Terug
Gepubliceerd op 29/11/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 24/10/2024 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken

Verontschuldigd

Sofie Herremans, Raadslid

Secretaris

Elke Blokken

Agendapunten

1.

2024_GR_00094 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 29 augustus 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
1.

2024_GR_00094 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 29 augustus 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00094 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 29 augustus 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 29 augustus 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 29 augustus 2024 worden goedgekeurd.

2.

2024_GR_00111 - Jaarrekening 2023 gemeente Zutendaal - goedkeuring door gouverneur - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
2.

2024_GR_00111 - Jaarrekening 2023 gemeente Zutendaal - goedkeuring door gouverneur - Kennisneming

2024_GR_00111 - Jaarrekening 2023 gemeente Zutendaal - goedkeuring door gouverneur - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In bijlage de begeleidende brief alsook het goedkeuringsbesluit van de gouverneur betreffende de jaarrekening 2023 van de gemeente Zutendaal.

Het nazicht van de jaarrekening heeft niet geleid tot formele vaststellingen. Er zijn wel een aantal bemerkingen van eerder technische aard gemaakt. (zie bijlage)

Het besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad (met toepassing van artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur).

Juridische grond

Artikel 332, §1, derde lid van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het goedkeuringsbesluit van de gouverneur dd. 16/09/2024 van de jaarrekening 2023 van de gemeente Zutendaal wordt ter kennis genomen door de gemeenteraad.

3.

2024_GR_00112 - Cipal dv - algemene vergadering 7 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
3.

2024_GR_00112 - Cipal dv - algemene vergadering 7 november 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00112 - Cipal dv - algemene vergadering 7 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking; 

Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”); 

Gelet op de statuten van Cipal;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 28/02/2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal, te weten Rita Indestege en Matty Coninx als plaatsvervanger;

Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 met de volgende agendapunten:
 

  1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
  2. Bespreking en goedkeuring van de begroting 2025
  3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;

Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;

Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 door de gemeenteraad goedgekeurd.

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente, Matty Coninx, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

4.

2024_GR_00116 - Fluvius Limburg — Buitengewone Algemene Vergadering - 7 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
4.

2024_GR_00116 - Fluvius Limburg — Buitengewone Algemene Vergadering - 7 november 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00116 - Fluvius Limburg — Buitengewone Algemene Vergadering - 7 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;

Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 18 september 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op 7 november 2024 plaatsheeft in “PXL-NeXT, Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt”;

Gelet op het feit dat de documentatiestukken betreffende deze agendapunten elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Limburg;

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering; 

Bij raadsbesluit van 28/02/2019 werd Matty Coninx aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius Limburg. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 7 november 2024 goed:

  1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
  2. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
  3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
  4. Statutaire benoemingen.
  5. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit Matty Coninx, vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 7 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde be­slis­singen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vere­niging Fluvius Limburg, ter attentie van het secre­tariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

5.

2024_GR_00109 - Fluvius OV - Buitengewone Algemene Vergadering — 13 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
5.

2024_GR_00109 - Fluvius OV - Buitengewone Algemene Vergadering — 13 november 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00109 - Fluvius OV - Buitengewone Algemene Vergadering — 13 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;

Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 2 september 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024;

Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 2 september 2024 overgemaakt werd;

Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur; waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

Bij raadsbesluit van 22 oktober 2020 werd Matty Coninx aangeduid als gemeentelijk afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 13 november 2024 met als agendapunten als volgt goed:

  1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2025.
  2. Statutaire benoemingen.
  3. Statutaire mededelingen.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit Matty Coninx, de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 13 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

Artikel 3

De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

6.

2024_GR_00117 - S-Lim - Buitengewone Algemene Vergadering op 19 november 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
6.

2024_GR_00117 - S-Lim - Buitengewone Algemene Vergadering op 19 november 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00117 - S-Lim - Buitengewone Algemene Vergadering op 19 november 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’);

Gelet op de statuten van s-Lim en in het bijzonder op artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;

Overwegende dat artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering;

Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 met de volgende agendapunten:
1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2025
2. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Gelet op de documenten en de toelichtende nota van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;

Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;

Bij raadsbesluit van 26/10/2023 werd Tom Wolfs aangesteld als gemeentelijk vertegenwoordiger en raadslid Anita Nijssen aangesteld als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van S-Lim;

Wegens het niet aanwezig kunnen zijn van Tom Wolfs, wordt raadslid Anita Nijssen aangesteld als plaatsvervanger voor de buitengewone algemene vergadering van 19 november 2024.  

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

AGENDA

De gemeenteraad besluit op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 19 november 2024:
 1. Bespreking en goedkeuring van de begroting, te ontwikkelen activiteiten en strategie voor het boekjaar 2025
 2. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

Artikel 2

MANDAATVERLENING 

De vertegenwoordiger van de gemeente Anita Nijssen wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 19 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 3

KENNISGEVING

De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.

7.

2024_GR_00122 - Reglement cameratoezicht gemeente Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
7.

2024_GR_00122 - Reglement cameratoezicht gemeente Zutendaal - Goedkeuring

2024_GR_00122 - Reglement cameratoezicht gemeente Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In bijlage wordt het reglement voor cameratoezicht op het grondgebied van Zutendaal voorgelegd.

Het reglement werd opgemaakt in overleg met de gemeentelijke DPO.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement voor cameratoezicht op het grondgebied van de gemeente Zutendaal goed.

8.

2024_GR_00123 - Vaststelling locaties bewakingscamera's - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
8.

2024_GR_00123 - Vaststelling locaties bewakingscamera's - Goedkeuring

2024_GR_00123 - Vaststelling locaties bewakingscamera's - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In bijlage is het advies van de korpschef van de politiezone terug te vinden. 

Het schepencollege beslist volgende locaties voor de vaste camera's ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad:

OCMW

Daalstraat 2, 3690 Zutendaal

niet-besloten plaats

OCMW

Daalstraat 2, 3690 Zutendaal

niet-besloten plaats

Achterkant zaal Avdaq

Schoolstraat 6

niet-besloten plaats

Huis van het kind

Blookbergstraat 1

niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats

Huis van het kind

Blookbergstraat 1

niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats

BKO Pierewiet 

Blookbergstraat 3

niet-besloten plaats

Jeugdhuis De Kaller

Schoolstraat 4 

niet-besloten plaats

Nettersheimplein

Nettersheimplein 8

niet-besloten plaats


Het schepencollege keurde volgende locatie voor een tijdelijke camera goed:

Trichterweg

Op het grasveld kruispunt Trichterweg met de Kantoorstraat. Coördinaten zijn 50°55'20" N; 5°36'23" E

niet-besloten plaats

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de volgende locaties voor de vaste camera's goed:

OCMW

Daalstraat 2, 3690 Zutendaal

niet-besloten plaats

OCMW

Daalstraat 2, 3690 Zutendaal

niet-besloten plaats

Achterkant zaal Avdaq

Schoolstraat 6

niet-besloten plaats

Huis van het kind

Blookbergstraat 1

niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats

Huis van het kind

Blookbergstraat 1

niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats

BKO Pierewiet 

Blookbergstraat 3

niet-besloten plaats

Jeugdhuis De Kaller

Schoolstraat 4 

niet-besloten plaats

Nettersheimplein

Nettersheimplein 8

niet-besloten plaats



9.

2024_GR_00124 - Reglement hondenlosloopweides - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
9.

2024_GR_00124 - Reglement hondenlosloopweides - Goedkeuring

2024_GR_00124 - Reglement hondenlosloopweides - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Door de opening van het hondenbelevingsbos te Boeneveld dringt een aanpassing van het gemeentelijk reglement op de hondenuitloopweide zich op naar een algemeen reglement hondenlosloopweides.

Het huidig reglement vermeldt immers enkel de hondenuitloopweide te Dorper Bemd. Het is dan ook het toepassingsgebied van het reglement dat uitgebreid dient te worden. 

Juridische grond

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art 41, 2de lid, 2°

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het reglement hondenlosloopweides goed.

10.

2024_GR_00118 - Kampverslag en kampeervergoedingen kampseizoen 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Afwezig
Ann Schrijvers, Burgemeester
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
10.

2024_GR_00118 - Kampverslag en kampeervergoedingen kampseizoen 2024 - Goedkeuring

2024_GR_00118 - Kampverslag en kampeervergoedingen kampseizoen 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het jaarverslag geeft in woord en in cijfers een getrouw beeld van het kampseizoen dat loopt van 01 september 2023 tot en met 31 augustus 2024.

Kampseizoen 2024

Voor de berekening van de vergoedingen voor het beheer van de gemeentelijke kampeerterreinen voor de periode 1-9-2023 tot 1-9-2024 worden in de formule gebruikt:

-de vastgestelde vergoeding per overnachting zijnde 0,30 EUR voor de effectieve ligdagen en 0,20 EUR voor de geannuleerde kampdagen, zoals vastgesteld door de gemeenteraad in vergadering van 17 december 2020 en 30 mei 2022

-het aantal ligdagen:

  • periode 01-09-2023 tem 31-12-2023: 298 ligdagen voor de administratief beheerder
  • periode 01-01-2024  tem 30-06-2024: 1.487 ligdagen voor de administratief beheerder en de toezichthouder
  • periode 01-07-2024 tem 31-08-2024: 16.116 ligdagen voor de administratief beheerder en de toezichthouder

-indexaanpassing: 131,73/104,91 = 1,26

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het kampverslag 2024 en keurt het goed.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de kampeervergoedingen van 2024 goed. 

Artikel 3

De kampeervergoedingen worden uitbetaald als volgt:

  • Administratief beheerder: 17.901 dagen X 0,30 X 131,73/104,91 =  6.743,31 EUR (waarvan 1/2 wordt uitbetaald als onkostenvergoeding)
  • Toezichthouder: 17.603 dagen X 0,20 X 131,73/104,91 = 4.420,11 (die volledig wordt uitbetaald als onkostenvergoeding)

Artikel 4

Conform het retributiereglement gemeentelijke kampeerterreinen verleent de gemeenteraad kwijting aan de administratief beheerder over het voorgelegde kampeerseizoen.

11.

2024_GR_00115 - Vernieuwde Samenwerkingsovereenkomst GAS5 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
11.

2024_GR_00115 - Vernieuwde Samenwerkingsovereenkomst GAS5 - Goedkeuring

2024_GR_00115 - Vernieuwde Samenwerkingsovereenkomst GAS5 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Stad Genk heeft een samenwerking met PZ CARMA en de lokale besturen die behoren tot de politiezone. N.a.v. de evaluatie van de samenwerkingsovereenkomst GAS5 waren er enkele aanpassingen nodig, die hierbij voorgelegd worden aan de gemeenteraad. 

De bijkomend sanctionerend ambtenaar voor overlast en verkeersveiligheid van stad Genk vraagt of de gemeente Zutendaal de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst in bijlage kan ondertekenen. Vooral de huidige afspraken met betrekking tot de afhandeling van de GAS5-boetes worden hier nu in verwerkt. Deze vernieuwde samenwerkingsovereenkomst werd reeds goedgekeurd op de politieraad en het college van burgemeester en schepenen in Genk. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst GAS5 en keurt deze goed. 

12.

2024_GR_00114 - Child Focus: aanvraag financiële steun - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
12.

2024_GR_00114 - Child Focus: aanvraag financiële steun - Goedkeuring

2024_GR_00114 - Child Focus: aanvraag financiële steun - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aanleiding & context

Om de explosie van hulpvragen tegemoet te kunnen blijven komen, heeft Child Focus dringend hulp nodig. 

De organisatie vraagt om hen vanuit onze gemeente financieel te ondersteunen. Zo mogelijk dit jaar nog en indien dit niet lukt, vragen ze om een subsidie op te nemen in het budget van volgend jaar. Child Focus wordt niet structureel gesubsidieerd door de overheid en moet dus beroep doen op de steun van de bevolking, steden en gemeenten. 

Dankzij onze steun zouden ze het volgende kunnen: 

  • de gratis noodlijn 116 000 versterken, die 24/7 beschikbaar is;
  • dossiers van verdwijningen en seksuele uitbuiting blijven opvolgen en de nodige steun bieden aan slachtoffers en hun naasten;
  • een hulplijn aanbieden voor jongeren die problemen ervaren rond online veiligheid;
  • opleidingen en preventietools ontwikkelen voor kinderen en hun naasten, alsook vormingen geven aan leerkrachten, begeleiders, politie, stadswachten en andere actoren in de jongerenwerking.  

Zie volledig schrijven in bijlage


Argumentatie

Gelet op de oproep van Child Focus om financiële steun;

Overwegende dat de stichting strijdt tegen de verdwijning en seksuele uitbuiting van kinderen;

Overwegende de maatschappelijke meerwaarde van de stichting;

Gelet op het voorstel van het college van burgemeester en schepenen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanvraag voor financiële steun aan Child Focus goed. 

Artikel 2

Er wordt een bedrag van 500 euro voorzien, over te maken op rekening BE19 3101 2229 9912.

13.

2024_GR_00119 - Delegatie aan stad Dilsen-Stokkem om op te treden als opdrachtgevend bestuur voor een overheidsopdracht voor diensten met als voorwerp "Technisch beheer gemeentebossen" - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
13.

2024_GR_00119 - Delegatie aan stad Dilsen-Stokkem om op te treden als opdrachtgevend bestuur voor een overheidsopdracht voor diensten met als voorwerp "Technisch beheer gemeentebossen" - Goedkeuring

2024_GR_00119 - Delegatie aan stad Dilsen-Stokkem om op te treden als opdrachtgevend bestuur voor een overheidsopdracht voor diensten met als voorwerp "Technisch beheer gemeentebossen" - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Overwegende dat de gemeente Zutendaal een opdracht wil uitschrijven voor het technisch beheer van de gemeentebossen;

Overwegende dat de stad Dilsen-Stokkem wil optreden als pilootinstantie voor de aankoopcentrale met aanvullende aankoopactiviteit in eigen naam en voor rekening van de stad Maaseik en de gemeente Zutendaal;

Overwegende dat de gemeente Zutendaal hiervoor de bevoegdheid moet delegeren aan de stad Dilsen-Stokkem;

Juridische grond

Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

Gelet op het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk;

Gelet op de wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen;

Gelet op het bestek met referte 2024/3619 houdende de opdracht voor diensten met als voorwerp “Technisch beheer gemeentebossen” opgesteld door de stad Dilsen-Stokkem;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De bevoegdheid voor het opstarten van een overheidsopdracht met als voorwerp “Technisch beheer gemeentebossen” wordt gedelegeerd aan de stad Dilsen-Stokkem.

Artikel 2

Het bestek met referte 2024/3619 wordt goedgekeurd.

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de stad Dilsen-Stokkem.

14.

2024_GR_00120 - Gemeentelijke dotatie 2025 aan de brandweerzone Oost-Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
14.

2024_GR_00120 - Gemeentelijke dotatie 2025 aan de brandweerzone Oost-Limburg - Goedkeuring

2024_GR_00120 - Gemeentelijke dotatie 2025 aan de brandweerzone Oost-Limburg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De dotaties van de gemeenten van de zone worden conform artikel 68 W. Civiele Veiligheid jaarlijks door de zoneraad vastgelegd op basis van een akkoord bereikt tussen de betrokken gemeenteraden. De zonale verdeelsleutel voor de gemeenten is bepaald op 50% belastbaar KI + 50% aantal inwoners.

Deze verdeelsleutel wordt jaarlijks op 1 juli aangepast op basis van de actuele gegevens die de Studiedienst van de Vlaamse regering, www.statistiekvlaanderen.be, aan Brandweerzone Oost-Limburg overmaakt.

De totale jaarlijkse dotatie van de gemeenten in 2024 werd bij besluit van de zoneraad van 29 september 2023 bepaald op € 13.878.617,85. Gelet op inflatie en indexeringen wordt de dotatie in 2025 met 1% verhoogd. De totale gemeentelijke dotatie in 2025 zal bijgevolg € 14.017.404,03 bedragen.

Op 30 september 2022 ging de zoneraad akkoord met een stijging van de gemeentelijke conform volgende percentages:


202020212022202320242025
2%2%1%2%2%1%


De gemeentelijke bijdrage van de gemeente Zutendaal voor 2025 bedraagt € 324.750,82.

Juridische grond

Artikel 68 Wet van 15 mei 2007 betreffende de civiele veiligheid, zoals gewijzigd;

Koninklijk Besluit 19 april 2014 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de hulpverleningszones;

Besluit 57 van de prezoneraad van 14 december 2014; Besluit 58 van de prezoneraad van 1-2 september 2014 over de overdracht van personeel, patrimonium en goederen;

Besluit nr. 10 van de zoneraad van 13 maart 2015 over de verminderde dotatie voor Opglabbeek en Riemst;

Besluit ZC20 032 van het zonecollege van 25 september 2020 houdende het begrotingsvoorstel 2021;

Besluit ZR 20 086 van het zonecollege van 25 september 2021;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de vooropgestelde dotatie van de gemeente Zutendaal voor 2025 aan de brandweerzone Oost-Limburg ten bedrage van € 324.750,82 goed.

15.

2024_GR_00107 - Aanvraag verlenging Digihulp - periode 01/01/2025 tot 31/07/2026 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
15.

2024_GR_00107 - Aanvraag verlenging Digihulp - periode 01/01/2025 tot 31/07/2026 - Goedkeuring

2024_GR_00107 - Aanvraag verlenging Digihulp - periode 01/01/2025 tot 31/07/2026 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aanleiding en context

Digibanken helpen het risico op digitale uitsluiting bij kwetsbare groepen te verkleinen via 3 doelstellingen:

    1. gelijke toegang tot digitale technologie door laptops, schermen en andere hardware voorwaardelijk beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld via een uitleendienst;

    2. via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel persoonlijke vaardigheden als technische vaardigheden;

    3. via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten zoals de digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid.

De oproep ‘voortraject’ (fase 1) bood de mogelijkheid om kandidaat-partnerschappen aan te gaan om te komen tot een sterke samenwerkingsstrategie.

De oproep ‘implementatietraject’ (fase 2) ondersteunde de effectieve opstart en uitvoering van de lokale digibanken en digitale opleidingen.

De oproep 'verlenging' (1 januari 2025 tot 31 juli 2026), waartoe voorliggend dossier zich richt,

bestaat uit 3 fases:

    - fase 1: intentie tot verlenging (ingediend vóór 13 oktober 2023): goedgekeurd door Vlaanderen op 20 december 2023.

    - fase 2: formaliseren van partnerschappen: strategie in te dienen voor 2 september 2024

    - fase 3: uitvoering met de nadruk op verduurzaming van het project: vanaf 1 januari 2025 tot 31 juli 2026

Het voorliggend dossier richt zich op fase 2: het formaliseren van de partnerschappen.

Binnen deze oproep "verlenging" kan een goedgekeurd project maximaal 500.000 EUR ontvangen over de totale uitvoeringstijd.

Er wordt met 4 schijven gewerkt:

    een basisbedrag van 350.000 EUR bij het bereiken van 1000 gebruikers

    een tweede schijf van 100.000 EUR bij het bereiken van 1001 tot 1500 gebruikers

    een derde schijf van 30.000 EUR bij het bereiken van 1501 tot 1750 gebruikers

    een vierde schijf van 20.000 EUR bij het bereiken van meer dan 1750 gebruikers


Argumentatie

De uitrol van het implementatieproject zit, na uitval van de projectleider in 2023 wegens ziekte, weer volledig op koers. Momenteel zijn er gefaseerd 17 DIGIpunten geïnstalleerd in de regio, bemand door 14 DIGIdokters. Er werden reeds heel wat kort- en langlopende opleidingen (25-tal) voor de doelgroep georganiseerd. De uitleendienst van hardware ging half juni 2024 van start tijdens de digitale maand. Het aantal unieke gebruikers over de 3 pijlers heen ligt vanaf de opstart in 2023 tot juni 2024 op 1703. Hiermee is de verwachte Vlaamse doelstelling van minimaal 1000 unieke gebruikers voor de implementatiefase reeds behaald.

De samenwerking met As en Zutendaal, die in de implementatie fase reeds werd getrokken door de beherende gemeente Genk, zal tijdens de verlenging worden verdergezet. Afspraken worden vastgelegd in een nieuwe partnerovereenkomst vanaf 1 januari 2025 tot 31 juli 2026. De samenwerking wordt georganiseerd door middel van een stuurgroep, een projectteam en 4 werkgroepen.

Bij de verlenging, vanaf 1 januari 2025 onder voorbehoud van goedkeuring door Vlaanderen, zal de focus liggen op de verduurzaming van het project, aangezien er nog geen duidelijkheid is of Vlaanderen na het einde van de verlenging (na 31 juli 2026) nog middelen ter beschikking zal stellen.

Verder streven wij bij de verlenging van de projectfinanciering volgende doelstellingen met prioriteit na:

• Verbreding van de doelgroep van vijf naar zeven: digitaal kwetsbare mensen met gezondheidsproblemen en alleenstaande(n) (ouders) worden extra te bereiken doelgroepen

• Inzet van een DIGI-ambassadeur als toeleider naar de werking van DIGIdokters en het uitgebreid aanbod van opleidingen

• Uitleendienst van hardware (vanaf juni 2024)

• Informeren over toegankelijkheid en betaalbaar internet bij de meest kwetsbare doelgroep

• Korte workshops op maat van deze doelgroepen rond bepaalde thema's in samenwerking met organisaties die kort bij de doelgroepen staan

• Oefenmomenten binnen de bibliotheken en wijkcentra

• Opleidingen in samenwerking met het Werkstation Genk, OCMW Genk, VDAB en tewerkstellingspartners in de regio

• Opleidingen in samenwerking met woonzorgcentra om digitale vaardigheden van kortgeschoolde en vaak anderstalige medewerkers kamerzorg te versterken

• Mogelijkheden bekijken om kortgeschoolde maatwerkers tewerkgesteld in de lokale sociale economie op te leiden

• Verbreding en verduurzaming van vrijwilligerswerking

• Verankering binnen de lokale besturen

• Mogelijkheden bekijken tot samenwerking met sociale economie voor het refurbishen van hardware

Verdere strategieën zijn uiteengezet in de samenwerkingsstrategie die onderdeel uitmaakt van de samenwerkingsovereenkomst.

Het streefdoel voor 2025-2026 is de organisatie van een 30-tal opleidingen/workshops of lezingen waarmee we ongeveer 900 gebruikers willen bereiken, een 150 tot 200 burgers die hardware ontlenen, en een 1200 unieke bezoekers bij de DIGIdokters. Daardoor behalen wij ruimschoots de opgelegde Vlaamse doelstellingen.

Gelet op de samenwerking die aangegaan wordt met de gemeenten Genk en As, zal dit dossier ook voorgelegd worden aan de gemeenteraden van Genk en As.

De samenwerkingsovereenkomst zal eveneens voorgelegd worden aan alle partners ter goedkeuring en ondertekening: nl. OCMW Genk, OCMW As, OCMW Zutendaal, VDAB, Saamo, Telenet, Reset, GOB Arbeidskansen en de Winning.

Deze samenwerkingsovereenkomst werd voor advies aan de juridische dienst van gemeente Genk voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst DIGIhulp GAZ voor de periode van 1 januari 2025 tot 31 juli 2026, inclusief de samenwerkingsstrategie, de projectbegroting en de planning goed.

16.

2024_GR_00113 - Advies ontwerp GRUP Hoge Kempen - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
16.

2024_GR_00113 - Advies ontwerp GRUP Hoge Kempen - Kennisneming

2024_GR_00113 - Advies ontwerp GRUP Hoge Kempen - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het ontwerp gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan lag ter inzage vanaf 13 augustus tot en met 11 oktober 2024.

Situering:

Drie deelgebieden van het plan zijn deels of volledig gelegen op het grondgebied van de gemeente Zutendaal:

Één van de twee grote aaneengesloten complexen van natuur- en bosgebieden; namelijk de bos- en natuurgebieden Grote Heide en Kikbeek ten zuiden van de E314.

Één van drie kleinere gebieden; namelijk het gebied kwartier Wevelsmoer.

Plandoelstelling:

Doelstelling van het plan is het realiseren van een grote aaneengesloten natuur- en boskern in de Hoge Kempen. Specifiek worden in het plan een aantal zogenaamde ‘enclaves’ en ‘anomalieën’ die gelegen zijn in of aansluitend bij het Nationaal Park Hoge Kempen herbestemd naar natuurgebied zodat deze op termijn deel uit kunnen gaan maken van de grote eenheid natuur. Het plan geeft daarmee uitvoering aan de richtinggevende en bindende bepalingen van het RSV. Het plan zal daarvoor de noodzakelijke bestemmingswijzigingen op perceelsniveau doorvoeren. De bestemmingen van het RUP zullen de bestemmingen van de geldende plannen van aanleg (i.c. het gewestplan) en RUP’s vervangen.

Het plan zal bestemmingen vastleggen op perceelsniveau. De reikwijdte van het voorgenomen plan betreft dus maatregelen in de ruimtelijke ordening, in casu het wijzigen van de bestemming van gebieden die bijdragen tot de vooropgestelde doelstelling.

Kwartier Wevelsmoer – herbestemming van militaire domein:

De herbestemming van het munitiedepot van Zutendaal is reeds opgenomen in de ruimtelijke visie op landbouw, natuur en bos in de regio Limburgse Kempen en Maasland. Deze visie levert het kader voor de herbestemming van het terrein, die nu opgenomen wordt in het voorliggend gewestelijk RUP.

Defensie heeft tevens een grondenruil met de gemeente Zutendaal voorgesteld voor onderdelen van het Kwartier Wevelsmoer. Door een herschikking van de eigendomstoestand zullen er geen niet-militaire eigendommen meer omsloten zijn door militair domein en als enclave in binnen de zone bestemd als militaire domein liggen. Als gevolg van deze herschikking zal een zone aan de rand van het huidig militair domein in eigendom van de gemeente Zutendaal komen en zullen ook een aantal private eigendommen niet langer omsloten zijn door militair domein. In 2021 heeft CREOSUM in opdracht van de gemeente Zutendaal een herbestemmingsonderzoek voor deze zone uitgevoerd. In dit onderzoek werd vanuit de geldende context gezocht naar de betekenis van de plek, de identiteit.

De loodsen van het militair domein in deze zone kennen een gebruik in functie van recreatie en educatie door een aantal verenigingen (zweefvliegclub, boksclub, vogelclub, jagersvereniging, …) en onderwijsinstellingen (rijopleidingen vrachtwagenchauffeur). In de ontwerpnota RUP ‘Hoge Kempen’ wordt gesteld dat de gemeente het voornemen heeft om de bestaande verharding en bebouwing te behouden en te herbestemmen naar een zone voor gemeenschapsvoorzieningen in functie van het behoud van in eerste instantie de bestaande activiteiten in de zone en een herinrichting van het gebied als publieke ruimte.

Dit klopt grotendeels, doch tegelijkertijd werd onderzocht of er nog beperkte uitbreidingen mogelijk zijn, namelijk voor het inrichten van een nieuwe loods voor de zweefclub. De gemeente wil graag dat deze uitbreidingsmogelijkheden voorzien worden in het uiteindelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.  

In de startnota bij het RUP ‘Hoge Kempen’ werd gewezen op drie zonevreemde bedrijven die hier aanwezig zijn. Twee van de drie bedrijven hebben een milieuvergunning (tot 2023, tot 2036). Het 3de bedrijf voert voor zijn activiteiten in principe geen vergunningsplichtige handelingen uit. Het is echter niet duidelijk wat er in de toekomst met deze bedrijven zal moeten gebeuren. In de studie opgemaakt door CREOSUM werd gesuggereerd om de bedrijven op korte termijn op de huidige locatie te behouden. Op lange(re) termijn zouden de bedrijven geherlocaliseerd worden. Dit betekent dus dat de bestaande bedrijfsactiviteiten hier zullen uitdoven. Een uitdoofscenario, zoals ook uitgewerkt voor het bedrijventerrein Op de Berg, lijkt dus ook hier aan de orde. Een volwaardig flankerend beleid voor de huidige bedrijven is ook hier wenselijk. Vooral wat betreft de begeleiding van de bestaande bedrijven naar een nieuwe locatie.

De gemeente kan zich zeker vinden wat betreft de voorgestelde herbestemming van militaire domein naar een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en bosgebied, mits rekening te houden met de hierboven geformuleerde opmerkingen en bedenkingen.

Bosgebied Grote Heide:

Het planvoornemen is om het bosgebied Grote Heide in zijn geheel te bestemmen als groot aaneengesloten bosgebied. Vandaag de dag is reeds een groot deel bestemd als natuurgebied en bosgebied op het gewestplan. Een aantal delen zijn bestemd als militair domein én de zuidelijke rand als agrarisch gebied.

Het perceel gelegen te Asserweg, kadastraal gekend sectie A 64N2, 295B22/deel, is deels gelegen in woongebied met landelijk karakter en deels gelegen in agrarisch- en bosgebied. Het volledige perceel werd tijdens de startnota opgenomen om te herbestemmen. Door het volledige perceel op te nemen belemmert dit de ontwikkelingsmogelijkheden van het betreffende perceel. Gezien de woongebieden niet staan beschreven om te herbestemmen wensten we dit perceel uit te sluiten. Dit door zijn bestemming in woongebied en de toekomstige ontwikkeling. Het voorliggend ontwerp heeft het perceel, kadastraal gekend sectie A 64N2, uitgesloten om mee op te nemen. Gezien dit volgens het gewestplan gelegen is in woongebied met landelijk karakter. Het perceel, kadastraal gekend sectie A 295 B22/deel, is volgens het gewestplan gelegen in deels woongebied met landelijk karakter en deels gelegen in agrarisch- en bosgebied. De contour van de nieuwe planbestemming zou deze ook moeten vertalen. Het gedeelte gelegen in woongebied met landelijk karakter wensen we dan ook volledig uit te sluiten.

De percelen gelegen in agrarisch gebied zijn zoals beschreven in de ontwerpnota niet actief in gebruik voor landbouw. De percelen gelegen aan de zuidrand van het boscomplex  zijn achterliggend aan het woongebied met landelijk karakter. Enkele graslanden met bestemming agrarisch gebied zijn heden in gebruik voor o.a. paardenhouderij. Deze percelen werden niet verder opgenomen in de ontwerpnota.

Bij het verleende advies betreffende de startnota is er gedeeltelijk rekening gehouden met de gestelde opmerkingen. Heden vragen we om rekening te houden met de bovenstaande opmerkingen.

Het college van burgemeester en schepenen keurde het bovenstaande advies op 23 september 2024 goed.

Het advies werd overgemaakt aan het Departement Omgeving op 2 oktober 2024.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het advies betreffende de ontwerpnota.

17.

2024_GR_00110 - Samenwerkingsovereenkomst met Fluvius Zutendaal Jagersstraat Waltstraat - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
17.

2024_GR_00110 - Samenwerkingsovereenkomst met Fluvius Zutendaal Jagersstraat Waltstraat - Goedkeuring

2024_GR_00110 - Samenwerkingsovereenkomst met Fluvius Zutendaal Jagersstraat Waltstraat - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Fluvius werd in kennis gesteld dat de netuitbreiding van Jagersstraat en Waltstraat gedoopt wordt tot deel van de reductiedoelstellingen door verschuivingen in aangrenzende gemeenten. Hierdoor wordt de kans zeer groot dat het in één van volgende GIP-programma’s opgedragen wordt en kan/zal het sowieso met prioriteit binnen Zutendaal behandeld worden. Dit project komt op een hogere prioriteit vanwege categorisering binnen de reductiedoelstellingen. Hierdoor is de kans op subsidies zeer groot. 

Fluvius heeft i.k.v. dit project de opmeting laten opstarten. (studiebureau SWECO)

Fluvius vraagt de samenwerkingsovereenkomst goed te keuren. In bijlage de samenwerkingsovereenkomst R006277 ter goedkeuring.

De technische dienst stelt voor om deze samenwerkingsovereenkomst goed te keuren en de middelen te voorzien bij kleine netuitbreiding. (zie verder - Financiële informatie)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst Fluvius Zutendaal Jagersstraat Waltstraat goed onder voorbehoud van het bekomen van subsidies van de VMM.

Artikel 2

De nodige middelen zullen voorzien worden - indien nodig - bij de volgende begrotingswijziging.

18.

2024_GR_00095 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste Schepen; Dirk Smits, Tweede Schepen; Yannick Eurlings, Derde Schepen; Marina Seurs, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Rozette Reyskens, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Servaas Dreesen, Raadslid; Rita Indestege, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Bart Bamps, Raadslid; Ward Lenaerts, Raadslid; Filip Olaerts, Raadslid; Heidi Thijs, Raadslid; Elke Blokken
Verontschuldigd
Sofie Herremans, Raadslid
Secretaris
Elke Blokken
18.

2024_GR_00095 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

2024_GR_00095 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Er zijn geen vragen van raadsleden. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Er zijn geen vragen van raadsleden.