Volgende vragen werden ontvangen vanuit de N-VA-fractie:
1. Op het commissariaat van de politiezone CARMA zouden er plannen gemaakt zijn om de Zutendaalse wijkagenten niet meer te stationeren in het politiekantoor van Zutendaal. In de plaats daarvan zouden de Zutendaalse wijkagenten hun shift moeten starten en eindigen in Genk. De Zutendaalse wijkagenten zouden dan – wanneer nodig – van Genk uit naar Zutendaal moeten komen voor controles, toezichten en afspraken. De voorziene verbouwing van het Zutendaalse gemeentehuis zou de doorslag hebben gegeven voor CARMA aangezien er niet meer de nodige ruimte zal zijn voor de politie.
Deze situatie is nefast voor Zutendaal aangezien de aanwezigheid van blauw op straat hierdoor alleen maar zou afnemen.
Kan het college verduidelijken of deze plannen daadwerkelijk op tafel liggen?
2. De renovatie van Jeugdhuis De Kaller werd initieel ingeschreven met een budget van 277.090 euro. Met de aanpassing van het meerjarenplan op de gemeenteraad van 27 juni van dit jaar werd het budget opgetrokken tot 339.840 euro. Inmiddels zijn de renovatiewerken gevorderd.
Hoe ziet de verdere planning van de werken eruit? Zitten de werken op schema? Is het de verwachting dat de renovatiewerken binnen het voorziene budget gerealiseerd kunnen worden?
3. De werken aan de Asserweg zijn in volle gang. Er is echter nog onduidelijkheid over de verdere afwerking. Zo is het nog niet duidelijk waar er juist WADI’s aangelegd zullen worden. Is er hiervoor al een plan opgemaakt?
Daarnaast heerst er ook nog onduidelijkheid over de afwerking van de inritten van de bewoners. Op de gemeenteraad van 29 augustus jl. stelde de bevoegde schepen dat er met elk gezin afzonderlijk afgestemd zou worden over de gewenste afwerking. Wanneer zijn die verdere afstemmingen gepland?
Het wegdeel met de groenstrook in het midden:
- Ten eerste wordt er vastgesteld dat er heel wat ‘graskokers’ niet gevuld zijn met aarde of verstopt zitten.
Zullen alle kokers gevuld worden met aarde en ingezaaid worden met gras?
- Ten tweede is er in de werfcommunicatie nog geen uitspraak gedaan over het al dan niet kunnen strooien bij ijzel door de groenstrook. Zal er door de diensten gestrooid worden of moeten en mogen bewoners zelf strooien op de weg?
Vragen van de raadsleden worden besproken.
Raadslid Wolfs geeft een toelichting bij de eerste vraag.
Op het commissariaat van de politiezone CARMA zouden er plannen gemaakt zijn om de Zutendaalse wijkagenten niet meer te stationeren in het politiekantoor van Zutendaal. In de plaats daarvan zouden de Zutendaalse wijkagenten hun shift moeten starten en eindigen in Genk. De Zutendaalse wijkagenten zouden dan – wanneer nodig – van Genk uit naar Zutendaal moeten komen voor controles, toezichten en afspraken. De voorziene verbouwing van het Zutendaalse gemeentehuis zou de doorslag hebben gegeven voor CARMA aangezien er niet meer de nodige ruimte zal zijn voor de politie.
Deze situatie is nefast voor Zutendaal aangezien de aanwezigheid van blauw op straat hierdoor alleen maar zou afnemen.
Kan het schepencollege verduidelijken of deze plannen daadwerkelijk op tafel liggen?
De burgemeester geeft een antwoord. De informatiebron van het raadslid is te voorbarig geweest, ook met de politiezone zal de meerjarenplanning worden opgemaakt en daar zit ook de evaluatie van de onthaalhuizen in. Toen men begon met de plannen voor de renovatie van het gemeentehuis, is er contact genomen met CARMA om de noden te bevragen. Zij gaven aan dat een virtueel loket nodig was met een sas naar het gemeentehuis en aansluitend een bureau en een spreeklokaal. Op dit moment is men al 5 jaar aan het werken met het virtueel loket in andere gemeenten van de politiezone. Wijkagenten hebben maar beperkte taken en voor sommige taken moeten mensen naar Genk. Het virtueel loket zou dat oplossen. Nu heeft men geoordeeld dat het tijd is om dit te evalueren. In die zin kunnen wij niet met zekerheid zeggen dat er een virtueel loket zal komen in onze gemeente. In het voorjaar zal dit bekeken worden. Het is belangrijk om te weten dat in de verbouwingsplannen zeker plaats is voor de wijkagent en er geen verschil is in dienstverlening als ze geen eigen kantoor hebben. De wijkagenten moeten zo veel mogelijk op straat zijn. Daarom is er een afsprakensysteem. Of die afspraak dan plaats vindt in het bureau van de wijkagent of in een spreeklokaal van het gemeentehuis is niet van belang. Het virtueel loket bestaat omdat de wijkagent een beperkt pakket aan taken heeft. Het gaat dan vooral om nabijheid op maat, aanspreekpunt voor de burger, zichtbare en aanspreekbare aanwezigheid, woonstcontroles, opvolging van personen onder voorwaarden, taken en opdrachten van parket, onderzoek naar domiciliefraude, schooltoezichten, evenementen en bemiddelen bij burengeschillen. Andere taken hebben de wijkagenten niet, daarvoor moeten inwoners naar Genk of via het virtueel loket. De dienstverlening blijft gegarandeerd na de renovatie, er zal altijd een spreeklokaal ter beschikking zijn. Kwaliteit en nabijheid blijven gegarandeerd.
Raadslid Wolfs haalt aan dat er geen ruimte zou zijn voor een wapenkamer of omkleedruimte. Als de wijkagenten in Genk starten, dan zijn ze wat minder op straat in Zutendaal. Het is belangrijk dat de dienstverlening niet afneemt. De voortzetting van de stationering in Zutendaal is belangrijk.
De burgemeester herhaalt dat er een ruimte blijft in Zutendaal, ook voor de link met de dienst burgerzaken is dit van belang.
Raadslid Remans dringt aan op een actieve houding en geen afwachtende houding. Er is een algemene vraag om geen inkrimping maar eerder een uitbreiding te voorzien. Mensen moeten voor te veel zaken naar Genk, het aanbod zou uitgebreider mogen zijn dan nu. Het is geen goed idee om af te wachten.
De burgemeester is het er mee eens dat de aanwezigheid heel belangrijk is. Het is goed om de werking van het virtueel loket na 5 jaar te evalueren. We maken onderdeel uit van 1 politiezone en moeten dit samen beslissen of het uitgerold wordt of niet in alle gemeenten.
Raadslid Remans zegt dat de dienstverlening niet groter geworden is, we moeten ons als kleine gemeente verweren.
De burgemeester reageert dat de dienstverlening positief geëvalueerd kan worden. Niet iedereen heeft voldoende zicht op het takenpakket en ze stelt voor om de korpschef uit te nodigen om een toelichting te komen geven. We laten ons niet in een hoekje drummen en kiezen voor een oplossing die het beste is voor de burger.
Raadslid Wolfs sluit zich aan bij het punt van raadslid Remans dat er nog bijkomende dienstverlening naar Zutendaal gehaald kan worden. Hij stelt bijkomend de vraag of de dotatie van de politiezone voor 2025 op de gemeenteraad geagendeerd zal worden.
Raadslid Colla geeft een toelichting bij de tweede vraag.
De renovatie van Jeugdhuis De Kaller werd initieel ingeschreven met een budget van 277.090 euro. Met de aanpassing van het meerjarenplan op de gemeenteraad van 27 juni van dit jaar werd het budget opgetrokken tot 339.840 euro. Inmiddels zijn de renovatiewerken gevorderd.
Hoe ziet de verdere planning van de werken eruit? Zitten de werken op schema? Is het de verwachting dat de renovatiewerken binnen het voorziene budget gerealiseerd kunnen worden?
Schepen Coninx antwoordt dat het jeugdhuis half februari terug zal kunnen openen. Ruimtelijk toont het nu veel mooier, de pilaren zijn niet meer ingemetst. Op advies van de brandweer moesten er daarom 16 lagen brandwerende verf geplaatst worden. Dit was een grote bijkomende kost. Er dient in het sanitair ook nog nieuwe vloer geplaatst te worden. De schepen hoedt zich voor specifieke uitspraken over het budget. Er wordt aan de strenge verplichtingen van de hogere overheid op vlak van ventilatie voldaan. De technische dienst is momenteel nog volop bezig en het resultaat zal gezien mogen worden.
Hij geeft het woord aan raadslid Eurlings, die zich als voormalige schepen aansluit bij de toelichting. Het gaat hier om een mooie investering die de jeugd van Zutendaal ten goede komt.
Raadslid Colla geeft een toelichting bij de derde vraag.
De werken aan de Asserweg zijn in volle gang. Er is echter nog onduidelijkheid over de verdere afwerking. Zo is het nog niet duidelijk waar er juist WADI’s aangelegd zullen worden. Is er hiervoor al een plan opgemaakt?
Daarnaast heerst er ook nog onduidelijkheid over de afwerking van de inritten van de bewoners. Op de gemeenteraad van 29 augustus jl. stelde de bevoegde schepen dat er met elk gezin afzonderlijk afgestemd zou worden over de gewenste afwerking. Wanneer zijn die verdere afstemmingen gepland?
Het wegdeel met de groenstrook in het midden:
- Ten eerste wordt er vastgesteld dat er heel wat ‘graskokers’ niet gevuld zijn met aarde of verstopt zitten.
Zullen alle kokers gevuld worden met aarde en ingezaaid worden met gras?
Schepen Coninx antwoordt dat de grote fietspaden zijn aangelegd, deze moeten nu uitharden. Vandaag zou het stuk vervangen worden dat beschadigd was maar dit is uitgesteld. Morgenavond zou de weg open gaan en kan iedereen naar zijn huis met de auto. Het fietspad heeft de normale breedte en er is ongeveer overal mogelijkheid voor een voetpad.
Waar de wadi's komen is uitgetekend per woning. Mensen die wijzigingen willen aan de opritten kunnen dit krijgen, de maximale breedte van 4,5 m moet wel gewaarborgd blijven. AWV is de bouwheer en zij kiezen de aanleg. De schepen moet zich daar bij neerleggen. Hij zal mee opvolgen wat er gebeurt maar er zullen niet te veel wijzigingen zijn. Op de studiedagen die de schepen volgde rond het hemelwater en droogteplan werd duidelijk dat wadi's komende zijn in heel het dorp gezien de klimaatwijzigingen. De infiltratie is zeer goed, afwijkingen kunnen enkel door AWV beslist worden. Grotendeels krijgt iedereen een licht komvormige wadi. Bij aanvang zullen ze omlint worden, ze moeten kunnen uitharden voordat er eventueel op geparkeerd mag worden.
- Ten tweede is er in de werfcommunicatie nog geen uitspraak gedaan over het al dan niet kunnen strooien bij ijzel door de groenstrook. Zal er door de diensten gestrooid worden of moeten en mogen bewoners zelf strooien op de weg?
Schepen Coninx antwoordt dat de werfleider strikt aangeeft dat er niet gestrooid mag worden. Het zou kunnen dat we ons eigen toestel kunnen afstellen voor een kleine strook maar op het gras mag niet gestrooid worden. De Asserweg is ook geen prioritaire weg in het strooiplan. De gemeente zal de mensen proberen te helpen maar dit zal in eerste instantie met de borstelwagen zijn. Strooien is dus niet toegestaan.
De verdere planning houdt in dat als de wadi's af zijn, in de schoolvakantie (Krokus of Pasen) de weg nog even afgesloten zal worden in het kader van de werken. Verder zal de mobiliteitsambtenaar betrokken worden, onder meer voor het afbuigen van de Leutseweg via belijning.
De mening van de mensen is verdeeld over de duur van de werken. Ook over de wadi's zijn de meningen verdeeld, maar men moet echt rekening houden met de klimaatproblemen.
Raadslid Colla stelt nog de vraag over de scheve rand van de weg op dit moment, als er sneeuw zou vallen dan kunnen er schadegevallen zijn. De schepen geeft aan dat dit vanaf 13/1 is opgelost.
Raadslid Jongen wil nog inpikken op de stroken aan de omleiding die beschadigd zijn, hadden daar geen rijplaten voorzien kunnen worden? De schepen antwoordt dat dit niet de bedoeling was, er zouden dan te veel rijplaten voorzien moeten worden. AWV zal de bermen niet herstellen, dit zullen we zelf moeten doen.