Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

Notulen  Gemeenteraad

do 27/03/2025 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jan Schreurs, Derde schepen

Secretaris

Elke Blokken, algemeen directeur

Voorzitter

Nathalie Kremer, Voorzitter

Agendapunten

1.

2025_GR_00003 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 27 februari 2025 - Goedkeuring

Verdaagd
2.

2025_GR_00071 - Antwoord gouverneur betreffende klacht i.v.m. bermwerken Asserweg - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
2.

2025_GR_00071 - Antwoord gouverneur betreffende klacht i.v.m. bermwerken Asserweg - Kennisneming

2025_GR_00071 - Antwoord gouverneur betreffende klacht i.v.m. bermwerken Asserweg - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Toelichting 

Op 07.09.2024 ontvingen we een verzoekschrift conform artikel 39 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, gericht aan het college van burgemeester en schepenen, ingediend door dhr. Jozef Houben. Artikel 39 §2 bepaalt dat de verzoekschriften behandeld dienen te worden door het orgaan tot wiens bevoegdheid de inhoud van het verzoek behoort. Onder meer op advies van VVSG, wordt bevestigd dat het schepencollege in deze het bevoegde orgaan is.

Op 04.10.2024 ontvingen we via het Agentschap Binnenlands Bestuur een klacht, ingediend door dhr. Jozef Houben.

Beide handelen over de rioleringswerken aan de Asserweg en werden om die reden gezamenlijk behandeld door het schepencollege.
De gouverneur verzocht om het volgende te bezorgen: betrokken besluiten, het dossier, een uitgebreide toelichting en uw standpunt over het voorwerp van de klacht (artikel 331 van het decreet over het lokaal bestuur).


Antwoord gouverneur

De gouverneur laat op 17.02.2025 weten dat zijn ambt in dit dossier niet kan tussenkomen. De inrichting van bermen van gemeentewegen is een autonome bevoegdheid van het bestuur. Zij beschikt over een ruime discretionaire bevoegdheid waarin de toezichthouder niet kan tussenkomen. Wat betreft de miscommunicatie heeft de bevoegde schepen aangegeven dat alle bewoners bezocht worden over de opmaak van de plannen en dat er eventueel een nieuw infomoment georganiseerd zal worden indien dit nodig blijkt.

Conform artikel 333, tweede lid van het decreet lokaal bestuur, wordt gevraagd het besluit van de gouverneur ter kennis te brengen op de eerstvolgende vergadering van de gemeenteraad.
Zie volledig schrijven van de gouverneur d.d. 17.02.2025 in bijlage

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het antwoord van de gouverneur betreffende de klacht i.v.m. bermwerken Asserweg. 

3.

2025_GR_00079 - Gemeentelijke dotatie 2025 aan de politie - Goedkeuring

Afgevoerd
4.

2025_GR_00063 - VVSG-bestuursorganen: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
4.

2025_GR_00063 - VVSG-bestuursorganen: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00063 - VVSG-bestuursorganen: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Voor de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor de Algemene Vergadering van de VVSG.

- Eén gemeentelijk afgevaardigde 

- Eén plaatsvervanger van de gemeentelijk afgevaardigde

De afgevaardigden kunnen mandatarissen zijn, of medewerkers van de gemeente.
De algemene vergadering meet de polsslag van de Vlaamse lokale besturen. Daarom vraagt de VVSG om (in de mate van het mogelijke) een lid van het CBS , de voorzitter van de gemeenteraad of een sterk geëngageerd raadslid af te vaardigen.
Zij of hij vormt de brug tussen de gemeente en de VVSG.

De VVSG is geen intergemeentelijk samenwerkingsverband zoals bepaald door het decreet lokaal bestuur. Dat betekent dat één gemeenteraadsbeslissing over de afgevaardigde (en de eventuele plaatsvervanger) volstaat voor de rest van de legislatuur. 

De algemene vergadering van de VVSG vergadert in de regel twee keer per jaar (juni en december), afwisselend digitaal en fysiek. Aan de deelname aan deze algemene vergadering is geen presentiegeld verbonden. De algemene vergadering is o.a. bevoegd voor de jaarlijkse goedkeuring van de begroting, de jaarrekening en het jaarverslag.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad duidt de volgende persoon aan als gemeentelijk afgevaardigde in de Algemene Vergadering van de VVSG:
Ann Schrijvers - ann.schrijvers@zutendaal.be

De gemeenteraad duidt de volgende persoon aan als plaatsvervanger van de gemeentelijk afgevaardigde in de Algemene Vergadering van de VVSG:
Matty Coninx - matty.coninx@zutendaal.be

Deze aanstellingen blijven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing en het volledig ingevulde voordrachtformulier (bijlage) wordt bezorgd aan ingrid.vankelecom@vvsg.be.

5.

2025_GR_00078 - LEADER: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger in de Lokale Actiegroep Kempen - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
5.

2025_GR_00078 - LEADER: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger in de Lokale Actiegroep Kempen - Goedkeuring

2025_GR_00078 - LEADER: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger in de Lokale Actiegroep Kempen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Onderwerp: LEADER: vertegenwoordiging afgevaardigde gemeente in de Lokale Actiegroep Kempen

Sinds 2 februari 2024 maakt Zutendaal deel uit van de interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen. Bij de oprichting van de interbestuurlijke vereniging heeft de gemeenteraad een afgevaardigde en een plaatsvervangend afgevaardigde in de Lokale Actiegroep aangeduid.

Conform artikel 9 §2 van de ‘samenwerkingsovereenkomst interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen’ worden de afgevaardigden vanuit de gemeentebesturen benoemd voor de periode van één bestuurslegislatuur. De afgevaardigden blijven wel lid van de Lokale Actiegroep tot de vervanging in de Lokale Actiegroep is voorzien. 

Voor de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad een afgevaardigde en een plaatsvervangende afgevaardigde in de Lokale Actiegroep Kempen aan te duiden.
Conform artikel 9 § 1 van de ‘samenwerkingsovereenkomst interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep’ dienen deze vertegenwoordigers aangeduid te worden door de gemeenteraad en kunnen lokale besturen enkel door een gemeenteraadslid, schepen of burgemeester vertegenwoordigd worden in de Lokale Actiegroep Kempen.

Juridische grond

Statuten interbestuurlijke vereniging Lokale Actiegroep Kempen
artikel 9 § 1
artikel 9 § 2

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende personen als vertegenwoordiger in de Lokale Actiegroep Kempen goed: 

Afgevaardigde: Jan Schreurs - jan.schreurs@zutendaal.be
Plaatsvervangend afgevaardigde: Rita Indestege - rita.indestege@zutendaal.be

Deze aanstellingen blijfven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Lokale Actiegroep Kempen via Karel.Leysen@limburg.be.

6.

2025_GR_00072 - ELZ Kemp en Duin - afvaardiging bestuursorgaan & algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
6.

2025_GR_00072 - ELZ Kemp en Duin - afvaardiging bestuursorgaan & algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00072 - ELZ Kemp en Duin - afvaardiging bestuursorgaan & algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Er wordt aan het gemeentebestuur gevraagd om vertegenwoordigers voor te dragen in het bestuursorgaan en in de algemene vergadering van ELZ Kemp en Duin.

Bestuursorgaan
Bestuurslid: Rozette Reyskens
Vertegenwoordiger cluster welzijn: afdelingshoofd mens

Algemene Vergadering
Effectief lid: Rozette Reyskens
Toegetreden lid: afdelingshoofd mens

  • Effectieve leden hebben stemrecht in de algemene vergadering. We vragen aan de contactpersoon per discipline of dienst naar het afvaardigen van 1 effectief lid per dienst of discipline.
  • Toegetreden leden hebben het recht om de algemene vergadering bij te wonen maar hebben geen stemrecht. Er is geen beperking op het aantal toegetreden leden.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende persoon als lid van het bestuursorgaan van ELZ Kemp en Duin goed:
Rozette Reyskens - rozette.reyskens@zutendaal.be

De gemeenteraad keurt de aanstelling van het afdelingshoofd mens als vertegenwoordiger in de cluster welzijn van ELZ Kemp en Duin goed.

Deze aanstellingen blijven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende personen als afgevaardigden in de algemene vergadering van ELZ Kemp en Duin goed: 

Effectief lid: Rozette Reyskens - rozette.reyskens@zutendaal.be
Toegetreden lid: afdelingshoofd mens

Deze aanstellingen blijven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan: info@elzkempenduin.be.


7.

2025_GR_00047 - Bosgroep Limburg: aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
7.

2025_GR_00047 - Bosgroep Limburg: aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00047 - Bosgroep Limburg: aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie
Gezien de gemeente aangesloten is bij de vzw Bosgroep Limburg;
 
Gelet op de statuten van deze vereniging;
 
Overwegende dat er dient overgegaan tot de aanduiding van een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger in de algemene vergadering van vzw Bosgroep Limburg; 
 
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
 
Gelet op het voorstel om Matty Coninx als vertegenwoordiger en Anita Nijssen als plaatsvervanger af te vaardigen namens de gemeente;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende persoon als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Bosgroep Limburg goed: 

Matty Coninx, matty.coninx@zutendaal.be  

en keurt de aanstelling van de volgende persoon als plaatsvervanger van de vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Bosgroep Limburg goed:

Anita Nijssen, anita.nijssen@zutendaal.be

Deze aanstellingen blijven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Bosgroep Limburg via evi.ghijsens@limburg.be.

8.

2025_GR_00045 - Visit Limburg: aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
8.

2025_GR_00045 - Visit Limburg: aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00045 - Visit Limburg: aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Voor de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering van Visit Limburg.

Visit Limburg vraagt om volgende vertegenwoordiger aan te duiden:

- Eén vertegenwoordiger algemene vergadering

Juridische grond

Statuten Visit Limburg 

Artikel 7 § 1 Wat de ledensamenstelling van de vzw betreft, gelden de volgende regels:

1 °  het is iedere Limburgse gemeente toegestaan maximum één natuurlijke persoon aan te duiden als lid van de vereniging

De natuurlijke personen aangeduid door de Limburgse gemeenten en door de provincieraad van de provincie Limburg, worden opnieuw aangeduid door deze gemeenten en door de provincieraad uiterlijk op 30 april van het jaar volgend op de provincie- en gemeenteraadsverkiezingen. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende persoon als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Visit Limburg goed: 

Rita Indestege, rita.indestege@zutendaal.be

Deze aanstelling blijft gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Visit Limburg via: eline.kempeneers@limburg.be.

9.

2025_GR_00075 - RLKM vzw: Algemene Vergadering 26 maart 2025 - Bekrachtiging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
9.

2025_GR_00075 - RLKM vzw: Algemene Vergadering 26 maart 2025 - Bekrachtiging

2025_GR_00075 - RLKM vzw: Algemene Vergadering 26 maart 2025 - Bekrachtiging

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het gemeentebestuur ontving een uitnodiging van de vzw Regionaal Landschap Kempen en Maasland voor de Algemene Vergadering op woensdag 26 maart 2025 om 18u30 in Cultuurcentrum Den Ichter, Gildenstraat 16, 3660 Oudsbergen. 

Zie uitnodigingsbrief in bijlage.

Aangezien deze uitnodiging pas toekwam ná de gemeenteraad van 27 februari 2025, kan deze vergadering niet meer tijdig geagendeerd worden op de volgende gemeenteraad van 27 maart 2025. Naar aanleiding hiervan werd aan het college van burgemeester en schepenen gevraagd om de agenda van deze algemene vergadering goed te keuren, alsook de afvaardiging van de vertegenwoordiger van onze gemeente, Petra Beerts en deze beslissing ter bekrachtiging te agenderen op de gemeenteraad. 


AGENDA ALGEMENE VERGADERING RLKM - WOENSDAG 26 MAART 2025

1. Goedkeuring verslagen Algemene Vergadering 2024

2. Goedkeuring ontwerp-agenda

3. Jaarverslag 2024 & Werkingsprogramma 2025

4. Balans en resultatenrekening 2024

5. Begroting 2025

6. Actualisatie Intern Reglement i.k.v. Vlaamse Parken

7. Kwijting van de bestuurders

8. Verkiezing nieuwe bestuurders

9. Varia


Verkiezing nieuwe bestuurders
In 2025 worden nieuwe bestuursverkiezingen georganiseerd voor een periode van 3 jaar (maart 2025 - maart 2028). De nieuwe bestuurders worden verkozen onder de stemgerechtigde leden van de vereniging.

Elk stemgerechtigd lid van de Algemene Vergadering kan zich kandidaat stellen als lid van de Raad van Bestuur.
ln verband met de verkiezing van de Raad van Bestuur worden er conform de statuten, maximum 11 bestuurders verkozen worden uit drie groepen van vertegenwoordigers uit de stemgerechtigde leden.

- Vier bestuurders vanuit de groep politiek (provincie Limburg en gemeenten)

- Vier bestuurders uit de groep natuur

- Drie bestuurders vanuit de groep toerisme, landbouw en wildbeheer, ...

Bestuursleden vanuit de politieke groep
De provincie Limburg is steeds vertegenwoordigd en levert de voorzitter. De vertegenwoordiging vanuit de gemeenten is geregeld in het lntern Reglement via een rotatieregeling, waarbij elke drie jaar de drie volgende gemeenten zetelen in de Raad van Bestuur.
Voor de volgende periode zijn de gemeenten Kinrooi, Lanaken en Maaseik vertegenwoordigd in de Raad van Bestuur. De nieuwe bestuursleden worden op de Algemene Vergadering bevestigd.

Bestuursleden vanuit de groep natuur en de groep toerisme, landbouw en wildbeheer,
De kandidaat-bestuurders uit deze groepen zullen ter zitting gestemd worden.


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt de goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van RLKM van 26 maart 2025, alsook de afvaardiging van Petra Beerts.  

10.

2025_GR_00080 - IGL - Algemene Vergadering op 27 maart 2025 - Aanstelling lid van de raad van bestuur met raadgevende stem - Bekrachtiging

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
10.

2025_GR_00080 - IGL - Algemene Vergadering op 27 maart 2025 - Aanstelling lid van de raad van bestuur met raadgevende stem - Bekrachtiging

2025_GR_00080 - IGL - Algemene Vergadering op 27 maart 2025 - Aanstelling lid van de raad van bestuur met raadgevende stem - Bekrachtiging

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking; 

Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de opdrachthoudende vereniging IGL ; 

Gelet op de statuten van IGL en in het bijzonder op artikel 16 inzake de samenstelling van de raad van bestuur ;

Overwegende dat het DLB bepaalt dat aan de vergaderingen van de raad van bestuur deelgenomen wordt door ten hoogste 5 rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem; 

Overwegende dat deze afgevaardigden steeds raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen;

Overwegende dat er aan de vergaderingen van de raad van bestuur van IGL deelgenomen wordt door 4 rechtstreeks aangeduide afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem; elke gemeente waar een bedrijfséénheid gevestigd is, duidt 1 afgevaardigde aan;

Overwegende dat de gemeenten Zonhoven, Genk en Tongeren-Borgloon één afgevaardigde aanduiden;

Overwegende dat de gemeente Zutendaal een afgevaardigde mag aanduiden op basis van de op Limburgs niveau gemaakte politieke afspraken;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bekrachtigt de aanstelling van Birgit Crijns, gemeenteraadslid, als lid van de raad van bestuur van IGL met raadgevende stem, voor een duur vanaf 27 maart 2025 tot de algemene vergadering die overgaat tot de samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden.

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan IGL, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het secretariaat@iglimburg.be

11.

2025_GR_00067 - Cipal dv - Bijzondere Algemene Vergadering 31 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
11.

2025_GR_00067 - Cipal dv - Bijzondere Algemene Vergadering 31 maart 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00067 - Cipal dv - Bijzondere Algemene Vergadering 31 maart 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De Bijzondere Algemene Vergadering van Cipal dv zal doorgaan op maandag 31 maart 2025 om 17.00 uur. Dit op digitale wijze.

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;

Gelet op deel 3, titel 3 van het DLB inzake de intergemeentelijke samenwerking en meer bepaald art. 445 dat bepaalt dat er, in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan;

Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”);

Gelet op de statuten van Cipal;

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;

Gelet op de eerste oproeping van 4 februari 2025 en vervolgens de tweede oproeping van 20 februari tot de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 met de volgende agendapunten:

1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Gelet op de toelichtende nota van Cipal bij de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025;

Gelet op art. 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in-house-uitzondering bepaalt;

Overwegende dat het belangrijk is dat de deelnemers van Cipal ook tijdens deze legislatuur beroep kunnen doen op de in-house-uitzondering en derhalve opdrachten kunnen toevertrouwen aan Cipal/C-smart (bv. inzake GAS- en informatieveiligheidsdienstverlening) zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd;

Overwegende dat de in-house-uitzondering o.m. inhoudt dat er sprake moet zijn van een ‘gezamenlijke controle’, hetgeen concreet betekent dat de besluitvormingsorganen van Cipal moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen;

Gelet op het volgende voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders:

Gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders 

  • Brughmans Bart, schepen Brasschaat
  • Iacopucci Pietro, schepen Waregem
  • Mannaert Dieter, schepen Dendermonde
  • Meynen Dymfna, schepen Hasselt
  • Nies Peter, wnd. burgemeester Kinrooi
  • Paredis Tine, schepen Vilvoorde
  • Pletincx Sven, schepen Halle
  • Sauwens Johan, gemeenteraadslid Bilzen-Hoeselt
  • Slootmans Ronny, burgemeester Sint-Katelijne-Waver
  • Vancraeyenest Lawrence, schepen Edegem
  • Vandeweerd Sofie, burgemeester Dilsen-Stokkem
  • Vandromme Jeroen, burgemeester Houthulst
  • Van Goubergen Inge, schepen Vosselaar
  • Verheyen Kelly, schepen Turnhout
  • Wijckmans Dieter, gemeenteraadslid Rumst

Overwegende dat deze gezamenlijke voordrachtlijst tot stand kwam na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal;

Overwegende dat bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst o.m. rekening gehouden werd met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders goed.

Artikel 2

De gemeenteraad duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan:

  • Vandeweerd Sofie, burgemeester Dilsen-Stokkem

Artikel 3

De vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering, plaatsvervangend vertegenwoordiger Rita Indestege, wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 4

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

12.

2025_GR_00077 - IOED: aanduiding vertegenwoordiger, plaatsvervanger, raadgevend lid en plaatsvervanger Raad van Bestuur - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
12.

2025_GR_00077 - IOED: aanduiding vertegenwoordiger, plaatsvervanger, raadgevend lid en plaatsvervanger Raad van Bestuur - Goedkeuring

2025_GR_00077 - IOED: aanduiding vertegenwoordiger, plaatsvervanger, raadgevend lid en plaatsvervanger Raad van Bestuur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Voor de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor de Raad van Bestuur van de intergemeentelijke Onroerend Erfgoeddienst (IOED).
IOED vraagt om volgende vertegenwoordigers aan te duiden:

- Eén vertegenwoordiger Raad van Bestuur bij voorkeur schepen erfgoed

- Eén plaatsvervangende vertegenwoordiger Raad van Bestuur

- Eén raadgevend lid

- Eén plaatsvervangend raadgevend lid

De vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger zijn lid van het college van burgemeester en schepenen, het raadgevend lid en plaatsvervangend raadgevend lid zijn lid van de oppositie.

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende persoon als vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van IOED goed: 
Jan Schreurs - jan.schreurs@zutendaal.be

en keurt de aanstelling van de volgende persoon als plaatsvervanger van de vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur van IOED goed:
Ann Schrijvers - ann.schrijvers@zutendaal.be

Deze aanstellingen blijven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025-2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

De gemeenteraad keurt de aanstelling van Veerle Remans - veerle.remans@zutendaal.be als raadgevend lid in de Raad van Bestuur van IOED goed.

De gemeenteraad keurt de aanstelling van Tom Wolfs - tom.wolfs@zutendaal.be als plaatsvervangend raadgevend lid in de Raad van Bestuur van IOED goed.

Deze aanstellingen blijven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025-2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan IOED via Greetje.Vandekerckhove@rlkm.be

13.

2025_GR_00081 - IOED - Installatievergadering Raad van Bestuur op 29 april 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
13.

2025_GR_00081 - IOED - Installatievergadering Raad van Bestuur op 29 april 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00081 - IOED - Installatievergadering Raad van Bestuur op 29 april 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De installatievergadering van de nieuwe raad van bestuur van de projectvereniging IOED zal plaatsvinden op dinsdag 29 april om 19u00 in het kantoor te Genk, Winterslagstraat 87.
Eerder werd hiervoor 18 maart gecommuniceerd, maar dat werd krap omdat niet alle mandaten rond waren.

Tijdens de vergadering wordt kennis gemaakt met de werking en overleg gepleegd over de toekomst van de werking. 

Juridische grond

Het Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de agenda van de installatievergadering van de nieuwe raad van bestuur van IOED op 29 april 2025 goed. 

Artikel 2

De vertegenwoordiger van de gemeente, Jan Schreurs, wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan IOED via Greetje.Vandekerckhove@rlkm.be

14.

2025_GR_00088 - Betere communicatie omtrent eerstelijnspsycholoog - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
14.

2025_GR_00088 - Betere communicatie omtrent eerstelijnspsycholoog - Goedkeuring

2025_GR_00088 - Betere communicatie omtrent eerstelijnspsycholoog - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het mentaal welzijn bij jongeren staat steeds meer onder druk. Uit een studie van de KU Leuven blijkt dat 1 op de 5 jongeren kampt met ernstige mentale problemen. De Covid-pandemie heeft dit aantal niet noodzakelijk vergroot, maar wel meer zichtbaar gemaakt. De constante aanwezigheid van sociale media in de leefwereld van jongeren heeft hier geen goede invloed op.

Uit een studie van het Federaal Planbureau blijkt wel dat het aantal langdurig zieken onder jongeren van 16 tot 24 jaar toeneemt. Tussen 2021 en 2023 steeg dit aantal met 20,7%. Ook blijkt uit deze studie dat het welzijn van de bevolking daalt in alle leeftijdscategorieën.

Het belang van toegankelijke psychologische ondersteuning is groter dan ooit, niet enkel voor jongeren maar voor andere leeftijdscategorieën. Wij juichen dan ook toe dat de gemeente via Eerstelijnszone Kemp en Duin een aanbod heeft inzake eerstelijnspsychologie. In De Oosterzon van mei 2024 werd melding gemaakt van een gemeentelijke zitdag van de eerstelijnspsycholoog, elke dinsdag in de voor- en namiddag.

Echter bemerken we dat informatie hierover moeilijk te vinden is. We hebben zelf even moeten zoeken om hierover verdere info te vinden. Enkel op de websites van GGZ Limburg en ELZ Kemp en Duin vonden wij na zeer gericht zoeken informatie terug. Op de gemeentelijke website vinden we hier echter niets over terug.

Voor een inwoner van de gemeente Zutendaal die op zoek is naar psychologische ondersteuning is deze info niet eenvoudig terug te vinden. Daarnaast werd er in De Oosterzon aangegeven dat dit specifiek bedoeld is voor volwassenen en ouderen. Jongeren onder de 18 jaar zouden hier dus niet terecht kunnen.

Zonder voldoende bekendheid vrezen we dat dit waardevolle initiatief zijn doel mist, simpelweg omdat inwoners er de weg niet naartoe vinden of zelfs het bestaan niet van afweten.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeentebestuur maakt een vindbare pagina aan over het aanbod en de zitdagen van de eerstelijnspsycholoog op de gemeentelijke website. Hier kunnen inwoners zowel praktische als inhoudelijke informatie terugvinden.

Artikel 2

Het gemeentebestuur onderneemt gerichte acties voor het uitbreiden van het aanbod naar jongeren toe, zoals het uitbreiden van het aanbod naar een bredere groep jongeren (middelbare scholieren, niet enkel 18+) en het verplaatsen van de zitdag naar woensdag, waarop veel jongeren namiddag geen schoolplicht hebben.

Artikel 3

Opdat jongeren met (mentale) welzijnsproblemen beter hun weg kunnen vinden naar de eerstelijnspsycholoog zet het gemeentebestuur in op het inlichten van tussenpersonen (mogelijke vertrouwenspersonen) die betrokken zijn bij het opgroeien van jongeren, zoals leerkrachten, volwassen trainers en begeleiders bij sport- en cultuurverenigingen, en leiders bij jeugdverenigingen.

Artikel 4

Het gemeentebestuur grijpt relevante dagen (vb. Dag van de Mentale Gezondheid op 10 oktober) aan om het aanbod eerstelijnspsychologie onder de aandacht te brengen.

15.

2025_GR_00089 - Deelname aan Operatie Proper - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
15.

2025_GR_00089 - Deelname aan Operatie Proper - Goedkeuring

2025_GR_00089 - Deelname aan Operatie Proper - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op de deelname aan en promotie van de actie ‘Straat.net’;

Gelet op de problematiek van zwerfvuil die zich doorlopend manifesteert en ook doorheen het jaar onder de aandacht gebracht mag worden;

Gelet op de interesse van scholen en jeugdverenigingen om deel te nemen aan de ‘Straat.net’-actie;

Gelet op het aanbod vanuit Mooimakers van de laagdrempelige en positieve actie ‘Operatie Proper’;

Gelet op de voorwaarde dat het lokaal bestuur deelneemt aan ‘Operatie Proper’ alvorens scholen en jeugdverenigingen eraan kunnen deelnemen;

Gelet op het feit dat in het schooljaar 2023-2024 883 scholen en 180 jeugdverenigingen zich inschreven voor ‘Operatie Proper’.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Het gemeentebestuur polst proactief naar de interesse van de Zutendaalse scholen en jeugdverenigingen om deel te nemen aan ‘Operatie Proper’ van zodra de milieu ambtenaar in dienst is. 

Artikel 2

Het gemeentebestuur stapt in in het project ‘Operatie Proper’ wanneer dit beschikbaar wordt voor volgend schooljaar als blijkt dat er interesse voor is bij scholen en jeugdverenigingen. Het gemeentebestuur brengt de scholen en jeugdverenigingen op dat moment op de hoogte van de deelname en bezorgt de scholen en jeugdverenigingen de nodige informatie over de opzet van het project.

16.

2025_GR_00076 - Aanpassing reglement gebruik gemeentelijke accommodatie - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
16.

2025_GR_00076 - Aanpassing reglement gebruik gemeentelijke accommodatie - Goedkeuring

2025_GR_00076 - Aanpassing reglement gebruik gemeentelijke accommodatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het reglement voor het gebruik van de gemeentelijke accommodatie werd verfijnd. Een aangepast reglement wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. 

Zie in bijlage de gecoördineerde versie. De wijzigingen:

  • Toevoeging van de mogelijkheid tot huur van de piano in de Wevel  (artikel 47). Voor de piano wordt momenteel geen huurprijs gevraagd, erkende culturele verenigingen betalen namelijk geen huur voor de gemeentelijke accommodaties. Zij krijgen voor het gebruik van de zaal maar de helft van de punten bij het verdelen van de werkingssubsidies. 
  • De verhuurprijzen in kolommen van de drie categorieën naast elkaar in plaats van onder elkaar. Inhoudelijk geen wijziging, enkel visueel (artikel 48)

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassing van het reglement gebruik gemeentelijke accommodatie. 

17.

2025_GR_00082 - Gebruiksovereenkomst vzw Jeugdhuis De Kaller - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
17.

2025_GR_00082 - Gebruiksovereenkomst vzw Jeugdhuis De Kaller - Goedkeuring

2025_GR_00082 - Gebruiksovereenkomst vzw Jeugdhuis De Kaller - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De gebruiksovereenkomst met vzw Jeugdhuis De Kaller wordt voorgelegd. 

Hierin opgenomen:

Duidelijkheid en formele afspraken: De gebruiksovereenkomst zorgt voor duidelijke afspraken tussen de gemeente en vzw Jeugdhuis De Kaller. Het voorkomt misverstanden en biedt een juridisch kader voor het gebruik van de faciliteiten van het jeugdhuis.

Beheer en verantwoordelijkheid: Het legt de verantwoordelijkheden vast van zowel de gebruikers van het jeugdhuis als de beheerders. Dit is belangrijk voor het goed beheer van de ruimte, zodat iedereen weet wat wel en niet is toegestaan en wat de gevolgen kunnen zijn bij niet-naleving.

Veiligheid en regelgeving: De overeenkomst bevat specifieke veiligheidsmaatregelen en regels waaraan gebruikers van het jeugdhuis zich moeten houden. Dit is van belang om een veilige omgeving voor jongeren te waarborgen.

Behoefte aan goedkeuring: Omdat dit document juridische implicaties heeft, is goedkeuring van de gemeenteraad noodzakelijk om de overeenkomst officieel en bindend te maken.

Ondersteuning van het jeugdhuis: Door deze overeenkomst goed te keuren, wordt het jeugdhuis in staat gesteld om zijn functie als sociaal en cultureel centrum voor jongeren te vervullen.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de gebruiksovereenkomst van vzw Jeugdhuis De Kaller goed voor de duur van 1 jaar, ingaand op de datum van ondertekening van de overeenkomst. 

18.

2025_GR_00084 - Afsprakenkader controles inhuring woningen Wonen in Limburg - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
18.

2025_GR_00084 - Afsprakenkader controles inhuring woningen Wonen in Limburg - Goedkeuring

2025_GR_00084 - Afsprakenkader controles inhuring woningen Wonen in Limburg - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Aanleiding en context

In 2018 kozen de GAOZ gemeenten (Genk, As, Oudsbergen, Zutendaal) er voor om binnen het subsidiedossier voor IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ, de conformiteitscontrole voor ingehuurde woningen van het Sociaal Verhuurkantoor (SVK) op te nemen in hun subsidiedossier voor intergemeentelijke woonbeleid. Hiervoor werd een aanvullende subsidie voorzien van € 5000,00. Toen werd een nieuw afsprakenkader opgemaakt met SVK Het Scharnier, SVK Noord-Limburg, het Agentschap Wonen Vlaanderen en de 4 GAOZ gemeenten.

Via de inkanteling van de SVK's in de lokale sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM's) en de vorming van de Limburgse Woonmaatschapppij Wonen in Limburg in 2023, nam de rechtsopvolger van SVK Het Scharnier en SVK Noord-Limburg dit afsprakenkader over. In 2024 vroeg Wonen in Limburg om het kader aan te passen, zodat ze een meer gestroomlijnde aanpak over hun heel werkingsgebied konden realiseren. Het Agentschap Wonen Vlaanderen is niet langer derde partij, waardoor goedkeuring door de minister niet langer vereist is. Deze overeenkomst is enkel van toepassing voor de conformiteitscontroles van woningen die worden ingehuurd door Wonen in Limburg. Voor woningen die vallen onder het reglement van het verplicht conformiteitsattest, zijn andere afspraken van toepassing.

Argumentatie

Met Wonen in Limburg (WiL) werden nieuwe afspraken gemaakt over volgende aspecten:

  1. Aanvraag van een conformiteitsonderzoek verloopt vanaf nu ook digitaal voor WiL
  2. In de aanvraag worden minstens het keuringsattest elektriciteit en het verslag van het intakegesprek met de eigenaar toegevoegd. Andere relevante documenten mogen toegevoegd worden indien ze beschikbaar zijn (vb EPC attest).
  3. Er wordt maximum 1 hercontrole ingepland. Indien er na de hercontrole geen voldoende herstel van de gebreken is, sluit IGS GAOZ het dossier af en dient WiL een nieuwe aanvraag uit te voeren wanneer de nodige werken zijn uitgevoerd. Indien de eigenaar niet herstelt en verder verhuurt, wordt een procedure OO opgestart.
  4. IGS GAOZ doet beroep op de diensten van IGS Midlim voor de controle of de woning stedenbouwkundig vergund is. 
  5. De controle op de toegankelijkheid en basisbereikbaarheid in het kader van de toekenning huursubsidie wordt niet uitgevoerd door IGS GAOZ. WiL voert die beoordeling zelf uit voor zover dit relevant is.
  6. Dit afsprakenkader geldt enkel voor het ingehuurde patrimonium. Voor panden die vallen onder het toepassingsgebied van het verplicht conformiteitsattest, geldt een andere werkwijze. WiL vraagt dan de controles aan bij een huurderswissel of uithuizing naar aanleiding van een renovatie/sloop, via een interne werkbon gericht aan IGS GAOZ.
  7. WiL zal ook een controle aanvragen voor panden met een aflopend conformiteitsattest (> 10 jaar) en voor woningen waarvan ze twijfels heeft over de woningkwaliteit (vb naar aanleiding van een huisbezoek of een klacht).

Omwille van het non-profit karakter van deze inhuringen, het versterken van het stedelijk sociaal woonbeleid en het waarborgen van de minimale kwaliteit voor woonbehoeftige inwoners, rekenen de GAOZ-gemeenten geen retributie aan voor deze conformiteitscontroles. Zij ontvangen hiervoor Vlaamse subsidies. De capaciteit voor deze controles wordt voorzien via het intergemeentelijk woonproject Lokaal Woonbeleid GAOZ. Elke gemeente dient afzonderlijk dit afsprakenkader te valideren, aangezien het gaat om controles van woningen die mogelijk gelegen zijn op hun respectievelijke grondgebied en het feit dat IGS Lokaal Woonbeleid GAOZ geen rechtspersoonlijkheid heeft.

Juridische grond

Vlaamse Codex Wonen van 2021, art 3.1.

Besluit van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, Boek 3, deel 2

Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad gaat akkoord met de stopzetting van het afsprakenkader over het onderzoeken van woningen die te huur worden aangeboden aan het SVK HET SCHARNIER met het oog op nieuwe inhuurname, goedgekeurd door de gemeenteraad in 2020.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt het nieuwe afsprakenkader over conformiteitsonderzoeken in woningen die door de woonmaatschappij ingehuurd worden op de private huurmarkt goed. 

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Wonen in Limburg. 

19.

2025_GR_00085 - Huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden en het gebruik van een buitenlocatie voor huwelijksplechtigheden - Goedkeuring

Goedgekeurd

Notulen

De voorzitter schorst de gemeenteraad voor 10 minuten tijdens de bespreking van dit punt zodat de fracties het voorstel kunnen bespreken. 

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
19.

2025_GR_00085 - Huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden en het gebruik van een buitenlocatie voor huwelijksplechtigheden - Goedkeuring

2025_GR_00085 - Huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden en het gebruik van een buitenlocatie voor huwelijksplechtigheden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op de gemeenteraad van 24.02.2022 werd een samenwerkingsovereenkomst met de Kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw afgesloten om het mogelijk te maken dat de pastorie ook gebruikt kon worden voor het voltrekken van huwelijken. 

In datzelfde besluit werd ook het bezoekerscentrum de Lieteberg aangeduid als huwelijkslocatie. Nu de verbouwingswerkzaamheden van de Lieteberg afgerond zijn, kan de vergaderzaal een mooi alternatief zijn als binnenlocatie voor als het gemeentehuis zelf verbouwd wordt.

We merken echter dat er vragen komen van koppels die graag op een alternatieve buitenlocatie willen huwen. Er wordt nu gevraagd om dit mogelijk te maken. Er wordt ook van de gelegenheid gebruikt gemaakt om een huishoudelijk reglement op te stellen voor huwelijksplechtigheden.

De gemeenteraad kan één of meerdere alternatieve huwelijkslocaties aanduiden, maar dan dient aan een aantal voorwaarden te worden voldaan:

  • De gemeenteraad moet dit vastleggen bij gemeenteraadsbesluit. Voor een buitenlocatie (binnentuin, binnenkoer, parkje aansluitend aan het gemeentehuis, bordes, esplanade,...) die tot hetzelfde (kadastraal) perceel van het gemeentehuis behoort, is er geen apart gemeenteraadsbesluit vereist. Deze buitenlocatie wordt immers beschouwd als een onderdeel van het gemeentehuis.
  • De locatie moet een vaste plaats zijn die zolang de gemeenteraad het besluit niet opheft, wordt aangeduid als alternatieve huwelijkslocatie. Het kan dus niet om willekeurige plaatsen gaan en het is voor inwoners dus niet mogelijk om te huwen op gelijk welke plaats.
  • De locatie moet op het grondgebied van de gemeente liggen.
  • De locatie moet een openbare plaats betreffen, gezien het huwelijk openbaar moet zijn: iedereen moet er toegang toe hebben.
  • De locatie moet neutraal zijn: de gemeente kan als alternatieve huwelijkslocatie geen plaats aanwijzen met enige religieuze connotatie.
  • Tenslotte hoeft de plaats niet tot het openbaar domein te behoren. Het kan ook gaan om een gebouw anders dan een overheidsgebouw of een buitenlocatie waarvan een particulier eigenaar is.

De voorgestelde buitenlocaties zijn:

  • de Vlonder van de visvijver op het recreatiedomein Papendaalheide (aan de kant van het pumptrack)
  • de Dalerschans langs de boom waar de cirkel van cortenstaal rond staat
  • onder de bomen aan het Steleven

Op deze locaties wordt een wilgenpergola aangeplant als herkenningspunt en uniformiteit. Tevens wordt een lessenaar in natuurlijke materialen voorzien voor de plechtigheid.

Er zullen voorwaarden opgelegd worden m.b.t. tot parkeren en voorzieningen/materialen. De gemeente zorgt ervoor dat de locaties herkenbaar zijn maar er zal geen elektriciteit, water of meubilair voorzien worden. Dit is op verantwoordelijkheid van het koppel. Ook zal het koppel instaan voor de locaties achter te laten zonder beschadigingen of afval. Deze zaken worden verder uitgewerkt in het huishoudelijk reglement.

Aan het college wordt gevraagd om de buitenlocaties en het huishoudelijk reglement in bijlage voor te leggen aan de gemeenteraad. 

Juridische grond
  • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen
  • Burgerlijk Wetboek, boek I, titel V, hoofdstuk I en II in het bijzonder artikel 165/1 van het burgerlijk wetboek

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad bespreekt de voorgestelde amendementen als volgt:

  • In artikel 2 wordt de derde locatie aangepast als volgt: "De polyvalente ruimte op het gelijkvloers van het bezoekerscentrum Lieteberg indien de trouwzaal in het gemeentehuis niet beschikbaar is."
    De fractie ZVPTeamBurgemeester stemt tegen omdat zij dit niet concreet willen benoemen maar dit verder willen opnemen met de directeur van de Lieteberg. 
    De cd&v-fractie en de N-VA keuren goed. 
  • In artikel 2 wordt de zesde locatie “Onder de bomen aan het Steleven” verwijderd, en in het hele reglement wordt de buitenlocatie Steleven verwijderd.
    Het voorstel wordt unaniem goedgekeurd. 
  • Artikel 4.3 wordt aangepast in de zin dat het duidelijk vastgelegd wordt op welk moment en onder welke voorwaarden bepaald wordt dat de weersomstandigheden een huwelijk op buitenlocatie niet toelaten, alsook dat een koppel dat buiten wenst te trouwen ook steeds een binnenlocatie als alternatief reserveert zodat er in noodzaak een alternatieve locatie beschikbaar is wanneer het weer het niet toelaat om buiten te trouwen of wanneer er overmacht is. 
    Het voorstel wordt unaniem goedgekeurd. 
  • In artikel 7 wordt bepaald dat er geen gemotoriseerd verkeer toegelaten is op de buitenlocaties. Gemotoriseerd verkeer dient geparkeerd te worden op de daarvoor aangeduide parkings en mag het terrein niet betreden. 
    De fracties ZVPTeamBurgemeester en cd&v stemmen tegen gezien het om beperkt gemotoriseerd vervoer gaat.
    De N-VA fractie stemt voor. 
  • In artikel 8.2 wordt opgenomen dat er niet gerookt, noch gevapet mag worden op de huwelijkslocaties.
    Het voorstel wordt unaniem goedgekeurd.
  • In hetzelfde artikel wordt ingeschreven dat er geen enkele vorm van strooigoed zoals confetti, papiersnippers, bloemblaadjes, rijst of andere alternatieven daarvoor, noch zeepbellen of andere alternatieven daarvoor zijn toegelaten. 
    De fracties ZVPTeamBurgemeester en cv&v stemmen tegen omdat men natuurlijk strooigoed wel wil goedkeuren. 
    De N-VA fractie stemt voor.
  • In artikel 9 wordt ingeschreven dat het gebruik van de polyvalente zaal op het gelijkvloers van bezoekerscentrum Lieteberg, zoals voor elke andere activiteit of evenement, een reservatiekost vereist die ten laste van de gemeente is. 
    De fractie ZVPTeamBurgemeester stemt tegen omdat zij dit met de Lieteberg wil bekijken.
    De cd&v-fractie en de N-VA fractie stemmen voor. 
  • De gemeenteraad keurt de directe omgeving van de vlonder van de visvijver op het recreatiedomein Papendaalheide (aan de kant van het pumptrack) goed als buitenlocatie voor een huwelijksplechtigheid. Het voorstel wordt unaniem goedgekeurd.

  • De gemeenteraad keurt de directe omgeving van de boom met cirkel van cortenstaal op de Dalerschans goed als buitenlocatie voor een huwelijksplechtigheid. Het voorstel wordt unaniem goedgekeurd. 

  • De gemeenteraad keurt Steleven niet goed als buitenlocatie voor een huwelijksplechtigheid. Het voorstel wordt unaniem goedgekeurd.

Artikel 2

 De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement voor de huwelijksplechtigheden goed mits volgende aanpassingen:

  • In artikel 2 wordt de zesde locatie “Onder de bomen aan het Steleven” verwijderd, en in het hele reglement wordt de buitenlocatie Steleven verwijderd.
  • Artikel 4.3 wordt aangepast in de zin dat het duidelijk vastgelegd wordt op welk moment en onder welke voorwaarden bepaald wordt dat de weersomstandigheden een huwelijk op buitenlocatie niet toelaten, alsook dat een koppel dat buiten wenst te trouwen ook steeds een binnenlocatie als alternatief reserveert zodat er in noodzaak een alternatieve locatie beschikbaar is wanneer het weer het niet toelaat om buiten te trouwen of wanneer er overmacht is.
  • In artikel 8.2 wordt opgenomen dat er niet gerookt, noch gevapet mag worden op de huwelijkslocaties.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt de directe omgeving van de vlonder van de visvijver op het recreatiedomein Papendaalheide (aan de kant van het pumptrack) goed als buitenlocatie voor een huwelijksplechtigheid. 

Stemming op het artikel

Stemmen voor 18
Ann Schrijvers, Matty Coninx, Veerle Remans, Eric Niesten, Petra Beerts, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Martin van der Sman, Rozette Reyskens, Rita Indestege, Tom Wolfs, Birgit Crijns, Evy Muffels, Jasper Colla, Jules Lenaerts, Jurgen Jongen, Thomas Jansen, Nathalie Kremer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Artikel 4

De gemeenteraad keurt de directe omgeving van de boom met cirkel van cortenstaal op de Dalerschans goed als buitenlocatie voor een huwelijksplechtigheid.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 18
Ann Schrijvers, Matty Coninx, Veerle Remans, Eric Niesten, Petra Beerts, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Martin van der Sman, Rozette Reyskens, Rita Indestege, Tom Wolfs, Birgit Crijns, Evy Muffels, Jasper Colla, Jules Lenaerts, Jurgen Jongen, Thomas Jansen, Nathalie Kremer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Artikel 5

De gemeenteraad keurt Steleven niet goed als buitenlocatie voor een huwelijksplechtigheid.

Stemming op het artikel

Stemmen voor 18
Ann Schrijvers, Matty Coninx, Veerle Remans, Eric Niesten, Petra Beerts, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Martin van der Sman, Rozette Reyskens, Rita Indestege, Tom Wolfs, Birgit Crijns, Evy Muffels, Jasper Colla, Jules Lenaerts, Jurgen Jongen, Thomas Jansen, Nathalie Kremer
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
20.

2025_GR_00086 - Reglement ambulante handel - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
20.

2025_GR_00086 - Reglement ambulante handel - Goedkeuring

2025_GR_00086 - Reglement ambulante handel - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het gemeentelijk reglement ambulante handel dient ingevolge het decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, van toepassing sedert 01/04/2024, te worden gewijzigd en aangepast conform de huidige regelgeving.

De belangrijkste wijziging is dat de machtiging, de zogenaamde ‘leurkaart’, voor ambulante activiteiten is afgeschaft.

Dienst economie legt het gewijzigde ontwerp ter goedkeuring voor aan de gemeenteraad. 

Regelgeving: bevoegdheid
dlb0003 dlb0004
Regelgeving bevoegdheid
Artikel 40 §2 van het decreet lokaal bestuur - De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.
<p>Artikel 40 &sect;2 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en kan daarvoor algemene regels vaststellen.</p>
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: De gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van de toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies, en op het inwendige bestuur van de gemeente.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het gewijzigd reglement ambulante handel goed.

Artikel 2

Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na de goedkeuring ervan. Het voorgaand gemeentelijk reglement van 27/05/2021 wordt vanaf dat ogenblik opgeheven.

21.

2025_GR_00009 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
21.

2025_GR_00009 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

2025_GR_00009 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Volgende vraag werd ontvangen vanuit de cd&v-fractie:

Vraag 1:

Het einde van de werken aan de Asserweg is in zicht. Dat is het moment om pro-actief te werk te gaan en eventuele problemen te voorkomen.

Kunnen er daarom parkeervakken voorzien worden voor handelaars en bewoners zodat er enerzijds geen wildgroei in het parkeren ontstaat, en anderzijds de snelheid geremd wordt via het doorbreken van de rechte baan.

Welke maatregelen worden er genomen in functie van de verkeersveiligheid om zowel het zwaar verkeer, het autoverkeer als de zwakke weggebruikers in goede banen te leiden?


Volgende vragen werden ontvangen vanuit de NVA-fractie:

Vraag 1:

Wat is de stand van zaken in het dossier van de verbouwing van het gemeentehuis?

Welk budget ligt er nu op tafel en wat dient er daarmee gerealiseerd te worden?

Wordt het voormalig KBC-kantoor nog gehuurd in afwachting van de verbouwing? Hoeveel geld werd er besteed aan de huur van gebouwen in afwachting van de verbouwing?

Vraag 2:

Op de gemeenteraad van 24 oktober 2024 werd het technisch beheer van de Zutendaalse bossen in een overheidsopdracht geplaatst, samen met het beheer voor Dilsen-Stokkem en Maaseik. Na een openbare procedure werd de opdracht intussen gegund aan Bosgroep Limburg.

Het andere luik van het project om natuur en bos in eigendom van de gemeente in beheer te geven van gespecialiseerde partijen was om enerzijds gevoelige en waardevolle natuur in Steleven en anderzijds waardevol bos rondom Hesselsberg en Bezoensbeek in beheer te geven van een natuurvereniging.

Wat is de stand van zaken in dit project?

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De vragen van de raadsleden worden besproken. 

Volgende vraag werd ontvangen vanuit de cd&v-fractie:

Vraag 1:

Raadslid van der Sman geeft een toelichting

Het einde van de werken aan de Asserweg is in zicht. Dat is het moment om pro-actief te werk te gaan en eventuele problemen te voorkomen.

Kunnen er daarom parkeervakken voorzien worden voor handelaars en bewoners zodat er enerzijds geen wildgroei in het parkeren ontstaat, en anderzijds de snelheid geremd wordt via het doorbreken van de rechte baan.

Welke maatregelen worden er genomen in functie van de verkeersveiligheid om zowel het zwaar verkeer, het autoverkeer als de zwakke weggebruikers in goede banen te leiden?

Schepen Indestege geeft een antwoord op de vraag:

Er wordt een middenmarkering aangebracht op de Asserweg, net zoals het geval was voor de start van de werken. Dit is vastgelegd in een ministerieel besluit wanneer het gaat om gewestwegen. Doordat er een middenmarkering aangebracht is, kan er niet geparkeerd worden op de weg. Zo wordt de doorgang voor het zwaar verkeer van het militair domein verzekerd. Er is een duidelijke afscheiding en duidelijke plaats voor de verschillende type weggebruikers. Er is een verhoogd fietspad aangelegd op het stuk tussen de Noordlaan en de Leutsestraat. Er is dus geen menging van de verschillende types verkeer. Op het achterste stuk is er wel gemengd verkeer, maar hier zal er geen doorgaand gemotoriseerd verkeer komen omdat de Asserweg doodloopt.

Raadslid van der Sman begrijpt dit maar wil al meegeven dat er nu al erg snel wordt gereden op de rechte stukken. Ook in het eerste gedeelte is het belangrijk dat er niet te snel wordt gereden.

De schepen antwoordt dat het nodige onderzoek gedaan kan worden om de snelheid te meten.  

Volgende vragen werden ontvangen vanuit de NVA-fractie:

Vraag 1:

Raadslid Wolfs geeft een toelichting

Wat is de stand van zaken in het dossier van de verbouwing van het gemeentehuis?

Welk budget ligt er nu op tafel en wat dient er daarmee gerealiseerd te worden?

Wordt het voormalig KBC-kantoor nog gehuurd in afwachting van de verbouwing? Hoeveel geld werd er besteed aan de huur van gebouwen in afwachting van de verbouwing?

De burgemeester geeft een antwoord op de vraag:

Reeds geruime tijd voor de verkiezingen  werd binnen het CBS een afgeslankte versie afgeklopt. Het plan werd nog eens doorgenomen en de opmerkingen zijn gebundeld en overgemaakt aan de architect. Er werd een nieuwe afspraak gemaakt met de architect zodat het plan kan aangepast worden. Er is ook info opgevraagd bij de architect voor het aanvragen van een EFRO subsidie. Het budget is nog niet duidelijk en er zal een juiste raming moeten gebeuren. De huidige begroting hebben we nog niet. Wat er voorligt is hetzelfde als in de vorige legislatuur: renovatie gelijkvloers, duurzame ingrepen voor het geheeel en technieken op de eerste verdieping.

KBC kantoor wordt niet meer gehuurd. Bij de concrete plannen net voor de Oekraïne crisis hebben we gekeken naar locaties om personeel tijdelijk onder te brengen en toen is de KBC en CM gehuurd. Door de Oekraïne crisis gingen de kosten van de grondstoffen omhoog en is er een keuze voor 2 andere projecten gemaakt. Van november 2021 tot oktober 2023 werd KBC gehuurd zoals in contract voorzien. De CM van 01.09.21-31.08.23 maar werd overgegeven aan de huisartsen want hier was een grote vraag naar. 

De kost van de huur was voor KBC 38.208 EUR en voor de CM 20.940 EUR. Dit is bijzonder veel geld en we hebben er geen gebruik van gemaakt, maar we konden die crisis niet voorspellen.

Raadslid Remans: vult aan dat met de andere lasten het gaat om een bedrag van 72.249.97 EUR. 

De burgemeester heeft inderdaad enkel de kosten van de huur vermeld omdat dit de vraag betreft. 

Raadslid Wolfs vraagt op welke termijn het dossier naar de gemeenteraad zal gaan, de burgemeester reageert dat dit zal gebeuren als het plan klaar is. Het is zeker de bedoeling om het project deze legislatuur te realiseren, het zal ook drempelverlagend werken voor bezoekers van het Sociaal Huis en dit is een meerwaarde. Er komen ook betere werkomstandigheden voor de medewerkers en er wordt betere dienstverlening mogelijk voor de burger. 

Vraag 2:

Raadslid Wolfs geeft een toelichting 

Op de gemeenteraad van 24 oktober 2024 werd het technisch beheer van de Zutendaalse bossen in een overheidsopdracht geplaatst, samen met het beheer voor Dilsen-Stokkem en Maaseik. Na een openbare procedure werd de opdracht intussen gegund aan Bosgroep Limburg.

Het andere luik van het project om natuur en bos in eigendom van de gemeente in beheer te geven van gespecialiseerde partijen was om enerzijds gevoelige en waardevolle natuur in Steleven en anderzijds waardevol bos rondom Hesselsberg en Bezoensbeek in beheer te geven van een natuurvereniging.

Wat is de stand van zaken in dit project?

De burgemeester geeft een antwoord

De voorbije week hebben we met de medewerkers van de Bosgroep rond de tafel gezeten om met hen een werkwijze en timing af te spreken. Ze hebben laten weten hoe ze te werk willen gaan, er zal een intense opvolging volgen. Er gaan nu ook beheerswerken gebeuren in de private bossen, hier zal goed over gecommuniceerd worden. 

De vraag om een deeltje van onze natuur in beheer te geven aan Limburgs Landschap is ook bekeken. Er leek druk op te zitten omdat die 50 ha nodig zou zijn maar uit een gesprek dat nu geweest is, blijkt dat de druk niet zo hoog is, ze hebben de extra ha die nodig was om een subsidie te verwerven ondertussen binnen. Ondertussen is er ook met de mensen van Limburgs Landschap rond de tafel gezeten en is hen uitgelegd dat we nu in het eerste jaar met de Bosgroep in zee gaan. En dat er in de loop van het jaar op een onderbouwde manier zal beslist worden of en welke delen we voor het beheer zullen toewijzen aan Lila. We willen hierin niet overhaast te werk gaan. 

Het is ook nodig om dit ook in overleg met de Bosgroep te doen.  

Het is ook belangrijk om een juiste visie uit te schrijven voor de gebieden die we aan Lila zullen toewijzen voor het beheer. Hieromtrent werd al voorbereidend werk gedaan door onze milieuambtenaar maar het dossier was nog niet af. Ook binnen de milieuraad wordt dit item besproken.

Het lijkt er op dat we dus wel met Lila in zee zullen gaan maar dat we dit goed voorbereid willen doen zodat de juiste afspraken gemaakt kunnen worden. 

Het landschap van natuurverenigingen is zo versnipperd en verdeeld dat het belangrijk is partners te horen en te respecteren. Er zit wel wat spanning op en de visie over de wijze van beheren moet goed afgestemd worden. Dit kan de nieuwe milieu ambtenaar opnemen. 

Raadslid Wolfs reageert dat de burgemeester stelt dat de inventaris dient te gebeuren maar dit werk was al gebeurd met Lila. Is er dan een wijziging?

De burgemeester antwoordt de voorbereidende inventarisatie inderdaad is gebeurd, de Bosgroep  gaat deze nakijken en een planning  maken voor werken voor de periode van 6 jaar. De visie van het beheer moet gedragen zijn en daar zijn nu verschillende visies die allemaal meegenomen worden. 

Raadslid Wolfs reageert dat de beheersovereenkomst klaar was, waarom waren de visies toen nog niet doorgesproken. 

De burgemeester antwoordt dat er hiaten in bleken te zitten.

 

22.

2025_GR_00083 - GECORO: Hernieuwing samenstelling - Goedkeuring

Goedgekeurd
22.

2025_GR_00083 - GECORO: Hernieuwing samenstelling - Goedkeuring

2025_GR_00083 - GECORO: Hernieuwing samenstelling - Goedkeuring