Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

2025_GR_00070 - Onderhoud straatnaamborden

Gemeenteraad
do 27/02/2025 - 20:00 Raadzaal
Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur

Secretaris

Elke Blokken, algemeen directeur

Voorzitter

Nathalie Kremer, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00070 - Onderhoud straatnaamborden

Aanwezig

Nathalie Kremer, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Rita Indestege, Jan Schreurs, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Eric Niesten, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Martin van der Sman, Petra Beerts, Tom Wolfs, Jurgen Jongen, Evy Muffels, Thomas Jansen, Birgit Crijns, Jules Lenaerts, Jasper Colla, Elke Blokken
Stemmen voor 6
Veerle Remans, Eric Niesten, Martin van der Sman, Birgit Crijns, Jules Lenaerts, Jurgen Jongen
Stemmen tegen 11
Ann Schrijvers, Matty Coninx, Petra Beerts, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Rita Indestege, Evy Muffels, Jan Schreurs, Thomas Jansen, Nathalie Kremer
Onthoudingen 2
Tom Wolfs, Jasper Colla
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2025_GR_00070 - Onderhoud straatnaamborden 2025_GR_00070 - Onderhoud straatnaamborden

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op basis van artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wil CD&V een extra punt toevoegen aan de dagorde van de gemeenteraad.

Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23/10/2003 tot de aankoop van nieuwe straatnaamborden;

Gelet op het feit dat deze borden reeds meer dan 20 jaar geleden geplaatst werden;

Gelet op het feit dat een aantal borden niet meer goed leesbaar zijn;

Gelet op het feit dat de borden professioneel gereinigd en opnieuw voorzien kunnen worden van een sticker;

Gelet op het feit dat de gemeente over een 200-tal straten beschikt;

Gelet op het feit er ongeveer 500 borden zijn;

Gelet op het feit dat met een raming van €15 (excl. BTW) per bord voor de reiniging en de sticker de voorziene uitgave €7.500 (excl. BTW) bedraagt;

Juridische grond

Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. 

§ 1

Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.

§ 2

De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

§3

De gemeenteraadsleden mogen gebruik maken van de beamer in de raadzaal voor een toelichting bij een door hen aan de dagorde toegevoegd punt. De presentatie wordt ten laatste één dag voor de zitting aan de algemeen directeur of zijn vervanger bezorgd zodat ze kan ingewerkt worden in de algemene ppt-presentatie.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit de straatnaamborden niet volgens bovenstaand voorstel professioneel te laten reinigen en te voorzien van een sticker.

De lopende overeenkomst met BLM wordt behouden.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit de eventuele beschadigde palen en/of borden niet te laten vervangen volgens bovenstaand voorstel.

De lopende overeenkomst met BLM wordt behouden.

Artikel 3

De gemeenteraad besluit de borden niet op een uniforme hoogte op de palen aan te laten brengen volgens bovenstaand voorstel.

De lopende overeenkomst met BLM wordt behouden