Volgende vragen werden ontvangen vanuit de cd&v-fractie:
Vraag 1
Naar aanleiding van de toewijzing van het ergonomisch bureaumeubilair aan de firma Pami vragen wij meer verduidelijking over deze toewijzing. Hierbij eerst een overzicht.
25/11/24: CBS gunt deze opdracht aan de firma Pami.
13/12/24: Consenso advocaten dient een bezwaar in namens de firma Belisia.
16/12/24: CBS trekt het eerdere besluit van toewijzing in en onderzoekt de zaak.
27/01/25: CBS wijst de opdracht opnieuw toe aan de firma Pami op basis van de beste verhouding prijs-kwaliteit.
10/02/25: CD&V stuurt via mail met aanvraag tot inzage in de documenten.
12/02/25: Brief naar Belisia met de bekendmaking van de niet-gunning van de opdracht.
Initiële offerte Pami €33895.84, na onderhandeling €32141.52
Initiële offerte Belisia € 31785.00, na onderhandeling 31009.32 (kabelgoot in optie inbegrepen) en aangepast na bezwaar €29265.00
Op de gemeenteraad van 27/06/25 werd het bestek hiervoor goedgekeurd met als gunningscriteria 50 punten op de prijs, 40 punten op de ergonomische waarde en opvolging en 10 punten op garanties.
Na inzage van de documenten blijft het voor onze fractie onduidelijk waarom er alsnog voor de firma Pami gekozen werd ondanks dat het bezwaar gegrond bleek.
Vraag 2
De bever is lange tijd uit onze contreien verdwenen maar is de laatste jaren aan een duidelijke opmars bezig. Dit zien we ook in onze gemeente en meer bepaald in de valleien van de Roelerbeek, de Bezoensbeek, de Broekerbeek en de Zutendaalbeek. Sinds kort heeft de bever ook zijn weg gevonden naar het gebeid Papendaalheide en meer bepaald bij de duikvijver. Aangezien de bever nog steeds een beschermde diersoort is, vragen we welke preventieve maatregelen de gemeente gaat nemen om het wildzwemmen en het betreden van de oevers te voorkomen, ter bescherming van de rust en de veiligheid van de plaatselijke bevers?
Vraag 3
Papendaalheide is een prachtig natuur- en recreatiegebied in Zutendaal. Bij de ontwikkeling ervan werd in samenspraak met inwoners een BMX-parcours ontworpen en uitgevoerd. Vandaag ligt het parcours er echter verwaarloosd bij. CD&V vraagt om dit parcours terug te herstellen in zijn oorspronkelijke toestand. We hebben bij onze eigen technische dienst heel wat personeelsleden die op vele plaatsen in Zutendaal al diverse projecten uitgevoerd hebben. Kan dit financieel haalbare voorstel in samenwerking met de sportdienst gerealiseerd worden?
Volgende vragen werden ontvangen vanuit de NVA-fractie:
Vraag 1
Is de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat zoals eerder aangekondigd in gebruik genomen eind februari? Zijn er al eerste resultaten beschikbaar van de snelheden op het traject?
Het gemeentebestuur zou inzetten op sensibilisering om de trajectcontrole onder de aandacht te brengen van bestuurders. Op welke manieren is dat gebeurd?
We vernemen van buurtbewoners dat de installatie van de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat merkbaar meer (en sneller) verkeer teweegbrengt op de Maastrichterstraat, Meerstraat en Sprinkelestraat om de trajectcontrole te ontwijken. Wordt dit opgevolgd door het gemeentebestuur?
Vraag 2
Enkele maanden geleden bleek uit cijfers van VRT NWS dat Zutendaal op de tweede plaats staat in Vlaanderen wat betreft verkeersboete-inkomsten per inwoner. Dat lijkt ons op z’n minst opmerkelijk. Volgens de huidige financiële verdeelsleutel in de GAS5-overeenkomst vloeit er jaarlijks gemiddeld 84,38% van de boeteninkomsten naar de Lokale Verwerkingscel van de stad Genk en de politiezone. In de praktijk ligt dit percentage echter aanzienlijk hoger en betreft het bijna 1 miljoen euro.
Als fractie vragen wij ons af hoe dit zich verhoudt in de andere gemeenten binnen de politiezone. Kan onze gemeentelijke vertegenwoordiger in de politieraad ons cijfers verstrekken over het aantal door vaste (niet-mobiele) camera’s geflitste voertuigen per gemeente van de politiezone Carma, alsook de cijfers van de overeenkomstige boete-inkomsten per gemeente?
Op de gemeenteraad van april 2024 werd er verteld dat er in 2025 een grondige evaluatie zal plaatsvinden. Daarnaast werd in de laatste aanpassing van het reglement de evaluatieperiode verhoogd van 6 naar 12 maanden. Hoever staat het met de evaluatie van de GAS5-overeenkomst alsook met de herziening van de verdeelsleutel van de boete-inkomsten?
Vraag 3
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2024 namen we kennis van het advies op het ontwerp-GRUP Hoge Kempen Fase 1. Tijdens de zitting werd er gevraagd naar de ligging van de terreinen van de kleiduifschieting binnen de grenzen van het GRUP. Na de raad werd bevestigd dat de oude kantine recreatiegebied blijft en dat de achterliggende gronden van de schieting, vandaag agrarisch gebied, omgezet worden naar bosgebied.
Zal het bestuur de bestemmingswijziging ook als momentum gebruiken om te onderzoeken of de terreinen van de kleiduifschieting gesaneerd dienen te worden op vervuiling?
Zal het bestuur de bestemmingswijziging ook als momentum gebruiken om te trachten een oplossing te vinden voor de verloedering van de kantine?
De vragen van de raadsleden worden besproken.
Vraag 1
Naar aanleiding van de toewijzing van het ergonomisch bureaumeubilair aan de firma Pami vragen wij meer verduidelijking over deze toewijzing. Hierbij eerst een overzicht.
25/11/24: CBS gunt deze opdracht aan de firma Pami.
13/12/24: Consenso advocaten dient een bezwaar in namens de firma Belisia.
16/12/24: CBS trekt het eerdere besluit van toewijzing in en onderzoekt de zaak.
27/01/25: CBS wijst de opdracht opnieuw toe aan de firma Pami op basis van de beste verhouding prijs-kwaliteit.
10/02/25: CD&V stuurt via mail met aanvraag tot inzage in de documenten.
12/02/25: Brief naar Belisia met de bekendmaking van de niet-gunning van de opdracht.
Initiële offerte Pami €33895.84, na onderhandeling €32141.52
Initiële offerte Belisia € 31785.00, na onderhandeling 31009.32 (kabelgoot in optie inbegrepen) en aangepast na bezwaar €29265.00
Op de gemeenteraad van 27/06/24 werd het bestek hiervoor goedgekeurd met als gunningscriteria 50 punten op de prijs, 40 punten op de ergonomische waarde en opvolging en 10 punten op garanties.
Na inzage van de documenten blijft het voor onze fractie onduidelijk waarom er alsnog voor de firma Pami gekozen werd ondanks dat het bezwaar gegrond bleek.
Raadslid Jongen geeft een toelichting.
De burgemeester geeft een toelichting als antwoord op de vraag.
Er was bij de eerste vergelijking een misverstand ivm de kabelgoten. De offerte van Pami was duidelijk : de prijs was inclusief kabelgoot. Bij Belisia was dit onduidelijk. Daarom ging onze dienst ervan uit dat de kabelgoot niet in de prijs zat en werd deze erbij geteld voor de prijsbepaling.
N.a.v. het bezwaar werd hier een verduidelijking over gevraagd. Hieruit bleek dat de kabelgoot wel opgenomen was in de offerte. Het dossier werd opnieuw beoordeeld rekening houdende met de nieuwe prijs.
Desalniettemin scoort Pami beter.
De beoordeling gebeurt op basis van drie criteria : prijs ( 50), ergonomische waarde en opvolging (40) en garantie (10)
Volgende scores werden toegekend :
PAMI | BELISIA | |
Prijs | 45,52 | 50 |
Ergowaarde | 38 | 30 |
Garantie | 10 | 10 |
93,52 | 90 |
Pami kwam dus als beste uit deze vergelijking.
Het plan van aanpak van Pami voor het overleg, de levering en installatie van het meubilair heeft het verschil gemaakt. Waardoor de gunning opnieuw naar Pami ging. Het plan van aanpak van Pami was heel goed uitgewerkt. Door de diverse testgebruikers werd het bureau van Pami als meest functionele bureau verkozen. Ongeveer een maand stond er van elke firma een bureau ter beschikking om te testen door onze medewerkers.
Belisia had geen plan van aanpak, enkel een technische fiche.
Raadslid Jongen vraagt nog eens naar de punten die gegeven werden.
De burgemeester beaamt dat de prijs van Belisia beter was maar in het geheel scoorde Pami beter.
Raadslid Remans is van mening dat de verwijzing naar prijs/kwaliteit in de beslissing niet hetzelfde is als de drie criteria.
Schepen Coninx reageert dat het dossier grondig bekeken werd door het CBS.
Vraag 2
De bever is lange tijd uit onze contreien verdwenen maar is de laatste jaren aan een duidelijke opmars bezig. Dit zien we ook in onze gemeente en meer bepaald in de valleien van de Roelerbeek, de Bezoensbeek, de Broekerbeek en de Zutendaalbeek. Sinds kort heeft de bever ook zijn weg gevonden naar het gebeid Papendaalheide en meer bepaald bij de duikvijver. Aangezien de bever nog steeds een beschermde diersoort is, vragen we welke preventieve maatregelen de gemeente gaat nemen om het wildzwemmen en het betreden van de oevers te voorkomen, ter bescherming van de rust en de veiligheid van de plaatselijke bevers?
Raadslid Remans geeft een toelichting.
Schepen Schreurs antwoordt dat het probleem tweeledig is - ongeoorloofd gebruik van de Plas en het aspect van de bevers. De bever is aan zijn opmars bezig, dit is een heikel punt dat besproken wordt in de milieuraad. De bevercoördinator van de provincie werd gecontacteerd maar er werd geen reactie gegeven. Ook met een deskundige van ANB en iemand van Integraal Waterbeleid Limburg werd contact gezocht. We moeten bekijken hoe we verder gaan met de bever. In verschillende beken dient de beekprik als parameter voor de zuiverheid van het water en deze heeft last van de bever, net als andere fauna en flora. De bever is inderdaad beschermd waardoor er niet onmiddellijk iets aan gedaan kan worden. We zijn dus in gesprek met die instanties en de keuze zal gemaakt moeten worden en deze zal gedragen moeten zijn door de hogere overheid.
Raadslid Remans geeft aan dat de fractie begrijpt dat het niet eenvoudig is en dat er met deskundigen contact wordt genomen. De bever zit ondertussen wel in de Plas.
Schepen Schreurs reageert dat er contact is met de brandweer en de duikclub en er geen gevaar is voor de mensen die duiken. Er moet bekeken worden wat de impact is van de bever. Voor wat betreft het ongeoorloofd zwemmen is er de afspraak met PZ Carma voor sporadisch toezicht op mooie dagen. De burgemeester vult aan dat de politie Papendaal als overlastplek behandelt in de zomer waardoor er regelmatig gepatrouilleerd wordt en dat de gemeente 2 keer per dag een private bewakingsfirma inschakelt in de zomer.
Raadslid Remans stelt voor om een communicatie over de broedplaats van de bever ter plaatse te voorzien.
Schepen Schreurs geeft aan dat de raadsleden via de verslagen van de milieuraad de stand van zaken kunnen volgen.
Vraag 3
Papendaalheide is een prachtig natuur- en recreatiegebied in Zutendaal. Bij de ontwikkeling ervan werd in samenspraak met inwoners een BMX-parcours ontworpen en uitgevoerd. Vandaag ligt het parcours er echter verwaarloosd bij. CD&V vraagt om dit parcours terug te herstellen in zijn oorspronkelijke toestand. We hebben bij onze eigen technische dienst heel wat personeelsleden die op vele plaatsen in Zutendaal al diverse projecten uitgevoerd hebben. Kan dit financieel haalbare voorstel in samenwerking met de sportdienst gerealiseerd worden?
Raadslid Lenaerts geeft een toelichting.
Schepen Indestege geeft een toelichting in antwoord op deze vraag. In juni 2016 opende het nieuwe recreatiegebied Papendaalheide. Dit is toen inderdaad uitgevoerd door vrijwilligers in samenspraak met onze technische dienst. De toplaag werd aangelegd met een speciale soort graustabiel - halfverharding met een natuurlijke uitstraling, het wordt voornamelijk gebruikt om fiets- en wandelpaden, BMX-banen te verharden, maar ook als berm-, erf-, en zandwegverharding.
Dit hebben we kunnen regelen via het circuit van Zolder waar ook een track ligt met dit materiaal. In de daaropvolgende jaren is het wel regelmatig bijgewerkt maar die extra opvullingen hebben niet altijd goed gepakt waardoor de gaten soms groter geworden zijn. Uiteindelijk bleek dit een heel gevaarlijke site te zijn, een plaats waar gebruikers zich wel eens serieus pijn konden doen; daarom hebben we samen met onze medewerker van de sportdienst besloten om op dit parcours linten aan te brengen om zo te vermijden dat dit nog gebruikt wordt, ook werd er een bord aangebracht met “betreden op eigen risico".
We bekijken meerdere opties :
Raadslid Lenaerts stelt vast dat er dan niets wordt gedaan.
Schepen Indestege antwoordt dat het eerst grondig bekeken moet worden waar er in geïnvesteerd kan worden- er zijn nu ook geen vrijwilligers meer. Andere opties kunnen ook bekeken worden voor de kinderen in de buurt.
Raadslid Remans geeft aan dat we niet kunnen blijven wachten, kan het nu niet opgelapt worden in afwachting, gezien het een doorn in het oog is.
Raadslid van der Sman vraagt of de scholen ingelicht worden dat er geen gebruik gemaakt van kan worden, schepen Indestege geeft aan dat ze het zal bekijken.
De burgemeester vult aan dat je daar met een gewone fiets niets kan doen. De behoefte moet bekeken worden en dan moet in samenspraak met de buurt bekeken worden wat er wel nodig is.
Raadslid Lenaerts reageeert dat Kattevenia voor professionelen is, dat hoeft niet aan de Plas.
Raadslid Wolfs doet de suggestie om ook de kindergemeenteraad te bevragen. Hij geeft ook aan dat het jammer zou zijn als het verhard zou worden met asfalt.
Schepen Indestege beaamt dat de voorkeur uitgaat naar natuurlijk materiaal.
De burgemeester geeft aan dat er bevraagd moet worden bij de kindergemeenteraad en bij de buurt.
Schepen Coninx reageert nog dat het essentieel is dat er een groep achter staat die dit wil onderhouden. De gemeente kan dit niet allemaal blijven onderhouden.
Volgende vragen werden ontvangen vanuit de NVA-fractie:
Vraag 1
Is de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat zoals eerder aangekondigd in gebruik genomen eind februari? Zijn er al eerste resultaten beschikbaar van de snelheden op het traject?
Het gemeentebestuur zou inzetten op sensibilisering om de trajectcontrole onder de aandacht te brengen van bestuurders. Op welke manieren is dat gebeurd?
We vernemen van buurtbewoners dat de installatie van de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat merkbaar meer (en sneller) verkeer teweegbrengt op de Maastrichterstraat, Meerstraat en Sprinkelestraat om de trajectcontrole te ontwijken. Wordt dit opgevolgd door het gemeentebestuur?
Raadslid Wolfs geeft een toelichting.
Schepen Indestege geeft een toelichting in antwoord op deze vraag.
De firma die de installatie moest doen en leveren, heeft wat achterstand opgelopen; waardoor alles een beetje vertraagd is.
Natuurlijk gaan we aan onze inwoners en passanten laten weten dat er een trajectcontrole komende is, dmv banners. Deze zijn intussen geleverd en zullen naar alle waarschijnlijkheid volgende week geplaatst worden. Dit wordt ook allemaal aangegeven op sociale media.
De borden die aangeven dat er een trajectcontrole actief is, zullen pas bij de activatie geplaatst worden.
Er zijn verkeerstellingen en snelheidsmetingen uitgevoerd op de Sprinkelestraat en Gijzenveldstraat aan de hand van de smileys. Deze metingen zullen dienen als voormeting. Wanneer de trajectcontrole actief is, zullen er opnieuw smileys gehangen worden op deze locaties (op de Gijzenveldstraat hangt die nog), om zo te kunnen achterhalen of er een verschil gevonden kan worden.
Raadslid Wolfs vraagt nog of er bijkomende bordjes komen bij de camera's, schepen Indestege antwoordt dat dit zal gebeuren zodra de trajectcontrole actief is.
De burgemeester vult aan dat dit niet verplicht is maar het is wel de bedoeling om mensen erop attent te maken; verkeersveiligheid is het uitgangspunt.
Vraag 2
Enkele maanden geleden bleek uit cijfers van VRT NWS dat Zutendaal op de tweede plaats staat in Vlaanderen wat betreft verkeersboete-inkomsten per inwoner. Dat lijkt ons op z’n minst opmerkelijk. Volgens de huidige financiële verdeelsleutel in de GAS5-overeenkomst vloeit er jaarlijks gemiddeld 84,38% van de boeteninkomsten naar de Lokale Verwerkingscel van de stad Genk en de politiezone. In de praktijk ligt dit percentage echter aanzienlijk hoger en betreft het bijna 1 miljoen euro.
Als fractie vragen wij ons af hoe dit zich verhoudt in de andere gemeenten binnen de politiezone. Kan onze gemeentelijke vertegenwoordiger in de politieraad ons cijfers verstrekken over het aantal door vaste (niet-mobiele) camera’s geflitste voertuigen per gemeente van de politiezone Carma, alsook de cijfers van de overeenkomstige boete-inkomsten per gemeente?
Op de gemeenteraad van april 2024 werd er verteld dat er in 2025 een grondige evaluatie zal plaatsvinden. Daarnaast werd in de laatste aanpassing van het reglement de evaluatieperiode verhoogd van 6 naar 12 maanden. Hoever staat het met de evaluatie van de GAS5-overeenkomst alsook met de herziening van de verdeelsleutel van de boete-inkomsten?
Raadslid Colla geeft een toelichting.
De burgemeester antwoordt dat zij nog eens in herhaling valt (4de keer in een half jaar tijd), ze heeft iedere keer geantwoord dat er geëvalueerd wordt aan het begin van de nieuwe legislatuur. We zijn nu 2 – 3 maanden later en de evaluatie is bezig. Op 14/2 was er een overleg met de burgemeesters, korpschef, financieel directeur en beheerder van de politiezone. Er zal een voorstel naar de 8 schepencolleges gaan waarna dit naar de gemeenteraad zal komen.
Wat de GAS5 boetes betreft heeft de gemeenteraad de verdeelsleutel goedgekeurd als volgt: voor flitspalen: 10 EUR naar de verwerkingscel, 2 EUR naar de gemeente en de rest van de boete naar de politiezone Carma. Maar als de boete geëscaleerd moet worden gaat ze, op de 10 EUR voor de verwerkingscel na, volledig naar de gemeente. De inkomsten die naar onze politiezone gaan vormen een soort van veiligheidsfonds om te besteden aan de veiligheid binnen onze zone. Dit op basis van het solidariteitsprincipe.
Dit is vergelijkbaar met een verkeersboete die geen GAS5 boete is. Die inkomsten gaan ook naar een fonds waarmee de politiezones financieel worden ondersteund. Dit principe is niet nieuw.
Cijfers van andere gemeenten zijn in principe niet aan de orde, ze zal ze wel kort bespreken.
Er zijn 8 gemeenten met 15 flitspalen, een aantal trajectcontroles en mobiele flitswagens.
In 2024:
6.226.098 EUR inkomsten in GAS5 – 15 flitspalen samen
Indien strikte solidariteit wordt gevolgd, zou iedere gemeente 12,5% moeten aanleveren.
In 2024 zit Zutendaal daar net onder -> 11.67% met 1 flitspaal.
3 gemeenten dragen nog veel meer bij: 1 gemeente staat in voor 30,24 %, een andere voor 23,18 % en nog een andere voor 17,95%. Ook die gemeenten houden zich aan het solidariteitsprincipe. Dit is aanvaardbaar omdat het over onvoorspelbare inkomsten gaat.
Voor de flitspaal in Zutendaal, komt 9% van de boetes van inwoners van Zutendaal.
Raadslid Colla vraagt om de cijfers schriftelijk te bezorgen, de cijfers die hij van de financieel directeur heeft ontvangen zouden anders zijn.
Dit zal worden nagekeken en de nodige info zal bezorgd worden.
Raadslid Colla vraagt of het mogelijk is om de cijfers van de andere gemeenten te ontvangen.
De burgemeester vraagt zich af of deze relevant zijn, gezien wij hier zijn voor Zutendaal. Het solidariteitsprincipe is vooral van belang, er komt een moment waarop dit zal omkeren.
Raadslid Wolfs geeft aan dat hij een aantal nieuwe zaken heeft gehoord die zeker interessant waren.
Vraag 3
Op de gemeenteraad van 24 oktober 2024 namen we kennis van het advies op het ontwerp-GRUP Hoge Kempen Fase 1. Tijdens de zitting werd er gevraagd naar de ligging van de terreinen van de kleiduifschieting binnen de grenzen van het GRUP. Na de raad werd bevestigd dat de oude kantine recreatiegebied blijft en dat de achterliggende gronden van de schieting, vandaag agrarisch gebied, omgezet worden naar bosgebied.
Zal het bestuur de bestemmingswijziging ook als momentum gebruiken om te onderzoeken of de terreinen van de kleiduifschieting gesaneerd dienen te worden op vervuiling?
Zal het bestuur de bestemmingswijziging ook als momentum gebruiken om te trachten een oplossing te vinden voor de verloedering van de kantine?
Raadslid Wolfs geeft een toelichting.
De burgemeester geeft een toelichting als antwoord op deze vraag.
Deze vraag ivm de percelen van de kleiduifschieting in het kader van het Grup Hoge Kempen en de herbestemming werd ook gesteld door de CD&V fractie op de GR van oktober.
Het antwoord is dan ook hetzelfde als het antwoord dat naar aanleiding van deze vraag per email werd bezorgd.
Ze leest de inhoud van de email nog eens voor:
Tijdens de gemeenteraad werden enkele vragen gesteld.
Op vraag van de burgemeester bezorg ik jullie volgende info:
Ze vult dit antwoord nog aan als volgt:
Het perceel waarop de kantine staat is geen eigendom van de gemeente. Het zou recent verkocht zijn en dus van eigenaar veranderd.
Volgens de info van OVAM rust er een saneringsplicht op de percelen van de gemeente en dient de gemeente over te gaan tot een beschrijvend bodemonderzoek.
Raadslid Wolfs vraagt of er een deadline staat op het uitvoeren van dit onderzoek, dit is niet het geval.