De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 27 juni 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 27 juni 2024 worden goedgekeurd.
Om na een calamiteit (vb brand, storm, …) snel te kunnen ingrijpen bij een vermoedelijke asbestverspreiding werd er binnen de 3 hulpverleningszones van de provincie Limburg overeengekomen om hiervoor een raamovereenkomst af te sluiten. Het gaat over het aanstellen van een asbestdeskundige en/of saneerder.
Hulpverleningszone Zuid-West Limburg fungeert als aankoopcentrale voor de raamovereenkomst “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder”.
Aangezien deze calamiteiten plaatsvinden op het grondgebied van de gemeenten/steden van de Limburgse Hulpverleningszones en voor rekening van de betrokken gemeente is, is het aangewezen om als gemeente/stad toe te treden tot deze aankoopcentrale om zo een snelle tussenkomst te kunnen garanderen om secundaire verspreiding tegen te gaan.
Feitelijke overwegingen
Overwegende dat in het kader van de overheidsopdracht met als voorwerp “Asbestcalamiteiten: tussenkomst deskundige en saneerder- raamovereenkomst” door aankoopcentrale Hulpverleningszone Zuid-West Limburg een bijzonder bestek wordt opgesteld en via een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking zal worden uitgeschreven.
Overwegende dat de gemeente door toetreding tot de aankoopcentrale in staat is om op afroep beroep te doen op de raamovereenkomst, waardoor bij calamiteiten een snelle tussenkomst kan worden gegarandeerd.
Overwegende dat de bevelvoerder van de betreffende hulpverleningszone de gemeente zo snel als mogelijk zal informeren van de calamiteit waarvoor een tussenkomst is vereist.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De gemeenteraad keurt de toetreding tot het raamcontract goed.
Gelet op het feit dat de gemeente Zutendaal aandeelhouder is van Nuhma CV.
Gelet op het feit dat de gemeente Zutendaal per elektronisch bericht, daar de gemeente Zutendaal hun gegevens, overeenkomstig artikel 35 van de statuten, daartoe hebben bezorgd aan Nuhma cv, van 17 mei 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Nuhma cv die op 8 oktober 2024 zal besluiten omtrent de inbreng in natura met uitgifte van aandelen en de statutenwijziging.
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken bij deze oproepingsbrief was gevoegd:
VLAAMSE ENERGIEHOLDING, een besloten vennootschap met zetel te Noordlaan 9, 8820 Torhout, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0448.632.324 (RPR Gent, afdeling Oostende) (“VEH”) fungeert als holding in het Vlaamse energielandschap. Op heden is VEH eigenaar van 79.700 van de in totaal 446.766 aandelen van soort B2 (“B2 Aandelen”) uitgegeven door PUBLI-T, een coöperatieve vennootschap met zetel te Galerie Ravenstein 4 bus 2, 1000 Brussel, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0475.048.986 (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) (“Publi-T”).
VEH wenst haar rol als holding in het Vlaamse energielandschap te versterken door haar deelneming in Publi-T te verhogen (“Project Transactie Publi-T”), door middel van enerzijds een aankoop van een aantal B2 Aandelen, en anderzijds een inbreng in natura van een aantal B2 Aandelen. De verschillende fases en stappen ter uitwerking van Project Transactie Publi-T werd opgesteld in samenspraak met de betrokken partijen.
In het kader van Project Transactie Publi-T heeft Fluvius Limburg, een opdrachthoudende vereniging met zetel te Trichterheideweg 8, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0207.165.769 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“Fluvius Limburg”), op 13 mei 2024 een koop-verkoopovereenkomst gesloten met NUHMA AC, een naamloze vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0697.972.507 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA AC”), voor de verkoop van een aantal B2 Aandelen, onder opschortende voorwaarden te vervullen uiterlijk 30 juni 2024, waarbij de koopprijs zal blijven openstaan tussen de partijen en een schuldvordering zal vormen van Fluvius Limburg ten opzichte van NUHMA AC (“Schuldvordering Fluvius Limburg”) (“Fase 2B Regio Limburg”).
Volgend op de verwezenlijking van Fase 2B Regio Limburg, is Fluvius Limburg voornemens om de Schuldvordering Fluvius Limburg uit te keren aan hun respectievelijke deelnemende gemeenten, waarbij aan elk van deze deelnemende gemeenten een deel van de betreffende schuldvordering uitgekeerd zal worden (de “Dividenduitkering”).
Volgend op de Dividenduitkering, zijn de deelnemende gemeenten van Fluvius Limburg voornemens om over te gaan tot de inbreng in natura van hun respectievelijk deel van de Schuldvordering Fluvius Limburg in het vermogen van NUHMA, een coöperatieve vennootschap met zetel te Herkenrodesingel 14, 3500 Hasselt, ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het nummer 0472.325.068 (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt) (“NUHMA”), in ruil voor nieuwe aandelen uitgegeven door NUHMA.
Project Transactie Publi-T is in de voorbije vergaderingen van de gemeenteraad reeds uitvoerig besproken en alle gemeenteraadsleden bevestigen voldoende te zijn ingelicht om geïnformeerd tot besluitvorming te komen.
Ingevolgde de inwerkingtreding van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV) dienen de statuten van NUHMA geconformeerd te worden aan de bepalingen van de coöperatieve vennootschap in het WVV. Hiertoe dienen de statuten te worden aangepast aan de bepalingen van het WVV en te aligneren met de bepalingen van de coöperatieve vennootschap.
Naar aanleiding van de statutenwijzing:
Raadslid Anita Nijssen werd aangeduid als gemeentelijk vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering van Nuhma.
De gemeenteraad besluit formele goedkeuring te verlenen voor de implementatie van Project Transactie Publi-T, en bevestigt dat zij alle nodige stappen zal ondernemen en haar medewerking zal verlenen om Project Transactie Publi-T te voltooien.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de ontvangst in natura door de gemeente Zutendaal van de Dividenduitkering, door middel van de overdracht van (een deel van) de Schuldvordering Fluvius Limburg aan de gemeente Zutendaal, te weten ten belope van 1.371.525,90 euro.
Met het oog op de voltooiing van Project Transactie Publi-T, besluit en verbindt de gemeenteraad zich ertoe om, na de Dividenduitkering:
Op basis van de bekomen documenten besluit de gemeenteraad om akkoord te gaan met de statutenwijziging van NUHMA.
De gemeenteraad besluit om akkoord te gaan met de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024.
De gemeenteraad besluit om bijzondere volmacht toe te kennen aan mevrouw Sofie Donneaux, bedrijfsjurist NUHMA, met het recht van indeplaatsstelling om, in naam en voor rekening van de gemeente Zutendaal, deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van NUHMA op 8 oktober 2024 (of iedere andere datum waarop deze zou worden uitgesteld of verdaagd), te handelen en te beslissen conform de beslissingen van deze gemeenteraad.
Hiertoe wordt het volmachtformulier aangevuld en ondertekend.
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Nuhma, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres sofie.lodewyckx@nuhma.be.
De agenda voor de Algemene Vergadering is als volgt samengesteld:
- Jaarrekening 2023
- Kwijting bestuurders
- Uittreding aandeelhouders
- Varia
In zitting van 28.03.2024 werd Rita Indestege aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde en Dirk Smits als plaatsvervanger voor de (bijzondere) algemene vergaderingen van Wonen in Limburg tot en met 31.12.2024.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering op 23 oktober goed.
Er wordt mandaat gegeven aan Rita Indestege, in haar hoedanigheid van gemeentelijk afgevaardigde, om de algemene vergadering van WIL bij te wonen. Indien belet wordt de plaatsvervanger, Dirk Smits, gemandateerd.
We werken binnen de politiezone als lokale politie en lokale besturen samen met het Family Justice Center Limburg, dat een naamsverandering onderging naar “Veilig Huis Limburg”. Binnen dit samenwerkingsverband werken we intensief samen met politie, justitie, hulp- en dienstverlening, (geestelijke) gezondheidszorg,… om het bijzonder complex en omvangrijk maatschappelijk probleem van intrafamiliaal geweld aan te pakken.
Sinds 18 april 2024 is het ‘Decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen’ in werking getreden, hetgeen de nieuwe wettelijke basis vormt voor intersectorale informatiedeling en casusoverleg, alsook de verwerking van persoonsgegevens. In het najaar zal een nieuw dossierbeheersysteem in gebruik genomen worden, hetgeen Veilig Huis Limburg en de partners toelaat op een efficiënte, gebruiksvriendelijke en veilige manier samen te werken rond en in IFG-dossiers. Met de inwerkingtreding van het decreet en de uitrol van de Veilige Huizen in Vlaanderen streeft het Vlaams beleid naar een uniforme uitrol. Hierdoor wijzigt de terminologie van een aantal operationele processen en overlegtafels die in de nieuwe kaderovereenkomst aangepast worden. De inhoudelijke werking van Veilig Huis Limburg wijzigt niet.
Deze drie ontwikkelingen zorgen ervoor dat de bestaande kaderovereenkomst gewijzigd wordt om in regel te zijn met het nieuwe kader. Deze nieuwe documenten werden voorgelegd aan alle kernpartners en besproken op de ad hoc Jaarvergadering van Veilig Huis Limburg op 26 juni 2024. De goedgekeurde documenten worden hierna ter goedkeuring voorgelegd aan de geijkte beslissingskanalen van alle kernpartners.
De samenwerking met Veilig Huis Limburg wordt vanuit onze lokale besturen geofficialiseerd via het ondertekenen van die kaderovereenkomst via een engagementsverklaring. In dit document zijn er geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat het lokaal bestuur in het verleden is aangegaan.
Om in regel te zijn met de komst van het nieuw wettelijke kader, de toekomstige ingebruikname van het nieuw dossierbeheersysteem en de aanpassing van het operationele draaiboek inzake terminologie, is het noodzakelijk om een nieuwe kaderovereenkomst aan te gaan met Veilig Huis Limburg, door de ondertekening van een vernieuwde engagementsverklaring. Hierin werden geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat wij als lokaal bestuur in het verleden zijn aangegaan.
De organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, zoals tot op heden gewijzigd.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.
Het decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen van 27 maart 2023
De gemeenteraad gaat akkoord met de aangepaste kaderovereenkomst en continueert de samenwerking met Veilig Huis Limburg.
De gemeenteraad keurt de engagementsverklaring inzake inrichting en financiering Veilig Huis Limburg, integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.
Er zal een ondertekend exemplaar van de engagementsverklaring bezorgt worden aan de strategisch coördinator van Veilig Huis Limburg.
Overwegende hetgeen volgt:
Gelet op:
De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
In bijlage het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur in verband met de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, zoals goedgekeurd door de raden op 27 juni 2024.
Het Agentschap merkt terecht op dat bij de schema’s T2 en T4 het boekjaar 2026 niet opgenomen werd. Dit is het gevolg van een code die verkeerd stond in het boekhoudprogramma. Het Agentschap vraagt de schema’s correct op te maken en voor te leggen op de eerstvolgende raden.
In bijlage de correcte schema’s, inclusief het jaar 2026.
De gemeenteraad keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed, met name de toevoeging van boekjaar 2026 aan de schema's T2 en T4.
Een afschrift zal bezorgd worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
In het kader van de BBC is de opvolgingsrapportering van het eerste semester voor het dienstjaar 2024 opgemaakt, zie bijlage. Deze rapportering wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt de opvolgingsrapportering in het kader van de BBC van het eerste semester van het dienstjaar 2024 ter kennis.
Huizen van het Kind en de uitbetalers van het Groeipakket delen een gemeenschappelijke opdracht: nl het ondersteunen bij het informeren en het bijstaan van gezinnen om hun rechten te kunnen uitoefenen. Lokaal samenwerken om deze opdracht te realiseren, creëert ideale kansen om ieders aanbod te versterken en meer zichtbaar en laagdrempelig aan te bieden.
Door samen te werken kunnen zij meer betekenen voor ouders en kinderen:
FONS - Vlaamse uitbetaler Groeipakket heeft een overeenkomst opgesteld en vraagt om dit mee te ondertekenen. Dit is een eerste keer dat zo'n overeenkomst wordt aangeboden.
Wat betreft de bescherming van gegevens: hierover is er advies verkregen via de gemeentelijke DPO.
Meer info is te vinden op :
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de uitbetalingsactoren Groeipakket en Huis van het Kind Zutendaal goed.
Naar aanleiding van de slechte en juridische toestand van het goed en de problemen met wateroverlast ter plaatse, werd contact opgenomen met de eigenaar van het goed met de vraag om over te gaan tot gratis grondafstand.
Het betreft het verwaarloosd pand op de Gijzenveldstraat, nr. 49, kadastraal gekend als sectie C nr. 70E met een kadastrale oppervlakte van 13a09ca.
De vraag werd besproken met de behandelend notaris, algemeen directeur, burgemeester en de financieel directeur.
De overeenkomst werd met bepaalde voorwaarden opgemaakt.
Verder heeft de gemeente kennis van het bouwmisdrijf (dd. 20/06/1977) voor het bouwen van een woning, dat op de woning rust, intern gekend als BI 77/05, kenmerk stedenbouw 7205B77/20.
De gemeente is op de hoogte van het uitgesproken vonnis dd. 20/06/1983 (nr. griffie 1591, nr. parket 18.256N77), waarbij bevolen wordt de plaats in vorige staat te herstellen.
Bijkomend werd pre-advies ingewonnen bij Fluvius en ANB voor de oprichting van een elektriciteitscabine en een waterbufferbekken, na de afbraak van de woning.
Beide adviezen waren voorwaardelijk positief.
Voor de elektriciteitscabine werd ondertussen echter al een andere oplossing gevonden met het verderop gelegen vakantiepark. Deze besprekingen zijn nog lopende.
Mevr. Meers tekende de overeenkomst dd. 07/08/2024. (zie bijlage)
De gemeenteraad gaat akkoord met de voorwaardelijke overeenkomst tot gratis grondafstand in bijlage.
De gemeente aanvaardt de gratis grondafstand van het perceel met opstand kadastraal gekend als Zutendaal 2e afdeling, sectie C nrs. 70E, ter plaatse Gijzenveldstraat 49, met een oppervlakte van 13a09ca. Eigendom van mevr. Meers Madeline, Geneikstraat 77 te Lummen.
De kosten voortvloeiend uit de opmaak van de akte, het verlijden van de akte en de kosten zoals overeengekomen in de bijgevoegde overeenkomst zijn voor rekening van het gemeentebestuur.
Dhr. Tom Wolfs (voorzitter gemeenteraad) en mevr. Elke Blokken (algemeen directeur) worden door de gemeenteraad gemachtigd om de authentieke akte te tekenen.
Mevr. Ann Schrijvers (burgemeester) treedt op als instrumenterend ambtenaar.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om het nodige te doen om de authentieke akte af te handelen.
De gemeenten As, Zutendaal, Houthalen-Helchteren en de stad Genk worden via het samenwerkingsverband ILV GAZH voor de regierol sociale economie ondersteund en dit voor een periode van 6 jaar, m.n. 2020-2025.
De Vlaamse overheid lanceerde een nieuwe oproep Regierol Sociale economie en Werk en dit voor de periode van 3 jaar, m.n. 2023-2025. Een nieuwe aanvraag werd ingediend bij het Departement Werk en Sociale Economie (Dept. WSE): ‘De lokale regierol van de gemeenten op vlak van sociale economie en Werk'.
Op 29 maart 2024 werd Stad Genk, als beherende gemeente, op de hoogte gesteld van de goedkeuring voor de periode van 3 jaar, m.n. van 2023 - 2025.
De subsidies worden jaarlijks toegekend via ministerieel besluit en bedragen € 65.188,71.
De verslaggeving naar het Departement Werk en Sociale Economie voor het verkrijgen van deze subsidies gebeurt via de deelrapportagecodes "sociale economie" via het BBC, maar dient verder gedetailleerd voorgelegd te worden d.m.v. een inhoudelijk en financieel jaarverslag waarin de verplichte acties opgelegd door Vlaanderen duidelijk tot uiting komen.
De regisseur Sociale Economie dient, zoals vermeld bij de toekenning van de regierol aan de beherende gemeente/stad Genk, jaarlijks een inhoudelijk en financieel jaarverslag over te maken aan het departement Werk en Sociale Economie om zo het correct verloop van de uitvoering van de verplichte acties te verantwoorden. Deze zijn:
Het beheerscomité van de interlokale vereniging sociale economie GAZH keurde op 20 juni 2024 het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2023 goed.
De regierol voor lokale besturen werd vastgelegd door de Vlaamse regering in het uitvoeringsbesluit tot bepaling van de regierol van 26 oktober 2012 en de wijzigingsbesluiten van 26 februari 2016, 14 september 2018 en 29 april 2022.
Het besluit van 9 december (2019_CBS_01341) en 19 december 2019 (2019_GR_00175) inzake de indiening van de aanvraag regierol sociale economie voor de legislatuur 2020 - 2025 - Oprichting interlokale vereniging sociale economie tussen de stad Genk, gemeenten As en Zutendaal en aanduiding Genk als beherende stad
Toekenning van de regierol door het Departement Werk en Sociale Economie aan de beherende gemeente Genk
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur.
De gemeenteraad keurt het inhoudelijk en financieel jaarverslag 2023 van de ILV sociale economie GAZH bij het Departement Werk en Sociale Economie, samen met de nodige bewijsstukken goed.
1. Naar aanleiding van de brand bij recyclagebedrijf Gielen, met gevolgen voor de gezondheidsoverlast in onze gemeente, wil onze fractie weten welke procedure er dient gevolgd te worden naar burgercommunicatie.
Wanneer precies wordt bijvoorbeeld BE-Alert geactiveerd?
2. Bij de werken aan de Asserweg zijn er op dit ogenblik gevaarlijke plaatsen voor het verkeer op de omleidingswegen. Onze fractie vraagt of het mogelijk is om tijdelijk spiegels te plaatsen in alle bochten waar de zichtbaarheid beperkt is en dit om ongevallen te vermijden.
3. CD&V stelt vast dat er onduidelijkheid is voor een aantal bewoners van de Asserweg in verband met de afwerking van de bermen. Er worden door AWV standaard inritten gemaakt met vaste afmetingen en uitgevoerd in standaard materialen. Het al dan niet herstellen van de inritten of bermen in de oorspronkelijke staat geeft aanleiding tot betwistingen. De uitleg die gegeven werd op de eerste infovergadering komt niet overal overeen met de uitvoering van de werken. Na contacten met de werfleider, burgemeester of schepen blijkt geen eenduidigheid in communicatie naar de inwoners. Kan hier meer duidelijkheid over gegeven worden op een nieuwe infovergadering?
4. CD&V stelde vast dat ZVP, partij van burgemeester Ann Schrijvers, afgelopen weken gebruik maakte van de werfhekken van de gemeente om grote banners van de partij aan te bevestigen en dit in functie van hun verkiezingscampagne. Na onze melding bij de dienstdoende algemeen directeur vorige week, werden ze verwijderd. CD&V vraagt duidelijkheid naar het gebruik van gemeentelijk uitleenmateriaal voor de politieke partijen.
Vragen van de raadsleden worden besproken.
1. Raadslid Remans geeft een toelichting bij de vraag. Naar aanleiding van de brand bij recyclagebedrijf Gielen, met gevolgen voor de gezondheidsoverlast in onze gemeente, wil onze fractie weten welke procedure er dient gevolgd te worden naar burgercommunicatie. Wanneer precies wordt bijvoorbeeld BE-Alert geactiveerd? Er werd wat laat gecommuniceerd lijkt het.
De burgemeester antwoordt dat in het algemeen BE- Alert gebruikt wordt om mensen te alarmeren die er naar vragen. De provincie organiseert de noodplanning. De afspraken rond het uitsturen van een BE-Alert werden opgevraagd bij de provincie:
Het al dan niet uitsturen van een BE-Alert wordt steeds besproken en besloten in overleg – zijnde in de CP-Ops bij louter operationele fase (waar de Dir-CP-Ops de eindverantwoordelijkheid heeft) of in het CC-GEM/PROV (waar de burgemeester of gouverneur de eindverantwoordelijkheid heeft). Dit gebeurt dus altijd in samenspraak met de hulpdiensten, rekening houdend met hun expertise en inschatting.
In deze casus werd er geen gemeentelijke fase afgekondigd en werd er door de Dir-CP-Ops beslist om geen BE-Alert uit te sturen omwille van volgende redenen: er is geen acuut of dreigend gevaar geweest, geen hinder voor het verkeer, geen woongebied dichtbij de calamiteit en de timing (de brand startte om 01u 's nachts, op dat moment oordeelde men dat dit meer onrust zou creëren bij de inwoners.)
De burgemeester is om 5.30 u gecontacteerd omdat toen de rook in de richting van Zutendaal kwam. Toen heeft de burgemeester gevraagd aan de communicatieverantwoordelijke van de stad Genk of er een BE-Alert werd uitgestuurd, ze kreeg het antwoord dat het niet gebeurd is. We hadden dit kunnen doen maar dit is niet gebruikelijk als de Dir-CP Ops dit niet adviseert.
Raadslid Remans vult aan dat er vanuit de gemeente zeer snel had gecommuniceerd moeten worden dat er geen gevolgen waren voor de gezondheid. Er is volgens haar te veel tijd over gegaan.
De burgemeester geeft aan dat we misschien moeten communiceren dat er enkel gevaar is als er een BE-Alert wordt uitgestuurd
2. Raadslid Remans geeft een toelichting bij de vraag. Bij de werken aan de Asserweg zijn er op dit ogenblik gevaarlijke plaatsen voor het verkeer op de omleidingswegen. Onze fractie vraagt of het mogelijk is om tijdelijk spiegels te plaatsen in alle bochten waar de zichtbaarheid beperkt is en dit om ongevallen te vermijden.
Schepen Smits geeft aan dat de situatie niet vanzelfsprekend is. Enige optie is omleiding door een woonwijk. Het is positief dat er een bijkomend voorstel komt, advies werd gevraagd aan de ambtenaar mobiliteit, die aangeeft dat uit studies blijkt dat het plaatsen van spiegels geen effect heeft op het ongevalsrisico. Het kijken in een spiegel verhoogt de moeilijkheid van de rijtaak, gezien de bolle vorm van de spiegel en omdat de verkeerssituatie natuurlijk in spiegelbeeld zichtbaar is. Dit kan op zijn beurt leiden tot bestuurdersfouten. Bestuurders zullen in de spiegel kijken en denken dat ze de volledige verkeerssituatie op basis hiervan kunnen inschatten. Hierdoor kan een bestuurder sneller gaan rijden, gezien ze het idee hebben de verkeerssituatie van een ruime afstand goed te kunnen inschatten. Dit is door het vertekend beeld dus niet (altijd) het geval. Een beperkte zichtbaarheid is zeker niet optimaal, maar zorgt wel voor een lagere snelheid van het verkeer. Gezien de wegen op de omleiding zeer smal zijn, is een lage snelheid gewenst. Kortom: een verkeersspiegel kan een vals gevoel van veiligheid veroorzaken, wat mogelijks nog onveiliger is dan de huidige verkeerssituatie.
De vraag naar het plaatsen van spiegels werd op advies van politie Carma in het verleden ook afgehouden.
Ook in het CBS werd naar een oplossing gezocht, de vrachtwagens werden verboden, plaatselijk verkeer werd wel toegelaten, de vraag stelt zich of we de snelheid moeten verlagen? Het CBS is van mening dat je niet harder kan rijden dan 50/uur, tenzij je van kwade wil bent en in dat geval ga je je ook niet houden aan de snelheid van 30 km/u.
De schepen roept op om zoveel mogelijk te luisteren naar de inwoners maar wel redelijk te zijn en de mensen ook het nodige geduld en respijt te vragen.
Raadslid Remans vindt dit jammer, ze denkt dat dit toch een goede oplossing zou zijn omdat je dan de tegenligger ziet. Dit zou tegemoet komen aan de verzuchtingen van de inwoners.
Schepen Smits herhaalt dat een spiegel geen volledig overzicht geeft, men baseert zich op advies van specialisten. Het is belangrijk om dit goed uit te leggen aan de mensen en oplossingen te zoeken die tegemoet komen aan het verhogen van de verkeersveiligheid.
Raadslid Olaerts geeft aan dat, als de school begint, de spiegels zouden helpen voor kinderen op de fiets, dan zien ze een vrachtwagen of een auto misschien wel aankomen.
De burgemeester voegt toe dat er n.a.v. de omleidingsweg contact is genomen met de verkeerspolitie om aanwezig te zijn bij begin en einde van de school.
Raadslid Remans stelt de vraag of het gaat om een agent aan de school, de burgemeester antwoordt dat het motards zullen zijn die de volledige situatie in de gaten houden.
Raadslid van der Sman stelt zich de vraag op welke manier we de uitleg van de deskundigen aan de mensen kunnen overbrengen? Hij stelt voor om dan toch de snelheid naar 30km/u te verlagen.
Schepen Smits geeft aan dat er geen andere mogelijkheid is, bewoners moeten er door, het raadslid weet dit ook, het werfverkeer wordt zoveel mogelijk beperkt.
Raadslid Remans geeft aan dat er geen andere omleidingsweg wordt gevraagd, enkel bijkomende maatregelen.
Schepen Smits antwoordt dat als experten zeggen dat het onveilig is, we dit dan best volgen.
Raadslid Remans is het hier niet mee eens. Raadslid van der Sman geeft aan dat hij preventief wil zijn en geen verantwoordelijkheid wil nemen voor ongevallen.
Schepen Smits is van mening dat als je een advies van een expert niet volgt, je net te weinig rekening houdt met de veiligheid.
Raadslid van der Sman herhaalt zijn vraag voor de invoering van zone 30. De schepen antwoordt dat wie met opzet harder rijdt, dat zal blijven doen.
Raadslid Dreesen vult aan dat de spiegels toch met een reden bestaan.
Schepen Seurs vult aan dat er ook smiley borden gezet zullen worden om de snelheid in de gaten te houden, mensen moeten echt wel zelf goed op de snelheid letten.
Raadslid Herremans geeft de suggestie om ook in de school in te zetten op informeren van de kinderen en dit samen met de politie.
Schepen Smits geeft aan dat het een goede suggestie is.
3. Raadslid Remans geeft een toelichting bij de vraag. CD&V stelt vast dat er onduidelijkheid is voor een aantal bewoners van de Asserweg in verband met de afwerking van de bermen. Er worden door AWV standaard inritten gemaakt met vaste afmetingen en uitgevoerd in standaard materialen. Het al dan niet herstellen van de inritten of bermen in de oorspronkelijke staat geeft aanleiding tot betwistingen. De uitleg die gegeven werd op de eerste infovergadering komt niet overal overeen met de uitvoering van de werken. Na contacten met de werfleider, burgemeester of schepen blijkt geen eenduidigheid in communicatie naar de inwoners. Kan hier meer duidelijkheid over gegeven worden op een nieuwe infovergadering?
Schepen Coninx geeft aan dat het de bedoeling is om in november de bermen aan te passen. Er zijn diverse mogelijkheden. Er kan een standaard inrit voorzien worden of er kunnen eigen klinkers of kasseien teruggelegd worden. De inrit zal in ieder geval even breed blijven. In het verleden was er een verschil in de grachten, dit wil men vermijden, mee op vraag van AWV. Deze week was er nog een overleg met een studiebureau waar een voorbeeld werd gegeven waarbij vrije keuze werd gegeven aan bewoners en er dan in een wijk met 60 huizen uiteindelijk slechts 1 keer voor een wadi werd gekozen. Het hemelwater - en droogteplan dat in de gemeenteraad werd goedgekeurd, moet ook uitgevoerd worden. Het plaatsen van wadi's op de Asserweg kadert hierin. De wadi's zijn lichtjes hellend, vertrekken aan de betonstrook en zullen 2,5m breed zijn. Ze worden verbonden met de regenwaterafvoer. Er wordt gestreefd naar grote uniformiteit. Iedereen moet op dezelfde manier behandeld worden. Het is niet helemaal duidelijk of je kan parkeren op een wadi, dit zal ook van de tijd van het jaar afhangen. We moeten niet rigide zijn maar we mogen de principes van het hemelwater - en droogteplan niet vergeten.
Raadslid Remans geeft aan dat de regenwaterafvoer eerst langs de laatste huizen was voorzien, dat is dan toen al veranderd, hier was de fractie niet in mee. Een tweede zaak is dan dat AWV normaal standaard inritten voorziet maar de schepen zegt dat we er soepel in gaan zijn enerzijds, maar anderzijds wenst men in de bermen geen kakafonie. Waarom kan daar dan ook niet soepeler mee omgegaan worden? Uiteindelijk wordt de weg smaller en is er al mogelijkheid tot insijpeling langs de weg tov de vorige toestand. Waarom is er een onderscheid in de soepelheid? Bijkomend werd er op de infovergadering vermeld dat ook de bermen in de oorspronkelijke staat zouden hersteld worden. Wadi's zijn zeker niet bedoeld om te parkeren. Een vlak grasveld verschilt naar uitzicht toch niet zo erg?
Schepen Coninx is van mening dat het toch niet mooi is om een ander soort klinkers aan de inritten te leggen. We willen mensen tegemoet komen voor de inritten. Anderzijds is het toch veel moeilijker om met de bermen zo om te gaan. Dan verdwijnen de principes van het hemelwater- en droogteplan. Grachten waren ook niet om te parkeren. De schepen geeft aan dat het bijzonder jammer is dat er zoveel tijd in gestoken wordt en dat men dan toch niet tevreden is. We moeten echt de wateroverlast proberen tegen te gaan.
Raadslid Remans vraagt waarom het eerste plan niet werd uitgevoerd achterin. De schepen geeft aan dat hier een denkfout werd gemaakt door AWV.
Raadslid Remans geeft aan dat de info op de infovergadering correct had moeten zijn.
Raadslid van der Sman vult nog aan. Hij heeft begrip voor eenvormigheid maar vraagt dat er toch terug een infovergadering wordt gedaan waarbij de plannen worden toegelicht. De schepen antwoordt dat alle inwoners nu bezocht worden om de plannen op te maken. Nadien is het mogelijk om een nieuwe infovergadering te plannen als de nood er zou zijn. Er zijn immers ook heel wat mensen tevreden met de gang van zaken.
4. Raadslid Remans geeft een toelichting bij de vraag. CD&V stelde vast dat ZVP, partij van burgemeester Ann Schrijvers, afgelopen weken gebruik maakte van de werfhekken van de gemeente om grote banners van de partij aan te bevestigen en dit in functie van hun verkiezingscampagne. Na onze melding bij de dienstdoende algemeen directeur vorige week, werden ze verwijderd. CD&V vraagt duidelijkheid naar het gebruik van gemeentelijk uitleenmateriaal voor de politieke partijen. tweede keer op een jaar tijd dat we dit moeten vaststellen
Schepen Eurlings antwoordt dat verenigingen, ook politieke partijen, materiaal mogen uitlenen. Het uitleenreglement laat dit toe. Het was misschien niet verstandig om de materialen hiervoor te gebruiken.
Raadslid Remans geeft aan dat de levering weer op privé terrein gebeurde en dat het ergste is dat alle verenigingen een aanvraagformulier moeten invullen, dit is hier niet gebeurd en dat is niet correct.
Schepen Eurlings geeft aan dat het altijd zo geweest is dat politieke partijen materialen hebben uitgeleend. Raadslid Remans zegt dat dit niet het geval is voor haar fractie. Voor haar gaat het hier vooral om de manier waarop. Ze vindt dit geen voorbeeld van politieke verantwoordelijkheid en bijzonder jammer dat ze het weer ter sprake moet brengen.
Schepen Coninx wil nog aanvullen dat de schepenen vaak gebeld worden, ook door raadsleden, om bijkomende materialen aan te leveren.
Raadslid Remans vindt deze vergelijking niet terecht, raadslid Herremans vult aan dat de aanvraag correct had moeten gebeuren.