Terug
Gepubliceerd op 09/09/2024

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 27/06/2024 - 21:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Ward Lenaerts; Filip Olaerts; Heidi Thijs; Bart Heleven

Verontschuldigd

Sofie Herremans; Elke Blokken

Secretaris

Bart Heleven

Agendapunten

1.

2024_OR_00007 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 mei 2024 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Ward Lenaerts; Filip Olaerts; Heidi Thijs; Bart Heleven
Verontschuldigd
Sofie Herremans; Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven

Stemming op het agendapunt

2024_OR_00007 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 mei 2024 - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Marina Seurs, Veerle Remans, Rozette Reyskens, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Bart Heleven
Stemmen voor 17
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
1.

2024_OR_00007 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 mei 2024 - Goedkeuring

2024_OR_00007 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 mei 2024 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 30 mei 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 30 mei 2024 worden goedgekeurd.

2.

2024_OR_00011 - Aanpassing 2024/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en de staat van het financieel evenwicht deel OCMW - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Ward Lenaerts; Filip Olaerts; Heidi Thijs; Bart Heleven
Verontschuldigd
Sofie Herremans; Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven

Stemming op het agendapunt

2024_OR_00011 - Aanpassing 2024/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en de staat van het financieel evenwicht deel OCMW - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Marina Seurs, Veerle Remans, Rozette Reyskens, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Bart Heleven
Stemmen voor 17
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2.

2024_OR_00011 - Aanpassing 2024/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en de staat van het financieel evenwicht deel OCMW - Goedkeuring

2024_OR_00011 - Aanpassing 2024/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en de staat van het financieel evenwicht deel OCMW - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De raad voor maatschappelijk welzijn dient de aanpassing 2024/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en de staat van het financieel evenwicht (wijzigingsvariant) vast te stellen.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

 De aanpassing 2024/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en de staat van het financieel evenwicht deel OCMW worden vastgesteld.

3.

2024_OR_00014 - Samenwerkingsovereenkomst omtrent E-inclusion for Belgium - Vlotte Balie tussen stad Genk en Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Ward Lenaerts; Filip Olaerts; Heidi Thijs; Bart Heleven
Verontschuldigd
Sofie Herremans; Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven

Stemming op het agendapunt

2024_OR_00014 - Samenwerkingsovereenkomst omtrent E-inclusion for Belgium - Vlotte Balie tussen stad Genk en Zutendaal - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Marina Seurs, Veerle Remans, Rozette Reyskens, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Bart Heleven
Stemmen voor 17
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
3.

2024_OR_00014 - Samenwerkingsovereenkomst omtrent E-inclusion for Belgium - Vlotte Balie tussen stad Genk en Zutendaal - Goedkeuring

2024_OR_00014 - Samenwerkingsovereenkomst omtrent E-inclusion for Belgium - Vlotte Balie tussen stad Genk en Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aanleiding

Stad Genk tekende eerder dit jaar in op de projectoproep "E-inclusion for Belgium" vanuit de POD MI. Dit project bestaat uit drie luiken: (1) een 'Vlotte Balie', (2) een educatief traject voor frontdeskmedewerkers om hun digitale vaardigheden te versterken en (3) een netwerk uitbouwen van representatieve rolmodellen om de groep achterblijvers te enthousiasmeren voor digitalisering.

De drie luiken omvatten:

- een ’Vlotte Balie‘: de vlotte balie is een project dat zowel de cliënt als de maatschappelijk werkers ondersteunt met het uitputten van digitale rechten. De projectsubsidie wordt gebruikt om dit concept te bestendigen en verder uit te breiden. Dit concept wordt zowel in Genk als in Zutendaal verder uitgewerkt en dit elk vanuit de specifieke noden en werking.

- een educatief traject voor frontdeskmedewerkers om hun digitale vaardigheden te versterken. In de eerste plaats richt dit luik zich op de baliemedewerkers van stad en OCMW Genk, het Sociaal Huis Zutendaal en de frontdeskmedewerkers van het CAW. De partners vanuit het GBO (geïntegreerd breed onthaal) worden hierbij betrokken.

- een netwerk uitbouwen van representatieve rolmodellen om de groep achterblijvers te enthousiasmeren voor digitalisering. Dat kan onder meer door te experimenteren met vindplaatsen en methodieken. Om dit te verwezenlijken heeft stad Genk een digi-ambassadeur aangesteld met de middelen. Dit derde luik wordt enkel in Genk verder uitgerold.

Zutendaal engageerde zich om het eerste luik, nl. 'Vlotte Balie', verder uit te werken binnen de werking van het Sociaal Huis te Zutendaal. In dit kader werd dan ook een samenwerkingsovereenkomst opgesteld tussen stad Genk en Zutendaal.

Argumentatie

Gezien binnen dit dossier een samenwerking met gemeente Zutendaal werd opgenomen, dient er ook een samenwerkingsovereenkomst opgesteld te worden (zie bijlage). Binnen de perken van de in de begroting voorziene kredieten, wordt een stedelijke subsidie voor 16.431,00 EUR verleend volgens de normen en voorwaarden zoals opgenomen in de overeenkomst. Het bedrag bestaat uit 10% van de loonsubsidie die OCMW Genk ontvangt vanuit de Europese Unie binnen dit project.

De samenwerking tussen maatschappelijk werkers en efficiënte baliemedewerkers (administratieve medewerkers) is gericht op het bevorderen van een hoogwaardige dienstverlening aan burgers die ondersteuning nodig hebben bij het aanvragen van digitale rechten. Het hoofddoel is om meer kwetsbare gezinnen in Genk en Zutendaal te bereiken en een toename te realiseren in het aantal ingediende aanvragen voor rechten. Maatschappelijk werkers verstrekken informatie aan burgers, bieden passende doorverwijzingen en nemen hulpverzoeken op binnen de reguliere activiteiten van het OCMW, terwijl de administratieve medewerkers burgers ondersteunen bij de digitale aanvragen om hun rechten uit te putten.

Globale doelstellingen te behalen voor Genk en Zutendaal:

- Jaar 1: 450 kwetsbare gezinnen bereiken in jaar 1 en 800 aangevraagde rechten

- Jaar 2: 1000 aangevraagde rechten (stijging van 20%)

OCMW Zutendaal stelt een administratieve medewerker ter beschikking, tewerkgesteld in het gebouw van OCMW Zutendaal en staat ten dienste van de Zutendaalse inwoners met een hulpvraag. Deze medewerker staat, samen met de maatschappelijk werker, in voor 10% van de te behalen doelstellingen, gezien er ook 10% van de middelen voorzien zijn voor gemeente Zutendaal.

De samenwerkingsovereenkomst werd nagelezen en goedgekeurd door de juristen van Stad Genk. Stad Genk heeft deze overeenkomst goedgekeurd op haar raad voor maatschappelijk welzijn dd. 21 mei 2024.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst omtrent E-inclusion for Belgium - Vlotte Balie tussen stad Genk en Zutendaal.

4.

2024_OR_00012 - Wijziging organogram lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Ward Lenaerts; Filip Olaerts; Heidi Thijs; Bart Heleven
Verontschuldigd
Sofie Herremans; Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven

Stemming op het agendapunt

2024_OR_00012 - Wijziging organogram lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Marina Seurs, Veerle Remans, Rozette Reyskens, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Bart Heleven
Stemmen voor 17
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
4.

2024_OR_00012 - Wijziging organogram lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

2024_OR_00012 - Wijziging organogram lokaal bestuur Zutendaal - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De noodzaak continuïteit te verzekeren bij de werking van de diensten en om nieuwe uitdagingen aan te kunnen, houdt ook in dat er regelmatig gekeken moet worden naar de noden en behoeften van de diensten.

Voor de aanpassing van het organogram is de raad voor maatschappelijk welzijn bevoegd en dient er op voorhand vakbondsoverleg georganiseerd te worden. Het overleg met de vakbondsorganisaties vond plaats op 11 juni 2024 met een protocol van akkoord met alle partijen.

blad 1: geen wijzigingen

blad 2: Financiën: 0,2 VTE op C-niveau contractueel bijkomend voorzien om de toekomstige pensionering van een medewerker op te vangen. De huidige collega neemt de uren van de LBO voor zich maar bij de pensionering zullen de uren bij de collega blijven. Het organogram moet dan aangepast worden.

blad 3: Technische diensten: Toevoegen van 1 VTE B4-B5 statutair ter aansturing van dienst omgeving/RO/milieu. Patrimoniumbeheer hiervan loskoppelen.

blad 4:

  • Bibliotheek: De coördinator bib werd contractueel aangeworven. Het organogram dient aangepast om de juiste situatie weer te geven.
  • Maatschappelijke dienstverlening: sociaal huis wordt geconfronteerd met toenemend aantal cliëntendossiers en ook met een krappe arbeidsmarkt: van 5,3 VTE naar 6 VTE om de continuïteit te kunnen blijven verzekeren. Bovendien aanpassen van 4 statutaire VTE naar 2,5 VTE en dan dus 3,5 VTE contractueel voor juiste situatie weer te geven.
  • BKO: functie van coördinator BKO was statutair maar door een bevordering is de functie nu contractueel voorzien.
Juridische grond
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • het besluit van de gemeenteraad van 26 oktober 2023 houdende de vaststelling van het organogram van het lokaal bestuur van Zutendaal;
  • het besluit van het vast bureau van 13 mei 2024 betreffende de wijziging van het organogram;
  • het protocol van akkoord van de vakbondsorganisaties van 11 juni 2024.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de wijzigingen van het organogram en de organieke formatie goed.

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt volgende wijzigingen van het organogram en de organieke formatie goed:

  • Financiën: 0,2 VTE op C-niveau contractueel bijkomend voorzien om de toekomstige pensionering van een medewerker op te vangen. 
  • Technische diensten: Toevoegen van 1 VTE B4-B5 statutair ter aansturing van dienst omgeving/RO/milieu. Patrimoniumbeheer hiervan loskoppelen.
  • Bibliotheek: De coördinator bib werd contractueel aangeworven. Het organogram dient aangepast om de juiste situatie weer te geven.
  • Maatschappelijke dienstverlening: van 5,3 VTE naar 6 VTE waarvan 2,5 VTE statutair
  • BKO: functie van coördinator BKO was statutair maar door een bevordering is de functie nu contractueel voorzien.
5.

2024_OR_00013 - Wijziging arbeidsreglement lokaal bestuur Zutendaal - toevoeging aanwezigheidsbeleid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Tom Wolfs, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Lid Vast Bureau; Dirk Smits, Lid Vast Bureau; Yannick Eurlings, Lid Vast Bureau; Marina Seurs, Lid Vast Bureau; Veerle Remans; Rozette Reyskens; Eric Niesten; Servaas Dreesen; Rita Indestege; Anita Nijssen; Martin van der Sman; Bart Bamps; Ward Lenaerts; Filip Olaerts; Heidi Thijs; Bart Heleven
Verontschuldigd
Sofie Herremans; Elke Blokken
Secretaris
Bart Heleven

Stemming op het agendapunt

2024_OR_00013 - Wijziging arbeidsreglement lokaal bestuur Zutendaal - toevoeging aanwezigheidsbeleid - Goedkeuring
Aanwezig
Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Dirk Smits, Yannick Eurlings, Marina Seurs, Veerle Remans, Rozette Reyskens, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Rita Indestege, Anita Nijssen, Martin van der Sman, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Bart Heleven
Stemmen voor 17
Rozette Reyskens, Filip Olaerts, Heidi Thijs, Veerle Remans, Eric Niesten, Servaas Dreesen, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Bart Bamps, Ward Lenaerts, Rita Indestege, Tom Wolfs, Ann Schrijvers, Dirk Smits, Matty Coninx, Marina Seurs, Martin van der Sman
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
5.

2024_OR_00013 - Wijziging arbeidsreglement lokaal bestuur Zutendaal - toevoeging aanwezigheidsbeleid - Goedkeuring

2024_OR_00013 - Wijziging arbeidsreglement lokaal bestuur Zutendaal - toevoeging aanwezigheidsbeleid - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aangezien we een dienstverlener zijn is een van de belangrijkste pijlers bij een openbaar bestuur het personeel. Het welzijn van dit personeel is dus belangrijk om een performante organisatie te kunnen zijn. In kader hiervan werd een aanwezigheidsbeleid uitgewerkt dat leidinggevenden in staat moet stellen om, ook bij ziekte, het contact met de medewerker te behouden. Dit aanwezigheidsbeleid wordt toegevoegd als bijlage 13 (zie bijlage bij dit punt) van het arbeidsreglement van het lokaal bestuur van Zutendaal.

Het arbeidsreglement wordt verder nog aangepast aan enkele artikelen/bijlages om terug up to date te zijn.

IX. AFWEZIGHEID WEGENS ARBEIDSSONGESCHIKTHEID TEN GEVOLGE VAN ZIEKTE OF ONGEVAL

 Zie bijlage 13 voor het protocol aanwezigheidsbeleid – op weg naar een actieve & gezonde omgang met ziekte

Artikel 37.- Iedere arbeidsongeschiktheid dient bij voorkeur telefonisch gemeld te worden voor 10.00 uur ’s morgens aan de direct leidinggevende afdelingshoofden of de personeelsdienstBij afwezigheid van direct leidinggevende of indien deze niet bereikbaar is, mag de ziekte ook telefonisch gemeld worden aan de personeelsdienst. De personeelsleden van de Buitenschoolse opvang melden dit telefonisch aan de coördinatoren.

Ziekte wordt meteen gemeld door leidinggevende/coördinator aan personeelsdienst@zutendaal.be 

Gebeurt de verwittiging na de voorgeschreven termijn dan kan de werknemer geen aanspraak maken op gewaarborgd loon voor de dagen van ongeschiktheid die de dag van aangifte voorafgaan.

Het personeelslid dat tijdens het werk arbeidsongeschikt wordt, brengt de algemeen directeur of de direct leidinggevende de personeelsdienst in kennis dat hij/zij het werk verlaat. 

Bij afwezigheid van de leidinggevende volstaat de kennisgeving naar het team maar waarbij de direct leidinggevende wel in kennis dient gesteld te worden van zodra deze op de werkvloer aanwezig is. 

Dit dient door de leidinggevende/coördinator meteen gemeld te worden aan personeelsdienst@zutendaal.be

Het personeelslid bezorgt het bestuur zo vlug mogelijk en per mail (personeelsdienst@zutendaal.beeen geneeskundig getuigschrift en uiterlijk binnen de 2 werkdagen te rekenen vanaf het begin van de afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid, behalve in geval van overmacht. Het origineel attest mag worden ingeleverd bij werkhervatting. Het geneeskundig getuigschrift maakt melding van de arbeidsongeschiktheid, alsmede van de waarschijnlijke duur ervan, de plaats van verblijf tijdens de ziekte wanneer die verschilt van het door de werkgever gekende adres, en of het personeelslid zijn plaats van verblijf al dan niet mag verlaten.

Indien niet vermeld op het ziektebriefje dat men de woning mag verlaten, wordt men geacht de woning niet te mogen verlaten.

Behoudens in geval van overmacht kan het laattijdig bezorgen of overhandigen van het getuigschrift leiden tot het verlies van het recht op het loon dat de werkgever voor de dagen van arbeidsongeschiktheid voorafgaand aan de dag van afgifte of verzending van het getuigschrift zou verschuldigd geweest zijn, in geval de dagen van afwezigheid tijdig zouden gerechtvaardigd geweest zijn als afwezigheid wegens arbeidsongeschiktheid.

Het personeelslid moet het bestuur geen geneeskundig getuigschrift bezorgen voor een afwezigheid van slechts 1 werkdag.

Artikel 38.- Het controletoezicht op het zieke personeelslid wordt uitgevoerd door de controlegeneesheer van het controleorgaan waarvan het adres vermeld wordt in de bijlage 1.

Er kan in principe bij iedere ziekte controle worden gestuurd. Dit is steeds een beslissing die genomen wordt door de direct leidinggevende in samenspraak met de algemeen directeur en personeelsdienst.

 De zieke werknemer dient de hiernavolgende richtlijnen te volgen bij controle:

  1. De zieke werknemer die de woning mag verlaten

Vanaf de derde ziekteperiode binnen het jaar of op vraag van het afdelingshoofd / de algemeen directeur, dient de zieke werknemer die de woning mag verlaten, zich onmiddellijk spontaan ter controle aan te bieden in het controlecentrum, vermeld in de bijlage 1. Bij het niet aanbieden ter controle worden de ziektedagen niet erkend en afgehouden van het loon wegens onwettige afwezigheid. 

De eventuele verplaatsingskosten kunnen aan de hand van het controlebewijs teruggevorderd worden bij het lokaal bestuur. De zieke werknemer bezorgt dit controlebewijs aan de personeelsdienst.

  1. De zieke werknemer die de woning niet mag verlaten dient zich thuis ter beschikking te houden. Hij/zij kan aan een medische controle thuis onderworpen worden. De zieke werknemer die weigert de afgevaardigde geneesheer van het controleorgaan te ontvangen, weigert zich te laten onderzoeken of niet aanwezig is, wordt NIET als ziek erkend. 

In dat geval wordt zijn/haar afwezigheid beschouwd als onwettige afwezigheid en zal de werknemer voor de duur van die afwezigheid geen salaris ontvangen. 

Indien men elders dan zijn woonplaats wordt verzorgd, dient men dit door te geven aan de personeelsdienst.

De controlegeneesheer komt aan huis bij de zieke medewerker indien hij/zij de woning niet mag verlaten. De controlegeneesheer komt aan huis bij de zieke medewerker of de medewerker meldt zich bij een controlecentrum indien hij/zij de woning mag verlaten. Adres van controlecentrum zie bijlage 1..

Is de zieke medewerker niet thuis, zal de controlegeneesheer een bericht achterlaten in de brievenbus. Hierop staan de datum, uur en adres waar de zieke medewerker zich moet melden om alsnog de controle uit te voeren.

Indien op het ziekteattest vermeld staat dat hij/zij de woning niet mag verlaten moet de zieke medewerker zich tijdens de gehele duur van de arbeidsongeschiktheid thuis ter beschikking houden. Is de zieke medewerker niet thuis omwille van dringende medische redenen, dient de personeelsdienst hiervan vooraf in kennis gesteld te worden.  

Indien de werknemer weigert zich te laten onderzoeken, niet aanwezig is thuis of zich niet aanbiedt ter controle worden de ziektedagen niet erkend en afgehouden van het loon wegens onwettige afwezigheid. 

De eventuele verplaatsingskosten kunnen aan de hand van het controlebewijs teruggevorderd worden bij het lokaal bestuur. De zieke werknemer bezorgt dit controlebewijs aan de personeelsdienst.

artikel 42 : ... Voor de contractuelen en gesco’s geldt dezelfde regeling als de statutairen.

bijlage 2 bibliotheek

halftijdse regeling

  1. Maandag 3u dinsdag 5u woensdag en donderdag 4u en vrijdag 3 uur
  2. Maandag 3u dinsdag 5u donderdag en vrijdag 4 uur en zaterdag 3 uur

4/5 regeling 

  1. maandag tem woensdag en vrijdag 7u36 min
  2. maandag en dinsdag 8u woensdag 3u 48 min vrijdag 7u36 min en zaterdag 3u
  3. maandag en donderdag 3u48 min en dinsdag woensdag vrijdag 7u36 min
  4. maandag, woensdag en donderdag 3u48 min, dinsdag en vrijdag 8u, zaterdag 3u

bijlage 2 BKO : De uurroosters worden maandelijks, uiterlijk 5 7 werkdagen voor het begin van de maand persoonlijk ter kennis gebracht van de personeelsleden.

bijlage 4: verbandddozen

  • Paola Vanheusden: Priscilla Stulens: 
  • Astrid Mantovani: Nadège Frenay locatie centrum
  • Glenn Ceijssens: Kathleen Jeral locatie centrum
  • Marina Vliegen: Greetje Avsec  locatie Wiemesmeer

huisartsen nieuw Demie De Coster en Hanne Valkenborg

Bijlage 5 

Het lokaal bestuur werkt samen met de externe dienst voor preventie en bescherming op het werk IDEWE

Preventieadviseur-arbeidsgeneesheer: Anne Martens Ilse Goossens

Juridische grond
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
  • het besluit van het lokaal bestuur van Zutendaal van 25 augustus 2022 betreffende de vaststelling van het arbeidsreglement van het lokaal bestuur van Zutendaal;
  • het besluit van het lokaal bestuur van Zutendaal van 23 november 2023 betreffende de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur van Zutendaal
  • het besluit van het vast bureau van 29 april 2024 betreffende de wijziging van het arbeidsreglement
  • het protocol van akkoord met de vakbonden van 11 juni 2024

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het aanwezigheidsbeleid en van de wijzigingen aan het arbeidsreglement van het lokaal bestuur van Zutendaal en keurt deze goed.


Artikel 2

Volgende artikelen worden aangepast in het arbeidsreglement: artikel 37, 38 en 42 en bijlagen 2, 4 en 5 van het arbeidsreglement. Bijlage 13 wordt toegevoegd aan het arbeidsreglement.