De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 25 april 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 25 april 2024 worden goedgekeurd.
De Algemene Vergadering van Nuhma cv zal plaatsvinden op maandag 3 juni 2024 om 17.00 uur te 3500 Hasselt, Herkenrodesingel 14.
De agenda van deze Algemene Vergadering is samengesteld als volgt:
1. Kennisneming van de verslagen van de Raad van Bestuur over de enkelvoudige en geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar afgesloten per 31/12/2023
1. Lezing van de enkelvoudige en geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar afgesloten per 31/12/2023
2. Kennisneming van de verslagen van de commissaris over de enkelvoudige en geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar afgesloten per 31/12/2023
3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening over het boekjaar afgesloten per 31/12/2023
4. Goedkeuring over toewijzing van het resultaat
5. Kwijting aan bestuurders
6. Kwijting aan commissaris
7. Benoeming en bezoldiging commissaris
Op 31 januari 2019 besliste de gemeenteraad om mevrouw Anita Nijssen, aan te duiden als volmachtdrager voor de algemene vergadering van Nuhma.
De agenda van de algemene vergadering wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Anita Nijssen, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Nuhma te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Nuhma.
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘DLB’).
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).
Gelet op artikel 427 DLB.
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 24 april 2024 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van 19 juni 2024, met volgende agendapunten:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
De agenda van de algemene vergadering wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Ward Lenaerts, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Limburg.net te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Limburg.net.
In zitting van 30 mei 2024;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 met de volgende agendapunten:
Gelet op de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 goedgekeurd.
De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Rita Indestege, wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGL die zal plaatsvinden op donderdag 27 juni 2024 om 18u, in de refter Ter Heide in 3600 Genk, Klotstraat 125.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van IGL;
Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van IGL;
Gelet op de oproepingsbrief van 13 mei 2024 voor de Algemene Vergadering van IGL, op 27 juni 2024 om 18.00 uur die de volgende agendapunten bevat:
1. Toelichting van het verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023: kennisneming
2. Toelichting van het verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2023: kennisneming
3. De balans 2023 en de resultatenrekening 2023 en de vaststelling van het saldo (resultaatverwerking): goedkeuring
4. Kwijting aan de bestuurders: goedkeuring
5. Kwijting aan de commissaris-revisor: goedkeuring
6. Vaststelling van de werkingstoelage voor de deelnemers-gemeenten (aandelen A) voor het boekjaar 2024: goedkeuring
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om goedkeuring van de agenda te weigeren;
De agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2024 wordt goedgekeurd.
De vertegenwoordiger, Matty Coninx, of bij belet de plaatsvervanger, Rita Indestege, wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan IGL.
In bijlage het nieuwe huishoudelijk reglement voor de Gemeentelijke kampeerterreinen in Zutendaal.
De gemeenteraad keurt het nieuwe reglement voor de gemeentelijke kampeerterreinen als volgt goed:
Bij de opvolging van de uitbetaling toelage kinderopvanginitiatieven 2023, zijn er enkele onduidelijkheden in het reglement vastgesteld.
In het oorspronkelijk reglement stond omschreven dat er een "toelage voor elke erkende opvangplaats" van 350 euro goedgekeurd werd.
Bleek bij opvolging van de getallen, bij de verschillende aanbieders, dat er bv een erkenning bestaat voor 8 kinderen bij een onthaalmoeder, maar dat zij ervoor kiest om maximum 4 kinderen gelijktijdig op te vangen. Zo ook bij een van groepsopvangen onder de koepel van Ferm, wordt er gekozen om niet naar het maximale aantal van 18 kinderen te gaan, maar te kiezen voor hoogstens 14 gelijktijdig aanwezige kinderen.
Het LOK adviseert om een toelage aan te bieden in functie van de werkelijk opgevangen kinderen. Dit is eerlijker naar alle aanbieders, want een onthaalmoeder die zich wel elke dag voor 8 kinderen inzet, zou hierdoor evenveel krijgen als degene die ervoor kiest om slechts 4 kinderen op te vangen.
Voor de aanpassing van de omschrijving heeft de intersectorale medewerker van Opgroeien, die ook als afgevaardigde deelneemt aan het LOK, advies gegeven.
Voorgesteld wordt om de omschrijving in het reglement aan te passen naar : "aantal voltijdse kindplaatsen, die effectief opengesteld worden". Verder werd er ook nog een invuldocument opgesteld, dat mogelijk maakt dat alle initiatieven hun aanvraag voor toelage, met de juiste gegevens, kunnen indienen.
Het aangepaste reglement en het invuldocument werden in het LOK van 16/04/24 besproken en goedgekeurd. In deze vorm wordt het ook voorgelegd aan de gemeenteraad in zitting van 30 mei 2024.
De gemeenteraad neemt de aanpassing van het reglement, samen het toegevoegde invuldocument ter kennis en keurt deze goed.
In de beheersovereenkomst werd het volgende opgenomen met betrekking tot de werkingstoelage:
De gemeenteraad stelde in zitting van 21.12.2023 de aanpassing 2023/1 van het meerjarenplan 2020-2025 en de kredieten voor dienstjaar 2024 en aanpassing van de kredieten van 2023 van OCMW en gemeente Zutendaal vast.
Hierin werd uitgegaan van een indexering van de werkingstoelage voor vzw de Lieteberg.
Heden wordt aan de gemeenteraad gevraagd om de overeenkomst als volgt aan te passen:
Artikel 20 – werkingstoelage
§1. De gemeente kent aan de vzw jaarlijks een werkingstoelage toe op voorwaarde van de toepassing van de wet op de overheidsopdrachten en te verantwoorden aan de hand van facturen via het jaarverslag. Deze toelage bedraagt 47.000 euro voor het jaar 2024. Met ingang van 01.01.2025 wordt dit forfaitaire bedrag jaarlijks (=jaar N) aangepast aan de gezondheidsindex, volgens de formule: toelage jaar N = (gezondheidsindex januari jaar N x 47.000) / gezondheidsindex januari 2024
De gemeenteraad keurt de aanpassing aan artikel 20 van de beheersovereenkomst als volgt goed:
§1. De gemeente kent aan de vzw jaarlijks een werkingstoelage toe op voorwaarde van de toepassing van de wet op de overheidsopdrachten en te verantwoorden via het jaarverslag. Deze toelage bedraagt 47.000 euro voor het jaar 2024. Met ingang van 01.01.2025 wordt dit forfaitaire bedrag jaarlijks (=jaar N) aangepast aan de gezondheidsindex, volgens de formule: toelage jaar N = (gezondheidsindex januari jaar N x 47.000) / gezondheidsindex januari 2024
De jaarrekening 2023 van EVA de Lieteberg is terug te vinden in bijlage.
Uit de resultaten blijkt dat EVA de Lieteberg een tekort heeft van 221.638,76 €. Verwerkt met de investering is het resultaat een tekort van 122.124 EUR.
Volgende verschillen in de uitgaven kunnen aangehaald worden ten opzichte van de cijfers van 2022:
Voor wat betreft de inkomsten kan het volgende worden meegegeven:
Er werden een aantal inspanningen gedaan om de kosten te drukken en de efficiëntie van de werking te verhogen:
In 2022 had EVA de Lieteberg een tekort van 164.321 EUR (66.100 EUR tekort met verrekening van investering). Dit tekort heeft EVA de Lieteberg zelf gedragen, maar hierdoor werd de effectenrekening omgezet in werkingsmiddelen.
Voor 2023 is er een tekort van 122.124 EUR.
De statuten van EVA de Lieteberg werden goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 18.11.2019. Artikel 31 van de statuten van EVA de Lieteberg bepaalt het volgende:
Het batig saldo vergroot het vermogen van de vereniging en kan onder geen beding bij wijze van dividend of anderszins aan de leden worden uitgekeerd. Het goedgekeurde tekort wordt ten laste van de gemeente genomen.
De vraag wordt nu gesteld of de gemeente het tekort van 2023 ten laste kan nemen.
Voorstel is om op deze vraag in te gaan.
Met het oog op de toekomst wil EVA de Lieteberg zelf bedruipend blijven en geen structurele tekorten opbouwen die dan door de gemeente bijgepast moeten worden.
Volgende acties worden ondernomen om dit te realiseren:
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 van EVA de Lieteberg goed.
De gemeenteraad beslist om, in navolging van de goedgekeurde statuten van EVA de Lieteberg, een bedrag van 122.124 EUR over te maken aan EVA de Lieteberg om het tekort van 2023 op te vangen.
De gemeenteraad geeft opdracht aan de financieel directeur om per kwartaal een overleg in te plannen om de financiële situatie van EVA de Lieteberg kort op te volgen. Minstens de directeur van EVA de Lieteberg en de financieel directeur van de gemeente Zutendaal dienen op dit overleg aanwezig te zijn.
Het jaarverslag 2023 van EVA de Lieteberg wordt voorgelegd ter goedkeuring aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag 2023 van EVA de Lieteberg goed.
Momenteel mag elke gemeente een vergoeding vragen voor elke aanvraag (tot afgifte) van een conformiteitsattest. Dus ook als er na het conformiteitsonderzoek geen conformiteitsattest kan worden afgeleverd. De gemeente mag die vergoeding ook opleggen als ze het conformiteitsattest verplicht.
Voor een conformiteitsattest ambtshalve afgeleverd door de burgemeester (of door de gewestelijk ambtenaar) kan men nooit een vergoeding vragen. Bij vaststelling van conformiteit en dus ook aflevering van een CA in de waarschuwingsprocedure of in de administratieve procedure ongeschikt- en onbewoonbaarheid kan er geen vergoeding gevraagd worden.
Vanaf 1 juni 2024 zal de gemeente een vergoeding kunnen vragen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. Daarmee vervalt de vergoeding voor het conformiteitsattest. De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200 euro. Dit bedrag zal jaarlijks geïndexeerd worden en voor de eerste maal op 1 januari 2025.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er voor bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren en aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd.
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.
Het besluit van 8 december 2023 voorziet 1 juni 2024 als datum van inwerkingtreding. Bestaande gemeentelijke bepalingen over een vergoeding voor het conformiteitsattest blijven dus tot die datum behouden.
Het bestaande tarief wordt aangepast naar 60 EUR per conformiteitsonderzoek. Momenteel is de retributie 62,50 EUR voor afgifte van een conformiteitsattest. De retributie voor het conformiteitsonderzoek ligt dus lager ten opzichte van de retributie voor de conformiteitsattesten. In 80% van de aanvragen voor afgifte conformiteitsattest moeten men echter 2 keer gaan controleren. Als het huidige bedrag behouden wordt, zullen dus veel verhuurders 125 EUR ipv 120 EUR moeten betalen. Het is aan te bevelen om de drempel om het CA aan te vragen niet te hoog maken. De verhuurders die 2 onderzoeken nodig hebben betalen 2 keer 60 EUR. Verhuurders die een woning reeds conform aanbieden voor controle, krijgen dus een lager tarief (60 EUR in plaats van 62,50 EUR). Dit is een extra motivatie om de woning meteen in orde te brengen. Die financiële impuls was er voordien nog niet. De impact van de aanpassing op de globale inkomsten zullen eerder beperkt zijn, vermoedelijk zullen de inkomsten 10% lager liggen.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
het besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid
Overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid, kan de gemeente vanaf 1 juni 2024 een vergoeding vragen voor de uitvoering, op verzoek, van een conformiteitsonderzoek dat verloopt volgens de procedure, vermeld in artikel 3.3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021. Daarmee vervalt de retributie voor het conformiteitsattest.
Overeenkomstig het gewijzigd artikel 3.3/1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen dient de gemeente de gevallen te bepalen waarin ze deze vergoeding vraagt. Daarbij volgt de gemeente Zutendaal de gevallen die volgens dat artikel 3.3/1, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen, altijd als verzoek tot uitvoering van een conformiteitsattest moeten beschouwd worden, met name:
De Vlaamse Codex Wonen bepaalt bovendien in het gewijzigd artikel 3.3/1, vierde lid voor welke conformiteitsonderzoeken geen retributie gevraagd kan worden.
Conformiteitsonderzoeken voor woningen
2. De retributie voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek is verschuldigd in volgende gevallen:
Betaling
Specifiek m.b.t. de conformiteitsonderzoeken voor woningen:
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijziging retributie conformiteitsonderzoek.
De interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ is een intergemeentelijk samenwerkingsverband (IGS) dat instaat voor de uitvoering van het lokaal woonbeleid in de gemeenten Genk, As, Oudsbergen en Zutendaal (opgericht sinds 2010, aangepast naar aanleiding van de fusie Meeuwen- Gruitrode-Opglabbeek sinds 2019). De 4 gemeenten cofinancieren deze IGS, samen met het Vlaams Gewest. De 4 gemeenten verdelen hun financiering op basis van hun aandeel in de totale huishoudens binnen het werkingsgebied.
De interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ levert jaarlijks een jaarverslag af voor de subsidiërende Vlaamse overheid (agentschap Wonen in Vlaanderen). Voor het werkingsjaar 2023 dient er voor Wonen in Vlaanderen enkel een rapport over de activiteiten (verplichte en aanvullende activiteiten) afgeleverd te worden. In artikel 15 van de statuten wordt bepaald dat de rekeningen van het werkingsjaar samen met het werkingsverslag en het budget voor het komend werkingsjaar worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Dit gebeurt binnen een termijn van 6 maanden na afsluiting van het voorgaande werkingsjaar (vóór 1 juli 2024).
Het jaarverslag werd besproken op de stuurgroepvergadering van de interlokale vereniging van 22 februari 2024. Het verslag en de presentatie van de stuurgroepvergadering, het rapport en de toebehorende cijfers alsook de definitieve afrekening en de evaluatienota wordt als bijlage toegevoegd.
IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ vraagt aan de gemeenteraad kennis te nemen van de genomen acties en bijhorende onkosten voor het werkingsjaar 2023 via de geleverde bijlagen:
Sedert 2020 worden de jaarverslagen weergegeven via een door Wonen in Vlaanderen aangeleverd sjabloon. Het Agentschap Wonen Vlaanderen heeft het verslag inmiddels geëvalueerd en positief beoordeeld mits enkele subsidieverminderingen:
Het agentschap Wonen in Vlaanderen zal het resterende saldo voor 2023 uitbetalen. De evaluatienota is als bijlage bij het dossier toegevoegd.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
Het Besluit van de Vlaamse Regering over de subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid dd. 16 november 2018.
Het Ministerieel Besluit over de subsidiëring van het project 'Lokaal Woonbeleid GAOZ' voor de periode 2020-2025 dd. 12 december 2019.
De werking van de interlokale vereniging 'IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ' opgericht bij akte op 20 februari 2009.
De gemeenteraad keurt het jaarverslag van de interlokale vereniging Lokaal Woonbeleid GAOZ voor het werkingsjaar 2023 goed.
In bijlage de rapportering voor het Lokaal Energie-en Klimaatpact 1.0 en 2.0.
Overwegende dat de gemeente Zutendaal het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 04/06/2021;
Overwegende dat de gemeente Zutendaal het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 goedkeurde op de gemeenteraad in zitting van 24/11/2022;
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
Overwegende dat de rapportering enkel gaat over de acties en doelstellingen opgenomen in het LEKP. Dit houdt geen rekening met andere projecten en acties passende binnen het klimaatplan;
Overwegende dat in de rapportering wordt toegelicht dat de data bekomen werden uit bepaalde bronnen. Dit is de standaard werkwijze. De data die nu werden toegevoegd, zijn (nog) niet zichtbaar in het LEKP-portaal, dit zou in de komende maanden in orde komen.
Gelet op het ondertekenen door de gemeente Zutendal van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen;
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
De gemeenteraad keurt de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 en 2.0 goed.
De volgende wegen worden onder andere hersteld:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 31 januari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 143.000,00 EUR niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Bestrijkingswerken 2024” een bestek met nr. 2024-144 werd opgesteld door de Dienst overheidsopdrachten;
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024-144 en de raming voor de opdracht “Bestrijkingswerken 2024”, opgesteld door de Dienst overheidsopdrachten. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 134.713,50 EUR excl. btw of 163.003,34 EUR incl. 21% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- GRIZACO NV, Scheepvaartkaai 4 te 3500 Hasselt;
- Willemen Infra, Booiebos 4 te 9031 Drongen;
- HOOGMARTENS WEGENBOUW NV, Industrieweg-Noord 1137 te 3660 Opglabbeek.
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 28 juni 2024 om 09.00 uur.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2242007/RUIMTE/0200 (actie/raming AC000144/MJP001030).
Vanaf 1 juli 2023 is de maatregel lokale diensteneconomie (LDE) ingekanteld in het kader van individueel maatwerk. Aangezien Vlaanderen de lokale diensteneconomie verder wil blijven ondersteunen binnen het individueel maatwerk en een klaverbladfinanciering (vanuit lokale overheden) mogelijk moet blijven, worden de lokale besturen aangemoedigd met het kader voor de aanvullende lokale diensten (ALD) om in te blijven zetten op de lokale diensten van algemeen economisch belang (DAEB- dienstverlening).
Als gemeente Zutendaal hebben wij 2 LDE-ondernemingen belast met de uitvoeringen van aanvullende lokale diensten, namelijk De Lieteberg en De Winning Lokale Diensteneconomie.
Tijdens de overgangsfase (2023 - 2025) ontvangt de gemeente Zutendaal jaarlijks een werkingssubsidie vanuit het Departement Werk en Sociale Economie. De werkingssubsidie toegekend door Vlaanderen, bedraagt voor het werkingsjaar 2024 (1 januari 2024 tot en met 31 december 2024) 70.650,78 EUR.
Deze subsidie wordt uitbetaald met twee voorschotten (van 40%) en een saldo. De uitbetaling van het eerste voorschot zal binnenkort in betaling worden gesteld, het tweede voorschot volgt midden november 2024.
Deze middelen zijn geoormerkt en kunnen uitsluitend voor het opzetten en organiseren van aanvullende lokale diensten aangewend worden.
Vlaanderen vroeg uitdrukkelijk om deze middelen tijdens de overgangsfase 2023 - 2025 prioritair te verdelen binnen de bestaande samenwerkingsovereenkomsten. Er dient bij de berekening van de uit te betalen bijkomende ALD middelen rekening te worden gehouden met overcompensatie (meer dan de werkelijke kost binnen het project).
In 2024 moet er voor het eerst gerapporteerd worden over hoe de ALD-werkingssubsidie werd aangewend. Het positieve verschil tussen het subsidiebedrag en de subsidie die wordt verantwoord, kan overgedragen worden naar het volgende jaar. De begunstigde dient in voorkomend geval dan een aanvraag hiertoe in te dienen voor het aanleggen van reserves en dit uiterlijk op de datum van de rapportering. De reserve kan niet hoger zijn dan 20% van de toegekende subsidie. De aanwending van de reserve dient daarenboven te gebeuren uiterlijk voor 31 december 2025. De reserves die ten laste van subsidies aangelegd zijn, mogen alleen worden aangewend voor de doelstelling waarvoor de initiële subsidie is toegekend.
Als uitgangspunt voor de betaling van ALD-middelen wordt zoals voor de berekening van de werkingssubsidies 2023 het aantal SINE gerechtigden van de in dienst zijnde LDE medewerkers in kwartaal 4 van 2022 genomen (vierde kolom). Voor deze werknemers verloor de organisatie immers vanaf 01 juli 2023 de SINE uitkering. Ondanks dat deze medewerkers met recht op SINE tijdens de overgangsperiode uit dienst kunnen gaan en vervangen worden door niet SINE gerechtigden, blijft de uitbetaling in 2024 en 2025 naar de organisaties toe onveranderd. Het is immers onmogelijk om nauwkeurig op te volgen wie binnen de organisatie welke middelen gaat krijgen bij de invoering van het individueel maatwerk.
Voor 2024 wordt per VTE 11.736,01 € uitbetaald (70.650,78 € / 6,02 VTE)
Gemeente | Naam LDE-onderneming | VTE LDE 2022-K4 | VTE SINE LDE 2022-K4 | bedrag 2024 | 1ste schijf | 2de schijf | 3de schijf |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Zutendaal | De Lieteberg | 5,34 | 4,00 | 46.944,04 € | 18.777,62 € | 18.777,62 € | 9.388,80 € |
De Winning Lokale Diensteneconomie | 3,71 | 2,02 | 23.706,74 € | 9.482,70 € | 9.482,70 € | 4.741,34 € | |
TOTAAL | 9,05 | 6,02 | 70.650,78€ | 28.260,32 € | 28.260,32 € | 14.130,14 € |
Fasering
De uitbetaling van de werkingssubsidie gebeurt in 3 schijven (2 voorschotten en een saldo).
juni - juli 2024 (schijf 1: 40%): 28.260,32 €
november 2024 (schijf 2: 40%): 28.260,32 €
voorjaar 2025 (schijf 3): 14.130,14 €
De gemeenteraad gaat akkoord om de toegewezen werkingssubsidie aanvullende lokale diensten te verdelen als volgt :
Gemeente | Naam LDE-onderneming | VTE LDE 2022-K4 | VTE SINE LDE 2022-K4 | bedrag 2024 |
---|---|---|---|---|
Zutendaal | De Lieteberg | 5,34 | 4,00 | 46.944,04 € |
De Winning Lokale Diensteneconomie | 3,71 | 2,02 | 23.706,74 € | |
TOTAAL | 9,05 | 6,02 | 70.650,78 € |
De gemeenteraad gaat akkoord met voorgestelde uitbetaling aan de Winning en de Lieteberg in volgende schijven:
juni - juli 2024 (schijf 1: 40%): 28.260,32 €
november 2024 (schijf 2: 40%): 28.260,32 €
voorjaar 2025 (schijf 3): 14.130,14 €
De gemeenteraad gaat akkoord om de bijgevoegde addenda met de Winning en de Lieteberg als bijlage op te nemen bij de LDE-overeenkomsten.
Er zijn geen vragen.
Er zijn geen vragen.