De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 28 november 2024 worden ter goedkeuring voorgelegd.
De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 28 november 2024 worden goedgekeurd.
Het huidige reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen loopt af op 31 december 2024.
Dit reglement wordt voor een termijn van 1 jaar verlengd, met ingang van 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van het reglement.
Het huidige retributiereglement op marktkasten loopt af op 31 december 2024.
Dit reglement wordt voor een termijn van 1 jaar verlengd, met ingang van 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025.
Het besluit van de gemeenteraad van 20 december 2018 betreffende het retributiereglement gebruik van marktkasten
Het besluit van de gemeenteraad van 19 december 2019 betreffende het retributiereglement gebruik van marktkasten - dienstjaren 2020 - 2025
Voor een termijn van één jaar wordt het reglement op marktkasten verlengd ingaande op 1 januari 2025 en eindigend op 31 december 2025.
Aan de gemeenteraad wordt de samenwerkingsovereenkomst met WIL voor het woonproject aan de Winkesstraat alsook de voorgestelde verdeling van kosten ter goedkeuring voorgelegd.
In bijlage zijn volgende documenten toegevoegd:
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst gemeente Zutendaal - Wonen in Limburg voor woonproject Winkesstraat en de bijhorende kostenverdeling goed.
De kerkraad van O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming heeft het budget 2025 op 24/10/2024 goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt het budget voor 2025 van Kerkfabriek O.-L.-Vrouw Tenhemelopneming Zutendaal goed.
De kerkraad van Sint-Jozef Wiemesmeer heeft het budget 2025 op 21/09/2024 goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt het budget voor 2025 van Kerkfabriek Sint-Jozef Wiemesmeer goed.
Dit agendapunt werd op vraag van de N-VA fractie op 14 december 2024 toegevoegd aan de agenda van de gemeenteraad, rekening houdend met artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Toelichting:
De banken bouwen al enkele jaren hun netwerk van lokale bankkantoren af. Als alternatief hebben de vier Belgische grootbanken Belfius, BNP Paribas Fortis, ING en KBC zich verenigd in Batopin. Met Batopin rollen de banken een gedeeld uniform netwerk van cashautomaten uit. Zo is er in Zutendaal nu ook sinds een 2-tal jaar een cashpunt in het centrum.
Ondanks dat elektronisch bankieren makkelijker dan ooit is geworden, leert een studie van Febelfin dat nog 8 op de 10 Belgen het belangrijk vindt dat er een bankkantoor in de buurt is. In 2023 verliep immers nog steeds 45% van alle betalingen in België via cash, en waren er datzelfde jaar nog zo’n 138 miljoen geldafhalingen. De toegang tot cashgeld is dus nog steeds erg belangrijk.
Daarenboven is het voor zelfstandigen ook noodzakelijk dat ze dichtbij en op een veilige manier cashgeld kunnen storten.
Recentelijk was het in het nieuws dat Batopin nog op zoek is naar bijkomende locaties voor cashpunten omdat het bedrijf de toegang tot contant geld wil waarborgen.
Opdat ook voor de Zutendalenaren cashgeld toegankelijk blijft, stellen we voor om van deze oproep gebruik te maken en ook locaties in Wiemesmeer voor te dragen zodat er een bijkomende cashpunt in onze gemeente komt. Tegelijk kunnen we hierbij dan ook vragen dat het nieuwe cashpunt ook uitgerust wordt om stortingen van cash te aanvaarden.
Overwegingen:
Gelet op de mogelijkheid om zelf locaties voor te dragen bij Batopin;
Gelet op de ambitie van Batopin om bijkomende cashpunten uit te rollen;
Gelet op de voordracht van het gemeentebestuur van locaties voor een cashpunt in Zutendaal-centrum bij collegebesluit van 29/08/2022;
Gelet op het betaalgedrag van mensen dat nog steeds erg georiënteerd is naar cash;
Gelet op de noodzaak voor zelfstandigen om cashgeld dichtbij en op een veilige manier te kunnen storten.
Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
§ 1
Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.
§ 2
De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen
§3
De gemeenteraadsleden mogen gebruik maken van de beamer in de raadzaal voor een toelichting bij een door hen aan de dagorde toegevoegd punt. De presentatie wordt ten laatste één dag voor de zitting aan de algemeen directeur of zijn vervanger bezorgd zodat ze kan ingewerkt worden in de algemene ppt-presentatie.
Het gemeentebestuur doet proactief een voordracht van locaties in Wiemesmeer voor een tweede cashpunt in onze gemeente bij Batopin. Hierbij verwijst het gemeentebestuur naar de leegstaande panden op de Asserweg die centraal gelegen zijn in Wiemesmeer en ook parkeermogelijkheden bieden.
Het gemeentebestuur vraagt Batopin om bij dit cashpunt, naast de mogelijkheid om geld af te halen, ook de mogelijkheid te voorzien dat er cashgeld in de vorm van biljetten gestort kan worden.
Gelet op recente arresten van het Hof van Cassatie van 9.11.2023 in verband met de belasting op masten en pylonen van de gemeente Maasmechelen waarin wordt geoordeeld dat de lokale overheid door de Vlaamse decreetgever wordt verplicht om, als een belastingverordening of -reglement in een aangifteverplichting voorziet, door een democratisch verkozen beraadslagende vergadering, in deze de gemeenteraad, een redelijke termijn, minstens een redelijke minimumtermijn te doen vaststellen waarbinnen de belastingplichtige aan de aangifteverplichting kan voldoen (art. 7, § 1 Decreet betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen van 30 mei 2008);
Gelet op het arrest van 9/11/23 waarbij volgens het Hof een aangifteverplichting zonder uiterlijke aangiftetermijn onwerkzaam is, aangezien de belasting dan mogelijk niet kan worden geheven;
Overwegende dat de gemeente volgens het Hof geen aanslag kan vestigen op grond van een aangifteformulier dat haar ter uitvoering van een onwettige aangifteverplichting is bezorgd;
Overwegende dat door een schending van artikel 170 § 4 van de Grondwet en artikel 7 van het Vlaams Decreet van 30 mei 2008 het mogelijk is dat onze belastingreglementen door middel van een procedure nietig verklaard worden;
Overwegende dat het dus aangewezen is om onze belastingreglementen aan te passen en dat de gemeenteraad de datum vastlegt waartegen de aangifte van de belastbare elementen dienen opgegeven te worden;
Op advies van het schepencollege keurt de gemeenteraad de aanpassing van de belastingreglementen in bijlage goed.
De familie Gijsen schenkt drie landschapsschilderijen aan de hand van Harie Gijsen aan de gemeente.
Er wordt gevraagd om deze werken een mooie plaats te geven in het gemeentehuis.
Harie was niet enkel schilder van beroep – vandaar zijn bijnaam ‘Harie de Vaerver’ – maar in zijn vrije tijd oefende hij als lid van Kunstkring ‘t Zolderke zijn favoriete hobby uit, namelijk schilderen. Zijn geliefkoosde schilderobjecten waren dorpsgezichten, landschappen en stillevens. Zijn werken zijn een uiting van zijn liefde voor Zutendaal.
De gemeenteraad aanvaardt de schenking van de drie schilderijen door de familie Gijsen.
Aan de familie die de schilderijen geschonken heeft, mag namens de gemeenteraad een dankwoord worden bezorgd.
De vraag tot verkoop van een perceel van de gemeente aan WIL (Wonen In Limburg) kadert in het ontwerp tot de bouw van woningen.
Het betreft in deze projectzone 4 overeenkomstig het BPA 'Dorpskern' MB 01/06/2004.
Om deze te kunnen realiseren heeft de bouwheer het betreffende perceel nodig om volledig te grenzen aan de voorliggende openbare weg.
De verkoop van het perceel maakt dat de realisatie van een project van WIL een boost kan geven om het tekort aan betaalbare woningen in de gemeente aan te pakken.
Het betreffende perceel, Zutendaal 2e afdeling, sectie E nr. 173F3, heeft een gemeten oppervlakte van 3a91ca (conform plan landmeter- expert Leo Rutten dd. 19/08/2014 (met latere wijzigingen)).
In bijlage het opmetingsplan van landmeter- expert Leo Rutten dd. 19/08/2014 (met latere wijzigingen), met in het groen het te verkopen perceel.
Naar aanleiding van de vraag tot verkoop van het voornoemde perceel zit in bijlage het schattingsverslag van de Vlaams commissaris (dd. 16/09/2024, kenmerk: 17502S) .
In bijlage wordt de geschatte prijs voor het lot bij vrijwillige verkoop geraamd op € 20.000,-. (in geval van bodemverontreiniging of verpachting van het goed, dient de schatting herzien te worden).
Een ontwerpovereenkomst werd bezorgd aan de kopers.
De koper bezorgde ons een getekende overeenkomst dd. 04/12/2024 (zie bijlage).
Met WIL werd overeengekomen dat de afhandeling van het dossier (opmaak van de verkoopakte) door de de Vlaams commissaris (dienst Vastgoedtransacties) zal gebeuren.
Gelet op de schikkingen in het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van het perceel.
De gemeenteraad gaat akkoord met de prijs van € 20.000,- voor het perceel sectie E nr. 173F3 overeenkomstig de schatting van de Vlaams commissaris dd. 16/09/2024, kenmerk 17502S.
De gemeenteraad geeft de opdracht aan de dienst Patrimonium om het nodige te doen om het verkoopdossier samen te stellen en over te maken aan de Vlaams commissaris voor verdere afhandeling.
Het huidige energiecontract voor de levering van elektriciteit en aardgas loopt af op 31/12/2024. Daarom moet er tijdig een nieuwe dienstverlener worden aangesteld om vanaf 01/01/2025 in onze energiebehoefte te voorzien. De afgelopen jaren hebben we te maken gehad met sterk schommelende energieprijzen, wat heeft geleid tot hogere kosten voor onze gemeentelijke gebouwen. In deze context is het belangrijk om stabiliteit en zekerheid in onze energiekosten te waarborgen.
Daarnaast speelt de energietransitie een steeds belangrijkere rol. Deze overgang naar duurzame energie brengt veel uitdagingen met zich mee, zoals de noodzaak om ons energieverbruik beter af te stemmen op onze eigen productie van energie. We moeten ook flexibeler kunnen omgaan met het energieverbruik, afhankelijk van de beschikbaarheid van lokaal geproduceerde stroom.
Beschikbare opties
Er zijn een aantal opties die zich aandienen voor het lokaal bestuur:
Deze twee resterende opties verschillen op meerdere vlakken. Hieronder de belangrijkste verschillen op vlak elektriciteit:
Aspect | VEB | s-Lim DV |
Prijszetting | Gedeeltelijk vastklikken van vermoedelijk volume + afhankelijk van de dynamische marktprijzen | Dynamische marktprijzen (EPEX) met Floor en Cap bescherming |
Budget | Onzeker, afhankelijk van marktprijzen | Zekerheid binnen Floor/Cap vork |
Groene energie | Gekochte garanties van oorsprong (GvO) | 100% lokaal duurzaam geproduceerde energie |
Energie transitie | Traditioneel statisch energiecontract, minder flexibel | Dynamisch energiecontract dat anticipeert op toekomstige ontwikkelingen |
Flexibiliteit | Geen flexibiliteit in energieverbruik | In-house BRP (Balance Responsible Party) die sturing biedt voor eigen zonne-energie en andere toepassingen |
BRP | Extern | Inhouse |
Overproductie | Penalisatie bij teveel aan zon injectie boven de baseload Click (“declick”) | Geen penalisatie voor overproductie |
Het aanbod van VEB is gebaseerd op een systeem waarbij een deel van het energieverbruik vastgelegd wordt tegen een vaste prijs, terwijl het overige verbruik afhankelijk is van de marktprijzen. Deze aanpak is gebaseerd op het totale verbruik van verschillende deelnemende lokale besturen, niet op het individuele verbruik van eenzelfde gemeente. Hierdoor zijn de uiteindelijke energiekosten sterker afhankelijk van het moment waarop de prijs wordt vastgeklikt en van de zeer volatiele marktprijzen (en wereldwijde geopolitieke situatie). Het aanbod van VEB vraagt minder administratieve werklast, gezien het een verderzetting is van het bestaande en de looptijd is beperkt tot 3 jaar.
VEB biedt een alternatief aan (TERRA) in functie van begeleiding en expertise in energiemanagement. Dit systeem wordt vermeld in het Vlaams regeerakkoord maar moet eigenlijk nog volop ontwikkeld worden.
Het s-Lim DV-contract werkt daarentegen met dynamische prijzen die binnen een bepaalde prijsvork (Floor/Cap) vallen, wat zorgt voor meer budgetzekerheid. Daarnaast biedt dit contract energie die 100% lokaal en duurzaam is geproduceerd. Alsook wordt de gemeente niet gepenaliseerd. De looptijd bedraagt 8 jaar.
Benchmark/vergelijking technische diensten
* De voortzetting met VEB vraagt minder administratieve werklast, gezien het een verderzetting is van het bestaande
* De looptijd bij VEB is 3 jaar en bedraagt bij s-Lim DV 8 jaar.
* s-Lim DV is vooral interessant indien er echt actief aan facilitair management wordt gedaan (bv. concrete plannen hebben voor extra zonnepanelen, batterijen, energiedelen tussen verschillende gebouwen …).
Op basis van deze uitgebreide vergelijking - en na gunstig advies van het MAT en schepencollege - adviseren wij de gemeenteraad te kiezen voor het dynamische systeem via aankoopcentrale VEB. Deze kan na 3 jaar opnieuw geëvalueerd worden.
Dit voorstel werd goedgekeurd door het MAT op 14/10/2024 en door het schepencollege op 12/11/2024.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het voorstel om VEB aan te stellen als aankoopcentrale voor levering van elektriciteit en gas aan Gemeente Zutendaal, OCMW Zutendaal, Jeugdhuis De Kaller voor een periode van 3 jaar en dit met ingang vanaf 01/01/2025.
Er wordt een afschrift aan VEB overgemaakt.
Volgende vragen werden ontvangen vanuit de N-VA-fractie:
1. Op het commissariaat van de politiezone CARMA zouden er plannen gemaakt zijn om de Zutendaalse wijkagenten niet meer te stationeren in het politiekantoor van Zutendaal. In de plaats daarvan zouden de Zutendaalse wijkagenten hun shift moeten starten en eindigen in Genk. De Zutendaalse wijkagenten zouden dan – wanneer nodig – van Genk uit naar Zutendaal moeten komen voor controles, toezichten en afspraken. De voorziene verbouwing van het Zutendaalse gemeentehuis zou de doorslag hebben gegeven voor CARMA aangezien er niet meer de nodige ruimte zal zijn voor de politie.
Deze situatie is nefast voor Zutendaal aangezien de aanwezigheid van blauw op straat hierdoor alleen maar zou afnemen.
Kan het college verduidelijken of deze plannen daadwerkelijk op tafel liggen?
2. De renovatie van Jeugdhuis De Kaller werd initieel ingeschreven met een budget van 277.090 euro. Met de aanpassing van het meerjarenplan op de gemeenteraad van 27 juni van dit jaar werd het budget opgetrokken tot 339.840 euro. Inmiddels zijn de renovatiewerken gevorderd.
Hoe ziet de verdere planning van de werken eruit? Zitten de werken op schema? Is het de verwachting dat de renovatiewerken binnen het voorziene budget gerealiseerd kunnen worden?
3. De werken aan de Asserweg zijn in volle gang. Er is echter nog onduidelijkheid over de verdere afwerking. Zo is het nog niet duidelijk waar er juist WADI’s aangelegd zullen worden. Is er hiervoor al een plan opgemaakt?
Daarnaast heerst er ook nog onduidelijkheid over de afwerking van de inritten van de bewoners. Op de gemeenteraad van 29 augustus jl. stelde de bevoegde schepen dat er met elk gezin afzonderlijk afgestemd zou worden over de gewenste afwerking. Wanneer zijn die verdere afstemmingen gepland?
Het wegdeel met de groenstrook in het midden:
- Ten eerste wordt er vastgesteld dat er heel wat ‘graskokers’ niet gevuld zijn met aarde of verstopt zitten.
Zullen alle kokers gevuld worden met aarde en ingezaaid worden met gras?
- Ten tweede is er in de werfcommunicatie nog geen uitspraak gedaan over het al dan niet kunnen strooien bij ijzel door de groenstrook. Zal er door de diensten gestrooid worden of moeten en mogen bewoners zelf strooien op de weg?
Vragen van de raadsleden worden besproken.
Raadslid Wolfs geeft een toelichting bij de eerste vraag.
Op het commissariaat van de politiezone CARMA zouden er plannen gemaakt zijn om de Zutendaalse wijkagenten niet meer te stationeren in het politiekantoor van Zutendaal. In de plaats daarvan zouden de Zutendaalse wijkagenten hun shift moeten starten en eindigen in Genk. De Zutendaalse wijkagenten zouden dan – wanneer nodig – van Genk uit naar Zutendaal moeten komen voor controles, toezichten en afspraken. De voorziene verbouwing van het Zutendaalse gemeentehuis zou de doorslag hebben gegeven voor CARMA aangezien er niet meer de nodige ruimte zal zijn voor de politie.
Deze situatie is nefast voor Zutendaal aangezien de aanwezigheid van blauw op straat hierdoor alleen maar zou afnemen.
Kan het schepencollege verduidelijken of deze plannen daadwerkelijk op tafel liggen?
De burgemeester geeft een antwoord. De informatiebron van het raadslid is te voorbarig geweest, ook met de politiezone zal de meerjarenplanning worden opgemaakt en daar zit ook de evaluatie van de onthaalhuizen in. Toen men begon met de plannen voor de renovatie van het gemeentehuis, is er contact genomen met CARMA om de noden te bevragen. Zij gaven aan dat een virtueel loket nodig was met een sas naar het gemeentehuis en aansluitend een bureau en een spreeklokaal. Op dit moment is men al 5 jaar aan het werken met het virtueel loket in andere gemeenten van de politiezone. Wijkagenten hebben maar beperkte taken en voor sommige taken moeten mensen naar Genk. Het virtueel loket zou dat oplossen. Nu heeft men geoordeeld dat het tijd is om dit te evalueren. In die zin kunnen wij niet met zekerheid zeggen dat er een virtueel loket zal komen in onze gemeente. In het voorjaar zal dit bekeken worden. Het is belangrijk om te weten dat in de verbouwingsplannen zeker plaats is voor de wijkagent en er geen verschil is in dienstverlening als ze geen eigen kantoor hebben. De wijkagenten moeten zo veel mogelijk op straat zijn. Daarom is er een afsprakensysteem. Of die afspraak dan plaats vindt in het bureau van de wijkagent of in een spreeklokaal van het gemeentehuis is niet van belang. Het virtueel loket bestaat omdat de wijkagent een beperkt pakket aan taken heeft. Het gaat dan vooral om nabijheid op maat, aanspreekpunt voor de burger, zichtbare en aanspreekbare aanwezigheid, woonstcontroles, opvolging van personen onder voorwaarden, taken en opdrachten van parket, onderzoek naar domiciliefraude, schooltoezichten, evenementen en bemiddelen bij burengeschillen. Andere taken hebben de wijkagenten niet, daarvoor moeten inwoners naar Genk of via het virtueel loket. De dienstverlening blijft gegarandeerd na de renovatie, er zal altijd een spreeklokaal ter beschikking zijn. Kwaliteit en nabijheid blijven gegarandeerd.
Raadslid Wolfs haalt aan dat er geen ruimte zou zijn voor een wapenkamer of omkleedruimte. Als de wijkagenten in Genk starten, dan zijn ze wat minder op straat in Zutendaal. Het is belangrijk dat de dienstverlening niet afneemt. De voortzetting van de stationering in Zutendaal is belangrijk.
De burgemeester herhaalt dat er een ruimte blijft in Zutendaal, ook voor de link met de dienst burgerzaken is dit van belang.
Raadslid Remans dringt aan op een actieve houding en geen afwachtende houding. Er is een algemene vraag om geen inkrimping maar eerder een uitbreiding te voorzien. Mensen moeten voor te veel zaken naar Genk, het aanbod zou uitgebreider mogen zijn dan nu. Het is geen goed idee om af te wachten.
De burgemeester is het er mee eens dat de aanwezigheid heel belangrijk is. Het is goed om de werking van het virtueel loket na 5 jaar te evalueren. We maken onderdeel uit van 1 politiezone en moeten dit samen beslissen of het uitgerold wordt of niet in alle gemeenten.
Raadslid Remans zegt dat de dienstverlening niet groter geworden is, we moeten ons als kleine gemeente verweren.
De burgemeester reageert dat de dienstverlening positief geëvalueerd kan worden. Niet iedereen heeft voldoende zicht op het takenpakket en ze stelt voor om de korpschef uit te nodigen om een toelichting te komen geven. We laten ons niet in een hoekje drummen en kiezen voor een oplossing die het beste is voor de burger.
Raadslid Wolfs sluit zich aan bij het punt van raadslid Remans dat er nog bijkomende dienstverlening naar Zutendaal gehaald kan worden. Hij stelt bijkomend de vraag of de dotatie van de politiezone voor 2025 op de gemeenteraad geagendeerd zal worden.
Raadslid Colla geeft een toelichting bij de tweede vraag.
De renovatie van Jeugdhuis De Kaller werd initieel ingeschreven met een budget van 277.090 euro. Met de aanpassing van het meerjarenplan op de gemeenteraad van 27 juni van dit jaar werd het budget opgetrokken tot 339.840 euro. Inmiddels zijn de renovatiewerken gevorderd.
Hoe ziet de verdere planning van de werken eruit? Zitten de werken op schema? Is het de verwachting dat de renovatiewerken binnen het voorziene budget gerealiseerd kunnen worden?
Schepen Coninx antwoordt dat het jeugdhuis half februari terug zal kunnen openen. Ruimtelijk toont het nu veel mooier, de pilaren zijn niet meer ingemetst. Op advies van de brandweer moesten er daarom 16 lagen brandwerende verf geplaatst worden. Dit was een grote bijkomende kost. Er dient in het sanitair ook nog nieuwe vloer geplaatst te worden. De schepen hoedt zich voor specifieke uitspraken over het budget. Er wordt aan de strenge verplichtingen van de hogere overheid op vlak van ventilatie voldaan. De technische dienst is momenteel nog volop bezig en het resultaat zal gezien mogen worden.
Hij geeft het woord aan raadslid Eurlings, die zich als voormalige schepen aansluit bij de toelichting. Het gaat hier om een mooie investering die de jeugd van Zutendaal ten goede komt.
Raadslid Colla geeft een toelichting bij de derde vraag.
De werken aan de Asserweg zijn in volle gang. Er is echter nog onduidelijkheid over de verdere afwerking. Zo is het nog niet duidelijk waar er juist WADI’s aangelegd zullen worden. Is er hiervoor al een plan opgemaakt?
Daarnaast heerst er ook nog onduidelijkheid over de afwerking van de inritten van de bewoners. Op de gemeenteraad van 29 augustus jl. stelde de bevoegde schepen dat er met elk gezin afzonderlijk afgestemd zou worden over de gewenste afwerking. Wanneer zijn die verdere afstemmingen gepland?
Het wegdeel met de groenstrook in het midden:
- Ten eerste wordt er vastgesteld dat er heel wat ‘graskokers’ niet gevuld zijn met aarde of verstopt zitten.
Zullen alle kokers gevuld worden met aarde en ingezaaid worden met gras?
Schepen Coninx antwoordt dat de grote fietspaden zijn aangelegd, deze moeten nu uitharden. Vandaag zou het stuk vervangen worden dat beschadigd was maar dit is uitgesteld. Morgenavond zou de weg open gaan en kan iedereen naar zijn huis met de auto. Het fietspad heeft de normale breedte en er is ongeveer overal mogelijkheid voor een voetpad.
Waar de wadi's komen is uitgetekend per woning. Mensen die wijzigingen willen aan de opritten kunnen dit krijgen, de maximale breedte van 4,5 m moet wel gewaarborgd blijven. AWV is de bouwheer en zij kiezen de aanleg. De schepen moet zich daar bij neerleggen. Hij zal mee opvolgen wat er gebeurt maar er zullen niet te veel wijzigingen zijn. Op de studiedagen die de schepen volgde rond het hemelwater en droogteplan werd duidelijk dat wadi's komende zijn in heel het dorp gezien de klimaatwijzigingen. De infiltratie is zeer goed, afwijkingen kunnen enkel door AWV beslist worden. Grotendeels krijgt iedereen een licht komvormige wadi. Bij aanvang zullen ze omlint worden, ze moeten kunnen uitharden voordat er eventueel op geparkeerd mag worden.
- Ten tweede is er in de werfcommunicatie nog geen uitspraak gedaan over het al dan niet kunnen strooien bij ijzel door de groenstrook. Zal er door de diensten gestrooid worden of moeten en mogen bewoners zelf strooien op de weg?
Schepen Coninx antwoordt dat de werfleider strikt aangeeft dat er niet gestrooid mag worden. Het zou kunnen dat we ons eigen toestel kunnen afstellen voor een kleine strook maar op het gras mag niet gestrooid worden. De Asserweg is ook geen prioritaire weg in het strooiplan. De gemeente zal de mensen proberen te helpen maar dit zal in eerste instantie met de borstelwagen zijn. Strooien is dus niet toegestaan.
De verdere planning houdt in dat als de wadi's af zijn, in de schoolvakantie (Krokus of Pasen) de weg nog even afgesloten zal worden in het kader van de werken. Verder zal de mobiliteitsambtenaar betrokken worden, onder meer voor het afbuigen van de Leutseweg via belijning.
De mening van de mensen is verdeeld over de duur van de werken. Ook over de wadi's zijn de meningen verdeeld, maar men moet echt rekening houden met de klimaatproblemen.
Raadslid Colla stelt nog de vraag over de scheve rand van de weg op dit moment, als er sneeuw zou vallen dan kunnen er schadegevallen zijn. De schepen geeft aan dat dit vanaf 13/1 is opgelost.
Raadslid Jongen wil nog inpikken op de stroken aan de omleiding die beschadigd zijn, hadden daar geen rijplaten voorzien kunnen worden? De schepen antwoordt dat dit niet de bedoeling was, er zouden dan te veel rijplaten voorzien moeten worden. AWV zal de bermen niet herstellen, dit zullen we zelf moeten doen.