Om na een calamiteit (vb brand, storm, …) snel te kunnen ingrijpen bij een vermoedelijke asbestverspreiding werd er binnen de 3 hulpverleningszones van de provincie Limburg overeengekomen om hiervoor een raamovereenkomst af te sluiten. Het gaat over het aanstellen van een asbestdeskundige en/of saneerder.
Hulpverleningszone Zuid-West Limburg fungeert als aankoopcentrale voor de raamovereenkomst “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder”.
Aangezien deze calamiteiten plaatsvinden op het grondgebied van de gemeenten/steden van de Limburgse Hulpverleningszones en voor rekening van de betrokken gemeente is, is het aangewezen om als gemeente/stad toe te treden tot deze aankoopcentrale om zo een snelle tussenkomst te kunnen garanderen om secundaire verspreiding tegen te gaan.
Feitelijke overwegingen
Overwegende dat in het kader van de overheidsopdracht met als voorwerp “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder- raamovereenkomst” door aankoopcentrale Hulpverleningszone Zuid-West Limburg een bijzonder bestek wordt opgesteld en via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking zal worden uitgeschreven.
Overwegende dat de gemeente door toetreding tot de aankoopcentrale in staat is om op afroep beroep te doen op de raamovereenkomst, waardoor bij calamiteiten een snelle tussenkomst kan worden gegarandeerd.
Overwegende dat de bevelvoerder van de betreffende hulpverleningszone de gemeente zo snel als mogelijk zal informeren van de calamiteit waarvoor een tussenkomst is vereist.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot het raamcontract goed.