het ontwerp van statutenwijziging van Cipal;

 

Gelet op het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;

 

Overwegende dat de statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB; 

 

Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging ook het voorstel omvat om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen;

 

Overwegende dat voormeld ontwerp van statutenwijziging tevens het voorstel omvat om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen;

 

Gelet op art. 427 van het DLB;

 

Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;

 

Gelet op het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren;

 

Overwegende dat de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad, na beraadslaging en stemming:

keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.

Artikel 2

De gemeenteraad, na beraadslaging en stemming:

keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.

Artikel 3

De gemeenteraad, na beraadslaging en stemming:

keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.

Artikel 4

De gemeenteraad, na beraadslaging en stemming: 

keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.

Artikel 5

De gemeenteraad, na beraadslaging en stemming:

keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.

Artikel 6

De vertegenwoordiger van de gemeente, Rita Indesteege (Matty Coninx als plaatsvervanger), wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 7

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

3.

2023_GR_00097 - ILV sociale economie: aanduiding vertegenwoordiger - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
3.

2023_GR_00097 - ILV sociale economie: aanduiding vertegenwoordiger - Goedkeuring

2023_GR_00097 - ILV sociale economie: aanduiding vertegenwoordiger - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie
Rozette Reyskens is gestopt als schepen en werd intussen opgevolgd  door Marina Seurs. Daarom dient er te worden overgegaan tot aanduiding van Marina Seurs als nieuwe vertegenwoordiger in het Beheerscomité van ILV Sociale Economie. Er dient eventueel ook een plaatsvervanger van Marina te worden aangeduid. 

Het besluit van de Vlaamse regering tot bepaling van de regierol van gemeenten op vlak van de lokale sociale economie, vermeld in artikel 15 van het decreet van 17 februari 2012, betreffende de ondersteuning van het ondernemingschap op het vak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
Het besluit van het college van burgemeester en schepen van 18 november 2013 en de gemeenteraad van 28 november 2013 waarin akkoord wordt gegaan met het intergemeentelijk samenwerkingsverband inzake regierol sociale economie GAOZ;
Artikel 4 van deze samenwerkingsovereenkomst waarin vermeld wordt een beheerscomité op te richten waarbij elke gemeente beschikt over één mandaat in te vullen door één natuurlijke persoon en waarin een vervangend lid van het bestuurscomité wordt aangeduid;
Het besluit van de het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2019 betreffende de aanduiding van het lid van het beheerscomité en het plaatsvervangend lid.
Juridische grond
  • Het decreet van 17 februari 2012, betreffende de ondersteuning van het ondernemingschap op het vak van de sociale economie en de stimulering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen;
  • Het besluit van de Gemeenteraad van 28 november 2013 de gemeenteraad van 28 november 2013 waarin akkoord wordt gegaan met het intergemeentelijk samenwerkingsverband inzake regierol sociale economie GAOZ;
  • Artikel 4 van deze samenwerkingsovereenkomst;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 28 maart 2019 betreffende IGS sociale economie: aanduiding vertegenwoordiger.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt Marina Seurs aan als stemgerechtigd lid van het beheerscomité van het “interlokale samenwerkingsverband inzake regierol sociale economie ”, en stelt Rozette Reyskens als plaatsvervangend lid van het comité aan.

Artikel 2

De gemeenteraad mandateert het stemgerechtigd lid, of bij gebreke daaraan de plaatsvervanger, om de voorstellen van het beheerscomité goed te keuren. 

4.

2023_GR_00098 - ILV Wijk-werken: aanduiding nieuwe vertegenwoordiger - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
4.

2023_GR_00098 - ILV Wijk-werken: aanduiding nieuwe vertegenwoordiger - Goedkeuring

2023_GR_00098 - ILV Wijk-werken: aanduiding nieuwe vertegenwoordiger - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Rozette Reykens is gestopt als schepen en werd intussen opgevolgd  door Marina Seurs. Daarom dient er te worden overgegaan tot aanduiding van Marina Seurs als nieuwe vertegenwoordiger in het Beheerscomité van ILV-wijkwerken. Er dient eventueel ook een plaatsvervanger van Marina te worden aangeduid. 

Juridische grond

het Decreet van 7 juli 2017 betreffende wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming 

ons gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2017 inzake de oprichting van het samenwerkingsverband inzake organisatie wijk-werken voor gemeente Zutendaal, de stad Genk en de gemeenten As, Opglabbeek en Houthalen-Helchteren;

de samenwerkingsovereenkomst tussen VDAB en de Interlokale vereniging voor de organisatie van wijk-werken in het werkingsgebied GAOZ en Houthalen-Helchteren;

het besluit van 23 november 2018 van Opglabeek inzake de goedkeuring van de uittreding uit het samenwerkingsverband wijk-werken GAOZ en Houthalen-Helchteren;

het aangetekend schrijven van 27 november 2018 van Opglabbeek waarbij de opzegtermijn voor de uittreding uit het samenwerkingsverband wijk-werken GAOZ en Houthalen-Helchteren aanvang nam;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad vaardigt Marina Seurs, schepen, af als stemgerechtigd lid in het beheerscomité ILV wijk-werken GAZ & Houthalen-Helchteren en draagt Rozette Reyskens voor als plaatsvervangend lid van het comité. 

Artikel 2

De gemeenteraad mandateert het stemgerechtigd lid, of bij gebreke daaraan de plaatsvervanger, om de voorstellen van het beheerscomité goed te keuren. 

5.

2023_GR_00102 - LOGO Limburg: aanduiding nieuwe vertegenwoordiger

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
5.

2023_GR_00102 - LOGO Limburg: aanduiding nieuwe vertegenwoordiger

2023_GR_00102 - LOGO Limburg: aanduiding nieuwe vertegenwoordiger

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Logo Limburg vzw  is belast met de realisatie van de Vlaamse gezondheidsdoelstellingen en doet dat in samenwerking met lokale en regionale partners in Limburg,  waaronder de lokale besturen.

 In het bijzonder ondersteunt Logo Limburg  Zutendaal bij de uitbouw van een integraal preventief gezondheidsbeleid. Logo Limburg biedt hiervoor zowel kant- en klare thematische materialen aan, materialen voor procesbegeleiding en effectieve procesbegeleiding en coaching op maat.  

 In het meerjarenplan 2020-2025 van Zutendaal is er aandacht voor gezondheidspromotie en ziektepreventie in het bijzonder in het beleidsdomein Welzijn, BD 5.11 Meer gezonde burgers in een gezond Zutendaal is de finaliteit.

 Ten gevolge van covid-crisis is het belang van gezondheidspromotie en ziektepreventie nog meer dan ooit duidelijk geworden. Effectieve gezondheidspromotie en ziektepreventie is integraal en gebeurt in samenwerking met lokale en regionale partners waarvan Logo Limburg een belangrijke is. 

 Logo Limburg vzw, die de overkoepelende en inrichtende vzw van Logo regio Hasselt en Logo regio Genk is, moet opnieuw erkend worden voor de periode 2022-2027.

 Hiervoor moet een lijst van erkende partners waaronder de lokale besturen die deel uitmaken van het werkingsgebied van Logo Limburg deze erkenning formeel ondersteunen (Zie artikel 4 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 30/01/2009). 

 De ondersteuning van de erkenning houdt geen automatisch lidmaatschap van Logo Limburg vzw  in.  Echter, de mogelijkheid wordt geboden om dat lidmaatschap te herbekijken.  

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad vaardigt Marina Seurs, schepen, af als nieuwe vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van LOGO Limburg vzw, en draagt Rozette Reyskens voor als plaatsvervangend lid. 

Artikel 2

De gemeenteraad mandateert het stemgerechtigd lid, of bij gebreke daaraan de plaatsvervanger, om de voorstellen van de Algemene Vergadering goed te keuren. 

6.

2023_GR_00099 - Vzw ELZ Kemp en Duin - wijziging afvaardiging van de leden in de algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
6.

2023_GR_00099 - Vzw ELZ Kemp en Duin - wijziging afvaardiging van de leden in de algemene vergadering - Goedkeuring

2023_GR_00099 - Vzw ELZ Kemp en Duin - wijziging afvaardiging van de leden in de algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gezien de schepenwissel tussen Rozette Reyskens & Marina Seurs en de functieverschuiving van Elke Blokken van afdelingshoofd Mens naar algemeen directeur, dient er een wijziging te gebeuren in de afvaardiging van de leden in de algemene vergadering ELZ Kemp en Duin.


De zorgraad heeft er voor gekozen om een algemene vergadering op te richten met effectieve en toegetreden leden.
Concreet houdt dit in dat iedereen lid kan worden van de vzw:

  • Effectieve leden hebben stemrecht in de algemene vergadering. We vragen aan de contactpersoon per discipline of dienst naar het afvaardigen van 1 effectief lid per dienst of discipline. Dit is reeds in orde.
  • Toegetreden leden hebben het recht om de algemene vergadering bij te wonen maar hebben geen stemrecht. Er is geen beperking op het aantal toegetreden leden.

De zorgraad heeft voor dit systeem gekozen zodat bepaalde beroepsgroepen/organisaties niet over- of ondervertegenwoordigd worden en op deze manier een overwicht krijgen in beslissingen die genomen worden op de algemene vergadering. Het aantal toegetreden leden is onbeperkt om iedereen die interesse heeft in het bijwonen van de AV hiertoe ook de kans heeft. 

Concreet:

  • Cluster Lokale besturen: maximum 1 effectief lid per gemeente = maximum 5 effectieve leden + eventuele aanvulling van toegetreden leden. De effectieve leden zijn reeds gekend.
  • Cluster Welzijn: elke actor  maximum  1 stem = maximum 5 effectieve leden + eventuele aanvulling van toegetreden leden. De effectieve leden zijn reeds gekend.
  • Cluster PZON: maximum 6 effectieve leden + eventuele aanvulling van toegetreden leden. 4 van de 6 effectieve leden zijn reeds gekend.
  • Cluster Zorg: per discipline maximum 1 effectief lid = maximum 11 effectieve leden + eventuele aanvulling van toegetreden leden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad stelt: 

  • Marina Seurs, schepen, aan als effectief lid in de plaats van Rozette Reyskens
  • Rebecca Hilderson aan om Elke Blokken te vervangen als toegetreden lid
7.

2023_GR_00103 - Bekrachtiging burgemeesterbesluit: kappen boom Hoogstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
7.

2023_GR_00103 - Bekrachtiging burgemeesterbesluit: kappen boom Hoogstraat - Goedkeuring

2023_GR_00103 - Bekrachtiging burgemeesterbesluit: kappen boom Hoogstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Burgemeesterbesluit 14/08/2023:
Acuut gevaar – kappen boom tp Hoogstraat 101.
Door de slechte weersomstandigheden is er een grote tak van een dode boom op het openbaar domein afgebroken en dreigt er nu acuut gevaar voor aanpalende woningen.
Er wordt overgegaan tot een kap van de boom.

Motivatie

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is;

Overwegende dat er geen omgevingsvergunning nodig is voor het vellen van bomen omwille van acuut gevaar na voorafgaande schriftelijke instemming van de burgemeester;

Overwegende dat als er onmiddellijk moet worden overgegaan tot kapping om veiligheidsredenen in een bos, moet de kapping en de motivering ervan ten laatste 24 uur na het begin van de kapping schriftelijk worden medegedeeld aan Natuur en Bos via mail;

Overwegende dat door weersomstandigheden een grote tak aan de kruin is afgebroken;

Overwegende dat de boom op openbaar domein staat, tegen de perceelsgrens en de tak boven de omheining hangt

Overwegende dat dit afgebroken stuk nog los aan de boom hangt, maar op de omheining van het perceel van woning nummers 99 en 101 zal vallen als het loskomt;

Overwegende dat door bovenstaande opmerkingen de boom een acuut gevaar vormt;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit betreffende het kappen van een boom op de Hoogstraat omwille van acuut gevaar. 

8.

2023_GR_00100 - Houtverkoop 2023 - deelname gezamenlijke verkoop - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
8.

2023_GR_00100 - Houtverkoop 2023 - deelname gezamenlijke verkoop - Goedkeuring

2023_GR_00100 - Houtverkoop 2023 - deelname gezamenlijke verkoop - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het schrijven van 30/6/2023 van het Agentschap voor Natuur en Bos, waarbij het gemeentebestuur Zutendaal uitgenodigd wordt om deel te nemen aan de gezamenlijke houtverkoop van 4/10/2023, die zal plaatsvinden in Bilzen, Landcommanderij Alden Biesen, Kasteelstraat 6;

Gelet op de aanvullende bijzondere verkoopsvoorwaarden voor elk lot en de algemene verkoopsvoorwaarden van het Agentschap voor Natuur en Bos;

Overwegende dat ANB samenwerkt met Natuurinvest voor de volledige dienstverlening (hameren, verkoop, financiële opvolging);

Overwegende dat het gemeentebestuur de keuze wordt geboden om Natuurinvest te laten instaan voor de financiële opvolging of zelf te factureren;

Overwegende dat Natuurinvest 3 % van de totale verkoopprijs aanrekent voor haar dienstverlening, ook zonder de financiële opvolging;

Overwegende dat voor de verkoop, volmacht dient verleend aan het ABB om de loten op de verkoop definitief toe te wijzen aan de hoogste bieder, overeenkomstig de schattingsprijzen van ANB of een minimale afwijking tot 20 % in min;

Gelet op de handhaving van de voorbehoudsclausule door het gemeentebestuur:

Gelet op de opmetingsstaat van het ANB, waaruit blijkt dat er één lot te koop wordt aangeboden van 1460 m³ ;

Juridische grond

Gelet op het besluit van de Vlaamse Executieve van 7/6/2002 betreffende de algemene verkoopsvoorwaarden van de houtverkoop;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed dat de gemeente Zutendaal zal deelnemen aan de gezamenlijke houtverkoop georganiseerd door het Agentschap voor Natuur en Bos, samen met Natuurinvest, en kiest voor de volledige dienstverlening, inclusief de facturatie.

Artikel 2

De verkoopsvoorwaarden worden goedgekeurd.

Artikel 3

Volmacht wordt gegeven aan het ANB voor de definitieve toewijzing.

Artikel 4

Deze beslissing wordt overgezonden aan het kantoor van het ANB.

9.

2023_GR_00105 - Aanvullend reglement op het wegverkeer: inperken bebouwde kom 15 Augustusstraat (N77) - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
9.

2023_GR_00105 - Aanvullend reglement op het wegverkeer: inperken bebouwde kom 15 Augustusstraat (N77) - Goedkeuring

2023_GR_00105 - Aanvullend reglement op het wegverkeer: inperken bebouwde kom 15 Augustusstraat (N77) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Overwegende dat de N77 (15 Augustusstraat) een gewestweg is en beheerd wordt door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV);

Overwegende dat het invoeren van een snelheidsregime van 50 km/u over de gehele lengte van de 15 Augustusstraat wenselijk is om dat deel van de drukke gewestweg veiliger te maken voor fietsers en voetgangers, één van de doelstellingen van het gemeentelijk mobiliteitsplan;

Overwegende dat na overleg met AWV via mail werd bevestigd dat er een principieel akkoord is voor een snelheidsverlaging op de 15 Augustusstraat naar 50 km/u;

Overwegende dat er door verschillende bewoners gevraagd werd om het invoeren van een snelheidsregime van 50 km/u;

Overwegende dat Het Vlaams Parlement een decreet goedkeurde waardoor lokale besturen lichte snelheidsovertredingen in zones 30 km/u en 50 km/u voortaan zelf via GAS-boetes kunnen sanctioneren. De snelheidsovertredingen mogen maximaal 20 km/u bedragen. Steden en gemeenten krijgen zo de mogelijkheid om gericht te handhaven in zones 30 km/u en 50 km/u. De inkomsten van deze boetes vloeien rechtstreeks terug naar de gemeentes;

Overwegende dat er na onderzoek door de verkeersdeskundigen van PZ Carma 3 locaties werden weerhouden: Noordlaan, Hoogstraat en 15 Augustusstraat (gewestwegen). De voorkeurslocaties werden Hoogstraat of 15 Augustusstraat omdat er voor deze trajecten geen aanpassingen aan de inrichting van de weg nodig zijn. Wel zou er voor beide locaties een aanpassing dienen te gebeuren aan het snelheidsregime. Om een trajectcontrole te organiseren moet er namelijk minimaal 500 meter in éénzelfde snelheidsregime afgelegd worden zonder drempels etc.;

Overwegende dat indien zowel de gemeenteraad alsook het AWV (via de IRGN) het aangepaste reglement goedkeuren, AWV via mail heeft bevestigd dat ze een MB zullen opmaken voor de snelheidsbeperking van 50 km/u op de gewestweg;

Overwegende dat deze snelheidsbeperking noodzakelijk is om een trajectcontrole te kunnen plaatsen;

Overwegende dat een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW);

Overwegende dat de maatregelen die betrekking hebben op die wegen pas in werking kunnen treden nadat het Vlaams Gewest het besluit heeft goedgekeurd;

Overwegende dat het Departement MOW het goedkeuringsproces in goede banen leidt en ervoor zorgt dat het ontwerp van besluit tijdig getekend wordt (binnen 60 dagen) door de secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, in delegatie van de minister die bevoegd is voor mobiliteit;


Juridische grond

Gelet op: Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988);

Gelet op: decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017;

Gelet op: wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968);

Gelet op: wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.;

Gelet op: code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens;

Gelet op: decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008);

Gelet op: Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009;

Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer;

Gelet op: Het gemeenteraadsbesluit van 25 September 2003 tot afbakening van de agglomeratie op het grondgebied van de gemeente

Gelet op: latere wijzigingen van bovenstaande wetten, decreten en besluiten;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen aan het aanvullend reglement op het wegverkeer: afbakening van bebouwde kommen die vetgedrukt staan in onderstaand reglement.

artikel 1:

Het gemeenteraadsbesluit van 25 september 2003 tot afbakening van de agglomeratie op het grondgebied van de gemeente wordt opgeheven en vervangen door onderhavig besluit.

artikel 2:

De bebouwde kom te Wiemesmeer-Centrum wordt als volgt afgebakend:

op de gewestwegen:

  • N730 Asserweg voor het kruispunt met de Oude Postweg - mpt 21.685 L + R;
  • N730 Kempenseweg ter hoogte van het mpt 21.000 L + R;
  • N744 Noordlaan voor het kruispunt met de Boekweitstraat — mpt 7.390 L + R;

op de gemeentewegen

  • Sint Hubertusstraat ter hoogte van het huisnummer 55 L + R;
  • Oude Postweg 50 m voor de kruising met de Asserweg L+ R;
  • Postesstraat vóór het kruispunt met de Kanunnik Coenenstraat L + R;
  • Veugenstraat ter hoogte van huisnummer 34 L + R;
  • Beverstseweg voor kruispunt met Veugenstraat-Grotstraat L + R;
  • Langblookstraat : grens met Genk L + R;
  • Oudestraat vóór kruispunt met Hermkesstraat, aan kruising met Kempenseweg L + R;
  • Lindenstraat vanaf het kruispunt met de Kempenseweg L + R;

De bebouwde kom te Zutendaal- Centrum wordt als volgt afgebakend:

Op de gewestwegen:

  • N77 — Hoogstraat voor de 0.L.Vrouwestraat — mpt 6.100 L + R;
  • N77 - 15 Augustusstraat ter hoogte van huisnummer 11 L + R;

op de gemeentewegen:

  • Daalstraat voor het kruispunt met de Veldstraat L + R;
  • Stalkerweg ter hoogte van huisnummer 39 L + R;
  • Sprinkelestraat ter hoogte van het huisnummer 50 L + R;
  • Mandelseweg voor het kruispunt met aansluiting op de Korenstraat L + R;

Artikel 3:

De bebouwde kommen zijn aangeduid door middel van de verkeerssignalisatie met de verkeersborden F1 a (of b) en F3a (of b).

Artikel 4:

Het voorgaande algemene aanvullende politiereglement op het verkeer: afbakening van bebouwde kommen wordt opgeheven en vervangen door het algemeen aanvullend politiereglement op het verkeer van heden.

Artikel 5:

Het reglement zal bekendgemaakt en gepubliceerd worden conform artikelen 186-187 van het Gemeentedecreet.

Artikel 6:

Het aanvullend politiereglement op het wegverkeer zal ter goedkeuring worden overgemaakt aan:

Departement Mobiliteit, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Vlaamse Overheid, Koning Albert 11-laan 20bus 2, 1000 Brussel.

Artikel 2

Het aanvullend politiereglement op het wegverkeer zal ter goedkeuring worden overgemaakt aan:

Departement Mobiliteit, Afdeling Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Vlaamse Overheid, Koning Albert 11-laan 20bus 2, 1000 Brussel.

HD 1.

2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Rozette Reyskens, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
HD 1.

2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring

2023_GR_00108 - Nieuwe wegenis op te nemen naar aanleiding van het bouwen van 16 sociale eengezinswoningen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Er werd een openbaar onderzoek opgestart van 06/04/2023 tot 05/05/2023. Resultaat: 2 digitale bezwaren. Een samenvatting van de bezwaarschriften is toegevoegd in bijlage.

Artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet bepaalt:

§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

§ 2. Als het college van burgemeester en schepenen niet de bevoegde overheid is die in eerste aanleg over de aanvraag beslist, dan bezorgt de gemeente de beslissing van de gemeenteraad over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg binnen zestig dagen na het verzoek aan de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15.”

Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen bepalen:

Artikel 3.

Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige

behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

Artikel 4.

Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”

Omschrijving van de aanvraag

Het project dat men wenst te realiseren is gelegen tussen de Winkesstraat en de Stielestraat. De projectzone ligt volgens het geldend gewestplan in woonuitbreidingsgebied. Voorliggende aanvraag voorziet in de bouw van 16 woningen. Deze woningen hebben een nieuwe wegenis nodig die aansluiting krijgt op de Noordlaan.

De zaak der wegen van de aanvraag bestaat uit het volgende:

  • Ligging en breedte van de gemeentewegen

Momenteel is er geen wegenis voorzien. Er wordt een weg aangelegd alsook verschillende openbare parkeerplaatsen.  De wegenis heeft bij het inrijden een breedte van 5,50 meter inclusief goten en boordsteen. 

Het begrip rooilijn wordt gedefinieerd als “de huidige of toekomstige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen, vastgelegd in een rooilijnplan. Als een rooilijnplan ontbreekt, is de rooilijn de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen” (art. 2, 12° Decreet Gemeentewegen).

  • Uitrusting

De zaak der wegen omvat meer dan enkel de eigenlijke wegzate. De bevoegdheid van de gemeenteraad strekt zich uit over het tracé en de uitrusting van de gemeentewegen, inclusief alle aanhorigheden bij een gemeenteweg, o.a. de inrichting van de parkeerplaatsen, de ligging, aansluiting en de materialen van de nutsleidingen en van de aan te leggen groenvoorzieningen. 

Beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad

De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid over de zaak der wegen. De gemeenteraad beschikt evenwel niet over de bevoegdheid om zich uit te spreken over de vergunningsaanvraag, deze dient te worden beoordeeld door de vergunningverlenende overheid.

De gemeenteraad dient zich uit te spreken over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, rekening houdend met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

De gemeenteraad dient daarbij wel rekening te houden met het project waar de aanvraag deel van uitmaakt.

Beoordeling

De gemeenteraad heeft kennis genomen van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Een samenvatting van de ingediende bezwaren zijn in bijlage te raadplegen. 

Artikel 12 van het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt:

§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.

De in artikel 3 van het gemeentewegendecreet vernoemde doelstellingen zijn:

De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

De herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief vlak als op functioneel vlak.

De in artikel 4 van het gemeentewegendecreet vernoemde principes zijn:

Wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

Een wijziging, verplaatsing, of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

Wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

Bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoefte van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

De huidige plannen zorgen voor de aanleg van de wegenis naar de 16 woningen. Naast parkeerplaatsen op eigen perceel worden er ook 4 parkeerplaatsen voorzien op openbaar domein. De materialisatie van de wegenis bestaat uit waterdoorlatende betonstraatstenen.

Het voorstel is in overeenstemming met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. Het project kan in overeenstemming gebracht worden door het opleggen van voorwaarden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er wordt kennis genomen van de resultaten van het openbaar onderzoek.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het rooilijnplan goed.

Artikel 3

De gemeenteraad stemt in met de zaak der wegen van de omgevingsvergunning van het dossier OMV_2023037878.

Artikel 4

De gemeenteraad legt de volgende lasten op:

De houder van de omgevingsvergunning is verplicht om de openbare wegenis met inbegrip van de riolering zoals aangegeven op het plan aan te leggen op eigen kosten. De vergunning geldt als omgevingsvergunning voor de aanleg van de nieuwe weg.

De wegenwerken dienen in één geheel uitgevoerd en volledig afwerkt te worden waarna de  weg opgeleverd kan worden in aanwezigheid van de gemeente Zutendaal i.f.v. latere kosteloze afstand aan de gemeente Zutendaal.

Vóór de voorlopige oplevering moet op kosten van de houder van de omgevingsvergunning een GRB-conform as-built plan opgemaakt worden. Dit as-built plan wordt door de houder van de omgevingsvergunning ingediend bij Informatie Vlaanderen. De voorlopige oplevering kan pas doorgaan als een schriftelijke goedkeuring van Informatie Vlaanderen i.v.m. de conformiteit aan het GRB voorgelegd wordt.

De houder van de omgevingsvergunning is verplicht om het openbaar groen zoals aangegeven op het beplantingsplan aan te leggen op eigen kosten. 

De houder van de omgevingsvergunning staat, op eigen kosten, in voor het aanleggen van nieuwe nutsvoorzieningen ( elektriciteit, water, kabeltelevisie, telecommunicatie, openbare verlichting).

De voorwaarden uit de adviezen van Fluvius, De Watergroep, Brandweer, Proximus dienen strikt nageleefd te worden.

De weg (met zijn uitrusting en riolering), alsook de zones voor openbaar groen zullen uiterlijk één jaar na de definitieve oplevering kosteloos aan de gemeente Zutendaal worden afgestaan.

De akte van overdracht wordt verleden voor een notaris die door de houder van de omgevingsvergunning wordt aangeduid. Alle kosten met betrekking tot deze akte (opmaken, verlijden, registreren, overschrijven, …) zijn ten laste van de houder van de omgevingsvergunning. 

De basis voor de akte van overdracht is een opmetingsplan dat aan een aantal vereisten moet voldoen. Die vereisten moeten worden opgevraagd bij de Dienst Ruimtelijke ordening, e-mail ruimtelijke.ordening@zutendaal.be.

10.

2023_GR_00094 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

10.

2023_GR_00094 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

2023_GR_00094 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming