Terug
Gepubliceerd op 06/03/2024

2024_GR_00002 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Gemeenteraad
do 25/01/2024 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Bart Heleven

Verontschuldigd

Elke Blokken

Secretaris

Bart Heleven
2024_GR_00002 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming 2024_GR_00002 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Vragen gemeenteraad 25 januari 2024 – Tom Wolfs

Vraag 1

De Zutendaalse kerken hebben een belangrijke culturele en ruimtelijke waarde. De kerk in Zutendaal is een beschermd monument. Elk jaar dragen we vanuit het lokaal bestuur heel wat geld bij aan de rekeningen van onze kerken. We zijn dat wettelijk verplicht. Dat staat ook niet ter discussie.
Het gaat om heel wat geld. Gemeenschapsgeld. Het valt ook niet te verwachten dat de nodige ondersteuning van de kerken vanuit de gemeenschap de komende jaren zal veranderen.
Het is belangrijk dat er een visie is op de invulling van de kerken en het gebruik ervan die te verantwoorden is naar de gehele gemeenschap. Dat is een moeilijke oefening, waar ook geen pasklare antwoorden op beschikbaar zijn. Dat is ook al veelvuldig aangehaald geweest op de gemeenteraad. Er is het voornemen om van de kerk van Wiemesmeer meer gebruik te kunnen maken als culturele locatie en dat is de afgelopen jaren ook al zo gebeurd.
Het kerkenbeleidsplan dat op de gemeenteraad van 29 mei 2019 gestemd werd, spreekt nog niet van dit soort van activiteiten en hangt nog erg vast aan de kerkelijke insteek voor het gebruik van de kerken.
Nu is er vanuit het college ook de intentie uitgesproken om voor de pastorij financiële verbintenissen aan te gaan d.m.v. een doorgeeflening aan de kerkfabriek. Gelet op de gekende financiële situatie van de kerkfabrieken is het echter hoogst onzeker dat zo’n lening terugbetaald zou kunnen worden.

Ik heb daarbij de volgende vragen:

a)    Dringt een actualisering van het kerkenbeleidsplan zich op?

b)    Hoe wordt er verder omgegaan met de renovatie van de pastorij vanuit het gemeentebestuur? En wat staat daar tegenover voor de gemeenschap?

c)    Wordt er in de gesprekken over de renovatie van de pastorij ook rekening gehouden met de mogelijke ondersteuning vanuit het Vlaams Gewest (Agentschap Onroerend Erfgoed) voor herbestemmingsonderzoeken en energie-audits?

d)    Op welke manier kan en zal de gemeenteraad hierin betrokken worden?


Vraag 2

Ondermijnende criminaliteit – waarbij handelszaken als dekmantel voor malafide praktijken gebruikt worden – is moeilijk op te sporen. Gelet op onder meer de drugscriminaliteit in de grensregio, en ook in Zutendaal, is dit toch een belangrijk thema.
Het databureau Graydon ontwikkelde een criminaliteitsplatform waarmee alle beschikbare financiële en economische gegevens van bedrijven gekruist kunnen worden om een globale blik te kunnen krijgen op de geloofwaardigheid van ondernemingen. 
Concreet wordt er op basis van openbronnen over bedrijfsinformatie (zoals de gegevensbanken van KBO, Nationale Bank, Belgisch Staatsblad en uitspraken van de handelsrechtbank) data-analyses gemaakt omtrent economische en financiële posities van ondernemingen. Zo kan Graydon zeggen of een bedrijf kredietwaardig en economisch betrouwbaar is. De uitdaging is om dergelijke openbare informatie ook tegenover een criminologische inzicht af te zetten. Door er een algoritme op los te laten, geeft het platform een overzicht van mogelijke malafide bedrijven. De politie en de gemeente kunnen niet alleen een individueel bedrijf laten doorlichten, maar ook alle bedrijven in een bepaalde wijk of handelsactiviteit.
Op basis van verder onderzoek na een hoge crimiscore werden zo carwashes, restaurants, take-aways, viswinkels, massagesalons, kapsalons, autohandelaars, enz. opgerold in het kader van criminaliteit en fraude.
Op initiatief van minister Demir werd dat crimiplatform een jaar lang binnen 10 entiteiten getest, waaronder ook de politiezone Carma. Binnen die 10 entiteiten werd het crimiplatform 15.513 keer geraadpleegd voor een controle. Verder onderzoek bij het platform leert ons zelfs dat er over heel Vlaanderen maar liefst 59.200 bedrijven zijn met een hoge crimiscore.

Minister Demir rolt het crimiplatform nu permanent uit over heel Vlaanderen.

Ik heb daarbij de volgende vragen:

a)    Wat zijn de ervaringen met het crimiplatform geweest tijdens de proefperiode in de politiezone Carma?

b)    Welke impact heeft het crimiplatform gehad in Zutendaal? Is het al toegepast geweest voor onderzoeken in Zutendaal?

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De vragen van de voorzitter worden besproken.

De schepen van kerkfabrieken geeft een toelichting bij vraag 1 en een antwoord op de gestelde vragen.

  1. Dringt een actualisering van het kerkenbeleidsplan zich op? --> Bij de opmaak van het nieuwe meerjarenplan gaan we hier inderdaad rekening mee houden. We moeten er bewust van zijn dat het bisdom de finaliteit van goedkeuring heeft.
  2. Hoe wordt er verder omgegaan met de renovatie van de pastorij vanuit het gemeentebestuur? En wat staat daar tegenover voor de gemeenschap? --> Finaal moet de gemeente het onderhoud van de gebouwen blijven voorzien. De gemeente heeft wel het voorkeurrecht gekregen moest een verkoop zich opdringen. 
  3. Wordt er in de gesprekken over de renovatie van de pastorij ook rekening gehouden met de mogelijke ondersteuning vanuit het Vlaams Gewest (Agentschap Onroerend Erfgoed) voor herbestemmingsonderzoeken en energie-audits? --> Er werd reeds 200.000 euro aan subsidies toegekend van erfgoed Vlaanderen. Pijnpunt blijft de energievoorziening. Er zijn opties maar die hebben elk hun voor- en nadelen.
  4. Op welke manier kan en zal de gemeenteraad hierin betrokken worden? --> Het kerkbestuur wil graag met een werkgroep deze problemen verder ondersteunen rekening houdend met het feit dat de kerk bouwheer blijft. Raadsleden worden uitgenodigd om mee aan te sluiten in deze werkgroep.

De burgemeester geeft een toelichting bij vraag 2 en een antwoord op de gestelde vragen.

  1. Wat zijn de ervaringen met het crimiplatform geweest tijdens de proefperiode in de politiezone CARMA? --> Een bedrijf weigeren op het grondgebied kan niet maar er kunnen wel strengere maatregelen/voorwaarden uitgevaardigd worden om die bedrijven te ontmoedigen om zich te vestigen. Het platform helpt om die bedrijven te identificeren door onderzoek te doen naar exploitatieadres, niet neerleggen van jaarrekeningen en dikwijls verhuizen van de zetel of zaakvoerder. Graydon insights, een andere toepassing van Graydon, is echter een nog beter platform. Hier is het niveau van data nog uitgebreider.
  2. Welke impact heeft het crimiplatform gehad in Zutendaal? Is het al toegepast geweest voor onderzoeken in Zutendaal? --> Voor Zutendaal is de impact klein omdat het vergunningenbeleid minder streng is dan in andere CARMA gemeenten. Voor Zutendaal is er slechts 1 bedrijf dat in het vizier komt maar na controle blijkt dit bedrijf te voldoen.