Raadslid Pascal Hermans van Vlaams Belang bracht op 29/08/2023 de voorzitter op de hoogte van zijn ontslag uit de gemeenteraad. De opvolgers werden aangeschreven met de vraag of ze hun mandaat al dan niet wensen op te nemen en ons dit uiterlijk op 15 september 2023 schriftelijk te laten weten (zie brief in bijlage).
Opvolgers lijst 5 Vlaams Belang na de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018
1ste opvolger Jurgen Schrijvers: nog geen antwoord tot op heden (20/09/2023)
2de opvolger Arnolda (Noa) van Hoesel: zij liet op 7/09/2023 (zie e-mail in bijlage) weten dat ze afstand doet van haar mandaat.
Wij hebben tot op heden geen schrijven ontvangen van de heer Jurgen Schrijvers. Daarom wordt hij opgeroepen voor de gemeenteraad van 28 september om de eed af te leggen als opvolgend gemeenteraadslid (zie brief in bijlage).
- Indien hij afwezig is op de gemeenteraad van 28/09/2023:
Artikel 6 §5 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dan dat ‘de verkozen gemeenteraadsleden die niet aanwezig zijn op de installatievergadering en die, nadat ze daarvoor uitdrukkelijk zijn opgeroepen, zonder geldige reden afwezig zijn op de eerste daaropvolgende vergadering, worden geacht afstand te hebben gedaan van hun mandaat.’
- Indien hij toch aanwezig is op de gemeenteraad van 28/09/2023: dan moet hij de eed afleggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van 1ste opvolger Jurgen Schrijvers. Wegens geen reactie op ons schrijven of hij al dan niet zijn mandaat wenst op te nemen én ondanks een tweede schrijven van ons niet aanwezig was op de gemeenteraad van 28 september 2023, kan de gemeenteraad besluiten dat hij zijn mandaat niet wenst op te nemen.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van 2de opvolger Noa van Hoesel die afstand doet van haar mandaat.
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 31 augustus 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 31 augustus 2023 worden goedgekeurd.
In bijlage de begeleidende brief alsook het goedkeuringsbesluit dd. 12/09/2023 van de gouverneur betreffende de jaarrekening 2022 van de gemeente Zutendaal.
Het nazicht van dit beleidsrapport heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot enkele technische bemerkingen (zie bijlage). De gouverneur merkt op dat het wegwerken van deze bemerkingen tot aanbeveling strekt en dat het de kwaliteit van de beleidsrapporten ongetwijfeld verder zal verhogen. Deze bemerkingen zullen worden opgevolgd bij de volgende beleidsrapporten.
Het besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad (met toepassing van artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur).
Het goedkeuringsbesluit van de gouverneur dd. 12/09/2023 van de jaarrekening 2022 van de gemeente Zutendaal wordt ter kennis genomen door de gemeenteraad.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur ontving een klacht inzake het niet optreden tegen geurhinder en belangenvermenging door de burgemeester. Deze klacht is besproken op het college van burgemeester en schepenen van 7/08/23 (zie gekoppeld besluit 2023_CBS_00849). De burgemeester lichtte toe dat ze hier een rol als advocate heeft opgenomen in het kader van een burengeschil. Gezien deze klacht, koos ze ervoor om zich terug te trekken als advocate, ook al gaat ze ervan uit dat de klacht ongegrond is.
De gouverneur laat op 4/09/23 weten (zie in bijlage brief aan bestuur en brief aan klager) dat de beoordeling over het mogelijk niet-deontologisch handelen van lokale mandatarissen op lokaal niveau gebeurt en dat hij in het raam van het algemeen bestuurlijk toezicht hierin niet kan tussenkomen. De klager kan een gemotiveerd schriftelijk verzoek richten aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan het college van burgemeester en schepenen om de kwestie te agenderen voor de deontologische commissie. Als de klager niet enkel twijfelt over het optreden van de burgemeester in haar mandaat als burgemeester maar ook in haar hoedanigheid als advocaat, dan kan hij zich wenden tot de orde van advocaten. De klager volgde dit advies niet, zie verder in de bespreking van het agendapunt.
Conform artikel 333, tweede lid van het decreet lokaal bestuur, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om kennis te nemen van het besluit van de gouverneur.
Op 11/09/23 werd een schrijven ontvangen aan de gemeenteraad van de klager, waarin gevraagd wordt om een gemotiveerde uitleg van de burgemeester ter zake. Zie bijlage voor dit schrijven.
Op 12/09/23 werd juridisch advies ingewonnen bij het Agentschap Binnenlands Bestuur rond de behandeling van dit schrijven.
Artikel 39 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad (zie bijlage) handelt over het indienen van verzoekschriften. §1 2de alinea bepaalt dat een verzoek een vraag is om iets te doen of te laten. Uit de tekst van het verzoekschrift moet de vraag duidelijk zijn. Aan deze voorwaarde werd voldaan.
De vraag handelt over het deontologisch handelen van een mandataris. Dit is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Dus aan de ontvankelijkheidsvoorwaarde van artikel 39 van het huishoudelijk reglement is voldaan. Het schrijven werd minstens 14 dagen voor de gemeenteraad ontvangen waardoor het verzoekschrift op deze zitting van de gemeenteraad dient geagendeerd te worden.
§2 van artikel 39 bepaalt dat verzoekschriften aan het orgaan van de gemeente gericht dienen te worden tot wiens bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort.
De deontologische code voor de mandatarissen van de gemeente Zutendaal bepaalt dat er een deontologische commissie wordt opgericht, bestaande uit één raadslid van alle in de raad vertegenwoordigde politieke fracties, die waakt over de naleving van deze deontologische code. Zie bijlage voor de deontologische code.
Gelet op bovenstaande overwegingen, dient de gemeenteraad een beslissing te nemen over het orgaan waar dit verzoekschrift verder behandeld dient te worden.
De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur over de klacht inzake het niet optreden tegen geurhinder door het gemeentebestuur en belangenvermenging.
De gemeenteraad beslist om het verzoekschrift dat werd ingediend aan de gemeenteraad rond de vermeende belangenvermenging voor te leggen aan de deontologische commissie en dit conform de deontologische code voor mandatarissen van de gemeente Zutendaal.
Artikel 34 van de deontologische code bepaalt dat door de gemeenteraad een deontologische commissie dient samengesteld te worden, bestaande uit één gemeenteraadslid van alle in de gemeenteraad vertegenwoordigde politieke fracties, die waakt over de naleving van deze deontologische code. Deze deontologische commissie vergadert naar gelang van de noodwendigheden en met gesloten deuren, tenzij het betrokken gemeenteraadslid de openbaarheid van de vergadering vraagt. De deontologische commissie duidt binnen zijn leden een voorzitter aan. De algemeen directeur neemt het secretariaat van de deontologische commissie waar. Het mandaat van lid van de deontologische commissie is onbezoldigd.
De deontologische commissie wordt als volgt samengesteld:
voor ZVP: effectief lid: Matty Coninx; plaatsvervangend lid: Rozette Reyskens
voor CD&V: effectief lid: Veerle Remans; plaatsvervangend lid: Eric Niesten
In het kader van de BBC is de opvolgingsrapportering van het eerste semester voor het dienstjaar 2023 opgemaakt. Deze rapportering wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt de opvolgingsrapportering in het kader van de BBC van het eerste semester van het dienstjaar 2023 ter kennis.
Dit agendapunt werd op vraag van de CD&V-fractie op 22 september 2023 toegevoegd aan de agenda van de gemeenteraad, rekening houdend met artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Omwille van financiële en klimaatgerelateerde redenen werd begin dit jaar de openbare straatverlichting gedoofd tussen 0.00u en 5.00u behalve op vrijdag- en zaterdagavond. Dit gebeurde in samenspraak met Fluvius en de omliggende gemeenten van ons werkingsgebied.
Minister Lydia Peeters doet een oproep aan de lokale besturen om in de bebouwde kom, op plaatsen met veel bebouwing of op locaties met veel bochten of wegenwerken de verlichting opnieuw aan te zetten in functie van verkeersveiligheid.
Bovendien komen nu de donkere maanden aan en stellen we vast dat ook in Zutendaal op geregelde tijdstippen en op verschillende plaatsen ’s avonds delen van de verlichting niet in werking zijn omwille van defecten.
Toekomstgericht zal een betere afstelling kunnen gebeuren wanneer alle verlichting vervangen is door ledverlichting. Dan zal er meer precies verlichting gedoofd kunnen worden op plaatsen waar dat mogelijk is en anderzijds kan de verlichting aangeschakeld blijven op plaatsen die de nodige aandacht voor verkeersveiligheid vragen.
Ook op de raad van bestuur van Fluvius kwam dit reeds aan bod via onze vertegenwoordigers Filip Olaerts en Heidi Thijs. Het zou dan ook een sterk signaal zijn om in naam van de gemeenteraad te vragen naar een overleg.
Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
§ 1
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de
gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de
algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het
college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid
gebruik maken.
§ 2
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van
de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende
toegelichte voorstellen
§3
De gemeenteraadsleden mogen gebruik maken van de beamer in de raadzaal voor een toelichting bij
een door hen aan de dagorde toegevoegd punt. De presentatie wordt ten laatste één dag voor de
zitting aan de algemeen directeur of zijn vervanger bezorgd zodat ze kan ingewerkt worden in de
algemene ppt-presentatie.
De gemeenteraad gaat akkoord om het doven van de straatverlichting in samenspraak met de omliggende gemeenten en Fluvius te herbekijken via een overleg. De gemeenteraad vraagt om dit na bespreking terug te koppelen.
In 2023 werd de overeenkomst met het Energiehuis Limburg vernieuwd nadat het Energiehuis Limburg deze had opgezegd op 6 september 2022. In de nieuwe overeenkomst was het standaardaanbod van het Energiehuis ingekrompen. Voor het aanvullend aanbod van de partnerorganisaties (zoals DuboLimburg) dat niet behoorde tot het basisaanbod van het Energiehuis, moest een aparte overeenkomst afgesloten worden.
1.2.3.5 Overige activiteiten van de coöpererende partners
Activiteiten die deel uitmaken van het individueel aanbod van de uitvoerende partners dragen bij aan de verplichte taakstelling van een energiehuis zoals vastgelegd in art. 7.9.2 en 7.9.2/1 van het Energiebesluit, maar maken geen onderwerp uit van de samenwerkingsovereenkomst en van het addendum. Gemeenten sluiten voor dit aanbod, indien vereist, aparte samenwerkingsovereenkomsten met de desbetreffende partner af.
Het aanvullend aanbod van DuboLimburg is vermeld op het intekenformulier als bijlage.
Dit aanbod is enkel toegankelijk voor gemeenten met een partnerschap. De prijzen zijn opgenomen als bijlage.
Voor de diensten van DuboLimburg dient de gemeente of stad naast het partnerschap nog een bedrag te betalen. Deze bedragen zijn opgenomen als bijlage.
Volgende ondersteuning is inbegrepen in het partnerschap:
• Vormingssessies doorheen het jaar
• Vorming en plezier op de jaarlijkse Aandag
• Asbestverwijderingscampagne dak/gevel/leiding
• Abonnement op de DuboLimburg-nieuwsbrieven
• Aanwezigheid op één gemeentelijke beurs/infomarkt/energiecafé…
• Promotiematerialen (folders etc)
Argumentatie
Het aanbod van DuboLimburg is zeer laagdrempelig en betaalbaar voor lokale besturen, particulieren en verenigingen. Het biedt een opstap om de verduurzaming van gebouwen te analyseren en een onderbouwd stappenplan te laten opmaken. Voor zeer gedetailleerd advies en voor complexe energievragen en -berekeningen zijn waarschijnlijk specifieke studiebureaus meer geschikt. Maar voor de meeste verenigingsgebouwen en particuliere vragen biedt dit aanbod al voldoende ondersteuning. Wel dient dit aanbod beter opgenomen te worden in een breder beleid rond verduurzaming van het gebouwpatrimonium in de gemeente/stad, waarbij men werkt op woningen, verenigingslokalen en - gebouwen, gebouwen in eigendom van de gemeente of stad, industrie/KMO en kantoren. Het is aan de diverse diensten binnen de gemeente om de nodige budgetten vrij te maken indien zij gebruik wensen te maken van dit aanbod.
Deze diensten worden aan verlaagd tarief aangeboden en zijn in de markt niet of nauwelijks te vinden. Veel heeft te maken met de vereenvoudigde adviezen en de basisrapporten. Private studiebureaus werken dergelijke laagdrempelige diensten niet uit : zij concentreren zich meer op de meer doorgedreven calculaties. Dit is relevant voor gebouwen met een groot energieverbruik of veel investeringspotentieel. Andere verbruikers (particuliere gezinnen, verenigingslokalen,..) vallen hier snel buiten. Daarnaast gaat het om beperkte bedragen die DuboLimburg vraagt. Deze liggen ver onder het limietbedrag voor overheidsopdrachten om een lastenboek uit te werken of zelfs 3 offertes op te vragen. Bovendien is DuboLimburg als vzw vrijgesteld van btw.
Artikel 7.9.2 en 7.9.2/1 van het Besluit van 19 november 2010 van de Vlaamse Regering houdende algemene bepalingen over het energiebeleid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De gemeenteraad keurt het partnerschap goed.
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan DuboLimburg en IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ.
Aanpassing aan het tarievenreglement van het recyclagepark van de gemeente naar aanleiding van de verdeling van gratis zandzakjes. Onderstaande rubriek wordt toegevoegd aan het tarievenreglement:
Gratis af te halen zandzakken, met een maximum van 40 zandzakken per jaar per gezin. Deze zandzakken zijn af te halen aan de technische dienst en zijn leeg.
In bijlage de nieuwe versie van het tarievenreglement.
De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen aan het tarievenreglement van het recyclagepark van de gemeente naar aanleiding van de verdeling van gratis zandzakjes.
Vanaf 1 juli 2023 wordt de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) ingekanteld in het kader van individueel maatwerk. Aangezien Vlaanderen de lokale diensteneconomie verder wil blijven ondersteunen binnen het individueel maatwerk en een klaverbladfinanciering (vanuit lokale overheden) mogelijk moet blijven, worden de lokale besturen aangemoedigd met het kader voor de aanvullende lokale diensten (ALD) om in te blijven zetten op de lokale diensten van algemeen economisch belang (DAEB- dienstverlening).
Als gemeente Zutendaal hebben wij 2 LDE-ondernemingen belast met de uitvoeringen van aanvullende lokale diensten, namelijk De Lieteberg en De Winning Lokale Diensteneconomie.
Tijdens de overgangsfase (2023 - 2025) ontvangt de gemeente Zutendaal jaarlijks een werkingssubsidie vanuit het Departement Werk en Sociale Economie. Deze werd vastgesteld op basis van een actueel uitgevoerde bevraging van de ondernemingen die een samenwerkingsovereenkomst hebben met de lokale besturen. De werkingssubsidie ontvangen van Vlaanderen, bedraagt voor het werkingsjaar 2023 (01 juli tot 31 december 2023) 35.325,39 EUR.
De werkingssubsidie zal ook nog in 2024 en 2025 uitbetaald worden in afwachting van een structurele verankering in de Vlaamse wetgeving. Deze middelen zijn geoormerkt en kunnen uitsluitend voor het opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten aangewend worden.
Vlaanderen vraagt uitdrukkelijk om deze middelen tijdens de overgangsfase 2023 - 2025 te verdelen binnen de bestaande samenwerkingsovereenkomsten. Om deze toegekende werkingsmiddelen te verantwoorden, wordt bij elke samenwerkingsovereenkomst een addendum voorzien. Er dient bij de berekening van de uit te betalen bijkomende ALD middelen rekening te worden gehouden met overcompensatie (meer dan de werkelijke kost binnen het project). Deze controles werden uitgevoerd op basis van voorgelegde prognose resultaten van de promotoren.
Als uitgangspunt voor de betaling van ALD-middelen wordt het aantal SINE gerechtigden van de in dienst zijnde LDE medewerkers in kwartaal 4 van 2022 genomen (vierde kolom). Voor deze werknemers verliest de organisatie immers vanaf 01 juli 2023 de SINE uitkering. Ondanks dat deze medewerkers met recht op SINE tijdens de overgangsperiode uit dienst kunnen gaan en vervangen worden door niet SINE gerechtigden, blijft de uitbetaling in 2024 en 2025 naar de organisaties toe onveranderd. Het is immers onmogelijk om nauwkeurig op te volgen wie binnen de organisatie welke middelen gaat krijgen bij de invoering van het individueel maatwerk.
Voor 2023 wordt per VTE 5.868 € uitbetaald (35.325,39 € / 6,02 VTE)
Gemeente | Naam LDE-onderneming | VTE LDE 2022-K4 | VTE SINE LDE 2022-K4 | bedrag 2023 | 1ste en 2de schijf | 3de schijf |
---|---|---|---|---|---|---|
Zutendaal | De Lieteberg | 5,34 | 4,00 | 23.472,02 € | 18.777,62 € | 4.694,40 € |
De Winning Lokale Diensteneconomie | 3,71 | 2,02 | 11.853,37 € | 9.482,70 € | 2.370,67 € | |
TOTAAL | 9,05 | 6,02 | 35.325,39 € | 28.260,32 € | 7.065,07 € |
Fasering
De uitbetaling van de werkingssubsidie gebeurt in 3 schijven (2 voorschotten en een saldo).
oktober 2023 (schijf 1 + 2 (80%)): 28.260,32 €
voorjaar 2014 (schijf 3): 7065,07 €
De gemeenteraad gaat akkoord om de toegewezen werkingssubsidie aanvullende lokale diensten te verdelen als volgt :
Gemeente | Naam LDE-onderneming | VTE LDE 2022-K4 | VTE SINE LDE 2022-K4 | bedrag 2023 |
---|---|---|---|---|
Zutendaal | De Lieteberg | 5,34 | 4,00 | 23.472,02 € |
De Winning Lokale Diensteneconomie | 3,71 | 2,02 | 11.853,37 € | |
TOTAAL | 9,05 | 6,02 | 35.325,39 € |
De gemeenteraad gaat akkoord met voorgestelde uitbetaling aan de Winning en de Lieteberg in volgende schijven:
80% in oktober 2023: 28.260,32 EUR
20% in het voorjaar 2024: 7065,07 EUR
De gemeenteraad gaat akkoord om de bijgevoegde addenda met de Winning en de Lieteberg als bijlage op te nemen bij de LDE-overeenkomsten.
In het kader van het relanceplan 'Vlaamse Veerkracht' heeft Zutendaal eind 2022 met het projectvoorstel 'park-en pleinplezier' 500.000 EUR subsidies verkregen.
Het projectvoorstel 'park- en pleinplezier' heeft betrekking op de herinrichting van het Nettersheimplein, het Oosterzonneplein, Gemeenteplein en Vijverplein door een gedeeltelijke ontharding en vergroening van de pleinen en de creatie van belevingspleinen. Teneinde reeds een gedeeltelijke herinrichting te kunnen uitvoeren en realiseren, is er een bestek opgemaakt voor de aanstelling van een ontwerper/studiebureau voor het Nettersheimplein.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 89, § 1, 1° (Sociale en andere specifieke diensten);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Goedkeuring wordt verleend door de gemeenteraad aan het bestek met nr. 2023-133 en de raming voor de opdracht “Aanstellen ontwerper ontharding en vergroening Nettersheimplein”, opgesteld door de Dienst overheidsopdrachten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 40.000 EUR excl. BTW;
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode /LOK.ECON./0590 (actie/raming AC000119/MJP001534).
Volgende vragen werden ontvangen vanuit de CD&V-fractie:
De inschrijving voor de aankoop van gemeentelijke bouwgronden is afgelopen. Graag een stand van zaken over het aantal inschrijvingen en de eventuele toekenning ervan.
De burgemeester geeft een toelichting.
De gemeenteraad van Zutendaal besliste in zitting van 30 maart 2023 om over te gaan tot de verkoop van 8 gemeentelijke bouwplaatsen. Gedurende de periode van 1 mei 2023 tot en met 31 augustus 2023 heeft het bestuur 9 kandidaturen ontvangen. Eén kandidatuur werd laattijdig binnengebracht. Conform het toewijzingsreglement heeft het schepencollege in zitting van 25 september de rangorde bepaald. De kandidaten worden in volgorde uitgenodigd op de toewijzingsvergadering op 5 oktober vanaf 18u.
Onze fractie kon vaststellen dat er bij de verbouwing van de sporthal problemen opduiken. Kunnen we een juiste stand van zaken van de verbouwing krijgen en kan er eventueel een werfbezoek georganiseerd worden zodat we samen kunnen zoeken naar een duurzame oplossing voor de toekomst?
Schepen Coninx geeft een toelichting. Hij gaat ervan uit dat de vraag handelt over de wateroverlast en de waterleiding.
Voor wat betreft de wateroverlast, besliste het schepencollege in zitting van 25 september om de aannemer een ingebrekestelling te versturen gezien hij zijn verplichting rond het wind- en waterdicht maken van de werf niet nakomt. De kosten die gemaakt werden door de gemeente, zowel op vlak van materialen als werkuren, worden in kaart gebracht. Er wordt ook bij de eigen verzekering een dossier ingediend. Ook de mogelijke beschadiging van de sportvloer wordt onderzocht.
Voor wat betreft de waterleiding, werd er in het lastenboek gekozen voor een bepaalde werkwijze, conform de huidige regelgeving hierover. Er werden in de laatste werfvergadering een aantal fouten vastgesteld, die door de aannemer aangepast dienen te worden.