Terug
Gepubliceerd op 07/07/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 29/06/2023 - 20:00 raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken

Afwezig

Pascal Hermans, Raadslid

Verontschuldigd

Ann Schrijvers, Burgemeester; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid

Secretaris

Elke Blokken

Agendapunten

1.

2023_GR_00087 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 25 mei 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
1.

2023_GR_00087 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 25 mei 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00087 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 25 mei 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 25 mei 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 25 mei 2023 worden goedgekeurd.

2.

2023_GR_00082 - LEADER programma 2023-2027 - goedkeuring engagementsverklaring LEADER Kempen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
2.

2023_GR_00082 - LEADER programma 2023-2027 - goedkeuring engagementsverklaring LEADER Kempen - Goedkeuring

2023_GR_00082 - LEADER programma 2023-2027 - goedkeuring engagementsverklaring LEADER Kempen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK), goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d. 2020-07-21;

Gelet op Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid;

Gelet op Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013;

Overwegende dat zowel het ontwerp van het GLB Strategisch Plan als het MER in openbaar onderzoek is geweest tussen 14 januari en 14 maart 2022;

Overwegende dat het ontwerp Vlaams GLB Strategisch Plan op 11 maart 2022 werd ingediend bij de Europese Commissie;

Overwegende dat het Vlaams GLB Strategisch Plan op 5 december 2022 werd goedgekeurd door de Europese Commissie;

Overwegende dat in het GLB Strategisch Plan de interventie 'Opmaak Lokale ontwikkelingsstrategie en erkenning LEADER-gebieden' is opgenomen, dat met deze interventie LEADER-gebieden kunnen erkend worden, inzake gebiedsafbakening en werking van de Lokale Actiegroepen;

Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie Limburg met betrekking tot het vastleggen van de wederzijdse verantwoordelijkheden inzake de uitvoering van de interventie 'Opmaak Lokale Ontwikkelingsstrategie en erkenning leadergebieden' zoals opgenomen in het Vlaams GLB Strategisch Plan voor de programmaperiode 2023-2027, d.d. 2022-10-19;

Gelet op de provinciale kadernota Platteland 2023-2027;

Gelet op de oproep van de Vlaamse Landmaatschappij voor 'de vorming van LEADER-gebieden en de opmaak van Lokale Ontwikkelingsstrategieën', en het hieraan verbonden reglement d.d. 2022-11-03;

Overwegende dat per kandidaat LEADER-gebied een interactieve voorbereiding met de stakeholders uit de betrokken regio's is doorlopen;

Overwegende dat voor de vier kandidaat LEADER-gebieden een Lokale Ontwikkelingsstrategie werd opgemaakt;

Overwegende dat in de Lokale ontwikkelingsstrategieën van de vier kandidaat LEADER-gebieden de provincie Limburg de rol van administratief en financieel eerstverantwoordelijke opneemt;

Overwegende dat de lokale ontwikkelingsstrategieën zijn ingediend voor de deadline van 31 mei 2023;

Overwegende dat de publieke actoren de goedkeuring van de lokale ontwikkelingsstrategieën en de deelname aan de Lokale Actiegroepen dienen te besluiten, uiterlijk een dag voor de vergadering van het Vlaams Managementcomité.

Overwegende dat de gemeente Zutendaal wordt ingedeeld in de gebiedsafbakening van de Lokale Actiegroep Kempen;

Overwegende het ontwerp van engagementsverklaring met als voorwerp:

  • de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie
  • de deelname aan de Lokale Actiegroep en de aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger
  • de participatie aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie

Gelet op het gemeentedecreet;


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de  Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen goed.

Artikel 2

De gemeente Zutendaal neemt deel aan de Lokale Actiegroep Leader Kempen en aan de uitvoering van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen.

Artikel 3

De gemeente Zutendaal wordt in de Lokale Actiegroep Leader Kempen vertegenwoordigd door

  • Dirk Smits, schepen van milieu als effectief lid LAG Leader Kempen.
  • Marina Seurs, schepen van welzijn als plaatsvervangend lid LAG Leader Kempen.

Artikel 4

De engagementsverklaring en verklarende bijlagen worden goedgekeurd en de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd tot ondertekening van deze engagementsverklaring.

Artikel 5

Een afschrift van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Leadersecretariaat t.a.v. Karel Leysen, Provincie Limburg, Directie Ondernemen — Diest Landbouw en Platteland, Universiteitslaan 1, 3500 Hasselt.

Artikel 6

Dit besluit wordt genomen onder voorbehoud van goedkeuring van het ontwerp van de Lokale Ontwikkelingsstrategie Leader Kempen door het Vlaams Managementcomité.

3.

2023_GR_00083 - Werkingssubsidie aanvullende lokale diensten (ALD) - Kennisneming

Verdaagd
4.

2023_GR_00088 - Nieuwe afgevaardigde Raad van Bestuur Lieteberg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester; Ward Lenaerts, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
4.

2023_GR_00088 - Nieuwe afgevaardigde Raad van Bestuur Lieteberg - Goedkeuring

2023_GR_00088 - Nieuwe afgevaardigde Raad van Bestuur Lieteberg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Bart Bamps werd in zitting van de raad van 28/11/19 afgevaardigd in de raad van bestuur van de Lieteberg. 
Hij heeft ontslag genomen en dient vervangen te worden.
De ZVP-fractievergadering van 20 juni 2023 heeft Ann Schrijvers voorgedragen als vervanger.  

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om Ann Schrijvers af te vaardigen in de raad raad van bestuur van EVA Lieteberg en dit naar aanleiding van het ontslag van Bart Bamps, afgevaardigde sinds 28/11/2019.

5.

2023_GR_00091 - Tussenkomst uitbater gemeentelijke sporthal De Blookberg n.a.v. renovatie - Goedkeuring

Goedgekeurd
5.

2023_GR_00091 - Tussenkomst uitbater gemeentelijke sporthal De Blookberg n.a.v. renovatie - Goedkeuring

2023_GR_00091 - Tussenkomst uitbater gemeentelijke sporthal De Blookberg n.a.v. renovatie - Goedkeuring
6.

2023_GR_00072 - Wijziging van het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester; Ward Lenaerts, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
6.

2023_GR_00072 - Wijziging van het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

2023_GR_00072 - Wijziging van het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025, met ingang van 1 januari 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aanleiding en context

Op 21 december 2021 heeft de gemeenteraad volgend reglement vastgesteld: “Reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025”.

Argumentatie

Naast een aantal tekstuele aanpassingen en/of verduidelijkingen, worden, op advies van Wonen Vlaanderen en na overleg binnen het beheerscomité van IGS Lokaal Woonbeleid, via voorliggend wijzigingsbesluit volgende aanpassingen voorzien:

  1. In het luik ‘Inventarisatie van verwaarloosde woningen en gebouwen’: aanpassing van het aantal punten om een woning of gebouw als verwaarloosd te beschouwen, gezien het aantal punten voor opname in de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen gelijk moet zijn aan het aantal punten voor schrapping uit de inventaris;
  2. In het luik ‘Belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen’: schrapping van de vrijstellingen voor woningen en/of gebouwen in eigendom van het OCMW, de gemeente of een autonoom gemeentebedrijf en voor monumenten of woningen/gebouwen gelegen in een beschermd stads- of dorpsgezicht.

De wijzigingen aan het reglement treden in werking vanaf 1 januari 2023. Gezien tot dusver nog geen kennisgevingen van voorgenomen inventarisatie werden verzonden en er aldus nog geen effectieve inventarisatie van verwaarloosde woningen of gebouwen heeft plaatsgevonden, heeft voorliggende reglementswijziging geen impact voor eventueel reeds geïnventariseerde woningen of gebouwen. De eerste kennisgevingen zullen worden opgemaakt en betekend op basis van het gewijzigd reglement.

Juridische grond
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Grondwet, artikels 170 en 173
  • Vlaamse Codex Wonen van 2021, artikels 2.15 tot en met 2.20
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen
  • Decreet houdende diverse fiscale bepalingen en bepalingen omtrent de invordering van niet- fiscale schuldvorderingen van 23 december 2016
  • Ministerieel Besluit van 12 december 2019 houdende goedkeuring van de subsidie voor de intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor de periode 2020-2025
  • Ministerieel besluit van 17 februari 2020 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor werkingsjaar 2020
  • Ministerieel besluit van 14 januari 2021 houdende de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid voor werkingsjaar 2021
  • Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit
  • Belastingreglement op woningen, gebouwen en kamers, die beschouwd worden als leegstaand in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025, gemeenteraad van 19 december 2019 en gewijzigd in gemeenteraad 23 december 2021, incl. latere wijzigingen

Regelgeving: bevoegdheid


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het reglement inzake inventarisatie van en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt gewijzigd als volgt:

  • Artikel 3: verplaatsing paragraaf 3 naar paragraaf 1 (nieuw); aanpassing nummering paragraaf 1 naar 2; aanpassing nummering paragraaf 2 naar 3;
  • Artikel 3 §3, tweede lid: schrapping: “Als een woning of een gebouw ≥ 10 en ≤ 14 punten op het technisch verslag scoort, wordt door de administratie een verwittiging aan de houder(s) van het zakelijk recht gestuurd via beveiligde zending, met een aanmaning de toestand van het pand te verbeteren.”;
  • Artikel 3 §3, derde lid: vervanging “15” door: “10”;
  • Artikel 4 §1: vervanging “4°” door: “3°”; toevoeging: “Bij een onontvankelijk bezwaar geldt de vijfde werkdag na het verstrijken van de bezwaartermijn vermeld in artikel 6, §1, tweede lid, 3°, als opnamedatum.”;
  • Artikel 4 §2: vervanging “4°” door: “3°”; toevoeging: “Bij een onontvankelijk bezwaar geldt de vijfde werkdag na het verstrijken van de bezwaartermijn vermeld in artikel 6, §1, tweede lid, 3°, als opnamedatum.”;
  • Artikel 6 §1, tweede lid, 3°: vervanging “betekend” door: “ingediend”;
  • Artikel 6 §2, tweede lid: vervanging “datum van de zending” door: “e-mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending)”;
  • Artikel 6 §7: vervanging “5” door: “6”; schrapping: “, of; - als het bezwaarschrift niet is ondertekend”;
  • Artikel 6 §10: vervanging “betekening” door: “indiening”;
  • Artikel 6 §11: schrapping: “Als de beslissing tot opname in de gemeentelijke inventaris verwaarlozing niet tijdig betwist wordt, of het bezwaar van de houder van het zakelijk recht onontvankelijk of ongegrond is, neemt de administratie het gebouw of de woning in de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen op vanaf de datum van de vaststelling van de verwaarlozing.”;
  • Artikel 6: aanpassing nummering paragraaf 12 naar 11; aanpassing nummering paragraaf 13 naar 12;
  • Artikel 6 § 12: toevoeging: “Als datum van indiening wordt mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending) gehanteerd.”;
  • Artikel 7 § 1, vijfde lid: vervanging “Bij betekening per aangetekend schrijven geldt de datum van verzending als datum van de indiening van het verzoek tot schrapping uit de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen.” door: “Als datum van indiening wordt de e-mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending) gehanteerd.”;
  • Artikel 7 § 6, eerste lid: vervanging “betekening van verzoek” door: “indiening van het verzoek”;
  • Artikel 7 § 7: vervanging “betekening” door: “indiening”;
  • Artikel 8 § 1, tweede lid, 3°: vervanging “betekend” door: “ingediend”; vervanging “betekening” door: “indiening”; toevoeging: “Als datum van indiening wordt de e-mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending) gehanteerd.”;
  • Artikel 8 § 6, eerste lid: vervanging “betekening van beroepschrift” door: “indiening van het beroepschrift”;
  • Artikel 8 §7: toevoeging: “De datum van indiening van het verzoek tot schrapping geldt als datum van schrapping uit de gemeentelijke inventaris van verwaarloosde woningen en gebouwen.”;
  • Artikel 12 § 1: toevoeging tweede lid: “Als datum van indiening wordt de e-mail- of postdatum (datum afstempeling gewone zending) gehanteerd.”;
  • Artikel 12 §1, derde lid: schrapping “Artikel 12 -0 en § 4 -” en vervanging door: “Artikel 12, §3 en §4”; toevoeging: “De vraag tot vrijstelling wordt behandeld binnen een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de indiening van de aanvraag.”;
  • Artikel 12 §4: opheffing: “4° Op basis van decreet beschermd is als monument, of opgenomen is op een bij besluit vastgesteld ontwerp van lijst tot bescherming als monument.”;
  • Artikel 12 §4: opheffing: “5° Deel uitmaakt van een op basis van decreet beschermd stads- of dorpsgezicht of landschap, of van een stads- of dorpsgezicht of landschap dat opgenomen is op een bij besluit vastgesteld ontwerp van lijst tot bescherming als stads- of dorpsgezicht of landschap.”;
  • Artikel 12 §4 9°: toevoeging na “De periode van vrijstelling duurt 2 jaar”: “en start vanaf de datum van goedkeuring door het schepencollege”; vervanging “Artikel 12- §5- 8°” door: “Artikel 12- §4- 8°”;
  • Artikel 12 §4: opheffing: “12° Naakte of volle eigendom is van: - het OCMW; - de stad; - een autonoom gemeentebedrijf voor haar taken en activiteiten die niet van industriële of commerciële aard zijn.”.
  • Artikel 14 §1: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 14 §3: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 14 §4: vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 14 §5: vervanging “betekent” door: “verstuurt”; vervanging “belastingplichtige” door: “belastingschuldige”;
  • Artikel 14 §6: vervanging “belastingplichtigen” door: “belastingschuldigen”.

Artikel 2

Deze wijzigingen gaan in vanaf 1 januari 2023.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt de gecoördineerde versie van het reglement inzake inventarisatie van  en belasting op verwaarloosde woningen en gebouwen in het kader van het intergemeentelijk samenwerkingsverband ‘Lokaal Woonbeleid GAOZ’ (= Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 goed. 

7.

2023_GR_00077 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Samenwerkingsovereenkomst FERM Thuiszorg en OCMW Genk - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester; Ward Lenaerts, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
7.

2023_GR_00077 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Samenwerkingsovereenkomst FERM Thuiszorg en OCMW Genk - Goedkeuring

2023_GR_00077 - IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ - Samenwerkingsovereenkomst FERM Thuiszorg en OCMW Genk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aanleiding en context

Sinds 20 juni 2017 is er een samenwerkingsovereenkomst tussen Landelijke Thuiszorg, het OCMW van Genk en de 4 GAOZ gemeenten omtrent de ondersteuning bij woningaanpassing. In de overeenkomst worden de verschillende rollen en taken met elkaar afgestemd. Daarnaast wordt er ook bepaald welke dienstverlening er wordt aangeboden en hoe de financiering hiervan verloopt. Omwille van de stijgende kosten voor personeel en vervoer sinds 2017, vraagt FERM Thuiszorg om de financiering binnen de overeenkomst te herzien.

Argumentatie

FERM Thuiszorg is de nieuwe benaming voor Landelijke Thuiszorg. Zij voeren sinds 2017 de ondersteuning uit bij woningaanpassing in de 4 GAOZ gemeenten. Zij voorzien uitgebreide technische ondersteuning bij de woningaanpassing voor burgers die geen steun ontvangen vanuit hun onmiddellijke omgeving en voor wie de ondersteuning vanuit de mutualiteiten niet toereikend is. De inzet van FERM Thuiszorg gaat altijd vooraf aan een huisbezoek door de medewerker / ergotherapeut van het OCMW Genk, die een huisbezoek doet om een eerste inschatting te maken van de mogelijke ondersteuningen. Indien dit nodig wordt geacht, wordt FERM Thuiszorg ingeschakeld. De kost die Ferm Thuiszorg hiervoor aanrekende was een uurkost van 40,00 € en verplaatsingskosten (tarief voor dienstreizen ambtenaren, art 113, KB van 18 januari 1965). Het OCMW van Genk rekende een uurkost aan van 30 €, verplaatsingstijd inbegrepen. Door de gestegen kostprijs voor dienstverlening vraagt FERM Thuiszorg een verhoging aan naar 54 € per uur, in plaats van 40 €.

Inhoudelijk wijzigt er niets aan de overeenkomst. Ook de tarieven voor vorming voor externe organisaties en de éénmalige administratieve kost van 50 € wijzigt niet. IGS Lokaal Woonbeleid adviseert de wijziging positief, op voorwaarde dat er aan het begin van de volgende legislatuur een evaluatie ten gronde wordt gemaakt over de werking en het kostenplaatje van deze dienstverlening. Op die manier kan het volgende bestuur een doordachte keuze maken over de eventuele verderzetting van de overeenkomst. IGS Lokaal Woonbeleid wil uit de eigen ervaring alvast volgende punten benadrukken.

Positieve punten:

  • kwaliteit van uitgevoerde begeleiding is goed
  • sterk netwerk en ondersteuning
  • aanvullende dienstverlening inzake sensibilisering

Aandachtspunten:

  • capaciteit Ergo aan huis project OCMW Genk - onduidelijk hoe zal deze evalueren.
  • soms hoge kostprijs per dossier vanwege intensiteit begeleiding door Ferm Thuiszorg. Dit gaat om een jaaroverschrijdende begeleiding. Daarom bevat de nieuwe overeenkomst ook een jaarlijkse facturatie, ongeacht of een dossier is afgerond, Zo worden hoge eindfacturen vermeden.
  • overlap met andere technische begeleidingen evalueren (voornamelijk mutualiteiten. Hun aanbod wijzigt ook doorheen de tijd).
Juridische grond

Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2022.

artikel 113 van het koninklijk besluit van 18 januari 1965 houdende algemene regeling inzake reiskosten

Regelgeving: bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Besluit

De gemeenteraad legt het volgende voor aan de raad voor maatschappelijk welzijn:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de aangepaste samenwerkingsovereenkomst met FERM Thuiszorg, het OCMW Genk en de GAOZ gemeenten.

8.

2023_GR_00081 - Woonmaatschappij Wonen in Limburg - gemeentelijke vertegenwoordiging toewijzingsraad - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester; Ward Lenaerts, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
8.

2023_GR_00081 - Woonmaatschappij Wonen in Limburg - gemeentelijke vertegenwoordiging toewijzingsraad - Goedkeuring

2023_GR_00081 - Woonmaatschappij Wonen in Limburg - gemeentelijke vertegenwoordiging toewijzingsraad - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Vanaf 1 oktober 2023 geldt een nieuw eengemaakt toewijzingssysteem, zowel voor eigen als ingehuurde woningen van de woonmaatschappij.

Het toewijzingsmodel voorziet vier instroommogelijkheden.

  1. standaard toewijzingen op basis van lokale binding en chronologie;
  2. een verplicht aandeel van versnelde toewijzingen aan kandidaat-huurders met een bijzondere nood of in precaire omstandigheden;
  3. een optioneel aandeel van toewijzingen aan kandidaat-huurders die behoren tot specifieke doelgroepen;
  4. interne mutaties en bijzondere toewijzingsregels.

In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement (strengere woonbinding en toewijzingen aan specifieke doelgroepen) en het intern huurreglement van de woonmaatschappij (versnelde toewijzingen, interne mutaties en bijzondere toewijzingsregels). Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De woonmaatschappij en de toewijzingsraad maken afspraken over de werkwijze met betrekking tot de versnelde toewijzingen. Daarnaast krijgt de raad de kans om passende maatregelen voor specifieke doelgroepen of strengere woonbinding uit te werken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Hiermee wordt dus, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt, afgeweken van de standaardtoewijzingsregels. Zo kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.

Een ontwerp van toewijzingsreglement zal worden opgemaakt door de toewijzingsraad. De woonmaatschappij neemt het initiatief om de toewijzingsraad op te richten en zit de toewijzingsraad voor. Alle gemeenten in het (deel-)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad.

Daarnaast kunnen relevante huisvestings- en welzijnsactoren zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad, op voorwaarde dat zij actief zijn in het (deel)werkingsgebied. Het is woonmaatschappijen toegestaan, eventueel op vraag van de gemeenten in het werkingsgebied, om het werkingsgebied in te delen in deelgebieden. In elk deelgebied wordt dan een toewijzingsraad opgericht. Het bestuursorgaan van de woonmaatschappij neemt daartoe een beslissing.

Als er geen consensus over de samenstelling van de toewijzingsraad bereikt wordt, komt de eindbeslissing toe aan de woonmaatschappij. Het bestuursorgaan van de woonmaatschappij neemt dan een beslissing over een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden als de beslissing van de woonmaatschappij onredelijk is (bijvoorbeeld wanneer een grote instelling voor geestelijke gezondheidszorg in het werkingsgebied niet opgenomen wordt).

De toewijzingsraad geeft vorm aan de lokale invulling van het toewijzingsbeleid. De opdracht van de toewijzingsraad is tweeledig. Ze behelst enerzijds een beleidsvoorbereidend luik en anderzijds een operationeel luik.

De beleidsvoorbereidende opdracht van de toewijzingsraad bestaat uit het ontwerpen van toewijzingsregels waar lokaal maatwerk mogelijk is, nl. met betrekking tot:

    1. het instellen van een woonbindingsvoorwaarde die strenger is dan de standaard bepaling ‘langdurige woonbinding’ (laatste 10 jaar 5 jaar ononderbroken te hebben gewoond in de gemeente);
    2. het afbakenen van specifieke doelgroepen en het aantal woningen dat de toewijzingsraad wil voorbehouden of bij voorrang wil toewijzen aan deze doelgroepen.

De operationele opdracht betreft de praktische uitvoering van deze toewijzingsregels, met name de afspraken over de aanmelding, de coördinatie van de aanvragen en de begeleiding van kandidaat- huurders. Zo kan de toewijzingsraad beslissen om bepaalde taken binnen deze operationele opdracht in handen te geven van een welzijnsactor zoals het OCMW of van een beperkte groep huisvestings- en welzijnsactoren of aan de verhuurder. De toewijzing zelf van een sociale huurwoning zal echter steeds door het beslissingsorgaan van de verhuurder of door de persoon of de personen die de verhuurder daartoe aanstelt, gebeuren. In het kader van de beleidsvoorbereidende opdracht stelt de toewijzingsraad een ontwerp van toewijzingsreglement op. De operationele opdracht vindt zijn weerslag in het huishoudelijk reglement.

Argumentatie

Naar aanleiding van de oprichting van de toewijzingsraden binnen de Woonmaatschappij Wonen in Limburg, wordt gevraagd om een gemeentelijke vertegenwoordiger aan te duiden. Aangezien de woonmaatschappij Wonen in Limburg de volledige provincie bestrijkt, werd binnen de woonmaatschappij gekozen om met drie deelwerkingsgebieden te werken voor de organisatie van de toewijzingen. Zutendaal, Genk, As en Oudsbergen behoren tot de zone Kemp&Duin / Maasland, samen met de gemeenten Bree, Kinrooi, Maaseik, Dilsen-Stokkem, Lanaken en Maasmechelen. Er wordt gevraagd om een effectief lid en een plaatsvervanger aan te duiden per lokaal bestuur.

 

Na interne afstemming en afstemming met de partnergemeenten binnen IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ wordt volgende vertegenwoordiging voorgesteld voor de gemeente Zutendaal:

  • effectief lid: Hilderson Rebecca
  • plaatsvervangend lid: Marina Seurs
Juridische grond

Vlaamse Codex Wonen van 2021

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Regelgeving: bevoegdheid

Het college is bevoegd op basis van artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde afvaardiging in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij:

  • effectief lid: Hilderson Rebecca, afdelingshoofd mens
  • plaatsvervangend lid: Marina Seurs, schepen van welzijn

Artikel 2

Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de woonmaatschappij Wonen in Limburg, via het e-mailadres info@atelierW20.be

9.

2023_GR_00084 - Openbaar onderzoek regionaal mobiliteitsplan - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
9.

2023_GR_00084 - Openbaar onderzoek regionaal mobiliteitsplan - Kennisneming

2023_GR_00084 - Openbaar onderzoek regionaal mobiliteitsplan - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De vervoerregio Limburg heeft een voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Dat plan legt de globale mobiliteitsvisie voor de komende 10 jaar (met een doorkijkperiode van 30 jaar) vast voor de vervoerregio op een strategisch niveau, en dat voor alle vervoerswijzen. In dit voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan werd rekening gehouden met het Ontwerp plan-MER. Het Ontwerp plan-MER beschrijft de mogelijke milieueffecten van het voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan. Iedereen kan deze documenten inkijken en opmerkingen meegeven.

Het Regionaal Mobiliteitsplan kadert binnen basisbereikbaarheid, de Vlaamse visie op mobiliteit. Met basisbereikbaarheid zet Vlaanderen in op een efficiënter, duurzamer en flexibeler vervoer waarin het combineren van verschillende vervoermiddelen centraal staat.


Er heeft een toelichting (voor de raadsleden) van het regionaal mobiliteitsplan plaatsgevonden op dinsdag 6 juni 2023.
De gemeenteraad voorzitter heeft het initiatief genomen om aan de fractieleiders te laten weten dat als men wenst een gedragen advies  uit te werken, er vanuit alle fracties best een overleg kan plaatsvinden in de week van 12/06. Op die manier kon er tijdig een advies geformuleerd worden voor de gemeenteraad van 29/06. 

Zie in bijlage de toelichting van het plan, alsook het gedragen advies. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft een positief advies over het Regionaal Mobiliteitsplan volgens de nota in bijlage met volgende aanpassing: 

In het advies dient expliciet vermeld te worden (op p5 voor de laatste alinea onder het punt auto) dat de gemeenteraad geen voorstander is van kilometerheffing voor personenwagens en enkel een suggestie doet over de modaliteiten indien de hogere overheid beslist om een kilometerheffing voor wagens in te voeren.


10.

2023_GR_00085 - Aanstellen ontwerper voor Scenografie Biodiversiteitsexpositie Lieteberg - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
10.

2023_GR_00085 - Aanstellen ontwerper voor Scenografie Biodiversiteitsexpositie Lieteberg - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Kennisneming

2023_GR_00085 - Aanstellen ontwerper voor Scenografie Biodiversiteitsexpositie Lieteberg - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aanstellen Ontwerper/Studiebureau Scenografie Biodiversiteitsexpositie Lieteberg” een bestek met nr. 2023-129 werd opgesteld door de Dienst overheidsopdrachten; 

Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 41.322,31 EUR excl. btw of 50.000,00 EUR incl. 21% btw; 

Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking;

Juridische grond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad; 

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen; 

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht; 

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen; 

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 89, § 1, 1° (Sociale en andere specifieke diensten); 

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen; 

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-129 en de raming voor de opdracht “Aanstellen Ontwerper/Studiebureau Scenografie Biodiversiteitsexpositie Lieteberg”, opgesteld door de dienst overheidsopdrachten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 41.322,31 EUR excl. btw of 50.000,00 EUR incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

11.

2023_GR_00078 - Voltrekken huwelijken op zondag en feestdagen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
11.

2023_GR_00078 - Voltrekken huwelijken op zondag en feestdagen - Goedkeuring

2023_GR_00078 - Voltrekken huwelijken op zondag en feestdagen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Sinds 1 april 2019 is het volgens het burgerlijk wetboek niet meer mogelijk om op zon- en feestdagen te trouwen. Gemeenteraden kunnen wel een uitzondering toestaan.

Artikel 165/1 van het burgerlijk wetboek vermeldt hierover het volgende: 

Op de door de partijen gekozen dag, met uitzondering van zon- en feestdagen, na verloop van de termijn bedoeld in artikel 165, licht de ambtenaar van de burgerlijke stand in het gemeentehuis, eventueel in aanwezigheid van de getuigen, aan de partijen de inhoud toe van hoofdstuk VI van deze titel. Om de beurt verklaren de partijen dat zij elkaars echtgenoot willen zijn. Daarna verklaart de ambtenaar in naam van de wet dat zij door het huwelijk verbonden zijn. Hij maakt daarvan zonder vertraging de akte op in de DABS.


[ In afwijking van het eerste lid, kan de gemeenteraad toestaan om huwelijken op zon- en/of feestdagen te voltrekken. ]

Gevraagd wordt aan de gemeenteraad om het voor de gemeente Zutendaal mogelijk te maken om ook op zondagen te huwen. Dat betekent dat de gemeenteraad dan de beslissing moet nemen dat het mogelijk blijft om het hele jaar door te trouwen. 

Concreet betekent dit dat er bij uitzondering  op zondag of feestdag gehuwd kan worden, dit op aanvraag van de huwelijkspartners en na goedkeuring door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

Juridische grond

Artikel 165/1 van het burgerlijk wetboek.

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0013
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur
Artikel 41 §1 9° van het decreet lokaal bestuur: De volgende bevoegdheden kunnen niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad staat toe om uitzonderlijk huwelijken op zon- en feestdagen te laten doorgaan, dit op aanvraag van de huwelijkspartners en na goedkeuring door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

12.

2023_GR_00074 - Jaarverslag ILV sociale economie 2022 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
12.

2023_GR_00074 - Jaarverslag ILV sociale economie 2022 - Kennisneming

2023_GR_00074 - Jaarverslag ILV sociale economie 2022 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Bij de oproep vanuit Departement Werk en Sociale Economie eind 2019 werd er opnieuw ingetekend door de ILV GAZ voor de periode 2020-2025. Er werd een subsidie toegekend van € 50.000,00/jaar uit te keren aan de beherende gemeente Genk. 

De verslaggeving naar het Departement Werk en Sociale Economie voor het verkrijgen van deze subsidies gebeurt via de deelrapportagecodes "sociale economie" via de BBC, maar dient verder gedetailleerd voorgelegd te worden d.m.v. een inhoudelijk en financieel jaarverslag waarin de verplichte acties opgelegd door Vlaanderen duidelijk tot uiting komen.

De regisseur Sociale Economie dient, zoals vermeld bij de toekenning van de regierol aan de beherende gemeente/stad Genk, jaarlijks een inhoudelijk en financieel jaarverslag over te maken aan het departement Werk en Sociale Economie om zo het correct verloop van de uitvoering van de verplichte acties te verantwoorden. Deze zijn:

  • de actie die het netwerken bevordert tussen reguliere en sociale economie;
  • de actie die bijdraagt aan de ontwikkeling sociale economie;
  •  de actie ter bevordering en sensibilisering van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het beheerscomité van de interlokale vereniging sociale economie GAZ keurde op 11 mei 2023 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2022 goed. Vooraleer de documenten bij het departement Werk en Sociale Economie ingediend worden, liggen ze ter goedkeuring voor aan het schepencollege en de gemeenteraad van iedere gemeente binnen de interlokale vereniging.

Juridische grond

De regierol voor lokale besturen werd vastgelegd door de Vlaamse regering in het uitvoeringsbesluit tot bepaling van de regierol van 26 oktober 2012 en de wijzigingsbesluiten van 26 februari 2016 en 14 september 2018.

Het besluit van 9 december (2019_CBS_01341) en 19 december 2019 (2019_GR_00175) inzake de indiening van de aanvraag regierol sociale economie voor de legislatuur 2020 - 2025 - Oprichting interlokale vereniging sociale economie tussen de stad Genk, gemeenten As en Zutendaal en aanduiding Genk als beherende stad

Toekenning van de regierol door het Departement Werk en Sociale Economie aan de beherende gemeente Genk.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de indiening van het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2022 van de ILV sociale economie GAZ bij het Departement Werk en Sociale Economie, samen met de nodige bewijsstukken.

13.

2023_GR_00075 - Jaarverslag ILV Wijkwerken GAZ en HH 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
13.

2023_GR_00075 - Jaarverslag ILV Wijkwerken GAZ en HH 2022 - Goedkeuring

2023_GR_00075 - Jaarverslag ILV Wijkwerken GAZ en HH 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het interlokaal samenwerkingsverband (ILV) GAZ en Houthalen-Helchteren werd opgericht op 1 januari 2018. De gemeenten die deel uitmaken van het ILV sloten hiertoe een partnerovereenkomst onder de vorm van een samenwerkingsovereenkomst.

Deze samenwerkingsovereenkomst bepaalt dat er bij een positief resultaat van de rekening van het afgelopen werkjaar een winstverdeling plaatsvindt aan de deelnemende gemeenten, en dit op basis van de verdeelsleutel naargelang het inwonersaantal.

In uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst legden de partnergemeentes de interne werking vast in een huishoudelijk reglement. Dit huishoudelijk reglement bepaalt onder artikel 12 dat het beheerscomité het jaarverslag goedkeurt en de gemeenteraad van iedere gemeente ter gelegenheid van de goedkeuring van het jaarverslag eveneens de werking van de intergemeentelijke samenwerking evalueert. Het jaarverslag bevat zowel een inhoudelijk als een financieel verslag.

Het beheerscomité van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren keurde op 11 mei 2023 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2022 goed - cf. bijlage. 

Het beheerscomité stelt voor om het verlies van het werkingsjaar 2022, nl 544,22 euro, te laten dragen door de beherende gemeente Genk. Dit ter compensatie van de niet volledige invulling van de functie van diensthoofd tewerkstelling waarvan de loonkost wél werd opgenomen in de jaarrekening (50%).

Verder heeft het teruglopen van de gepresteerde uren van 40.000 naar 31.606 een rechtstreekse impact op het resultaat 2022. De terugval van de gepresteerde uren is voornamelijk te wijten aan de afname van wijkwerkers waarvan het traject is afgelopen en te weinig nieuwe toeleidingen van wijkwerkers.

Het beheerscomité keurde tevens de begroting voor het jaar 2023 goed, waarbij werd uitgegaan van een daling van de te presteren uren van 40.000 naar 32.000 uren. Tevens werd de loonkost van het diensthoofd tewerkstelling aan een lager percentage (30%) opgenomen. Dit geeft een te verwachten resultaat van 2 830,22 euro voor het boekjaar 2023.

Juridische grond

Het decreet van 7 juli 2017 betreffende Wijk-werken en diverse bepalingen in het kader van de zesde staatshervorming.

Het gemeenteraadsbesluit van 26 oktober 2017 inzake de oprichting van de organisatie Wijkwerken voor stad Genk, gemeenten As, Opglabbeek, Zutendaal en Houthalen-Helchteren

Het besluit van 28 februari 2019 inzake de uittreding van Oudsbergen uit het samenwerkingsverband GAOZ en Houthalen-Helchteren en afvaardiging mandataris/plaatsvervangend mandataris

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het inhoudelijk en financieel jaarverslag van het werkjaar 2022 van het ILV wijk-werken GAZ en Houthalen-Helchteren goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de beslissing van het beheerscomité van de ILV Genk, As, Zutendaal en Houthalen-Helchteren goed om het verlies van 544,22 euro te laten dragen door de beherende stad Genk als compensatie voor het teveel opgenomen aandeel loonkost van diensthoofd tewerkstelling.

14.

2023_GR_00079 - Afschaffing belasting op standplaatsen kermissen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
14.

2023_GR_00079 - Afschaffing belasting op standplaatsen kermissen - Goedkeuring

2023_GR_00079 - Afschaffing belasting op standplaatsen kermissen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het aantal aanwezige foorkramers op de jaarlijkse kermissen in Zutendaal centrum en Wiemesmeer slinkt jaar na jaar. Verscheidene foorkramers hebben de afgelopen jaren hun standplaats opgezegd omwille van o.m. het dalend aantal bezoekers, de coronacrisis en daaropvolgend de stijgende energie- en brandstofprijzen. Menig foorkramers zijn reeds een aantal jaren vragende partij om de belasting op de standplaatsen op te heffen en hebben het afgelopen jaar tevens aangegeven dat het met de huidige energie - en brandstofprijzen, niet meer loont om de (soms verre) verplaatsing te maken. 

Om onder meer tegemoet te komen in de stijgende kosten van de foorkramers, wordt voorgesteld om de retributie op de standplaatsen af te schaffen. De jaarlijkse kermissen in Zutendaal centrum en Wiemesmeer zijn jarenlang een jaarlijkse traditie waar de kinderen binnen de gemeente naar uitkijken. Teneinde deze traditie in ere te kunnen houden, is het voornaam om de jaarlijks aanwezige foorkramers te behouden, alsook om nieuwe foorkramers aan te trekken. Bovendien zijn de bedragen van de belasting op de standplaatsen al meer dan 25 jaar hetzelfde. 

De tarieven van de belasting op standplaatsen werden oorspronkelijk vastgelegd in artikel 2 van het besluit van 03 april 1994 van het College van Burgemeester en Schepenen. De retributie bedroeg vanaf 01 januari 1990 als volgt:

  • 1200 fr.  voor kleine attracties (schietkramen, speelgoedkramen, frituurkramen, ...: alle wagen < 3m)
  • 3000 fr. voor grote attracties (kindermolens, vliegmolens, rupsmolens en andere attracties voor grotere jeugd en volwassenen)
  • 6000 fr. voor autoscooters en lunaparken.

De huidige tarieven bedragen:

  • 30 euro voor kleine attracties ( loterijen, speelgoedkramen, schietkramen, andere spelen voor kinderen, frituurkramen (d.w.z. alle wagens met een diepte < 3 m)
  • 75 euro voor grote attracties (kindermolens, vliegmolens, rupsmolens en andere attracties voor grotere jeugd en volwassenen)
  • 150 euro voor autoscooters en lunaparken.

De tarieven zijn met de invoering van de euro wel omgezet, doch nooit geïndexeerd.

Voorts liggen de kosten van grote attracties en de winstmarges van kleine attracties niet verhouding. (frituur moet maar 30 euro betalen terwijl de omzet veel hoger ligt dan een botsauto die 150 euro moet betalen). Gedurende de coronapandemie werd er door het CBS reeds tijdelijk een vrijstelling van de belasting op standplaatsen verleend. Teneinde de jaarlijkse kermissen in de gemeente in stand te kunnen houden, is het opportuun om de belasting definitief af te schaffen. Vele steden en gemeenten hebben deze beslissing reeds doorgevoerd.

Juridische grond

De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening van ambulante activiteiten en de organisatie van openbare markten:

Het decreet van 24 februari 2017 tot wijziging van artikelen 8 en 10 van de wet van 25 juni 1993.

Koninklijk Besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie.

Artikel 2 van het besluit van 03 april 1994 van het College van Burgemeester en Schepenen.

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0002
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de afschaffing van de belasting op standplaatsen kermissen goed.


Artikel 2

Het besluit van 03 april 1990 betreffende wijziging kohier lasten en voorwaarden van de kermissen te Zutendaal van het College van Burgermeester en schepenen wordt opgeheven. 

Vanaf heden wordt er geen retributie op standplaatsen kermissen meer geheven.

HD 1.

2023_GR_00095 - Aankoop voertuig met laadklep voor de technische dienst - Goedkeuring

Aanvaard tot de zitting als hoogdringend agendapunt

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
HD 1.

2023_GR_00095 - Aankoop voertuig met laadklep voor de technische dienst - Goedkeuring

2023_GR_00095 - Aankoop voertuig met laadklep voor de technische dienst - Goedkeuring
HD 1.

2023_GR_00095 - Aankoop voertuig met laadklep voor de technische dienst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
HD 1.

2023_GR_00095 - Aankoop voertuig met laadklep voor de technische dienst - Goedkeuring

2023_GR_00095 - Aankoop voertuig met laadklep voor de technische dienst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Overwegende dat in het kader van de opdracht “Aankoop voertuig met laadklep voor technische dienst” een bestek met nr. 2023-131 werd opgesteld door de Dienst overheidsopdrachten;

Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;

Juridische grond

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad; 

Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen; 

Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht; 

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen; 

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 EUR niet); 

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen; 

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023-131 en de raming voor de opdracht “Aankoop voertuig met laadklep voor technische dienst”, opgesteld door de Dienst overheidsopdrachten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. 

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in de budgetten van 2023.

15.

2023_GR_00090 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Pascal Hermans, Raadslid
Verontschuldigd
Ann Schrijvers, Burgemeester
Secretaris
Elke Blokken
15.

2023_GR_00090 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

2023_GR_00090 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Vragen van de raadsleden worden besproken.

Volgende vragen werden ontvangen vanuit de CD&V- fractie:

  1. Wij vernamen dat onlangs het tweede traject in het kader van De Profploeg werd afgerond. CD&V Zutendaal zou graag meer info krijgen omtrent het concreet actieplan “Zutendaal Zoemt” waarin gewerkt wordt rond communicatie en branding.
  2. Wij krijgen signalen dat er geen GFT-stickers meer te krijgen zijn in de verdeelpunten in Zutendaal. In de omliggende gemeenten Bilzen, Lanaken en Genk wordt er niet met GFT-stickers gewerkt waardoor inwoners naar Vlijtingen of verder moeten rijden voor deze sticker. Kan er niet een beperkte hoeveelheid door de gemeente aangekocht worden en nadien verkocht worden aan inwoners die hier nog niet over beschikken?

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Wij vernamen dat onlangs het tweede traject in het kader van De Profploeg werd afgerond. CD&V Zutendaal zou graag meer info krijgen omtrent het concreet actieplan “Zutendaal Zoemt” waarin gewerkt wordt rond communicatie en branding.

Schepen Smits geeft een toelichting.

De opdracht van de Profploeg bestond uit 2 luiken. In het kader van luik 1, werd de subsidie ‘park en plein’ ontvangen. In het kader van luik 2 werd gewerkt rond wayfinding, met de nadruk op het versterken van de kern en het creëren van betere verbindingen tussen de vakantieparken, Lieteberg en centrum van Zutendaal. De Profploeg ging in gesprek met diverse partners en kwam met het actieplan Zutendaal Zoemt. Zoemen in 2 betekenissen: zoemen van natuur/biodiversiteit  en zoemen van beleving. In het actieplan zijn een aantal kapstokken opgenomen:

  • groenbeleving -> meer groenbeleving in het centrum
  • samenwerking -> acties met handelaars en vakantieparken (uitbreiden), merchandising, groene evenementen,…
  • Lieteberg -> voorstel om naar een nieuwe branding te gaan 

Het actieplan kan ook visueel uitgewerkt worden met blikvangers en fysieke wayfinding (bewegwijzering) op een speelse manier. 

Raadslid Olaerts geeft aan dat er naar zijn aanvoelen nog geen concrete uitvoering is van de ondersteuning van de Profploeg. 

Schepen Smits geeft aan dat het eerste luik concreet middelen heeft opgebracht en nu in planning wordt gezet. Het tweede luik is net afgerond en zal nu worden opgenomen.

Artikel 2

Wij krijgen signalen dat er geen GFT-stickers meer te krijgen zijn in de verdeelpunten in Zutendaal. In de omliggende gemeenten Bilzen, Lanaken en Genk wordt er niet met GFT-stickers gewerkt waardoor inwoners naar Vlijtingen of verder moeten rijden voor deze sticker. Kan er niet een beperkte hoeveelheid door de gemeente aangekocht worden en nadien verkocht worden aan inwoners die hier nog niet over beschikken?

Schepen Smits geeft een toelichting. Dit jaar werd er sterk gecommuniceerd op de verplichting tot aankoop van een GFT-sticker. Stickers werden snel aangevuld voor 1 april. Na 1 april worden er nog heel wat stickers afgehaald. Volgens onze gegevens zijn er geen langdurige tekorten geweest.  De laatste 14 dagen zijn er nog 75 stickers besteld en geleverd. Er zijn nu nog handelaars in Zutendaal die de stickers verkopen. De schepen is geen voorstander om stickers in het gemeentehuis te verkopen, dit vraagt veel inzet in verhouding met de grootte van het probleem.