De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 28 september 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 28 september 2023 worden goedgekeurd mits enkele aanpassingen aan het zittingsverslag op vraag van raadslid Thijs:
Raadslid Thijs was aanwezig op de Raad van Bestuur van Fluvius, niet op de Algemene Vergadering. Voor wat betreft het doven van de straatverlichting werd volgend voorstel door Fluvius voorzien:
Op 11.09.2023 werd een schrijven ontvangen aan de gemeenteraad van de klager, waarin gevraagd wordt om een gemotiveerde uitleg van de burgemeester ter zake. Zie bijlage voor dit schrijven.
De gemeenteraad besliste in zitting van 28.09.2023 om dit verzoekschrift te laten behandelen in de deontologische commissie.
Heden wordt een terugkoppeling van de bespreking in de deontologische commissie aan de gemeenteraad voorgelegd.
De deontologische commissie is van mening dat de beslissing van de burgemeester ondoordacht was. Dergelijke beslissingen kunnen in de toekomst best vermeden worden. De commissie merkt op dat het in de toekomst ook aangewezen is om toch alle stappen binnen het reglement op handhaving overlast te doorlopen en de GAS ambtenaar te laten optreden, alvorens er naar de vrederechter wordt doorverwezen.
De gemeenteraad gaat akkoord met de bevindingen van de deontologische commissie.
Burgemeesterbesluit 5/10/2023:
Acuut gevaar – kappen boom tp Braamstraat 3.
Goedkeuring kappen van 1 boom op privaat domein wegens acuut gevaar.
Er wordt overgegaan tot een kap van de boom.
Motivatie
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is;
Overwegende dat er geen omgevingsvergunning nodig is voor het vellen van bomen omwille van acuut gevaar na voorafgaande schriftelijke instemming van de burgemeester;
Overwegende dat in de Braamstraat 1 dode boom stond;
Overwegende dat deze boom eigendom was van de bewoners van Braamstraat 3;
Overwegende dat de kruin al eerder volledig uit de boom was gevallen,
Overwegende dat de boom langs een weg stond en langs een omheining van een wei horende bij een woning;
Overwegende dat de boom volledig omringd was door kiezel, dat hierdoor de boom onvoldoende zuurstof kon verkrijgen en is afgestorven;
Overwegende dat er stabiliteitswortels afgestorven zijn en dit de stabiliteit van de boom verlaagde;
Overwegende dat de boom dood was en tekenen van simultaanrot vertoonde, dat deze rot het risico op stambreuk vergroot;
Overwegende dat door bovenstaande redenen de boom een acuut gevaar vormde;
De gemeenteraad bekrachtigt het burgemeesterbesluit betreffende het kappen van een boom op de Braamstraat omwille van acuut gevaar.
Vincentius Genk-Zutendaal heeft zich onlangs omgevormd tot een VZW, zie aankondigingsbrief in bijlage.
De statuten werden gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 21 september 2023. Hun doelstellingen blijven dezelfde, maar ze streven naar een beter gestructureerde en meer transparante werking.
Ze hebben in hun statuten voorzien dat hun bevoorrechte partners een plaats aangeboden krijgen in de algemene vergadering van de VZW, tenminste indien zij lid wensen te worden.
Om de werking en de contacten persoonlijk te houden, is ervoor gekozen dat een afgevaardigde van de gemeente Zutendaal ten persoonlijke titel effectief lid kan worden van de VZW. De afgevaardigde krijgt inzage in de jaarrekening, begroting, de interne werking en zal de gemeente Zutendaal vertegenwoordigen op de eerstvolgende algemene vergadering.
De gemeenteraad keurt de afvaardiging van Yannick Eurlings als lid van Vincentius Genk-Zutendaal VZW goed.
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 oktober 2023 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 3 oktober 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
De gemeenteraad, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen, beslist goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 6 december 2023 met als agendapunten:
De gemeenteraad, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen, beslist dat Matty Coninx, de vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 6 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad, op geldige wijze samengesteld om te kunnen beslissen, beslist om het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘DLB’).
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).
Gelet op artikel 427 DLB.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 13 september 2023 tot goedkeuring van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023, met volgende agendapunten:
Gelet op het ontwerp van statutenwijziging van Limburg.net, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 september 2023;
Gelet onderstaande nota’s in bijlage bij dit besluit:
Overwegende dat aan de beslissing tot wijziging van de maatschappelijke zetel, de verhuis van de administratie van Limburg.net naar het adres Herkenrodesingel 14 te 3500 Hasselt ten grondslag ligt (punt 3 van de agenda);
Overwegende dat ingevolge de aanpassing van het nieuwe Wetboek van vennootschappen en verenigingen d.d. 23 maart 2019 (hierna WVV) het begrip ‘kapitaal’ komt te vervallen (thans ‘inbreng’) en de cv geen minimumkapitaal meer moet aanhouden.
Overwegende dat in toepassing van artikel 39, §2, tweede lid van het WVV het kapitaal en de wettelijke reserve van de vennootschap, van rechtswege worden omgezet in een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening en dat bijgevolg een beslissing inzake beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening wordt voorgelegd, waarbij het kapitaal als onbeschikbare inbreng wordt toegewezen en de overige reserves als beschikbare reserves (punt 4 van de agenda). Zie ook toelichtende nota.
Overwegende dat ingevolge de wijziging van het WVV en een aantal wijzigingen aan het Decreet over het Lokaal bestuur d.d. 22 december 2017 (DLB), de statuten in overeenstemming worden gebracht met deze gewijzigde wetgeving (punt 5 van de agenda). Zie ook de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing van de statuten wordt toegelicht, evenals de gecoördineerde statuten met track-changes waarin de wijzigingen zichtbaar zijn.
Overwegende dat er geen redenen zijn om voormelde punten niet goed te keuren en dat de gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
De gemeenteraad keurt de wijziging van de maatschappelijke zetel van Limburg.net (punt 3 van de agenda) goed.
De gemeenteraad keurt de toewijzing van de beschikbare en onbeschikbare eigenvermogensrekening van Limburg.net conform de toelichtende nota (punt 4 van de agenda) goed.
De gemeenteraad keurt de statutenwijzing van Limburg.net conform het bijgevoegd ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota waarin de artikelsgewijze aanpassing staat opgenomen (punt 5 van de agenda) goed.
Dirk Smits, vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda;
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Limburg.net.
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 20 september 2023 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op 20 december 2023 plaatsheeft in "PXL-NeXT (blok D), Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 20 september 2023 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 20 december 2023 goed.
Matty Coninx, vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 20 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), dient zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de stad/gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’);
Gelet op de statuten van s-Lim en in het bijzonder op artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;
Overwegende dat artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen;
Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 18 december 2023 met de volgende agendapunten:
Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2024
Gelet op de documenten en de toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 18 december 2023:
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging draagt de stad/gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf 1 januari 2024 tot de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:
Dhr. Jan Valgaeren is sedert maart 2022 actief als bestuurder bij s-Lim cv (Smart Region Limburg). Aangezien dhr. Valgaeren geen lid is van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, dient zijn voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd moet worden. Dhr. Jan Valgaeren beschikt over een verregaande deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen.
Gelet op zijn bestuursmandaat bij s-Lim cv is dhr. Jan Valgaeren bijzonder ervaren in het begeleiden van de aangesloten gemeentes in het vertalen van concrete bestuurlijke en maatschappelijke smart city toepassingen. Hij heeft de afgelopen jaren deskundigheid opgebouwd m.b.t. de ontwikkeling van de Smart Region Limburg in het algemeen en met IT-toepassingen, dataplatform, databeheer, applicaties, enz.
Overeenkomstig artikel 26 van de statuten keurt de gemeenteraad de aanstelling van de volgende persoon als afgevaardigde van de gemeente Zutendaal in de algemene vergadering van s-Lim, goed: Tom Wolfs, voorzitter gemeenteraad en keurt de aanstelling van de volgende persoon als plaatsvervangend afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van s-Lim, goed: Anita Nijssen, gemeenteraadslid.
Deze aanstellingen blijven gelden voor de resterende duur van de lopende legislatuur 2019-2024 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 18 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.
De dotaties van de gemeenten van de zone worden conform artikel 68 W. Civiele Veiligheid jaarlijks door de zoneraad vastgelegd op basis van een akkoord bereikt tussen de betrokken gemeenteraden. De zonale verdeelsleutel voor de gemeenten is bepaald op 50% belastbaar KI + 50% aantal inwoners.
Deze verdeelsleutel wordt jaarlijks op 1 juli aangepast op basis van de actuele gegevens die de Studiedienst van de Vlaamse regering, www.statistiekvlaanderen.be, aan Brandweerzone Oost-Limburg overmaakt.
De totale jaarlijkse dotatie van de gemeenten in 2023 werd bij besluit van de zoneraad van 29 september 2023 bepaald op € 13.606.488,08. Gelet op inflatie en indexeringen wordt de dotatie in 2024 met 2% verhoogd. De totale gemeentelijke dotatie in 2024 zal bijgevolg € 13.878.617,85 bedragen.
Op 30 september 2022 ging de zoneraad akkoord met een stijging van de gemeentelijke conform volgende percentages:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
2% | 2% | 1% | 2% | 2% | 1% |
De gemeentelijke bijdrage van de gemeente Zutendaal voor 2024 bedraagt € 321.670,28.
Artikel 68 Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, zoals gewijzigd;
Koninklijk Besluit 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones;
Besluit 57 van de prezoneraad van 14 december 2014; Besluit 58 van de prezoneraad van 1-2 september 2014 over de overdracht van personeel, patrimonium en goederen;
Besluit nr. 10 van de zoneraad van 13 maart 2015 over de verminderde dotatie voor Opglabbeek en Riemst;
Besluit ZC20 032 van het zonecollege van 25 september 2020 houdende het begrotingsvoorstel 2021;
Besluit ZR 20 086 van het zonecollege van 25 september 2021;
De gemeenteraad keurt de vooropgestelde dotatie van de gemeente Zutendaal voor 2024 ten bedrage van € 321.670,28 goed.
Het jaarverslag geeft in woord en in cijfers een getrouw beeld van het kampseizoen dat loopt van 01 september 2022 tot en met 31 augustus 2023.
Kampseizoen 2023
Voor de berekening van de vergoedingen voor het beheer van de gemeentelijke kampeerterreinen voor de periode 1-9-2022 tot 1-9-2023 worden in de formule gebruikt:
-de vastgestelde vergoeding per overnachting zijnde 0,30 EUR voor de effectieve ligdagen en 0,20 EUR voor de geannuleerde kampdagen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 17 december 2020 en 30 mei 2022
-het aantal ligdagen:
-indexaanpassing: index maart 2023/index maart 2017 oftewel 127,76/ 104,91 = 1,22
De gemeenteraad neemt kennis van het kampverslag 2023 en keurt het goed.
De gemeenteraad keurt de kampeervergoedingen van 2023 goed.
De kampeervergoedingen worden uitbetaald als volgt:
Conform het retributiereglement gemeentelijke kampeerterreinen verleent de gemeenteraad kwijting aan de administratief beheerder over het voorgelegde kampeerseizoen.
Deze buitengewone statutaire vergadering vindt plaats op vrijdag 15 december 2023 om 10.30 uur (koffieontvangst om 10 uur) in De Montil, Moortelstraat 8 in Affligem.
De agenda werd als volgt samengesteld:
Deelname (fysieke of digitale aanwezigheid (of volmacht) ) dient bevestigd te worden ten laatste op 17 november 2023.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de Watergroep goed.
Matty Coninx, vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van de Watergroep van 15 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Watergroep.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende wat volgt:
1° het plaatsen van een opdracht in het kader van een dynamisch aankoopsysteem dat door een aankoopcentrale wordt geëxploiteerd;
2° een nieuwe oproep tot mededinging organiseren op grond van een raamovereenkomst die door een aankoopcentrale is gesloten;
3° conform de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten artikel 43, § 5, onder 1° en 2°, vaststellen welke van de ondernemers die partij zijn bij de raamovereenkomst, een gegeven taak uitvoert op grond van een door een aankoopcentrale gesloten raamovereenkomst.
De aanbesteders mogen, zonder toepassing van de in de wet van 17.06.2016 vervatte procedures, een overheidsopdracht voor diensten betreffende gecentraliseerde aankoopactiviteiten aan een aankoopcentrale gunnen.
Dergelijke overheidsopdrachten voor diensten mogen ook het verrichten van aanvullende aankoopactiviteiten omvatten;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energie Bedrijf (VEB) waarin bepaald wordt dat er wordt gewerkt in 2 fasen, met name een fase studie en een fase aanneming;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 30 mei 2023, waarin deze samenwerkingsovereenkomst werd goedgekeurd;
Overwegende dat via de raamovereenkomst van het Vlaams Energie Bedrijf (VEB) de firma IKP bv uit Heusden-Zolder aangesteld werd als ontwerper;
Gelet op de haalbaarheidsstudie totaalrenovatie van de firma IKP bv;
Gelet op het positief advies van het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023
De gemeente Zutendaal sluit zich aan bij de aankoopcentrale Vlaams EnergieBedrijf (VEB) voor de plaatsing van opdrachten. Als aangeslotene bij de aankoopcentrale kan de gemeente rechtstreeks opdrachten plaatsen bij de opdrachtnemer, aan wie de aankoopcentrale de opdracht heeft gegund.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaams Energie Bedrijf (VEB) waarin bepaald wordt dat er wordt gewerkt in 2 fasen, met name een fase studie en een fase aanneming voor de renovatie van Jeugdhuis De Kaller goed.
De gemeenteraad keurt in het kader van fase 1: studie, de haalbaarheidsstudie totaalrenovatie van de firma IKP bv voor een geraamd bedrag van 205.000 EUR excl. btw goed met 12 stemmen voor en 6 onthoudingen. De CD&V- fractie onthoudt zich in dit dossier, de fractie is voorstander van investeringen in de jeugd van Zutendaal, maar het huidig dossier omvat voor de fractie geen totaalvisie.
De gemeente staat zelf in voor de uitvoering van de geplaatste opdracht (levering, opvolging, betaling van facturen, …) en vrijwaart de aansprakelijkheid van de aankoopcentrale voor eventuele schade ten gevolge van fouten en/of leemten in het opdrachtdocument.
Naar aanleiding van het project "Winkesstraat - 16 sociale eengezinswoningen" BA 2023/032 wordt er een nieuwe straatnaam verwacht.
Tijdens de coördinatievergadering van 12 september 2023 was er de volgende opmerking van Proximus:
De nieuwe straatnaam en huisnummers van de nieuwe kavels dienen nog door de gemeente Zutendaal vastgelegd en gecommuniceerd te worden. Deze adressen zijn noodzakelijk voor de nutsmaatschappijen om de ontwerpdossiers voor de netuitbreidingen af te werken.
Er werd reeds contact opgenomen met onze coördinator van cultuur en de erfgoedbeweging Soennes en Swaerdes.
Soennes en Swaerdes stelden voor dat een naam voor Wiemesmeer ook liefst een link heeft met Wiemesmeer.
Algemeen gesteld zijn straatnamen best niet te lang of te moeilijk uit te spreken of te schrijven.
Het college van burgemeester en schepenen hield rekening met de voorstellen van Soennes en Swaerdes.
Het voorstel van het college van burgemeester en schepenen op 9 oktober 2023 gaat naar Wijsvrouwenstraat.
- Weizvrawwestraot (Wijsvrouwenstraat - Ida Crijns, Tilke Vangronsveld, Kiggen uit Wiemesmeer) (vroedvrouwen in Zutendaal)
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
Artikel 1.
Alleen de gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Artikel 2.
§ 1. Bij het vaststellen van de naam van openbare wegen en pleinen of het wijzigen van deze naam wordt bij voorkeur geput uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde.
§ 2. De naam van een nog levende persoon mag niet worden gebruikt.
In aanmerking komen enkel de namen van uit historisch, wetenschappelijk of algemeen-maatschappelijk oogpunt belangrijke figuren.
Hierbij wordt de voorkeur gegeven aan figuren die voor de gemeente of voor de onmiddellijke omgeving van betekenis zijn geweest.
§ 3. [De naam van een lid van de koninklijke familie, overleden of nog in leven, mag enkel worden gebruikt, indien daartoe vooraf instemming van de Regering werd verkregen. (verv. decr. 1 juli 1987, art. 2, I: 1 september 1987) ]
De gemeenteraad gaat akkoord met de keuze van volgende straatnaam: Wijsvrouwenstraat.
De gemeenteraad beslist om de benaming in het Zutendaals dialect mee op te nemen in het straatnaambord: Weizvrawwestraot.
De gemeenteraad beslist om bij de vervanging van de straatnaamborden in de gemeente, daar waar mogelijk ook de benaming van de straat in het Zutendaals dialect mee op te nemen.
De gemeenteraad is bevoegd om de naam van openbare wegen vast te stellen.
Om het elektriciteitsnet in de gemeente te versterken dienen er elektriciteitscabines bijgeplaatst te worden. Eén van die nieuwe cabines zal op de Genkerweg (met de hoek van de Sellerveldstraat) ingeplant worden. (zie plannetje in bijlage)
Om de cabine te plaatsen heeft Fluvius principieel 30m² nodig, maar aangezien de cabine naar achter geplaatst wordt en er een toegangsweg voorzien dient te worden, zal Fluvius 65m² in gebruik nemen.
De cabine zal geplaatst worden op een deel uit het perceel Zutendaal 2e afdeling, sectie E nr. 26F2. (opmetingsplan in bijlage)
Gelet dat het perceel eigendom is van de gemeente koopt Fluvius de 65m², nodig voor het plaatsen van de cabine, aan. (overeenkomst en schattingsverslag in bijlage).
Voor de cabine werd reeds een voorwaardelijke omgevingsvergunning afgeleverd voor het plaatsen van een E-cabine plus het kappen van een boom dd. 08/05/2023. Intern kenmerk BA/2023/019 op omgevingsloket gekend als OMV_2023022110.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van een deel uit voornoemd perceel en met de bijgevoegde overeenkomst.
De dienst Patrimonium en Infrastructuur maakt de beslissing van de gemeenteraad (met getekende overeenkomst) over aan Fluvius.
Om het elektriciteitsnet in de gemeente te versterken, dienen er elektriciteitscabines bijgeplaatst te worden. Eén nieuwe cabine zal op de Hoogputstraat ingeplant worden. (zie plannetje in bijlage)
Om de cabine te plaatsen heeft Fluvius principieel 30m² nodig.
De cabine zal geplaatst worden op een deel uit het perceel Zutendaal 1e afdeling, sectie A nr. 447.
In bijlage vindt u de overeenkomst (opgemaakt door Fluvius m.b.t. de aankoop van betreffend deel uit het voornoemd perceel)
De waarde van het aan te kopen perceel van 30m² wordt geschat op € 1.860,-. (zie schattingsverslag in bijlage)
Voor de te plaatsen cabine werd door Fluvius een omgevingsvergunning aangevraagd dd. 11/08/2023 , intern kenmerk: BA/2023/078, kenmerk omgevingsloket: OMV_2023107451, de procedure is nog lopende.
De dienst Patrimonium en Infrastructuur maakt de beslissing van de gemeenteraad (met een getekende overeenkomst) over aan Fluvius.
Om het elektriciteitsnet in de gemeente te versterken, dienen er elektriciteitscabines bijgeplaatst te worden. Eén nieuwe cabine zal op de Kapelveldstraat ingeplant worden. (zie plannetje in bijlage)
Om de cabine te plaatsen heeft Fluvius 30m² nodig.
De cabine zal geplaatst worden op een deel uit het perceel Zutendaal 2e afdeling, sectie E nr. 374T4.(zie plannetje in bijlage)
In bijlage vindt u de overeenkomst (opgemaakt door Fluvius m.b.t. de aankoop van betreffend deel uit het voornoemd perceel).
De waarde van het aan te kopen perceel van 30m² wordt geschat op € 300,-. (zie schattingsverslag in bijlage)
Voor de betreffende cabine werd door het college van burgemeester en schepenen reeds een voorwaardelijke vergunning afgeleverd dd. 24/04/2023. (intern gekend als BA/2023/028, kenmerk omgevingsloket: OMV_2023034197)
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van een deel uit voornoemd perceel en met de bijgevoegde overeenkomst.
De dienst Patrimonium en Infrastructuur maakt de beslissing van de gemeenteraad (met een getekende overeenkomst) over aan Fluvius.
Overeenkomstig de rechtspositieregeling van de gemeente Zutendaal, stelt de gemeenteraad de vervangende feestdagen en vaste verlofdagen in de verlofkalender voor het gemeentepersoneel vast.
Ook de vergaderdata van de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst worden voorgesteld. (zie bijlage)
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Na beraadslaging;
De verlofkalender 2024 wordt vastgesteld als volgt:
Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan het gemeente en OCMW personeel.
De noodzaak continuïteit te verzekeren bij de werking van de diensten (en om nieuwe uitdagingen aan te kunnen), houdt ook in dat er regelmatig gekeken moet worden naar de noden en behoeften van de diensten.
Voor de aanpassing van het organogram zijn de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd en dient er op voorhand vakbondsoverleg georganiseerd te worden. Dit overleg vond plaats op 9 oktober en de vakbonden tekenden een protocol van akkoord.
Het organogram wordt op volgende plaatsen aangepast.
blad 1: geen wijzigingen
blad 2:
blad 3: Technische diensten: bijkomend een ondersteunende C1-C3 voorzien om de werklast op de dienst op te vangen.
blad 4:
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan het organogram van het lokaal bestuur Zutendaal goed: luidende als volgt:
Volgende vraag werd ontvangen vanuit de CD&V-fractie:
Wij willen graag geïnformeerd worden over de stand van zaken in verband met de mogelijke bouw van 5 sociale woningen in de Pandenstraat. Het openbaar onderzoek is afgelopen sinds 17 september en aangezien het schepencollege zal overgaan tot het al dan niet goedkeuren van de omgevingsvergunning, willen we toch weten wat het standpunt is bij de volgende vragen:
Is het aantal woongelegenheden in overeenstemming met de beschikbare ruimte?
Is het aantal parkeerplaatsen in overeenstemming met het aantal woongelegenheden?
Komt de veiligheid van de fietsers en andere zwakke weggebruikers in het gedrang omwille van de specifieke locatie (kruispunt Kerkstraat/Pandenstraat, fietsstraat)?
Is de privacy van de buurtbewoners gewaarborgd omwille van de bouwdiepte?
De burgemeester geeft een toelichting bij het dossier en een antwoord op de gestelde vragen:
Is het aantal woongelegenheden in overeenstemming met de beschikbare ruimte? Het CBS dient te wachten op het advies van de omgevingsambtenaar.
Is het aantal parkeerplaatsen in overeenstemming met het aantal woongelegenheden? Het aantal parkeerplaatsen werd reeds verhoogd. Dit zal ook bekeken worden als het dossier op het CBS wordt besproken.
Komt de veiligheid van de fietsers en andere zwakke weggebruikers in het gedrang omwille van de specifieke locatie (kruispunt Kerkstraat/Pandenstraat, fietsstraat)? Het advies van de omgevingsambtenaar in deze is positief, het CBS zal dit beoordelen als het dossier wordt besproken.
Is de privacy van de buurtbewoners gewaarborgd omwille van de bouwdiepte? Het CBS dient te wachten op het advies van de omgevingsambtenaar.