Terug
Gepubliceerd op 07/02/2025

2024_GR_00147 - Aankoop elektriciteit en gas (energiecontract vanaf 2025) - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 19/12/2024 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Aangewezen burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken

Secretaris

Elke Blokken

Voorzitter

Nathalie Kremer, Voorzitter
2024_GR_00147 - Aankoop elektriciteit en gas (energiecontract vanaf 2025) - Goedkeuring 2024_GR_00147 - Aankoop elektriciteit en gas (energiecontract vanaf 2025) - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het huidige energiecontract voor de levering van elektriciteit en aardgas loopt af op 31/12/2024. Daarom moet er tijdig een nieuwe dienstverlener worden aangesteld om vanaf 01/01/2025 in onze energiebehoefte te voorzien. De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met sterk schommelende energieprijzen, wat heeft geleid tot hogere kosten voor onze gemeentelijke gebouwen. In deze context is het belangrijk om stabiliteit en zekerheid in onze energiekosten te waarborgen.

Daarnaast speelt de energietransitie een steeds belangrijkere rol. Deze overgang naar duurzame energie brengt veel uitdagingen met zich mee, zoals de noodzaak om ons energieverbruik beter af te stemmen op onze eigen productie van energie. We moeten ook flexibeler kunnen omgaan met het energieverbruik, afhankelijk van de beschikbaarheid van lokaal geproduceerde stroom.

Beschikbare opties

Er zijn een aantal opties die zich aandienen voor het lokaal bestuur:

  • Het aanbod via aankoopcentrale s-Lim DV 
  • Het aanbod van het VEB (Proclim)
  • Marktbevraging en aanbesteding door openbaar bestuur - deze optie is niet echt realistisch. De nodige kennis is niet aanwezig en omwille van onze schaalgrootte zullen nooit de beste prijzen bedongen kunnen worden

Deze twee resterende opties verschillen op meerdere vlakken. Hieronder de belangrijkste verschillen op vlak elektriciteit:

 

Aspect

VEB

s-Lim DV

Prijszetting

Gedeeltelijk vastklikken van vermoedelijk volume + afhankelijk van de dynamische marktprijzen

Dynamische marktprijzen (EPEX) met Floor en Cap bescherming

Budget

Onzeker, afhankelijk van marktprijzen

Zekerheid binnen Floor/Cap vork

Groene energie

Gekochte garanties van oorsprong (GvO)

100% lokaal duurzaam geproduceerde energie

Energie transitie

Traditioneel statisch energiecontract, minder flexibel

Dynamisch energiecontract dat anticipeert op toekomstige ontwikkelingen

Flexibiliteit

Geen flexibiliteit in energieverbruik

In-house BRP (Balance Responsible Party) die sturing biedt voor eigen zonne-energie en andere toepassingen

BRP

Extern

Inhouse

Overproductie

Penalisatie bij teveel aan zon injectie boven de baseload Click (“declick”)

Geen penalisatie voor overproductie

 

Het aanbod van VEB is gebaseerd op een systeem waarbij een deel van het energieverbruik vastgelegd wordt tegen een vaste prijs, terwijl het overige verbruik afhankelijk is van de marktprijzen. Deze aanpak is gebaseerd op het totale verbruik van verschillende deelnemende lokale besturen, niet op het individuele verbruik van eenzelfde gemeente. Hierdoor zijn de uiteindelijke energiekosten sterker afhankelijk van het moment waarop de prijs wordt vastgeklikt en van de zeer volatiele marktprijzen (en wereldwijde geopolitieke situatie). Het aanbod van VEB  vraagt minder administratieve werklast, gezien het een verderzetting is van het bestaande en de looptijd is beperkt tot 3 jaar.

VEB biedt een alternatief aan (TERRA) in functie van begeleiding en expertise in energiemanagement. Dit systeem wordt vermeld in het Vlaams regeerakkoord maar moet eigenlijk nog volop ontwikkeld worden.

Het s-Lim DV-contract werkt daarentegen met dynamische prijzen die binnen een bepaalde prijsvork (Floor/Cap) vallen, wat zorgt voor meer budgetzekerheid. Daarnaast biedt dit contract energie die 100% lokaal en duurzaam is geproduceerd. Alsook wordt de gemeente niet gepenaliseerd. De looptijd bedraagt 8 jaar.


Benchmark/vergelijking technische diensten

    * De voortzetting met VEB vraagt minder administratieve werklast, gezien het een verderzetting is van het bestaande

    * De looptijd bij VEB is 3 jaar en bedraagt bij s-Lim DV 8 jaar.

    *  s-Lim DV is vooral interessant indien er echt actief aan facilitair management wordt gedaan (bv. concrete plannen hebben voor extra zonnepanelen, batterijen, energiedelen tussen verschillende gebouwen …).


Op basis van deze uitgebreide vergelijking - en na gunstig advies van het MAT en schepencollege - adviseren wij de gemeenteraad te kiezen voor het dynamische systeem via aankoopcentrale VEB. Deze kan na 3 jaar opnieuw geëvalueerd worden.

Dit voorstel werd goedgekeurd door het MAT op 14/10/2024 en door het schepencollege op 12/11/2024.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het voorstel om VEB aan te stellen als aankoopcentrale voor levering van elektriciteit en gas aan Gemeente Zutendaal, OCMW Zutendaal, Jeugdhuis De Kaller voor een periode van 3 jaar en dit met ingang vanaf 01/01/2025.

Artikel 2

Er wordt een afschrift aan VEB overgemaakt.