De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 21 december 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 21 december 2023 worden goedgekeurd.
De samenwerkingsovereenkomst en de statuten voor de Lokale Actiegroep KemPen worden voorgelegd ter goedkeuring.
De engagementsverklaring voor deelname aan dit initiatief werd reeds goedgekeurd door de gemeenteraad in juni 2023.
Gelet op het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK), goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d. 2020-07-21;
Gelet op Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid;
Gelet op Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013;
Overwegende dat zowel het ontwerp van het GLB Strategisch Plan als het MER in openbaar onderzoek is geweest tussen 14 januari en 14 maart 2022;
Overwegende dat het ontwerp Vlaams GLB Strategisch Plan op 11 maart 2022 werd ingediend bij de Europese Commissie;
Overwegende dat het Vlaams GLB Strategisch Plan op 5 december 2022 werd goedgekeurd door de Europese Commissie;
Overwegende dat in het GLB Strategisch Plan de interventie ‘Opmaak Lokale ontwikkelingsstrategie en erkenning LEADER-gebieden’ is opgenomen, dat met deze interventie LEADER-gebieden kunnen erkend worden, inzake gebiedsafbakening en werking van de Lokale Actiegroepen;
Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie Limburg met betrekking tot het vastleggen van de wederzijdse verantwoordelijkheden inzake de uitvoering van de interventie ‘Opmaak Lokale Ontwikkelingsstrategie en erkenning leadergebieden’ zoals opgenomen in het Vlaams GLB Strategisch Plan voor de programmaperiode 2023-2027, d.d. 2022-10-19;
Gelet op de provinciale kadernota Platteland 2023-2027;
Gelet op de oproep van de Vlaamse Landmaatschappij voor ‘de vorming van LEADER-gebieden en de opmaak van Lokale Ontwikkelingsstrategieën’, en het hieraan verbonden reglement d.d. 2022-11- 03;
Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Kempen en de deelname aan de desbetreffende Lokale Actiegroep door de provincieraad van Limburg d.d. 2023-06-14;
Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Kempen en de deelname aan de desbetreffende Lokale Actiegroep door de gemeenteraad d.d. 2023-xx-xx;
Overwegende dat in de Lokale ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Kempen de provincie Limburg de rol van administratief en financieel eerstverantwoordelijke opneemt;
Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategieën, van het LEADER-gebieden Kempen door het Vlaams Managementcomité d.d. 2023-09-12;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de algemeen erkennings-, uitvoerings- en subsidiëringsvoorwaarden voor LEADER-gebieden d.d. 2023-07-14;
Gelet op de bekrachtiging van de erkenning en de financiering van de Vlaamse LEADER-gebieden door de Vlaams Regering d.d. 2023-10-20;
Gelet op het decreet Lokaal bestuur d.d. 2017-12-22;
Gelet op het gemeentedecreet;
De gemeenteraad keurt de overeenkomst tot oprichting van de Interbestuurlijke vereniging Lokale actiegroep Kempen goed.
Op 22 november 2023 kregen alle lokale besturen een melding vanuit het kabinet van minister van omgeving Zuhal Demir, waarin de opstart werd gemeld van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP). Dat platform heeft als doel alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, in real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties zoals bijvoorbeeld het parket, de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering en de griffies van burgerlijke en strafrechtelijke rechtbanken.
Dit gebeurt gefaseerd en brengt ook voor de lokale besturen een aantal verplichtingen met zich mee. De ondertekening van een samenwerkingsprotocol "toegang VHP en elektronische mededeling van persoonsgegevens" is er één van.
Er wordt gestart met de digitale invoer van alle proces-verbalen (PV's), verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. Ook de communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren.
Stad Genk ontving dit schrijven omdat hier actief aan handhaving gedaan wordt i.h.k.v. de V.C.R.O. (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) én het DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu). Voor deze decreten wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024.
Na deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform brengt uiteraard een aantal belangrijke voordelen met zich mee.
Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het komende ontwerp-uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.
Verbalisanten RO en toezichthouders milieu zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie (kan een rechtbank of de gewestelijke entiteit zijn) een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling. Ze blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt.
Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de beboetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.
Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Gezien het ook een uitwisseling van persoonsgegevens betreft, dient de functionaris voor gegevensbescherming van de stad om advies gevraagd te worden met betrekking tot het ontwerp van samenwerkingsprotocol.
Het advies werd gevraagd, en is gunstig: Het voorstel protocol is opgemaakt conform artikel 8, §1 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer en artikel 20 van de privacywet van 30 juli 2018. De DPO heeft dan ook geen bezwaar tegen de ondertekening van het protocol.
Gemeente Zutendaal kan op het platform digitaal op 2 manieren aansluiten:
Het Vlaams gewest gaat ervan uit dat alle lokale besturen in eerste instantie zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Daarom wordt een onboardingstraject voor alle betrokken verbalisanten RO en toezichthouders milieu, gebaseerd op een aansluiting via user interface, voorzien.
Een latere technische koppeling met het dossieropvolgingssysteem T&H blijft natuurlijk het eerste opzet.
Onboardingstraject voor de verbalisanten RO en toezichthouders milieu om rechtstreeks dossiers in het VHP in te voeren
Iedere verbalisant RO en toezichthouder milieu, die PV’s of verslagen van vaststelling maakt onder het VCRO of DABM decreet, zal hiervoor twee opleidingssessies volgen vóór 25 maart 2024.
Eerst is er een infosessie van ongeveer anderhalf uur via Microsoft Teams, waarin wordt toegelicht wat het platform inhoudt en betekent voor hen. Vervolgens is er een trainingssessie van ongeveer tweeënhalf uur via Microsoft Teams, waarin het toepassen van het platform zal aangeleerd worden om te weten hoe PV’s en verslagen van vaststelling kunnen ingevoerd worden.
Alle verbalisanten RO en toezichthouders milieu van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM zijn intussen ook tijdig ingeschreven voor deze opleidingssessies.
Als gemeente (ook als lid van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM) moet het volgende dus ondernomen worden om te kunnen aansluiten:
1. het volgen van de onboardingssessies door alle verbalisanten RO en toezichthouders milieu van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM. Hier is inmiddels dus reeds gevolg aan gegeven, men is ingeschreven;
2. ondertekenen van een protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de stad/gemeente i.h.k.v. de toegang tot het VHP. Het protocol is toegevoegd als bijlage. De nodige velden kunnen aangevuld worden en vervolgens digitaal ondertekend worden door de burgemeester én de algemeen directeur, via Adobe Acrobat, tegen uiterlijk 15 februari 2024. De heer Van den Broeck, Administrateur-Generaal, tekent vervolgens voor het Agentschap Justitie en Handhaving. Het finale protocol wordt teruggezonden via e-mail vóór de go-live datum op 25 maart 2024;
3. Er dient na deze goedkeuring en ondertekening van het protocol ook een onboardingsproces doorlopen te worden bij de Magda Documentendienst. Dit zal tijdig kenbaar gemaakt worden door het gewest en kan daarna uitgevoerd worden.
Iedere aansluiter heeft tenslotte ook een rijksregister- en kruispuntbankmachtiging nodig. De Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten bevestigde dat de steden en gemeenten reeds beschikken over ruime, voldoende machtigingen voor alle toepassingen. Hier moet dus niets voor gedaan worden. Inmiddels gaf de functionaris voor gegevensbescherming van de stad op dd. 15.01.2024 een gunstig advies .
Besluit van de Vlaamse regering van 06 oktober 2023 over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgevingen, inzonderheid artikels 1,1°en 3°; 2 en 4; Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, titel VI (handhaving), inzonderheid artikels 6.2.1. en 6.2.2.; 6.2.4. en 6.2.5.;
Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid van 05 april 1995, inzonderheid artikel 16.1.1.; Kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023, inzonderheid artikel 38§1; Artikel 41, 1° (delegeren bevoegdheden gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen) van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
De gemeenteraad keurt het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegeven tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente i.h.k.v. de toegang tot het VHP en gezien de gunstige toetsing en advisering i.h.k.v. de G.D.P.R regelgeving, goed.
Dit wordt uitgevoerd ten gevolge en i.h.k.v. het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023 en het besluit van de Vlaamse Regering over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgeving (in dit geval Vlaamse Codex RO en DABM) van 06 oktober 2023.
Dit protocol wordt ondertekend in naam van de organisatie door de burgemeester en de algemene directeur.
De gemeenteraad neemt kennis van het volgen van de opleidingssessies voor het gebruik en toepassen van het VHP door de verbalisanten RO en de toezichthouders milieu vóór de startdatum van 25 maart 2024.
De gemeenteraad keurt eveneens de instap en het doorlopen van een onboardingsproces bij de Magda Documentendienst goed.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Zutendaal de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen.Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;Algemeen:
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Zutendaal een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag | Retributiebedrag per kadastraal perceelnummer |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet | 50,00- EUR |
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Zutendaal en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Zutendaal wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Zutendaal en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Zutendaal via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 15/01/2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.Voor de gemeente Zutendaal betreft het het reglement van de indirecte belasting op afgifte van administratieve stukken- dienstjaren 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19/12/2019.
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
In hat kader van de plaatsing van de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat kan er samengewerkt worden met de diensten van Cipal dv die aangeboden worden door het raamcontract Smartville.
De politiezone werkt in meerdere gemeenten al met dit systeem, aangeboden door Cipal dv.
Aansluiten bij dit raamcontract brengt geen kosten of verplichtingen tot afname met zich mee.
Gelet op:
Overwegende hetgeen volgt:
De gemeenteraad keurt goed dat er beroep gedaan zal worden op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20)