ma 19/08/2024 - 15:00 Schepenzaal
Notulen van de zitting van 12 augustus 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De agendapunten van de gemeenteraadszitting van 29 augustus 2024 worden aan de voorzitter van de gemeenteraad voorgesteld.
Het gemeentebestuur ontving een schrijven van de buren van de gemeentelijke kampplaats Boeneveld mbt (geluids)overlast.
De vorige raamovereenkomst van Cipal dv was eind vorig jaar afgelopen. Cipal dv heeft nu weer een nieuwe raamovereenkomst afgesloten waarbij we kunnen aansluiten voor ict materialen zoals laptops ed.
Tijdens de sperperiode wordt er geadviseerd om extra waakzaam te zijn voor politiek neutrale overheidscommunicatie.
De dienst communicatie legt graag de nuances voor ter kennisneming en legt advies voor ter goedkeuring.
Vanaf september lanceert de dienst communicatie de fotowedstrijd 'Natuur in Focus' via de gemeentelijke kanalen.
Natuur in Focus is een initiatief van Natuurlijk Zutendaal, Gezinsbond Zutendaal en Cultuursmakers Zutendaal in samenwerking met de dienst communicatie.
De lijst van bestelbonnen in bijlage wordt voorgelegd aan het schepencollege.
De lijst van kosten wordt voorgelegd aan het schepencollege.
In bijlage de dwangbevelen voor enkele fiscale vorderingen.
De financieel directeur stelt voor om de volgende procedure te volgen:
Aan de gerechtsdeurwaarder wordt de opdracht gegeven om eerst een minnelijke aanmaningsbrief te sturen vooraleer het dwangbevel te betekenen. De kostprijs van deze minnelijke aanmaningsbrief (< 30 euro) valt ten laste van de schuldenaar.
Indien de schuldenaar binnen 10 dagen na ontvangst van de minnelijke aanmaningsbrief betaalt, blijven de kosten voor de schuldenaar beperkt.
Indien na 10 dagen vanaf het verzenden van de minnelijke aanmaningsbrief nog steeds geen betaling ontvangen is, zal de deurwaarder verder gaan met ofwel de betekening van een dwangbevel (kosten bedragen dan 150 tot 170 euro, afhankelijk van de hoogte van de som en zijn volledig ten laste van de schuldenaar) of het kennisgeven van een bericht van onvoldoende uitvoeringsmogelijkheden op basis van zijn solvabiliteitsonderzoek.
Indien er bij de deurwaarder reeds een eerder dwangbevel loopt lastens de gemeente waarvan de inning nog niet volledig is, zal de deurwaarder als volgt tewerk gaan:
Opening Plankenpad - Vallei van de Zutendaalbeek - + receptie in Europarcs - 23 augustus 2024
Betreft de aanvraag voor een bouwvergunning voor het slopen van de bestaande toestand en nieuwbouw van een woonerf met 6 entiteiten en bijgebouwen.
Betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor het oprichten van een meergezinswoning met 5 wooneenheden.
Einde openbaar onderzoek voor het slopen van een bestaande woning en bouwen van 4 appartementen met tuinberging.
Geen bezwaren
Betreft het einde van een openbaar onderzoek.
Geen bezwaren.
Einde openbaar onderzoek voor het aanleggen van een buffer talud tussen landelijk woongebied en vakantiepark.
Geen bezwaren.
Betreft de aanvraag voor een omgevingsvergunning voor gevelbekleding
Betreft het starten van een openbaar onderzoek.
Betreft de start van het openbaar onderzoek voor OVA SH & hernieuwing IIOA.
Naar aanleiding van de slechte en juridische toestand van het goed en de problemen met wateroverlast ter plaatse, werd contact opgenomen met de eigenaar van het goed met de vraag om over te gaan tot gratis grondafstand.
Overeenkomstig art. 5.2.2 van de VCRO wordt het achterliggend lot opgesplitst in 2.
Biodiversiteitscentrum Lieteberg - Perceel 1 (Algemene Aanneming) Goedkeuring vorderingsstaat 12
Biodiversiteitscentrum Lieteberg - Perceel 2 (HVAC) Goedkeuring vorderingsstaat 7
Wegens bijkomende taken op de dienst financiën (GAS5) dient overgegaan te worden tot de aanwerving van 0,5 VTE bijkomend equivalent.
Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.
Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.
Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.
De eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”. Een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Overeenkomstig de beslissing van 16 mei 2024 werden voor het dossier “Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)” de geselecteerde kandidaten uitgenodigd om een offerte in te dienen op basis van bestek met nr. 2023-5475 opgesteld door dienst aankopen in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen). De offertes werden ontvangen, nagekeken en beoordeeld.Het recente Besluit van de Vlaamse Regering (BVR RPR) van 20 januari 2023 biedt lokale besturen in Limburg meer flexibiliteit en autonomie in hun HR-beleid. Ook beoogt het besluit om externe mobiliteit tussen overheidsniveaus te stimuleren. Tot slot introduceert het kaderbesluit ook verschillende moderne HRM instrumenten voor de lokale en provinciale besturen.
Alle kenmerken van de arbeidsmarkt wijzen erop dat de “war for talent” niet zal verbeteren, met een stijging van het aantal knelpuntfuncties tot gevolg. Hierdoor stijgt het risico op zowel opwaartse druk op onze loonschalen als braindrain naar de privésector. Als nu reeds bij besturen het gevoel bestaat dat we elkaars beste collega’s van elkaar afsnoepen met betere voorwaarden, kan dit nog verergeren als elk bestuur zijn eigen verloningsbeleid zal creëren. De Regioraad Limburg wenste de mogelijkheden van het nieuwe BVR RPR te onderzoeken met als doel de ontwikkeling van een gemeenschappelijk Limburgs kader en de daarmee samenhangende HR instrumenten.
Er werd beslist om dit te doen onder de vorm van occasionele gezamenlijke opdrachten. Na rondvraag in de regio wensen 32 van de 42 lokale besturen en de provincie Limburg deel te nemen aan deze opdrachten. De samenwerkingsovereenkomst die hiervoor werd opgemaakt met de afspraken voor de verdere organisatie van de gezamenlijke opdrachten werd door de bevoegde organen van alle 33 deelnemende besturen goedgekeurd.
De eerste stap in deze historische Limburgse samenwerking op HR-niveau is het in de markt zetten van de occasionele gezamenlijke opdracht “Aanstellen diverse dienstverleners in het kader van het nieuwe verloningsbeleid (Fase 1 Concept)”. Een selectieleidraad werd ontwikkeld om geïnteresseerde partijen uit te nodigen om een aanvraag tot deelneming voor deze opdracht in te dienen. Overeenkomstig de beslissing van 16 mei 2024 werden voor het dossier “Limburgse RPR - Occasionele gezamenlijke opdracht - Aanstellen diverse dienstverleners i.k.v. nieuw verloningsbeleid (Fase 1 Concept)” de geselecteerde kandidaten uitgenodigd om een offerte in te dienen op basis van bestek met nr. 2023-5475 opgesteld door dienst aankopen in samenspraak met de 33 deelnemende besturen (partijen). De offertes werden ontvangen, nagekeken en beoordeeld.