Terug
Gepubliceerd op 25/10/2024

2024_GR_00085 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Gemeenteraad
do 29/08/2024 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Sofie Herremans, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken

Verontschuldigd

Ward Lenaerts, Raadslid

Secretaris

Elke Blokken
2024_GR_00085 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming 2024_GR_00085 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

1.   Naar aanleiding van de brand bij recyclagebedrijf Gielen, met gevolgen voor de gezondheidsoverlast in onze gemeente, wil onze fractie weten welke procedure er dient gevolgd te worden naar burgercommunicatie. 

Wanneer precies wordt bijvoorbeeld BE-Alert geactiveerd?

2.   Bij de werken aan de Asserweg zijn er op dit ogenblik gevaarlijke plaatsen voor het verkeer op de omleidingswegen. Onze fractie vraagt of het mogelijk is om tijdelijk spiegels te plaatsen in alle bochten waar de zichtbaarheid beperkt is en dit om ongevallen te vermijden.

3.   CD&V stelt vast dat er onduidelijkheid is voor een aantal bewoners van de Asserweg in verband met de afwerking van de bermen. Er worden door AWV standaard inritten gemaakt met vaste afmetingen en uitgevoerd in standaard materialen. Het al dan niet herstellen van de inritten of bermen in de oorspronkelijke staat geeft aanleiding tot betwistingen. De uitleg die gegeven werd op de eerste infovergadering komt niet overal overeen met de uitvoering van de werken. Na contacten met de werfleider, burgemeester of schepen blijkt geen eenduidigheid in communicatie naar de inwoners. Kan hier meer duidelijkheid over gegeven worden op een nieuwe infovergadering?

4.   CD&V stelde vast dat ZVP, partij van burgemeester Ann Schrijvers, afgelopen weken gebruik maakte van de werfhekken van de gemeente om grote banners van de partij aan te bevestigen en dit in functie van hun verkiezingscampagne. Na onze melding bij de dienstdoende algemeen directeur vorige week, werden ze verwijderd. CD&V vraagt duidelijkheid naar het gebruik van gemeentelijk uitleenmateriaal voor de politieke partijen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Vragen van de raadsleden worden besproken.

1.  Raadslid Remans geeft een toelichting bij de vraag. Naar aanleiding van de brand bij recyclagebedrijf Gielen, met gevolgen voor de gezondheidsoverlast in onze gemeente, wil onze fractie weten welke procedure er dient gevolgd te worden naar burgercommunicatie. Wanneer precies wordt bijvoorbeeld BE-Alert geactiveerd? Er werd wat laat gecommuniceerd lijkt het. 

De burgemeester antwoordt dat in het algemeen BE- Alert gebruikt wordt om mensen te alarmeren die er naar vragen. De provincie organiseert de noodplanning. De afspraken rond het uitsturen van een BE-Alert werden opgevraagd bij de provincie:

  • De alarmering op basis van contacten is mogelijk in het kader van een noodsituatie en in het kader van interne communicatie of om boodschappen van algemeen belang te sturen naar de burgers die zich geregistreerd hebben en die uitdrukkelijk gevraagd hebben bij hun registratie om dergelijke berichten te ontvangen. In geen enkel geval mogen de berichten een commercieel of politiek karakter hebben. 
  • Wat de alarmering gebaseerd op de lokalisatie betreft, mag de entiteit enkel berichten aan de bevolking verspreiden om de bevolking te alarmeren in geval van een dreigend gevaar of een grote ramp en om de bevolking te informeren om de gevolgen ervan te beperken, alsook voor testberichten cfr. de teststrategie van het NCCN. 

Het al dan niet uitsturen van een BE-Alert wordt steeds besproken en besloten in overleg – zijnde in de CP-Ops bij louter operationele fase (waar de Dir-CP-Ops de eindverantwoordelijkheid heeft) of in het CC-GEM/PROV (waar de burgemeester of gouverneur de eindverantwoordelijkheid heeft). Dit gebeurt dus altijd in samenspraak met de hulpdiensten, rekening houdend met hun expertise en inschatting. 

In deze casus werd er geen gemeentelijke fase afgekondigd en werd er door de Dir-CP-Ops beslist om geen BE-Alert uit te sturen omwille van volgende redenen: er is geen acuut of dreigend gevaar geweest, geen hinder voor het verkeer, geen woongebied dichtbij de calamiteit en de timing (de brand startte om 01u 's nachts, op dat moment oordeelde men dat dit meer onrust zou creëren bij de inwoners.)

De burgemeester is om 5.30 u gecontacteerd omdat toen de rook in de richting van Zutendaal kwam. Toen heeft de burgemeester gevraagd aan de communicatieverantwoordelijke van de stad Genk of er een BE-Alert werd uitgestuurd, ze kreeg het antwoord dat het niet gebeurd is. We hadden dit kunnen doen maar dit is niet gebruikelijk als de Dir-CP Ops dit niet adviseert. 

Raadslid Remans vult aan dat er vanuit de gemeente zeer snel had gecommuniceerd moeten worden dat er geen gevolgen waren voor de gezondheid. Er is volgens haar te veel tijd over gegaan. 

De burgemeester geeft aan dat we misschien moeten communiceren dat er enkel gevaar is als er een BE-Alert wordt uitgestuurd 

2.   Raadslid Remans geeft een toelichting bij de vraag. Bij de werken aan de Asserweg zijn er op dit ogenblik gevaarlijke plaatsen voor het verkeer op de omleidingswegen. Onze fractie vraagt of het mogelijk is om tijdelijk spiegels te plaatsen in alle bochten waar de zichtbaarheid beperkt is en dit om ongevallen te vermijden.

Schepen Smits geeft aan dat de situatie niet vanzelfsprekend is. Enige optie is omleiding door een woonwijk. Het is positief dat er een bijkomend voorstel komt, advies werd gevraagd aan de ambtenaar mobiliteit, die aangeeft dat uit studies blijkt dat het plaatsen van spiegels geen effect heeft op het ongevalsrisico. Het kijken in een spiegel verhoogt de moeilijkheid van de rijtaak, gezien de bolle vorm van de spiegel en omdat de verkeerssituatie natuurlijk in spiegelbeeld zichtbaar is. Dit kan op zijn beurt leiden tot bestuurdersfouten. Bestuurders zullen in de spiegel kijken en denken dat ze de volledige verkeerssituatie op basis hiervan kunnen inschatten. Hierdoor kan een bestuurder sneller gaan rijden, gezien ze het idee hebben de verkeerssituatie van een ruime afstand goed te kunnen inschatten. Dit is door het vertekend beeld dus niet (altijd) het geval. Een beperkte zichtbaarheid is zeker niet optimaal, maar zorgt wel voor een lagere snelheid van het verkeer. Gezien de wegen op de omleiding zeer smal zijn, is een lage snelheid gewenst. Kortom: een verkeersspiegel kan een vals gevoel van veiligheid veroorzaken, wat mogelijks nog onveiliger is dan de huidige verkeerssituatie.

De vraag naar het plaatsen van spiegels werd op advies van politie Carma in het verleden ook afgehouden. 

Ook in het CBS werd naar een oplossing gezocht, de vrachtwagens werden verboden, plaatselijk verkeer werd wel toegelaten, de vraag stelt zich of we de snelheid moeten verlagen? Het CBS is van mening dat je niet harder kan rijden dan 50/uur, tenzij je van kwade wil bent en in dat geval ga je je ook niet houden aan de snelheid van 30 km/u.

De schepen roept op om zoveel mogelijk te luisteren naar de inwoners maar wel redelijk te zijn en de mensen ook het nodige geduld en respijt te vragen.

Raadslid Remans vindt dit jammer, ze denkt dat dit toch een goede oplossing zou zijn omdat je dan de tegenligger ziet. Dit zou tegemoet komen aan de verzuchtingen van de inwoners.

Schepen Smits herhaalt dat een spiegel geen volledig overzicht geeft, men baseert zich op advies van specialisten. Het is belangrijk om dit  goed uit te leggen aan de mensen en oplossingen te zoeken die tegemoet komen aan het verhogen van de verkeersveiligheid. 

Raadslid Olaerts geeft aan dat, als de school begint, de spiegels zouden helpen voor kinderen op de fiets, dan zien ze een vrachtwagen of een auto misschien wel aankomen.

De burgemeester voegt toe dat er n.a.v. de omleidingsweg contact is genomen met de verkeerspolitie om aanwezig te zijn bij begin en einde van de school.

Raadslid Remans stelt de vraag of het gaat om een agent aan de school, de burgemeester antwoordt dat het motards zullen zijn die de volledige situatie in de gaten houden.

Raadslid van der Sman stelt zich de vraag op welke manier we de uitleg van de deskundigen aan de mensen kunnen overbrengen? Hij stelt voor om dan toch de snelheid naar 30km/u te verlagen.

Schepen Smits geeft aan dat er geen andere mogelijkheid is, bewoners moeten er door, het raadslid weet dit ook, het werfverkeer wordt zoveel mogelijk beperkt. 

Raadslid Remans geeft aan dat er geen andere omleidingsweg wordt gevraagd, enkel bijkomende maatregelen.

Schepen Smits antwoordt dat als experten zeggen dat het onveilig is, we dit dan best volgen.

Raadslid Remans is het hier niet mee eens. Raadslid van der Sman geeft aan dat hij preventief wil zijn en geen verantwoordelijkheid wil nemen voor ongevallen.

Schepen Smits is van mening dat als je een advies van een expert niet volgt, je net te weinig rekening houdt met de veiligheid.

Raadslid van der Sman herhaalt zijn vraag voor de invoering van zone 30. De schepen antwoordt dat wie met opzet harder rijdt, dat zal blijven doen.

Raadslid Dreesen vult aan dat de spiegels toch met een reden bestaan. 

Schepen Seurs vult aan dat er ook smiley borden gezet zullen worden om de snelheid in de gaten te houden, mensen moeten echt wel zelf goed op de snelheid letten.

Raadslid Herremans geeft de suggestie om ook in de school in te zetten op informeren van de kinderen en dit samen met de politie.

Schepen Smits geeft aan dat het een goede suggestie is.

3.   Raadslid Remans geeft een toelichting bij de vraag. CD&V stelt vast dat er onduidelijkheid is voor een aantal bewoners van de Asserweg in verband met de afwerking van de bermen. Er worden door AWV standaard inritten gemaakt met vaste afmetingen en uitgevoerd in standaard materialen. Het al dan niet herstellen van de inritten of bermen in de oorspronkelijke staat geeft aanleiding tot betwistingen. De uitleg die gegeven werd op de eerste infovergadering komt niet overal overeen met de uitvoering van de werken. Na contacten met de werfleider, burgemeester of schepen blijkt geen eenduidigheid in communicatie naar de inwoners. Kan hier meer duidelijkheid over gegeven worden op een nieuwe infovergadering?

Schepen Coninx geeft aan dat het de bedoeling is om in november de bermen aan te passen. Er zijn diverse mogelijkheden. Er kan een standaard inrit voorzien worden of er kunnen eigen klinkers of kasseien teruggelegd worden. De inrit zal in ieder geval even breed blijven. In het verleden was er een verschil in de grachten, dit wil men vermijden, mee op vraag van AWV. Deze week was er nog een overleg met een studiebureau waar een voorbeeld werd gegeven waarbij vrije keuze werd gegeven aan bewoners en er dan in een wijk met 60 huizen uiteindelijk slechts 1 keer voor een wadi werd gekozen. Het hemelwater - en droogteplan dat in de gemeenteraad werd goedgekeurd, moet ook uitgevoerd worden. Het plaatsen van wadi's op de Asserweg kadert hierin. De wadi's zijn lichtjes hellend, vertrekken aan de betonstrook en zullen 2,5m breed zijn. Ze worden verbonden met de regenwaterafvoer. Er wordt gestreefd naar grote uniformiteit. Iedereen moet op dezelfde manier behandeld worden. Het is niet helemaal duidelijk of je kan parkeren op een wadi, dit zal ook van de tijd van het jaar afhangen. We moeten niet rigide zijn maar we mogen de principes van het hemelwater - en droogteplan niet vergeten. 

Raadslid Remans geeft aan dat de regenwaterafvoer eerst langs  de laatste huizen was voorzien, dat is dan toen al veranderd, hier was de fractie niet in mee. Een tweede zaak is dan dat AWV normaal standaard inritten voorziet maar de schepen zegt dat we er soepel in gaan zijn enerzijds, maar anderzijds wenst men in de bermen geen kakafonie. Waarom kan daar dan ook niet soepeler mee omgegaan worden? Uiteindelijk wordt de weg smaller en is er al mogelijkheid tot insijpeling langs de weg tov de vorige toestand. Waarom is er een onderscheid in de soepelheid? Bijkomend werd er op de infovergadering vermeld dat ook de bermen in de oorspronkelijke staat zouden hersteld worden. Wadi's zijn zeker niet bedoeld om te parkeren. Een vlak grasveld verschilt naar uitzicht toch niet zo erg?

Schepen Coninx is van mening dat het toch niet mooi is om een ander soort klinkers aan de inritten te leggen. We willen mensen tegemoet komen voor de inritten. Anderzijds is het toch veel moeilijker om met de bermen zo om te gaan. Dan verdwijnen de principes van het hemelwater- en droogteplan. Grachten waren ook niet om te parkeren. De schepen geeft aan dat het bijzonder jammer is dat er zoveel tijd in gestoken wordt en dat men dan toch niet tevreden is. We moeten echt de wateroverlast proberen tegen te gaan. 

Raadslid Remans vraagt waarom het eerste plan niet werd uitgevoerd achterin. De schepen geeft aan dat hier een denkfout werd gemaakt door AWV. 

Raadslid Remans geeft aan dat de info op de infovergadering correct had moeten zijn. 

Raadslid van der Sman vult nog aan. Hij heeft begrip voor eenvormigheid maar vraagt dat er toch terug een infovergadering wordt gedaan waarbij de plannen worden toegelicht. De schepen antwoordt dat alle inwoners nu bezocht worden om de plannen op te maken. Nadien is het mogelijk om een nieuwe infovergadering te plannen als de nood er zou zijn. Er zijn immers ook heel wat mensen tevreden met de gang van zaken.

4.   Raadslid Remans geeft een toelichting bij de vraag. CD&V stelde vast dat ZVP, partij van burgemeester Ann Schrijvers, afgelopen weken gebruik maakte van de werfhekken van de gemeente om grote banners van de partij aan te bevestigen en dit in functie van hun verkiezingscampagne. Na onze melding bij de dienstdoende algemeen directeur vorige week, werden ze verwijderd. CD&V vraagt duidelijkheid naar het gebruik van gemeentelijk uitleenmateriaal voor de politieke partijen. tweede keer op een jaar tijd dat we dit moeten vaststellen

Schepen Eurlings antwoordt dat verenigingen, ook politieke partijen, materiaal mogen uitlenen. Het uitleenreglement laat dit toe. Het was misschien niet verstandig om de materialen hiervoor te gebruiken. 

Raadslid Remans geeft aan dat de levering weer op privé terrein gebeurde en dat het ergste is dat alle verenigingen een aanvraagformulier moeten invullen, dit is hier niet gebeurd en dat is niet correct. 

Schepen Eurlings geeft aan dat het altijd zo geweest is dat politieke partijen materialen hebben uitgeleend. Raadslid Remans zegt dat dit niet het geval is voor haar fractie. Voor haar gaat het hier vooral om de manier waarop. Ze vindt dit geen voorbeeld van politieke verantwoordelijkheid en bijzonder jammer dat ze het weer ter sprake moet brengen. 

Schepen Coninx wil nog aanvullen dat de schepenen vaak gebeld worden, ook door raadsleden, om bijkomende materialen aan te leveren. 

Raadslid Remans vindt deze vergelijking niet terecht, raadslid Herremans vult aan dat de aanvraag correct had moeten gebeuren.