Terug
Gepubliceerd op 25/10/2024

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 29/08/2024 - 21:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Filip Olaerts; Sofie Herremans; Heidi Thijs; Elke Blokken

Verontschuldigd

Ward Lenaerts

Secretaris

Elke Blokken

Agendapunten

1.

2024_OR_00015 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 27 juni 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Filip Olaerts; Sofie Herremans; Heidi Thijs; Elke Blokken
Verontschuldigd
Ward Lenaerts
Secretaris
Elke Blokken
1.

2024_OR_00015 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 27 juni 2024 - Goedkeuring

2024_OR_00015 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 27 juni 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 27 juni 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 27 juni 2024 worden goedgekeurd.

2.

2024_OR_00019 - Ondertekening engagementsverklaring Veilig Huis Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Filip Olaerts; Sofie Herremans; Heidi Thijs; Elke Blokken
Verontschuldigd
Ward Lenaerts
Secretaris
Elke Blokken
2.

2024_OR_00019 - Ondertekening engagementsverklaring Veilig Huis Limburg - Goedkeuring

2024_OR_00019 - Ondertekening engagementsverklaring Veilig Huis Limburg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aanleiding en context

We werken binnen de politiezone als lokale politie en lokale besturen samen met het Family Justice Center Limburg, dat een naamsverandering onderging naar “Veilig Huis Limburg”. Binnen dit samenwerkingsverband werken we intensief samen met politie, justitie, hulp- en dienstverlening, (geestelijke) gezondheidszorg,… om het bijzonder complex en omvangrijk maatschappelijk probleem van intrafamiliaal geweld aan te pakken. 

Sinds 18 april 2024 is het ‘Decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen’ in werking getreden, hetgeen de nieuwe wettelijke basis vormt voor intersectorale informatiedeling en casusoverleg, alsook de verwerking van persoonsgegevens. In het najaar zal een nieuw dossierbeheersysteem in gebruik genomen worden, hetgeen Veilig Huis Limburg en de partners toelaat op een efficiënte, gebruiksvriendelijke en veilige manier samen te werken rond en in IFG-dossiers. Met de inwerkingtreding van het decreet en de uitrol van de Veilige Huizen in Vlaanderen streeft het Vlaams beleid naar een uniforme uitrol. Hierdoor wijzigt de terminologie van een aantal operationele processen en overlegtafels die in de nieuwe kaderovereenkomst aangepast worden. De inhoudelijke werking van Veilig Huis Limburg wijzigt niet. 

Deze drie ontwikkelingen zorgen ervoor dat de bestaande kaderovereenkomst gewijzigd wordt om in regel te zijn met het nieuwe kader. Deze nieuwe documenten werden voorgelegd aan alle kernpartners en besproken op de ad hoc Jaarvergadering van Veilig Huis Limburg op 26 juni 2024. De goedgekeurde documenten worden hierna ter goedkeuring voorgelegd aan de geijkte beslissingskanalen van alle kernpartners.

De samenwerking met Veilig Huis Limburg wordt vanuit onze lokale besturen geofficialiseerd via het ondertekenen van die  kaderovereenkomst via een engagementsverklaring. In dit document zijn er geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat het lokaal bestuur in het verleden is aangegaan. 

Argumentatie

Om in regel te zijn met de komst van het nieuw wettelijke kader, de toekomstige ingebruikname van het nieuw dossierbeheersysteem en de aanpassing van het operationele draaiboek inzake terminologie, is het noodzakelijk om een nieuwe kaderovereenkomst aan te gaan met Veilig Huis Limburg, door de ondertekening van een vernieuwde engagementsverklaring. Hierin werden geen wijzigingen aangebracht in het engagement dat wij als lokaal bestuur in het verleden zijn aangegaan. 

Juridische grond

De organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976, zoals tot op heden gewijzigd.

Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017,en latere wijzigingen en uitvoeringsbesluiten.

Het decreet tot oprichting en regeling van de Veilige Huizen van 27 maart 2023 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de aangepaste kaderovereenkomst en continueert de samenwerking met Veilig Huis Limburg.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de engagementsverklaring inzake inrichting en financiering Veilig Huis Limburg, integraal deel uitmakend van dit besluit, goed.

Artikel 3

Er zal een ondertekend exemplaar van de engagementsverklaring bezorgt worden aan de strategisch coördinator van Veilig Huis Limburg.

3.

2024_OR_00021 - Deelname raamovereenkomst voor ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Filip Olaerts; Sofie Herremans; Heidi Thijs; Elke Blokken
Verontschuldigd
Ward Lenaerts
Secretaris
Elke Blokken
3.

2024_OR_00021 - Deelname raamovereenkomst voor ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening - Goedkeuring

2024_OR_00021 - Deelname raamovereenkomst voor ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Overwegende hetgeen volgt:

  • De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
  • Het OCMW kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
  • Het is aangewezen dat het OCMW gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen: 
    1. de in de raamovereenkomst voorziene ICT-infrastructuur voldoet aan de behoefte van het bestuur; 
    2. het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
    3. Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
  • Het OCMW is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting); 
  • De nodige budgetten zijn beschikbaar.
Juridische grond

Gelet op:

  • artikel 78, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur;
  • de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
  • de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”.
  • de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
    • het selectiedocument waar het stelt (punt 3.7): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
      (…)
       Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze
      raamovereenkomst) alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten.
  • het bestek waar het stelt (punt 4.8): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
  • Het bestek waar het stelt (punt 4.6): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.
  • de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

Het OCMW doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ICT-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).

Artikel 2

Het vast bureau wordt belast met de uitvoering.

4.

2024_OR_00018 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025, schema's T2 en T4 hebben geen boekjaar 2026 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Filip Olaerts; Sofie Herremans; Heidi Thijs; Elke Blokken
Verontschuldigd
Ward Lenaerts
Secretaris
Elke Blokken
4.

2024_OR_00018 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025, schema's T2 en T4 hebben geen boekjaar 2026 - Goedkeuring

2024_OR_00018 - Aanpassing meerjarenplan 2020-2025, schema's T2 en T4 hebben geen boekjaar 2026 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In bijlage het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur in verband met de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, zoals goedgekeurd door de raden op 27 juni 2024.

Het Agentschap merkt terecht op dat bij de schema’s T2 en T4 het boekjaar 2026 niet opgenomen werd. Dit is het gevolg van een code die verkeerd stond in het boekhoudprogramma. Het Agentschap vraagt de schema’s correct op te maken en voor te leggen op de eerstvolgende raden.

In bijlage de correcte schema’s, inclusief het jaar 2026.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed, met name de toevoeging van boekjaar 2026 aan de schema's T2 en T4.

Artikel 2

Een afschrift zal bezorgd worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.

5.

2024_OR_00020 - BBC 2024 : Opvolgingsrapportering 1ste semester 2024 - Kennisneming

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Filip Olaerts; Sofie Herremans; Heidi Thijs; Elke Blokken
Verontschuldigd
Ward Lenaerts
Secretaris
Elke Blokken
5.

2024_OR_00020 - BBC 2024 : Opvolgingsrapportering 1ste semester 2024 - Kennisneming

2024_OR_00020 - BBC 2024 : Opvolgingsrapportering 1ste semester 2024 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

In het kader van de BBC is de opvolgingsrapportering van het eerste semester voor het dienstjaar 2024 opgemaakt, zie bijlage. Deze rapportering wordt ter kennisgeving voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt de opvolgingsrapportering in het kader van de BBC van het eerste semester van het dienstjaar 2024 ter kennis.