Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende wat volgt:
1° het plaatsen van een opdracht in het kader van een dynamisch aankoopsysteem dat door een aankoopcentrale wordt geëxploiteerd;
2° een nieuwe oproep tot mededinging organiseren op grond van een raamovereenkomst die door een aankoopcentrale is gesloten;
3° conform de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten artikel 43, § 5, onder 1° en 2°, vaststellen welke van de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst, een gegeven taak uitvoert op grond van een door een aankoopcentrale gesloten raamovereenkomst.
De aanbesteders mogen, zonder toepassing van de in de wet van 17.06.2016 vervatte procedures, een overheidsopdracht voor diensten betreffende gecentraliseerde aankoopactiviteiten aan een aankoopcentrale gunnen.
Dergelijke overheidsopdrachten voor diensten mogen ook het verrichten van aanvullende aankoopactiviteiten omvatten;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energie Bedrijf (VEB) waarin bepaald wordt dat er wordt gewerkt in 2 fasen, met name een fase studie en een fase aanneming;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023, waarin deze samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de raamovereenkomst van het Vlaams Energie Bedrijf (VEB) de firma IKP bv uit Heusden-Zolder aangesteld werd als ontwerper;
Gelet op de haalbaarheidsstudie totaalrenovatie van de firma IKP bv;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023
De gemeente Zutendaal sluit zich aan bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energie Bedrijf (VEB) waarin bepaald wordt dat er wordt gewerkt in 2 fasen, met name een fase studie en een fase aanneming voor de renovatie van Jeugdhuis De Kaller goed.
De gemeenteraad keurt in het kader van fase 1: studie, de haalbaarheidsstudie totaalrenovatie van de firma IKP bv voor een geraamd bedrag van 205.000 EUR excl. btw goed met 12 stemmen voor en 6 onthoudingen. De CD&V- fractie onthoudt zich in dit dossier, de fractie is voorstander van investeringen in de jeugd van Zutendaal, maar het huidig dossier omvat voor de fractie geen totaalvisie.
De gemeente staat zelf in voor de uitvoering van de geplaatste opdracht (levering, opvolging, betaling van facturen, …) en vrijwaart de aansprakelijkheid van de aankoopcentrale voor eventuele schade ten gevolge van fouten en/of leemten in het opdrachtdocument.