Terug
Gepubliceerd op 06/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 25/01/2024 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Bart Heleven

Verontschuldigd

Elke Blokken

Secretaris

Bart Heleven

Agendapunten

1.

2024_GR_00001 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 21 december 2023 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Bart Heleven
Verontschuldigd
Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven
1.

2024_GR_00001 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 21 december 2023 - Goedkeuring

2024_GR_00001 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 21 december 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 21 december 2023 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 21 december 2023 worden goedgekeurd.

2.

2024_GR_00010 - Samenwerkingsovereenkomst en goedkeuring statuten Lokale Actiegroep Kempen i.h.k.v. LEADER - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Bart Heleven
Verontschuldigd
Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven
2.

2024_GR_00010 - Samenwerkingsovereenkomst en goedkeuring statuten Lokale Actiegroep Kempen i.h.k.v. LEADER - Goedkeuring

2024_GR_00010 - Samenwerkingsovereenkomst en goedkeuring statuten Lokale Actiegroep Kempen i.h.k.v. LEADER - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De samenwerkingsovereenkomst en de statuten voor de Lokale Actiegroep KemPen worden voorgelegd ter goedkeuring.

De engagementsverklaring voor deelname aan dit initiatief werd reeds goedgekeurd door de gemeenteraad in juni 2023.

Juridische grond

Gelet op het akkoord over het Meerjarig Financieel Kader 2021-2027 (MFK), goedgekeurd door de Raad van de Europese Unie (EU) d.d. 2020-07-21;

Gelet op Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid;

Gelet op Verordening (EU) 2021/2115 van het Europees Parlement en de Raad van 2 december 2021 tot vaststelling van voorschriften inzake steun voor de strategische plannen die de lidstaten in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid opstellen (strategische GLB-plannen) en die uit het Europees Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) worden gefinancierd, en tot intrekking van Verordeningen (EU) nr. 1305/2013 en (EU) nr. 1307/2013;

Overwegende dat zowel het ontwerp van het GLB Strategisch Plan als het MER in openbaar onderzoek is geweest tussen 14 januari en 14 maart 2022;

Overwegende dat het ontwerp Vlaams GLB Strategisch Plan op 11 maart 2022 werd ingediend bij de Europese Commissie; 

Overwegende dat het Vlaams GLB Strategisch Plan op 5 december 2022 werd goedgekeurd door de Europese Commissie; 

Overwegende dat in het GLB Strategisch Plan de interventie ‘Opmaak Lokale ontwikkelingsstrategie en erkenning LEADER-gebieden’ is opgenomen, dat met deze interventie LEADER-gebieden kunnen erkend worden, inzake gebiedsafbakening en werking van de Lokale Actiegroepen; 

Gelet op de samenwerkingsovereenkomst tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie Limburg met betrekking tot het vastleggen van de wederzijdse verantwoordelijkheden inzake de uitvoering van de interventie ‘Opmaak Lokale Ontwikkelingsstrategie en erkenning leadergebieden’ zoals opgenomen in het Vlaams GLB Strategisch Plan voor de programmaperiode 2023-2027, d.d. 2022-10-19; 

Gelet op de provinciale kadernota Platteland 2023-2027;

Gelet op de oproep van de Vlaamse Landmaatschappij voor ‘de vorming van LEADER-gebieden en de opmaak van Lokale Ontwikkelingsstrategieën’, en het hieraan verbonden reglement d.d. 2022-11- 03; 

Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Kempen en de deelname aan de desbetreffende Lokale Actiegroep door de provincieraad van Limburg d.d. 2023-06-14; 

Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Kempen en de deelname aan de desbetreffende Lokale Actiegroep door de gemeenteraad d.d. 2023-xx-xx; 

Overwegende dat in de Lokale ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied Kempen de provincie Limburg de rol van administratief en financieel eerstverantwoordelijke opneemt; 

Gelet op de goedkeuring van de Lokale Ontwikkelingsstrategieën, van het LEADER-gebieden Kempen door het Vlaams Managementcomité d.d. 2023-09-12; 

Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de algemeen erkennings-, uitvoerings- en subsidiëringsvoorwaarden voor LEADER-gebieden d.d. 2023-07-14;

Gelet op de bekrachtiging van de erkenning en de financiering van de Vlaamse LEADER-gebieden door de Vlaams Regering d.d. 2023-10-20; 

Gelet op het decreet Lokaal bestuur d.d. 2017-12-22;

Gelet op het gemeentedecreet;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de overeenkomst tot oprichting van de Interbestuurlijke vereniging Lokale actiegroep Kempen goed.

 

3.

2024_GR_00011 - Protocol Vlaams Handhavingsplatform en MAGDA-Documentendienst - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Bart Heleven
Verontschuldigd
Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven
3.

2024_GR_00011 - Protocol Vlaams Handhavingsplatform en MAGDA-Documentendienst - Goedkeuring

2024_GR_00011 - Protocol Vlaams Handhavingsplatform en MAGDA-Documentendienst - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op 22 november 2023 kregen alle lokale besturen een melding vanuit het kabinet van minister van omgeving Zuhal Demir, waarin de opstart werd gemeld van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP). Dat platform heeft als doel alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, in real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties zoals bijvoorbeeld het parket, de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering en de griffies van burgerlijke en strafrechtelijke rechtbanken.

Dit gebeurt gefaseerd en brengt ook voor de lokale besturen een aantal verplichtingen met zich mee. De ondertekening van een samenwerkingsprotocol "toegang VHP en elektronische mededeling van persoonsgegevens" is er één van. 

Er wordt gestart met de digitale invoer van alle proces-verbalen (PV's), verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. Ook de communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren. 

Stad Genk ontving dit schrijven omdat hier actief aan handhaving gedaan wordt i.h.k.v. de V.C.R.O. (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) én het DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu)Voor deze decreten wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024.

Na deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.   

Het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform brengt uiteraard een aantal belangrijke voordelen met zich mee.

Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het komende ontwerp-uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.

Verbalisanten RO en toezichthouders milieu zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie (kan een rechtbank of de gewestelijke entiteit zijn) een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling. Ze blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. 

Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de beboetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren.  Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.  

Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.

Gezien het ook een uitwisseling van persoonsgegevens betreft, dient de functionaris voor gegevensbescherming van de stad om advies gevraagd te worden met betrekking tot het ontwerp van samenwerkingsprotocol.

Het advies werd gevraagd, en is gunstig: Het voorstel protocol is opgemaakt conform artikel 8, §1 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer en artikel 20 van de privacywet van 30 juli 2018. De DPO heeft dan ook geen bezwaar tegen de ondertekening van het protocol.

Gemeente Zutendaal kan op het platform digitaal op 2 manieren aansluiten:

  1. Het dossieropvolgingssysteem, in dit geval de module "Toezicht & Handhaving" (T&H) van OG.net, is technisch gekoppeld aan het VHP, zodat de informatie automatisch doorstroomt. Deze methode is geschikt bij een groot dossiervolume, van toepassing voor Genk en de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM, en vereist dat het dossieropvolgingssysteem technisch gekoppeld kan worden. Een dergelijke aansluiting kan pas tegen september 2024 gerealiseerd worden door de betrokken softwareleverancier en dus niet vóór de go-live datum van 25 maart 2024;
  2. Bij de tweede manier is er geen IT traject, maar voeren de verbalisanten RO en toezichthouders milieu hun dossiers rechtstreeks in in het VHP, via een ‘user interface’. Deze methode is geschikt voor de overgangsperiode vanaf 25 maart 2024 tot september 2024 (start koppeling met het VHP in T&H).

Het Vlaams gewest gaat ervan uit dat alle lokale besturen in eerste instantie zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Daarom wordt een onboardingstraject voor alle betrokken verbalisanten RO en toezichthouders milieu, gebaseerd op een aansluiting via user interface, voorzien.

Een latere technische koppeling met het dossieropvolgingssysteem T&H blijft natuurlijk het eerste opzet. 

Onboardingstraject voor de verbalisanten RO en toezichthouders milieu om rechtstreeks dossiers in het VHP in te voeren 

Iedere verbalisant RO en toezichthouder milieu, die PV’s of verslagen van vaststelling maakt onder het VCRO of DABM decreet, zal hiervoor twee opleidingssessies volgen vóór 25 maart 2024.

Eerst is er een infosessie van ongeveer anderhalf uur via Microsoft Teams, waarin wordt toegelicht wat het platform inhoudt en betekent voor hen. Vervolgens is er een trainingssessie van ongeveer tweeënhalf uur via Microsoft Teams, waarin het toepassen van het platform zal aangeleerd worden om te weten hoe PV’s en verslagen van vaststelling kunnen ingevoerd worden.

Alle verbalisanten RO en toezichthouders milieu van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM zijn intussen ook tijdig ingeschreven voor deze opleidingssessies.

Als gemeente (ook als lid van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM) moet het volgende dus ondernomen worden om te kunnen aansluiten: 

1. het volgen van de onboardingssessies door alle verbalisanten RO en toezichthouders milieu van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM. Hier is inmiddels dus reeds gevolg aan gegeven, men is ingeschreven;

2. ondertekenen van een protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de stad/gemeente i.h.k.v. de toegang tot het VHP. Het protocol is toegevoegd als bijlage. De nodige velden kunnen aangevuld worden en vervolgens digitaal ondertekend worden door de burgemeester én de algemeen directeur, via Adobe Acrobat, tegen uiterlijk 15 februari 2024. De heer Van den Broeck, Administrateur-Generaal, tekent vervolgens voor het Agentschap Justitie en Handhaving. Het finale protocol wordt teruggezonden via e-mail vóór de go-live datum op 25 maart 2024;

3. Er dient na deze goedkeuring en ondertekening van het protocol ook een onboardingsproces doorlopen te worden bij de Magda Documentendienst. Dit zal tijdig kenbaar gemaakt worden door het gewest en kan daarna uitgevoerd worden.

Iedere aansluiter heeft tenslotte ook een rijksregister- en kruispuntbankmachtiging nodig. De Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten bevestigde dat de steden en gemeenten reeds beschikken over ruime, voldoende machtigingen voor alle toepassingen. Hier moet dus niets voor gedaan worden. Inmiddels gaf de functionaris voor gegevensbescherming van de stad op dd. 15.01.2024  een gunstig advies .

Juridische grond

Besluit van de Vlaamse regering van 06 oktober 2023 over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgevingen, inzonderheid artikels 1,1°en 3°; 2 en 4; Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, titel VI (handhaving), inzonderheid artikels 6.2.1. en 6.2.2.; 6.2.4. en 6.2.5.;

Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid van 05 april 1995, inzonderheid artikel 16.1.1.; Kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023, inzonderheid artikel 38§1; Artikel 41, 1° (delegeren bevoegdheden gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen) van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegeven tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente i.h.k.v. de toegang tot het VHP en gezien de gunstige toetsing en advisering i.h.k.v. de G.D.P.R regelgeving, goed.

Dit wordt uitgevoerd ten gevolge en i.h.k.v. het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023 en het besluit van de Vlaamse Regering over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgeving (in dit geval Vlaamse Codex RO en DABM) van 06 oktober 2023.

Dit protocol wordt ondertekend in naam van de organisatie door de burgemeester en de algemene directeur.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van het volgen van de opleidingssessies voor het gebruik en toepassen van het VHP door de verbalisanten RO en de toezichthouders milieu vóór de startdatum van 25 maart 2024. 

Artikel 3

De gemeenteraad keurt eveneens de instap en het doorlopen van een onboardingsproces bij de Magda Documentendienst goed.

4.

2024_GR_00005 - Toetredingsovereenkomst - Vastgoedinformatieplatform - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Bart Heleven
Verontschuldigd
Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven
4.

2024_GR_00005 - Toetredingsovereenkomst - Vastgoedinformatieplatform - Goedkeuring

2024_GR_00005 - Toetredingsovereenkomst - Vastgoedinformatieplatform - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet artikel 173, van de Grondwet;

Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;

Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;

Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;

Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt; 

Overwegende dat de gemeente Zutendaal de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Definities

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;

2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;

3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert; 

4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;

5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;

6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap; 

8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP; 

9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;

12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;

13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;

14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;

15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;  


Artikel 2

Algemeen:

De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager. 

In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.

Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Zutendaal een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron. 


Artikel 3

Aanvrager van vastgoedinformatie

Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet. 

Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].

De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.

Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:

  • externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.
  • lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
  • gerechtelijke overheden;
  • hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
  • politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.


Artikel 4

Bedrag

Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt: 

Voorwerp aanvraag 

Retributiebedrag per kadastraal perceelnummer

Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet 

50,00- EUR


Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.


Artikel 5

Inning

Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.


Artikel 6

Verwerking van persoonsgegevens

§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Zutendaal en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.

Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Zutendaal wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.

De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Zutendaal en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.


Artikel 7

Ondertekening

De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Zutendaal via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.


Artikel 8

Vervanging voorgaande reglementering

Dit reglement vervangt vanaf 15/01/2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.


Voor de gemeente Zutendaal betreft het het reglement van de indirecte belasting op afgifte van administratieve stukken- dienstjaren 2020-2025, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19/12/2019.


Artikel 9

Bekendmaking

Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.


5.

2024_GR_00004 - Raamcontract Smartville - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Bart Heleven
Verontschuldigd
Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven
5.

2024_GR_00004 - Raamcontract Smartville - Goedkeuring

2024_GR_00004 - Raamcontract Smartville - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In hat kader van de plaatsing van de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat kan er samengewerkt worden met de diensten van Cipal dv die aangeboden worden door het raamcontract Smartville.

De politiezone werkt in meerdere gemeenten al met dit systeem, aangeboden door Cipal dv. 

Aansluiten bij dit raamcontract brengt geen kosten of verplichtingen tot afname met zich mee.

Juridische grond

Gelet op: 

  • de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2 (6°), 43 (§ 1, tweede lid) en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
  • de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 24 oktober 2019, bijgesteld op 30 januari 2020 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20);
  • de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv dd. 20 februari 2020 tot plaatsing van de opdracht, bepaling van de selectievoorwaarden en keuze van de Europese mededingingsprocedure met onderhandeling als plaatsingsprocedure;
    • de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:het bestek waar het stelt (punt 3.4): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle entiteiten die in het selectiedocument - onder de hoofding ‘Bereik van de opdracht’ - bij de oproep tot kandidaatstelling voor onderhavige opdracht werden vermeld. Deze entiteiten worden samen met de opdrachtgever en alle leden van de dienstverlenende vereniging verder de “afnemer” genoemd.
    • verwijzend naar het selectiedocument (punt 3.5): “Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst. 
  • het bestek waar het stelt (punt 3.3): “Cipal dv is, net als de afnemers van de aankoopcentrale, na toewijzing vrij om eender welk product of dienst te bestellen zoals die door de opdrachtnemer in het kader van deze opdracht wordt aangeboden en dit in de aantallen die de opdrachtgever of afnemer nodig acht.
     Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te 
    voeren. In voorkomend geval wordt dit niet als een wijziging van de opdracht beschouwd.”; 
  • het bestek waar het stelt (punt 3.5): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
  • de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23/12/2020 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan de maatschap Smartville, met maatschappelijke zetel te Steenweg Deinze 154, 9810 Nazareth.

Overwegende hetgeen volgt:

  • De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (Bestek CSMRTIOH20) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als opdrachtencentrale in de zin van artikelen 2 (6°) en 47 van de wet van 17 juni 2016;
  • De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
  • Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen: 
    • de in de opdrachtencentrale voorziene smart city oplossingen voldoen aan de behoefte van het bestuur; 
    • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    • Cipal dv beschikt over knowhow of technische expertise inzake de aankoop van licenties, gebruiksrechten, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaardsoftware of ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
  • De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
  • De nodige budgetten zijn beschikbaar.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt goed dat er beroep gedaan zal worden op de opdrachtencentrale van Cipal dv voor de realisatie van smart city projecten via de raamovereenkomst “De verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving” (CSMRTIOH20)

6.

2024_GR_00012 - Goedkeuring Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 Limburg - Kennisneming

Kennis genomen
6.

2024_GR_00012 - Goedkeuring Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 Limburg - Kennisneming

2024_GR_00012 - Goedkeuring Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 Limburg - Kennisneming
7.

2024_GR_00002 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Kennis genomen
7.

2024_GR_00002 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

2024_GR_00002 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming