Terug
Gepubliceerd op 04/04/2025

2025_GR_00031 - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Demer- en Maasbekken - Goedkeuring

Gemeenteraad
do 27/02/2025 - 20:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur

Secretaris

Elke Blokken, algemeen directeur

Voorzitter

Nathalie Kremer, Voorzitter
2025_GR_00031 - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Demer- en Maasbekken - Goedkeuring 2025_GR_00031 - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Demer- en Maasbekken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het nieuwe gemeentedecreet;

Gelet op het decreet van 18 juli 2003 houdende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek);

Gelet op het schrijven van de provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur van het Demer- en Maasbekken, van 8 januari 2025 m.b.t. de  vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk mandataris in het bekkenbestuur, waarvan gemeente Zutendaal deel uitmaakt.

Overwegende dat het bekkenbestuur tot taak heeft:

1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;

2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;

3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;

4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;

5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;

6° advies te verlenen over:

a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;

b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;

7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;

8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen

Juridische grond

Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het nieuwe Waterwetboek);

Bij voorkeur zijn de vertegenwoordiger en plaatsvervanger lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...) In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad). Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verklaart zich unaniem akkoord met de deelname van de gemeente in het Demer- en Maasbekken onder voorzitterschap van de gouverneurs van de provincies Limburg en Vlaams-Brabant. Hiertoe worden de volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:

  • Effectief lid: Matty Coninx, (matty.coninx@zutendaal.be)
  • Plaatsvervanger: Ann Schrijvers (ann.schrijvers@zutendaal.be)

Deze aanstellingen blijven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link.