Terug
Gepubliceerd op 30/01/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 21/12/2023 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken

Verontschuldigd

Bart Bamps, Raadslid

Secretaris

Elke Blokken

Agendapunten

1.

2023_GR_00141 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 23 november 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
1.

2023_GR_00141 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 23 november 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00141 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 23 november 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 23 november 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 23 november 2023 worden goedgekeurd.

2.

2023_GR_00168 - Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming: Meerjarenplanwijziging & budgetwijziging 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
2.

2023_GR_00168 - Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming: Meerjarenplanwijziging & budgetwijziging 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00168 - Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming: Meerjarenplanwijziging & budgetwijziging 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het gemeentebestuur heeft van het Centraal Kerkbestuur Zutendaal de aanpassing meerjarenplan en de budgetwijziging 2023 van kerkfabriek O.-L.-Vrouw Zutendaal ontvangen.

De aanpassing meerjarenplan en budgetwijziging 2023 werden door de kerkraad op 24/10/2023 goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanpassing meerjarenplan en de budgetwijziging 2023 van Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Zutendaal goed.

3.

2023_GR_00169 - Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming: Budget dienstjaar 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
3.

2023_GR_00169 - Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming: Budget dienstjaar 2024 - Goedkeuring

2023_GR_00169 - Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming: Budget dienstjaar 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De kerkraad van O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming heeft het budget 2024 op 24/10/2023 goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het budget voor 2024 van Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming goed.

4.

2023_GR_00170 - Kerkfabriek Sint-Jozef Wiemesmeer: Budget dienstjaar 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
4.

2023_GR_00170 - Kerkfabriek Sint-Jozef Wiemesmeer: Budget dienstjaar 2024 - Goedkeuring

2023_GR_00170 - Kerkfabriek Sint-Jozef Wiemesmeer: Budget dienstjaar 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De kerkraad van Sint-Jozef Wiemesmeer heeft het budget 2024 op 7/10/2023 goedgekeurd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het budget voor 2024 van Kerkfabriek Sint-Jozef Wiemesmeer goed.

5.

2023_GR_00172 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 deel OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
5.

2023_GR_00172 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 deel OCMW Zutendaal - Goedkeuring

2023_GR_00172 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 deel OCMW Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De raad voor maatschappelijk welzijn heeft de aanpassing 2023/1 van het meerjarenplan en het budget voor het dienstjaar 2024 voor het OCMW Zutendaal vastgesteld.

Het is aan de gemeenteraad om dit besluit goed te keuren.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 december 2023 houdende de vaststelling van de aanpassing 2023/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en het vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 deel OCMW Zutendaal wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de lijst met de werkings- en investeringssubsidies voor de beleidsperiode 2020-2025 goed zoals opgenomen in de documentatie bij de aanpassing meerjarenplanning.

6.

2023_GR_00173 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 deel gemeente Zutendaal - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
6.

2023_GR_00173 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 deel gemeente Zutendaal - Vaststelling

2023_GR_00173 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 deel gemeente Zutendaal - Vaststelling

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De gemeenteraad dient de aanpassing 2023/1 van het meerjarenplan en het budget voor het dienstjaar 2024 voor de gemeente Zutendaal vast te stellen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aanpassing 2023/1 en de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 deel  gemeente Zutendaal worden vastgesteld.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de lijst met de werkings- en investeringssubsidies voor de beleidsperiode 2020-2025 goed zoals opgenomen in de documentatie bij de aanpassing meerjarenplanning.

7.

2023_GR_00174 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 van OCMW en gemeente Zutendaal - Vaststelling

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
7.

2023_GR_00174 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 van OCMW en gemeente Zutendaal - Vaststelling

2023_GR_00174 - Aanpassing 2023/1 meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen van de kredieten voor 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 van OCMW en gemeente Zutendaal - Vaststelling

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De gemeenteraad heeft de aanpassing 2023/1 van het meerjarenplan en het budget voor het dienstjaar 2024 voor het OCMW goedgekeurd en voor de gemeente Zutendaal vastgesteld.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De aanpassing 2023/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten voor dienstjaar 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 van OCMW en gemeente Zutendaal worden vastgesteld.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de lijst met de werkings- en investeringssubsidies voor de beleidsperiode 2020-2025 goed zoals opgenomen in de documentatie bij de aanpassing meerjarenplanning.

8.

2023_GR_00175 - Rapportering regiowerking - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
8.

2023_GR_00175 - Rapportering regiowerking - Kennisneming

2023_GR_00175 - Rapportering regiowerking - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In bijlage het verslag van de reflectienamiddag van 21.04.2023.

Er is nog geen verslag beschikbaar van de vergadering van 24.11.2023. Hoofdpunt van deze vergadering was de bespreking van mogelijke samenwerking in het kader van de ontwikkeling van de nieuwe rechtspositieregeling, die heden ook op de agenda van de gemeenteraad staat. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering regiowerking.

9.

2023_GR_00176 - Limburgse RPR : samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
9.

2023_GR_00176 - Limburgse RPR : samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten - Goedkeuring

2023_GR_00176 - Limburgse RPR : samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aanleiding en context

Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM-instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.  

Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren.  De Regioraad Limburg wenst de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.  

De Regioraad Limburg wenst gezamenlijke opdrachten te organiseren voor het uitvoeren van een onderzoek in het kader van een nieuw totaal verloningsbeleid. Hiertoe werd vastgesteld dat de besturen een gezamenlijk belang hebben omdat / omwille van:   

  • De eigenheid van de Limburgse arbeidsmarkt voor de lokale besturen, meer bepaald wat lagere fiscale inkomsten Limburgse gemeenten betreft en snellere vergrijzing;  
  • De ontwerpkosten worden gedeeld volgens een faire verdeelsleutel. Het is quasi onmogelijk om dergelijke kost alleen te dragen. Iedereen geniet van de lusten en regelt de implementatie op het ritme dat zijn huishouden past. Het ontwerp biedt structuur voor de lange termijn.  
  • De kennisdeling op vlak van modern personeelsbeleid, die een logisch gevolg is van de gezamenlijke plaatsing van de opdrachten. We besparen op lokale consultancy kosten, zowel bij de opzet als bij de implementatie.  
  • De alsmaar schaarsere middelen (VTE's en €) die we kunnen inzetten tegenover de alsmaar grotere en meer diverse vraag, die best zo efficiënt en verantwoord mogelijk worden ingezet. Het voorgestelde instrumentarium kan ons hierin ondersteunen, keuzes objectiveren. 
  • We investeren in een partnership met externe HR & markt experten in de instrumenten voor loonpositionering (benchmarking), de basis voor het nemen van korte en lange termijn beslissingen met budgettaire impact voor elk bestuur (groot of klein). 
  • We zodoende een antwoord kunnen bieden op de “war for talent”. 

Argumentatie

Volgende gezamenlijke opdrachten zijn in de eerste fase noodzakelijk om conceptueel een nieuw verloningsbeleid uit te werken:

  • Aanstellen dienstverlener i.k.v. functie- en loonhuis, inclusief de noodzakelijke HR instrumenten;
  • Aanstellen dienstverlener i.k.v. cafetariaplan;
  • Aanstellen dienstverlener i.k.v. juridische ondersteuning.

Deze gezamenlijke opdrachten hebben tot doel te komen tot de ontwikkeling van een conceptueel gemeenschappelijk Limburgs kader waarvan alle deelnemende besturen (partijen) eigenaar zijn.

Middels de samenwerkingsovereenkomst worden duidelijke afspraken gemaakt voor de verdere organisatie van deze gezamenlijke opdrachten. 

Het vervolgtraject kan bestaan uit de aanstelling van een dienstverlener ter ondersteuning bij de implementatie van een bepaald model binnen het lokaal bestuur. 

Het vervolgtraject kan desgevallend tevens via één of meer occasionele gezamenlijke opdrachten georganiseerd worden. De afspraken daarover zullen in een bijakte aan de samenwerkingsovereenkomst overeengekomen worden.

 Stad Hasselt zal optreden als penhouder en staat in voor de opmaak van de opdrachtdocumenten, van het selectieverslag/verslag van nazicht van de offertes, …. De deelnemende lokale besturen dienen wel de selectie/gunningsbeslissing door hun eigen bevoegde organen te laten goedkeuren. Er wordt een boeteclausule voorzien voor het geval dat een partij deze samenwerkingsovereenkomst na ondertekening alsnog wenst te beëindigen.

Aangezien het aantal partijen van deze samenwerkingsovereenkomst nog niet vaststaat en de overeenkomst dus nog niet gefinaliseerd kan worden, wordt het ontwerp ervan ter goedkeuring voorgelegd. De finalisering van de samenwerkingsovereenkomst betreft enkel de toevoeging van alle deelnemende partijen.

Aangezien het aantal deelnemers wel gevolgen heeft voor de respectievelijke financiële bijdrage van de deelnemende (lokale / provinciale) besturen, wordt er een voorbehoud geformuleerd dat een  bestuur zich pas verbindt om de definitieve versie van de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen wanneer tegen uiterlijk 31 december 2023 is komen vast te staan dat er minimum 20 dan wel minimum 30 (lokale / provinciale) besturen deelnemen aan deze samenwerkingsovereenkomst.

Er zal overgegaan worden tot ondertekening van de definitieve samenwerkingsovereenkomst indien er minimum 20 OF minimum 30 deelnemende partijen zijn.  

 Regelgeving : Bevoegdheid

Artikel 41 §1, 10°  Decreet lokaal bestuur: het vaststellen van de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten, tenzij: a) de opdracht past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’, vermeld in punt 8°, waarvoor het college van burgemeester en schepenen bevoegd is; b) de raad de plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden voor die overheidsopdracht nominatief aan het college van burgemeester en schepenen heeft toevertrouwd;


Juridische grond

Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen van 20 januari 2023

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 48

Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt bijgevoegd ontwerp van samenwerkingsovereenkomst occasionele gezamenlijke opdrachten goed. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt nog gefinaliseerd door toevoeging van de deelnemende partijen.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt goed dat overgegaan wordt tot ondertekening van de definitieve versie van deze samenwerkingsovereenkomst op voorwaarde dat tegen uiterlijk 31 december 2023 minimum 20 partijen aansluiten bij deze samenwerkingsovereenkomst op basis van een goedkeuringsbesluit van het bevoegde orgaan van de deelnemende partijen. 

10.

2023_GR_00177 - Aanpassing kampovereenkomst Gemeentelijke kampeerterreinen Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
10.

2023_GR_00177 - Aanpassing kampovereenkomst Gemeentelijke kampeerterreinen Zutendaal - Goedkeuring

2023_GR_00177 - Aanpassing kampovereenkomst Gemeentelijke kampeerterreinen Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De nieuwe kampovereenkomst voor de Gemeentelijke kampeerterreinen in Zutendaal wordt voorgelegd ter goedkeuring.

Deze nieuwe kampovereenkomst zal gebruikt worden voor de kampen die doorgaan vanaf 2024 en dient bijgevolg ook deel uit te maken van het bestaande retributiereglement betreffende de Gemeentelijke Kampeerterreinen.

Juridische grond
  • Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de nieuwe kampovereenkomst als volgt goed:

11.

2023_GR_00166 - S-Lim: Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
11.

2023_GR_00166 - S-Lim: Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

2023_GR_00166 - S-Lim: Samenwerkingsovereenkomst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De Algemene Vergadering van Fluvius Limburg Opdrachthoudende Vereniging heeft op 27 juni 2023 besloten tot partiële splitsing waarbij de deelneming van Fluvius Limburg OV in de coöperatieve vennootschap s-Lim en de activiteit zoals omschreven in het artikel 3 A.5. 5.3 van de statuten Fluvius Limburg, werden ondergebracht in de Dienstverlenende Vereniging s-Lim, met inwerkingtreding per 30 juni 2023. Deze beslissing werd authentiek verleden voor meester Xavier Desmet, notaris te Antwerpen, op 29 juni 2023.  

S-Lim DV werd opgericht bij notariële akte op 30 juni 2023 als een dienstverlenende vereniging in de zin van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna het “DLB”). De dienstverlenende vereniging s-Lim werd gelijktijdig meerderheidsaandeelhouder in cv s-Lim, die over ruime kennis en ervaring in het kader van smart city-projecten beschikt.

S-Lim DV heeft tot statutair voorwerp onder meer: “het bevorderen van samenwerking ten behoeve van haar deelnemers, in hoofdzaak tussen steden en gemeenten, en het leveren van diensten aan haar deelnemers, rond de ontwikkeling van een geografisch gebied tot een Smart Region (“Slimme Regio”). Dit voorwerp houdt onder meer het volgende in:

  1. diensten en producten gericht op datacaptatie en datagedreven beleid van de deelnemers;
  2. het centraliseren en ter beschikking stellen van kennis inzake ondermeer IT-toepassingen dataplatform, databeheer, applicaties, …  
  3. de aan- en verkoop, en exploitatie en beheer van de infrastructuur en alle andere daarvoor aan te wenden middelen (zoals onder meer hardware, software sensoren,….) en diensten en in het bijzonder het optreden als aankoopcentrale. 
  4. het ter beschikking stellen en exploiteren van capaciteit met het oog op data- en aanverwante communicatie en installaties en de opslag en de beveiliging van deze data ten behoeve van de deelnemers;
  5. het ter beschikking stellen van kennis met betrekking tot onder andere data en data analytics, alsook gegevens zoals datasets en diensten die daarmee verband houden.”;

In het licht van deze statutaire voorwerp wenst lokaal bestuur Zutendaal een overeenkomst aan te gaan met s-Lim DV onder de voorwaarden van de samenwerkingsovereenkomst van 21 december 2023. 

ARGUMENTATIE

Lokaal bestuur Zutendaal wenst over de mogelijkheid te beschikken om een beroep te kunnen doen op de diensten van s-Lim DV overeenkomstig haar statutair voorwerp. In het kader daarvan wenst lokaal bestuur Zutendaal een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met s-Lim DV. Deze samenwerkingsovereenkomst bevat de algemene afspraken voor de onderlinge samenwerking en financiële afspraken. 

De Samenwerkingsovereenkomst geeft de mogelijkheid aan de gemeente om diensten af te nemen bij s-Lim en kadert binnen de statutaire voorwerp van de DV. De samenwerking wordt aangegaan als een raamovereenkomst waarbinnen in een later stadium projectspecifieke afspraken kunnen worden afgesloten die vervolgens als bijlage zullen gevoegd worden aan de Samenwerkingsovereenkomst. De juridische grondslag voor deze Samenwerkingsovereenkomst is gelijktijdig van toepassing op alle verder te sluiten projectspecifieke afspraken.

De mogelijkheid voor s-Lim DV om rechtstreeks diensten te verlenen aan gemeente Zutendaal, kadert binnen de toepassingsvoorwaarden van artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (hierna de “Wet Overheidsopdrachten”). Meer bepaald oefent gemeente Zutendaal –zelf een aanbestedende overheid in de zin van artikel 2, lid 1, 1° van de Wet Overheidsopdrachten – op s-Lim DV een toezicht uit zoals op haar eigen diensten.

Dit toezicht uit zich in (a) de samenstelling van de algemene vergadering van s-Lim DV, die bestaat uit een vertegenwoordiger van alle deelnemers, waaronder gemeente Zutendaal, alsook in (b) de samenstelling van de raad van bestuur van s-Lim DV, die op voordracht van gemeente Zutendaal tot stand kwam.

Verder staat het vast dat s-Lim DV voor minstens 80% van haar jaarlijks gegenereerde omzet diensten verricht voor de toegetreden steden en gemeenten. Ten slotte is er in s-Lim DV geen directe participatie van privékapitaal. Zodoende is er sprake van een collectieve, verticale in-houserelatie tussen gemeente Zutendaal en s-Lim DV zoals bedoeld in artikel 30 van de Wet Overheidsopdrachten.

Juridische grond

Artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;

Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, Titel II, hfdst. 3;

Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 en de artikelen 413-460;

De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

Het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst goed.

Artikel 2

S-Lim DV wordt verzocht om de nodige bestuurlijke en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim DV, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres info@s-Lim.be.

12.

2023_GR_00167 - Zutendaal Helpt - Rode Kruis-Vlaanderen vraagt om steun ikv ongekende humanitaire noden - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
12.

2023_GR_00167 - Zutendaal Helpt - Rode Kruis-Vlaanderen vraagt om steun ikv ongekende humanitaire noden - Goedkeuring

2023_GR_00167 - Zutendaal Helpt - Rode Kruis-Vlaanderen vraagt om steun ikv ongekende humanitaire noden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In bijlage vindt de gemeenteraad een schrijven van Rode Kruis Vlaanderen met betrekking tot een vraag om steun in het kader van de ongekende humanitaire noden van dit moment.

In 2023 hebben naar schatting 363 miljoen mensen humanitaire hulp en bescherming nodig gehad. Dat cijfer ligt nog hoger dan in 2022, wat al een absoluut piekjaar was volgens de Verenigde Naties. Er waren o.a. de verwoestende aardbevingen die Syrië, Turkije en Marokko troffen alsook de zondvloed in Libië. Het toenemende aantal conflicten in o.a. Oekraïne, Soedan, Israël en de bezette Palestijnse gebieden zorgt ervoor dat de humanitaire noden ook in de toekomst verder zullen toenemen. 

Het noodhulpfonds van Rode Kruis Vlaanderen laat toe telkens snel mensen in nood te kunnen helpen bij een ramp of conflict. 
Met een gift ondersteunt de gemeenteraad de acties waar de nood het hoogst is. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om een steunbedrag van 1.000 euro over te maken op rekeningnummer BE84 4338 1830 5159 met vermelding: 'Noodhulp'.

13.

2023_GR_00183 - Oprichting gemeenschappelijke dienst interne preventie en bescherming op het werk - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
13.

2023_GR_00183 - Oprichting gemeenschappelijke dienst interne preventie en bescherming op het werk - Goedkeuring

2023_GR_00183 - Oprichting gemeenschappelijke dienst interne preventie en bescherming op het werk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De welzijnswet van 4 augustus 1996 verplicht de werkgever tot het oprichten van een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. Deze dienst moet tenminste één preventieadviseur omvatten. Diezelfde wet stelt dat een technische bedrijfseenheid, die wordt gevormd door meer dan één juridische entiteit, een gezamenlijke interne dienst kan hebben (gemeente + OCMW). Hiervoor kan de koning aan een werkgever of een groep werkgevers de toelating verlenen om een gemeenschappelijke interne dienst (GIDPBW) op te richten.

Op 01 augustus 2023 vond er een inspectie plaats van het toezicht welzijn op het werk en daar werd de opmerking gemaakt dat er best een GIDPBW opgericht wordt omdat de preventieadviseur een werknemer van de gemeente is en dus niet op de loonlijst van het OCMW staat maar wel voor het OCMW werkt. Juridisch kan dit niet. (art. 11.2-9 van de codex over het welzijn op het werk.)

Hetzelfde geldt voor de werking van de vertrouwenspersonen. Er is een vertrouwenspersoon in dienst van de gemeente die aanspreekpunt is voor het OCMW en omgekeerd is er een vertrouwenspersoon in dienst van het OCMW die het aanspreekpunt is voor de gemeente. Met een gezamenlijke interne dienst wordt dan ook geregeld dat dezelfde handelswijze juridisch dekkend is. ( overtreding op art. 32 sexies van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk.)

Gemeente en OCMW Zutendaal wensen daarom een gemeenschappelijke dienst op te richten en starten hiervoor de procedure op. Hiervoor moeten de raden de oprichting goedkeuren en dient er een aanvraag gedaan te worden bij de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, dienst Toezicht welzijn op het werk. De aanvraag wordt gericht tot de minister van Werk; goedkeuring van de oprichting van de gemeenschappelijke interne preventiedienst gebeurt bij ministerieel besluit.

Argumenten voor zijn: Het OCMW is ingekanteld in de gemeentelijke werking, sommige diensten zijn gevestigd in dezelfde gebouwen, ze zijn aan gelijkaardige veiligheidsrisico’s onderhevig, ze zijn gelegen in hetzelfde geografisch beperkt gebied. Er ontstaat een wettelijk en materieel georganiseerde preventiedienst, en de dienst kan de problemen op een algemene en gecoördineerde manier aanpakken. Werking van de vertrouwenspersonen wordt bestendigd.

Juridische grond
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Artikel 33 van de Welzijnswet van 04 augustus 1996 verplicht de werkgever tot het oprichten van een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. Deze dienst moet tenminste een preventieadviseur omvatten.
  • Artikel 35 §4 van de welzijnswet stelt dat een technische bedrijfseenheid, die wordt gevormd door meer dan een juridische entiteit, een gezamenlijke interne dienst kan hebben (vb. gemeente + OCMW).
  • Artikel 38 van de welzijnswet stelt dat de koning aan een werkgever of een groep werkgevers de toelating kan verlenen om een gemeenschappelijke interne dienst (GIDPBW) op te richten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn geven hun akkoord voor de oprichting van een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. De aanvraag wordt ingediend bij de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, dienst Toezicht welzijn op het werk.

Artikel 2

De werking van de vertrouwenspersonen wordt met dit besluit bestendigd en wordt aangestuurd vanuit de GIDPBW.

14.

2023_GR_00171 - Voorstel aanpassing subsidiereglement culturele verenigingen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
14.

2023_GR_00171 - Voorstel aanpassing subsidiereglement culturele verenigingen - Goedkeuring

2023_GR_00171 - Voorstel aanpassing subsidiereglement culturele verenigingen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Sinds de goedkeuring van het participatiereglement* in 2019 is het huishoudelijk reglement* van de cultuurraad niet meer van toepassing. Dit heeft geleid tot het oprichten van een werkgroep met als doel vereenvoudiging van de reglementen en verhoging van de participatie. 

In 2021 is een eerste aanzet* gedaan.

De algemene bemerkingen waren: 

  • De verwijzingen van het subsidiereglement* naar het huishoudelijk reglement van de cultuurraad zijn niet meer van toepassing sinds de intrede van het participatiereglement.
  • Aangezien het participatiereglement voor alle adviesraden geldt, lijkt het opportuun de vereisten voor toetreden tot de cultuurraad - en de bijhorende mogelijkheden tot subsidie/steun - mee op te nemen in een aangepast subsidiereglement. (kan dit?) -> Vervelende aan de huidige constructie is dat er verwijzingen gedaan worden vanuit beide reglementen naar elkaar, terwijl het overzichtelijker zou zijn in 1 document. 
  • De vereenvoudiging van het subsidiereglement en het aansluitend huishoudelijk reglement van de cultuurraad, maakt het ook toegankelijker voor participatie.
  • De vereisten om werkingssubsidie te krijgen liggen momenteel te hoog voor nieuwe/kleinere verenigingen.
  • Het vastleggen van steun voor kleine verenigingen die geen werkingssubsidie krijgen maar bv. wel kosteloos gebruik kunnen maken van gemeentelijke accommodatie, is momenteel nog niet opgenomen in een reglement.
  • De verenigingen opdelen in categorieën/types zou zorgen voor een duidelijkere toewijzing van de soorten punten die te verdienen zijn.
  • Het samenvoegen van gelijksoortige toelagen in het puntensysteem zou zorgen voor de vereenvoudiging van de administratie zowel voor de vereniging als voor de interne verwerking.

In september 2022 is er een werkgroep opgestart met enkele leden van het dagelijkse bestuur van de cultuurraad en de cultuurbeleidscoördinator. Zij hebben een voorstel tot aanpassing subsidiereglement culturele verenigingen* voorgelegd aan het dagelijks bestuur van de cultuurraad.

De cultuurraad heeft het reglement op 7 december 2023 unaniem goedgekeurd. Je vindt dit terug in bijlage met de titel Gemeentelijke betoelaging aan culturele verengingen en organisaties. 2023.pdf

*toegevoegd in bijlage

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel tot aanpassing van het subsidiereglement culturele verenigingen Zutendaal.

Door aanpassing van het subsidiereglement vervalt het huishoudelijk reglement van de cultuurraad.

15.

2023_GR_00178 - Aanvaarding schenking Peetersklok - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
15.

2023_GR_00178 - Aanvaarding schenking Peetersklok - Goedkeuring

2023_GR_00178 - Aanvaarding schenking Peetersklok - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De familie Mathijsen schenkt een Peetersklok aan de gemeente. 

Er wordt gevraagd om deze klok een mooie plaats te geven in het gemeentehuis. 

Dienst cultuur stelt voor om de klok beneden aan de trap van het cultuurcentrum te plaatsen met vermelding van de schenker en korte informatie over Peetersklok. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad aanvaardt de schenking van de Peetersklok door de familie Mathijsen.  

Aan de familie die de klok geschonken heeft, mag namens de gemeenteraad een dankwoord worden bezorgd.

16.

2023_GR_00181 - Overeenkomst ter regularisatie van overdracht van reeds bestaande cabines en de aankoop van een deel uit het perceel Munstersestraat voor een nieuwe elektriciteitscabine - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
16.

2023_GR_00181 - Overeenkomst ter regularisatie van overdracht van reeds bestaande cabines en de aankoop van een deel uit het perceel Munstersestraat voor een nieuwe elektriciteitscabine - Goedkeuring

2023_GR_00181 - Overeenkomst ter regularisatie van overdracht van reeds bestaande cabines en de aankoop van een deel uit het perceel Munstersestraat voor een nieuwe elektriciteitscabine - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Om deze regularisatie  te realiseren is het wenselijk dat de gemeente volgende percelen overdraagt aan Fluvius:

I. Voor de kosteloze overdracht aan Fluvius waarbij de huidige kadastrale oppervlakte nog overeenkomt met de overdacht zoals destijds overeengekomen:

1) het perceel gelegen in Gewaai ter plaatse Maastrichterstraat +7 en kadastraal gekend als Zutendaal 1e afdeling sectie A nr. 369N (capakey 71067A0369/00N000)

2) het perceel gelegen in Papendaal ter plaatse Steenblookstraat 2 en kadastraal gekend als Zutendaal 1e afdeling sectie B nr. 273D (capakey 71067B0273/00D000)

3) het perceel gelegen in Boogstraat, links van huisnr 25 en kadastraal gekend als Zutendaal 1e afdeling  sectie A nr. 309R9  (capakey 71067A0309/00R009)

4) het perceel gelegen in Sprinkelestraat (hoek Geelkesstraat) en kadastraal gekend als Zutendaal 1e afdeling sectie B nr. 548Y (capakey 71067B0548/00Y000)

5) het perceel gelegen in Munstersestraat tss huis nr. 5 en 7 en kadastraal gekend als Zutendaal 2e afdeling sectie E nr. 374/02 (capakey 71582E0374/02_000)

6) het perceel gelegen in Daalstraat +61 Pompstation Esso en kadastraal gekend als Zutendaal 2e afdeling sectie D nr. 55D  (capakey 71582D0055/00D000)

7) het perceel gelegen in Zevenputtenstraat +20  en kadastraal gekend als Zutendaal 2e afdeling sectie E nr. 431V25 (capakey 71582E0431/00V025)

8) het perceel gelegen in Bessemer (Trichterweg 109) en kadastraal gekend als Zutendaal 1e afdeling sectie B nr. 1049/02 (capakey 71067B1049/02_000)

9) het perceel gelegen in Geerkensveldstraat tss 25 & 27 en kadastraal gekend als Zutendaal 2e afdeling sectie E nr. 158D   (capakey 71582E0158/00D000)


II. Voor de kosteloze overdracht aan Fluvius betreffende cabinegrond met resterende grond zonder opleg en zonder opmeting. Kadaster is niet meer identiek ten opzichte van de overeengekomen overdracht destijds- perceel is door de jaren heen verkleind door het kadaster:

1) het perceel gelegen in Wiemesmeer ter plaatse Grotstraat 9 en kadastraal gekend als Zutendaal 1e afdeling sectie B nr. 127B3 (capakey 71067B0127/00B003)

2) het perceel gelegen in Papendaal ter plaatse Daalstraat 122 en kadastraal gekend als  Zutendaal 2e afdeling sectie E nr. 431/8H (capakey 71582E0431/08H000)


III. Voor de kosteloze overdracht aan Fluvius betreffende cabinegrond met opmeting wat betreft erfdienstbaarheidszone:

1) het perceel gelegen ter plaatse Noordlaan- Asserweg +3 (achter de Kerk) en kadastraal gekend als Zutendaal 1e afdeling sectie A nr. 101W2 (capakey 71067A0101/00W002)

2) het perceel gelegen ter plaatse Zuurbroekstraat 18 en kadastraal gekend als  Zutendaal 2e afdeling sectie D nr. 129L (capakey 71582D0129/00L000)

3) het perceel gelegen in Stalken ter plaatse Schansstraat ter hoogte van nr. 13 en kadastraal gekend als Zutendaal 2e afdeling sectie C nr. 2K (capakey 71582C0002/00K000)

2) het perceel gelegen in Roelen ter plaatse Kiewitseweg ter hoogte van nr. 1 en kadastraal gekend als Zutendaal 2e afdeling sectie C nr. 268 (capakey 71582C0268/00_000)


IV. bijkomende aankoop door Fluvius met kosteloze erfdienstbaarheid:

1) 26m² uit het perceel gelegen ter plaatse Munstersestraat tussen nrs. 5 en 7 en kadastraal gekend als Zutendaal 2e afdeling sectie E nr. 374/2 (capakey 71582E0374/02_000)


De cabines vermeld onder de punten I, II en III vallen onder de besluiten van de gemeenteraden van 15/12/1993 en 30/11/2000 waarbij de distributienetten en de installaties van elektriciteit van de gemeente worden overgedragen aan CV Interelectra (het huidige Fluvius) in ruil voor aandelen.

In uitvoering van voornoemde gemeenteraadsbesluiten wordt de bijgevoegde overeenkomst ter kosteloze overdracht van de percelen vermeld in de punten I, II en III ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

De overdracht geschiedt om reden van openbaar nut.


De bijkomende aankoop door Fluvius is noodzakelijk omdat de bestaande cabine ter plaatse niet meer voldoet aan de huidige vraag naar elektriciteitsverdeling ter plaatse. De bestaande cabine dient dan ook vervangen en vergroot te worden, vandaar de vraag van Fluvius om extra grond te verwerven.

Gelet dat er geen beroep gedaan werd op de dienst Vastgoedtransacties voor de noodzakelijke schatting wordt voorgesteld om de authentieke akte voor de percelen vermeld onder de punten I, II, III en IV te laten verlijden door een notaris.

Fluvius zelf stelt notaris Berben en Barby voor gelet op hun standplaats te Zutendaal. De betreffende notaris is gevestigd te Zutendaal, Kempenseweg 2/0.1.

Zoals vermeld in de bijgevoegde overeenkomst zullen alle kosten voortvloeiend uit de opmaak en het verlijden van de overeenkomst en de authentieke akte ten laste zijn van de koper.

Verder vraagt de koper in de overeenkomst dat de verkoper de vastgoedinformatie van de betreffende percelen zal aanleveren.


Bemerkingen van de dienst:

- het perceelnummer voor de cabine in de Daalstraat nr. 122 (onder punt II) in de overeenkomst bestaat niet meer en werd aangepast in de overeenkomst in bijlage zoals vermeld in bovenstaande argumentatie;

- in de overeenkomst wordt onder verrichting 3 gesproken over de vestiging van een erfdienstbaarheid. Het perceel (Zutendaal 1e afdeling sectie A nr. 101 X2) waarop de erfdienstbaarheid gevestigd dient te worden is niet in eigendom van de gemeente maar van de Kerkfabriek Sint- Jozef te Wiemesmeer.

De gemeente verwijst Fluvius voor de overeenkomst met betrekking tot de erfdienstbaarheid door naar de eigenaar van het betreffende perceel.

- in de overeenkomst onder verrichting 3 wordt de cabine naast de kapel in de Schansstraat het huisnummer 13 toegekend, dit is echter niet correct. Het vernoemde adres is dat van een eengezinswoning, tekst werd dan ook aangepast naar 'Stalken kapel Schansstr. t.h.v. nr. 13'

- gelet dat de gemeente een bedrag van € 390,- dient te ontvangen voor de aankoop door Fluvius, dient bij de ondertekening van de authentieke akte de financieel directeur aanwezig te zijn voor de kwijting van het betreffende bedrag. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de overeenkomst, aangaande de regularisatie van overdracht van reeds bestaande cabines en de aankoop door Fluvius van een deel uit het perceel Munstersestraat tussen huis nr. 5 en 7 voor de realisatie van een elektriciteitscabine in bijlage (mits de opmerkingen van de dienst) goed.

Artikel 2

Voor de overeenkomst met betrekking tot de erfdienstbaarheid voor de cabine ter plaatse Asserweg verwijst de gemeente Fluvius door naar de betreffende eigenaar.

17.

2023_GR_00179 - Overeenkomst van aankoop uit perceel voor nieuwe elektriciteitscabine Oudestraat- Kempenseweg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
17.

2023_GR_00179 - Overeenkomst van aankoop uit perceel voor nieuwe elektriciteitscabine Oudestraat- Kempenseweg - Goedkeuring

2023_GR_00179 - Overeenkomst van aankoop uit perceel voor nieuwe elektriciteitscabine Oudestraat- Kempenseweg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Om het elektriciteitsnet in de gemeente te versterken, dienen er elektriciteitscabines bijgeplaatst te worden. Eén nieuwe cabine zal op de hoek van de Oudestraat met de Kempenseweg geplaatst worden. (zie plannetje in bijlage)

Om de cabine te plaatsen heeft Fluvius principieel 30m² nodig, maar aangezien de cabine naar achter geplaatst wordt en er een toegangsweg voorzien dient te worden, zal Fluvius ongeveer 31m² in gebruik nemen.

De cabine zal geplaatst worden op het perceel Zutendaal 1e afdeling,  sectie B nr. 355C op 07/12/2023.

In bijlage vindt u de overeenkomst (opgemaakt door Fluvius m.b.t. de aankoop van betreffend deel uit het voornoemd perceel).

De waarde van het aan te kopen perceel van 31m² wordt geschat op € 500,-. Zie schattingsverslag opgesteld door landmeter- expert Marc Hennau dd. 12/11/2022 in bijlage. Voornoemde waarde wordt in de overeenkomst vermeld.

De dienst heeft enkele bemerkingen op deze overeenkomst: 

- punt 8 dient aangepast te worden, ondertussen is er een voorwaardelijke omgevingsvergunning afgegeven voor het kappen van een boom en het plaatsen van een elektriciteitscabine dd. 08/05/2023, OMV_2023034258, intern bij de gemeente Zutendaal gekend als BA/2023/029.

- gezien de gemeente een bedrag dient te ontvangen dient de financieel directeur voor kwijting te tekenen bij de opmaak van de authentieke akte.

Bedenkingen van de dienst:

- Wie staat in voor het onderhoud van de toegang tot en de groenvoorziening rond de cabine? 

- Bij de overeenkomst voor de nieuwe cabine op de Hoogputstraat, nam het college in het besluit op dat Fluvius de cabine ook moest behandelen tegen graffiti. Kan bij deze nieuwe cabine ook terug opgenomen worden. 

NOTA:

In zitting van het CBS dd. 04/12/2023 werd door het college beslist dat de cabine enkel geplaatst mag worden op een andere plaats dan de afgeleverde omgevingsvergunning voorziet, mits schriftelijk akkoord van AWV.

Dit schriftelijk akkoord van AWV werd inmiddels bekomen (dd. 06/12/2023), zie e-mail in bijlage.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met het schattingsverslag opgesteld door landmeter-expert Marc Hennau dd. 12/11/2022 en wenst de authentieke akte te laten opmaken door een notaris.

Artikel 2

De gemeenteraad heeft volgende opmerkingen met betrekking tot de overeenkomst opgesteld door Fluvius:

- aandachtspunt: de financieel directeur dient vermeld te worden op de authentieke akte, gelet dat zij voor kwijting moet tekenen. 

- De cabine dient door Fluvius behandeld te worden tegen graffiti. 

- Zowel de cabine als de groenvoorziening en toegangspaden dienen op regelmatige basis door Fluvius onderhouden te worden.

- Gelet op het schriftelijk akkoord van AWV, kan de cabine geplaatst worden op een andere plaats dan de reeds afgeleverde omgevingsvergunning voorziet. Er dient een nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd te worden.

Artikel 3

De dienst Patrimonium en Infrastructuur maakt de beslissing van de gemeenteraad over aan Fluvius en aan de dienst juridische metingen van ORISON.

18.

2023_GR_00180 - Afsluiten erfpachtovereenkomst Klauterbos met O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
18.

2023_GR_00180 - Afsluiten erfpachtovereenkomst Klauterbos met O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming - Goedkeuring

2023_GR_00180 - Afsluiten erfpachtovereenkomst Klauterbos met O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De gemeente heeft in het bos eigendom van O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming (ter plaatse Blookbergstraat) zelf een speelbos aangelegd genaamd het Klauterbos.

Het gemeentebestuur wil naar aanleiding hiervan een erfpachtovereenkomst tekenen met O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming.

De gemeente heeft gevraagd om het bos voor een periode van 54 jaar in erfpacht te krijgen.

De minimum jaarlijkse vergoeding voor het verlenen van een erfpachtrecht van het bos gelegen te Zutendaal, 2e afdeling, sectie D nr. 115C (71582_D_0115_C_P000) werd geschat door de heer Jan Deckers (landmeter- expert) dd. 22/02/2023 en werd bepaald op 1.265,58- EUR.  (zie schattingsverslag in bijlage)

De kerkraad van O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming heeft in zitting van 30/05/2023 het unaniem besluit genomen om aan de gemeente een erfpacht voor 54j toe te staan aan de prijs van 1265 EUR en hiervoor een gezamenlijke akte te ondertekenen. (zie verslag in bijlage)

Een ontwerpovereenkomst werd opgemaakt en goedgekeurd door dhr. Jozef Weytjens via e-mail dd. 28/08/2023. ( ontwerpovereenkomst zie bijlage)

Verantwoording

Door de erfpacht- of opstalhouder moeten een aantal voorwaarden worden nageleefd.

De gemeente zal instaan voor het onderhoud en de verzekering van het aangelegd Klauterbos zolang de erfpacht loopt.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist tot het afsluiten van een erfpachtovereenkomst voor het gebied Klauterbos met O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming. 

19.

2023_GR_00182 - Verkoop Peugeot Boxer - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
19.

2023_GR_00182 - Verkoop Peugeot Boxer - Goedkeuring

2023_GR_00182 - Verkoop Peugeot Boxer - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het bestuur wil de Peugeot Boxer verkopen (chassisnummer VF3YCDMAC11679632/50).

In dienststelling 09/11/2009 - Uit dient Augustus 2023.

Km-stand op 30/03/2023 : 254.249 km.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verleent goedkeuring om de Peugeot boxer (chassisnummer VF3YCDMAC11679632/50) te verkopen.

20.

2023_GR_00140 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Secretaris
Elke Blokken
20.

2023_GR_00140 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

2023_GR_00140 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Er zijn geen vragen van raadsleden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er zijn geen vragen van raadsleden.