Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

Notulen  Gemeenteraad

do 27/02/2025 - 20:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur

Secretaris

Elke Blokken, algemeen directeur

Voorzitter

Nathalie Kremer, Voorzitter

Agendapunten

1.

2025_GR_00002 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 januari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
1.

2025_GR_00002 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 januari 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00002 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 30 januari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 30 januari 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Punt 4 Fluvius Limburg - Voordracht van de vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergadering wordt ingetrokken omwille van het feit dat er een onverenigbaarheid werd vastgesteld. Het punt wordt heden hernomen.

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 30 januari 2025 worden goedgekeurd mits bovenstaande aanpassing. 

2.

2025_GR_00057 - Geldigverklaring: verkiezing van de leden van de politieraad van de politiezone CARMA op 5 december 2024 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
2.

2025_GR_00057 - Geldigverklaring: verkiezing van de leden van de politieraad van de politiezone CARMA op 5 december 2024 - Kennisneming

2025_GR_00057 - Geldigverklaring: verkiezing van de leden van de politieraad van de politiezone CARMA op 5 december 2024 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het gemeentebestuur ontving op 27/01/2025 een schrijven van Provincie Limburg betreffende 'verkiezing op 5 december 2024 van de leden van de politieraad van de politiezone Carma'.

De deputatie van de provincie Limburg besluit dat de verkiezing van de leden van de politieraad van de politiezone Carma vanwege de gemeente Zutendaal, zoals omschreven in het proces-verbaal van 5 december 2024,  geldig wordt verklaard.

Zie volledig schrijven in bijlage.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de deputatie van de provincie Limburg houdende de geldigverklaring van de verkiezing op 5 december 2024 van de leden van de politieraad van de politiezone CARMA.

3.

2025_GR_00056 - Benoeming van Ann Schrijvers als burgemeester van de gemeente Zutendaal - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
3.

2025_GR_00056 - Benoeming van Ann Schrijvers als burgemeester van de gemeente Zutendaal - Kennisneming

2025_GR_00056 - Benoeming van Ann Schrijvers als burgemeester van de gemeente Zutendaal - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het gemeentebestuur ontving een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende 'Benoeming van mevrouw Ann Schrijvers als burgemeester van de gemeente Zutendaal'.

De Vlaamse minister van binnenland, steden- en plattelandsbeleid, samenleven, integratie en inburgering, bestuurszaken, sociale economie en zeevisserij besluit dat Mevrouw Ann Schrijvers wordt benoemd tot burgemeester van de gemeente Zutendaal.

Zie volledig schrijven in bijlage.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende 'Benoeming van mevrouw Ann Schrijvers als burgemeester van de gemeente Zutendaal'.

4.

2025_GR_00061 - Fluvius Limburg - Voordracht van de vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
4.

2025_GR_00061 - Fluvius Limburg - Voordracht van de vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00061 - Fluvius Limburg - Voordracht van de vertegenwoordigers op de (buitengewone) algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;

Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 7 januari 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Limburg die op 11 maart 2025 plaatsheeft in PXL-NeXT, Elfde-Liniestraat 24 te 3500 Hasselt;

Gelet op het feit dat de documentatiestukken zowel per mail werden overgemaakt als elektronisch kunnen worden geraadpleegd op het Extranet van Fluvius Limburg;

Gelet op het artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

Gelet op het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030;

Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (buitengewone) algemene vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit om de heer Matty Coninx (matty.coninx@zutendaal.be) aan te duiden als effectieve vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit om Anita Nijssen (anita.nijssen@zutendaal.be) aan te duiden als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing.

Artikel 3

De gemeenteraad besluit het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

5.

2025_GR_00031 - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Demer- en Maasbekken - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
5.

2025_GR_00031 - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Demer- en Maasbekken - Goedkeuring

2025_GR_00031 - Aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger in het bekkenbestuur van het Demer- en Maasbekken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het nieuwe gemeentedecreet;

Gelet op het decreet van 18 juli 2003 houdende het integraal waterbeleid (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek);

Gelet op het schrijven van de provinciegouverneur, voorzitter van het bekkenbestuur van het Demer- en Maasbekken, van 8 januari 2025 m.b.t. de  vraag tot afvaardiging van een gemeentelijk mandataris in het bekkenbestuur, waarvan gemeente Zutendaal deel uitmaakt.

Overwegende dat het bekkenbestuur tot taak heeft:

1° het bekkensecretariaat te organiseren en aan te sturen;

2° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van het stroomgebiedbeheerplan goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht en met de resultaten van het openbaar onderzoek, vermeld in artikel 1.6.2.5, binnen een termijn van 90 dagen na het afsluiten van het openbaar onderzoek en uiterlijk vier maanden voor het begin van de periode waarop het stroomgebiedbeheerplan betrekking heeft;

3° het ontwerp van het bekkenspecifieke deel van een wateruitvoeringsprogramma goed te keuren, rekening houdend met het advies dat de bekkenraad daarover heeft uitgebracht;

4° advies te verlenen over de waterbeleidsnota en de documenten vermeld in artikel 1.6.2.5, § 1;

5° advies te verlenen over het ontwerp van zoneringsplan, vermeld in artikel 9, § 3, van het besluit van de Vlaamse Regering van 10 maart 2006 houdende de vaststelling van de regels voor de scheiding tussen de gemeentelijke en bovengemeentelijke saneringsverplichting en de vaststelling van de zoneringsplannen;

6° advies te verlenen over:

a) ontwerpen van investeringsprogramma's met een rechtstreekse invloed op de watersystemen;

b) ontwerpen van investeringsprogramma's over openbare rioleringen en groot- en kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties;

7° het voorstellen van een adequate bevoegdheidsverdeling van de waterwegen en de onbevaarbare waterlopen om een meer geïntegreerd, logisch samenhangend en efficiënter beheer te realiseren;

8° indien gewenst, de toelichting en/of bespreking van belangrijke projecten of intenties binnen het bekken te agenderen.

Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen

Juridische grond

Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

Het decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het nieuwe Waterwetboek);

Bij voorkeur zijn de vertegenwoordiger en plaatsvervanger lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...) In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad). Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad verklaart zich unaniem akkoord met de deelname van de gemeente in het Demer- en Maasbekken onder voorzitterschap van de gouverneurs van de provincies Limburg en Vlaams-Brabant. Hiertoe worden de volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid:

  • Effectief lid: Matty Coninx, (matty.coninx@zutendaal.be)
  • Plaatsvervanger: Ann Schrijvers (ann.schrijvers@zutendaal.be)

Deze aanstellingen blijven gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het antwoordformulier wordt digitaal ingevuld en verzonden via de ontvangen link. 

6.

2025_GR_00043 - Nuhma CV: aanduiding van afgevaardigden in de algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
6.

2025_GR_00043 - Nuhma CV: aanduiding van afgevaardigden in de algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00043 - Nuhma CV: aanduiding van afgevaardigden in de algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het feit dat de gemeente aandeelhouder is van de coöperatieve vennootschap Nutsbedrijven Houdstermaatschappij, afgekort Nuhma CV;

Gelet op artikel 37 van de statuten van Nuhma CV;

Overwegende dat de gemeente overeenkomstig de statutaire bepalingen een vertegenwoordiger mag aanduiden in de algemene vergadering;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om mevrouw Anita Nijssen (anita.nijssen@zutendaal.be) als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Nuhma CV aan te wijzen met als plaatsvervanger: mevrouw Rita Indestege (rita.indestege@zutendaal.be).

Artikel 2

Bovengenoemde vertegenwoordiger [of bij belet bovengenoemde plaatsvervanger] wordt gemandateerd om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen voor de komende legislatuur (2025-2030), te handelen en te beslissen over de agendapunten en alles te doen wat noodzakelijk of nuttig is voor de uitvoering van deze volmacht.

Artikel 3

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld per e-mail een afschrift bezorgen van deze beslissing aan sofie.lodewyckx@nuhma.be. 

7.

2025_GR_00044 - RLKM: aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
7.

2025_GR_00044 - RLKM: aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00044 - RLKM: aanduiding vertegenwoordiger algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Voor de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden voor de algemene vergadering van RLKM, het Regionaal Landschap Kempen en Maasland.

RLKM vraagt om volgende vertegenwoordiger aan te duiden:

- Eén vertegenwoordiger algemene vergadering

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende persoon als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van RLKM goed: 

Petra Beerts (petra.beerts@zutendaal.be)

Deze aanstelling blijft gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan RLKM.

8.

2025_GR_00046 - De Watergroep: aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger algemene vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
8.

2025_GR_00046 - De Watergroep: aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger algemene vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00046 - De Watergroep: aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger algemene vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Voor de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad nieuwe vertegenwoordigers aan te duiden voor de algemene vergadering van De Watergroep.
De Watergroep vraagt om volgende vertegenwoordiger aan te duiden:

- Eén vertegenwoordiger algemene vergadering

- Eén plaatsvervangende vertegenwoordiger algemene vergadering

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende persoon als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van De Watergroep goed: 

Matty Coninx: (matty.coninx@zutendaal.be)

en keurt de aanstelling van de volgende persoon als plaatsvervanger van de afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van De Watergroep goed:  

Jan Schreurs (jan.schreurs@zutendaal.be)

Deze aanstelling blijft gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan De Watergroep via het invulformulier op hun website.

9.

2025_GR_00062 - De Watergroep: aanduiding vertegenwoordiger aandeelhoudersbestuur - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
9.

2025_GR_00062 - De Watergroep: aanduiding vertegenwoordiger aandeelhoudersbestuur - Goedkeuring

2025_GR_00062 - De Watergroep: aanduiding vertegenwoordiger aandeelhoudersbestuur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Voor de nieuwe legislatuur dient de gemeenteraad een nieuwe vertegenwoordiger aan te duiden voor het aandeelhoudersbestuur van De Watergroep.
De Watergroep vraagt om volgende vertegenwoordiger aan te duiden:

- Eén vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur

De vertegenwoordiger dient lid te zijn van de gemeenteraad.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt de aanstelling van de volgende persoon als vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van De Watergroep goed: 

Yannick Eurlings (yannick.eurlings@zutendaal.be)

Deze aanstelling blijft gelden voor de duur van de lopende legislatuur 2025 -2030 of tot andersluidende gemeenteraadsbeslissing. 

Artikel 2

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan De Watergroep via het invulformulier op hun website.

10.

2025_GR_00048 - Aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergadering van Cipal dv - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
10.

2025_GR_00048 - Aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergadering van Cipal dv - Goedkeuring

2025_GR_00048 - Aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergadering van Cipal dv - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers (vennoten). Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.

Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van één van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 DLB, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.

Conform de decretale en statutaire bepalingen heeft elke deelnemer bij Cipal dv recht op één vertegenwoordiger op de algemene vergadering. Desgewenst kan de gemeente ook één of meer plaatsvervangers (met vermelding van hun onderlinge rangorde) aanduiden.

Juridische grond

Het Decreet over het Lokaal Bestuur(“DLB”) van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432 DLB dat de samenstelling en samenroeping van de algemene vergadering regelt.

De statuten van Cipal dv, inzonderheid artikel 32 van de statuten dat de samenstelling van de algemene vergadering bepaalt.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De heer Thomas Jansen (thomas.jansen@zutendaal.be) wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.

Artikel 2

Mevrouw Rita Indestege (rita.indestege@zutendaal.be) wordt aangeduid als plaatsvervanger op de algemene vergaderingen van Cipal dv gedurende de huidige legislatuur.

11.

2025_GR_00052 - Wonen in Limburg: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger Algemene Vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
11.

2025_GR_00052 - Wonen in Limburg: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger Algemene Vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00052 - Wonen in Limburg: aanduiding afgevaardigde en plaatsvervanger Algemene Vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gemeente Zutendaal is aandeelhouder van Wonen in Limburg bv (KBO 0401.314.140) en ontving op 22/01/2025 de aanvraag om een afgevaardigde en eventuele plaatsvervanger aan te duiden die de gemeente zal vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Wonen in Limburg. 

De jaarlijkse algemene vergadering vindt dit jaar plaats op woensdag 28 mei om 19.00 uur. 

Er dient een aanduiding te gebeuren van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering van Wonen in Limburg. 

Juridische grond

Statuten Wonen in Limburg. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Overeenkomstig artikel 16 van de statuten van WIL draagt gemeente Zutendaal volgende personen voor als afgevaardigden voor de algemene vergadering:
- Rita Indestege (rita.indestege@zutendaal.be) als respectievelijk vertegenwoordiger
- Ann Schrijvers (ann.schrijvers@zutendaal.be) als plaatsvervanger

Artikel 2

Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan Wonen in Limburg (directiesecretariaat@wil.be).

12.

2025_GR_00053 - IGL: voordracht van een kandidaat-bestuurder - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
12.

2025_GR_00053 - IGL: voordracht van een kandidaat-bestuurder - Goedkeuring

2025_GR_00053 - IGL: voordracht van een kandidaat-bestuurder - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op het artikel 41 inzake de bevoegdheden van de Gemeenteraad en op de artikelen 431 en 434 tot en met 436 inzake de samenstelling van de Raad van Bestuur; Overwegende dat de gemeente deelnemer is van IGL, met maatschappelijke zetel te 3600 Genk, Klotstraat 125;

Gelet op de artikelen 16 en 50 van de statuten van IGL, laatst gewijzigd door de Algemene Vergadering op 23 juni 2022;

Overwegende dat de Raad van Bestuur van IGL wordt samengesteld via overleg tussen de Limburgse politieke partijen om tot een evenwichtige samenstelling te komen;

Overwegende dat er in totaal 15 bestuursmandaten zijn en maximaal twee derden van de leden is van hetzelfde geslacht;

Overwegende dat aan elke gemeente met een of meerdere vestigingsplaatsen één mandaat als bestuurder is toegekend, maar dat de gemeente van dit recht afstand kan doen en dat de andere bestuurders op voordracht van de andere deelnemers gebeuren, waarbij rekening wordt gehouden met een vertegenwoordiging van de kleinere deelnemers en waarbij een gemeentelijke deelnemer en het OCMW van dezelfde gemeente niet tegelijkertijd een mandaat invullen;

 Overwegende dat er bij de verdeling van de beschikbare gemeentelijke mandaten tussen de diverse Limburgse politieke partijen een mandaat toegekend werd aan onze gemeente;

 Overwegende dat de volgende kandidatuur werd binnengebracht:

 â–ª Rozette Reyskens

Overwegende dat Rozette Reyskens, gemeenteraadslid, voldoet aan de bepalingen van het artikel 436 van Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 om in aanmerking te komen om benoemd te worden tot bestuurder;


Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Rozette Reyskens wordt voorgedragen als kandidaat-bestuurder in de Raad van Bestuur van IGL

Artikel 2

Deze voordracht blijft geldig tot een andersluidende gemeenteraadsbeslissing.

Artikel 3

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van dit besluit bezorgen aan IGL.

13.

2025_GR_00059 - IGL - Algemene vergadering op 27 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
13.

2025_GR_00059 - IGL - Algemene vergadering op 27 maart 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00059 - IGL - Algemene vergadering op 27 maart 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging IGL die zal plaatsvinden op donderdag 27 maart 2025 om 18u, in de polyvalente zaal van het activiteitencentrum IGL - Ter Heide in  Genk, Klotstraat 125.

Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en de latere wijzigingen;

Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van IGL;

Gelet op artikel 35 van de gecoördineerde statuten van de IGL;

Gelet op de oproepingsbrief van 27 januari 2025 voor de gewone vergadering van de Algemene Vergadering van IGL op 27 maart 2025 om 18.00 uur met als agendapunten:

  1.  De algehele vernieuwing van de Raad van Bestuur door de verkiezing van 15 bestuurders.
  2. Het evaluatierapport over de werking 2019-2024 en het ondernemingsplan 2025- 2030 in uitvoering van artikel 459 van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur: goedkeuring

Gelet op de toelichtingsnota betreffende de algehele vernieuwing van de Raad van Bestuur;

Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om goedkeuring van de agenda te weigeren;

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De agenda van de gewone vergadering d.d. 27 maart 2025 van de Algemene Vergadering van IGL wordt goedgekeurd.

Artikel 2

De vertegenwoordiger, Matty Coninx of bij belet de plaatsvervanger, Evy Muffels wordt gemandateerd om op de vergadering (of op iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen zoals vermeld in het artikel 1 en verder al het nodige te doen voor afwerking van de volledige agenda.

Artikel 3

Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van onderhavige beslissing en zal onverwijld een afschrift bezorgen van deze beslissing aan de Intercommunale vereniging voor hulp aan Gehandicapten in Limburg.

14.

2025_GR_00054 - Limburg.net: aanduiding van een gemeentelijke vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
14.

2025_GR_00054 - Limburg.net: aanduiding van een gemeentelijke vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering - Goedkeuring

2025_GR_00054 - Limburg.net: aanduiding van een gemeentelijke vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de Algemene Vergadering - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘het Decreet’.

Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.

Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).

Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 tot goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 18 uur in Corda – gebouw 1 – verdiep 1- Kempische Steenweg 293/16 te 3500 Hasselt.

Overwegende dat artikel 432 van het Decreet bepaalt dat de vertegenwoordigers voor de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden aangeduid worden uit hun leden.

Juridische grond

Het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017

De statuten van Limburg.net

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Als gemeentelijk vertegenwoordiger: 

  • De heer Matty Coninx (matty.coninx@zutendaal.be)

Met als plaatsvervanger: 

  • De heer Yannick Eurlings (yannick.eurlings@zutendaal.be)

De aangeduide vertegenwoordiger beschikt over een aantal stemmen dat gelijk is aan het aantal aandelen waarover de gemeente beschikt in Limburg.net (zie art. 7, 9 en 37 van de Statuten). 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de opdrachthoudende vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net.

15.

2025_GR_00055 - Limburg.net: voordracht afgevaardigde en vaste plaatsvervanger Algemeen Comité - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
15.

2025_GR_00055 - Limburg.net: voordracht afgevaardigde en vaste plaatsvervanger Algemeen Comité - Goedkeuring

2025_GR_00055 - Limburg.net: voordracht afgevaardigde en vaste plaatsvervanger Algemeen Comité - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘het Decreet’).

Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.

Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).

Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 tot goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 18 uur in de vergaderzaal van Corda – gebouw 1 – verdiep 1 – Kempische Steenweg 293/16 te Hasselt. 

Gelet op artikel 442 van het Decreet dat bepaalt dat in elke dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging een algemeen comité kan opgericht worden om de verbinding en het overleg tussen de raad van bestuur en de deelnemers te faciliteren. 

Gelet artikel 29 van de Statuten dat een algemeen comité opricht bij Limburg.net en dat bepaalt dat het algemeen comité bestaat uit afgevaardigden van de gemeenten waarbij elke gemeente één afgevaardigde heeft. Elke deelnemende gemeente mag bijgevolg één vertegenwoordiger voordragen die namens haar in het algemeen comité zetelt. Het voorgedragen lid moet een natuurlijk persoon zijn die in de gemeente lid is van het college van burgemeester en schepenen. Daarnaast duidt elke deelnemende gemeente een vaste plaatsvervanger aan. 

Overwegende dat na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 een algehele vernieuwing van de gemeenteraden heeft plaatsgevonden. 

Overwegende dat de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net ter installatie van de raad van bestuur plaatsvindt op woensdag 26 maart 2025.

Overwegende dat op deze vergadering ook de benoeming van de afgevaardigden en de vaste plaatsvervangers van het algemeen comité geagendeerd staat. 

Overwegende dat de gemeente in overeenstemming met artikel 442 van het Decreet en artikel 29 van de Statuten overgaat tot aanduiding van een afgevaardigde en vaste plaatsvervanger voor het algemeen comité. 

Juridische grond

het Decreet over Lokaal Bestuur van 22 december 2017

de statuten van Limburg.net

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente Zutendaal draagt de heer Jan Schreurs (jan.schreurs@zutendaal.be) voor als afgevaardigde voor het Algemeen Comité van Limburg.net. 

Artikel 2

De gemeente Zutendaal draagt mevrouw Ann Schrijvers (ann.schrijvers@zutendaal.be) voor als vaste plaatsvervanger voor het Algemeen Comité van Limburg.net. 

Artikel 3

Een getekend afschrift van dit besluit wordt verzonden aan Limburg.net. 

16.

2025_GR_00068 - Voordracht leden van DE RAAD VAN BESTUUR van Limburg.net - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
16.

2025_GR_00068 - Voordracht leden van DE RAAD VAN BESTUUR van Limburg.net - Goedkeuring

2025_GR_00068 - Voordracht leden van DE RAAD VAN BESTUUR van Limburg.net - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §1, 3° van het Decreet over Lokaal Bestuur van 22/12/17 (verder ‘het Decreet’).

Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.

Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).

Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 tot goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 20 uur in de vergaderzaal van Corda gebouw 1 – verdiep 1 - Corda Campus, Kempische Steenweg 293/16 te 3500 Hasselt.

Gelet op artikel 445 van het Decreet dat bepaalt dat in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering moet worden bijeengeroepen waarbij tot algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan, voor zover de raden van de deelnemende besturen reeds in hun nieuwe samenstelling vergaderd hebben.

Gelet op artikel 434 § 1 van het Decreet en artikel 20.1 van de Statuten die bepalen dat het aantal leden van de raad van bestuur maximaal vijftien bedraagt. Van dit aantal leden mag maximaal twee derde van hetzelfde geslacht zijn. Er wordt een evenwichtige verdeling nagestreefd tussen de leden van de raad van bestuur uit grote en kleine gemeenten op het vlak van het aantal inwoners (artikel 20.2 van de Statuten).  

Gelet artikel 20.2 van de Statuten dat stelt dat wanneer er stemgerechtigde leden van de raad van bestuur moeten worden aangeduid, dan kan elke deelnemende gemeente een lijst van kandidaten voordragen met hoogstens zoveel leden als eraan te duiden stemgerechtigde leden in de raad van bestuur zijn. 

Gelet op de onverenigbaarheden zoals vermeld in artikel 20.4 van de Statuten en artikel 436 van het Decreet.

Overwegende dat na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 een algehele vernieuwing van de gemeenteraden heeft plaatsgevonden. 

Overwegende dat de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net ter installatie van de raad van bestuur plaatsvindt op woensdag 26 maart 2025.

Overwegende dat de gemeente overeenkomstig artikel 20.2 van de Statuten overgaat tot voordracht van de lijst van 15 kandidaat bestuurders die werd samengesteld met inachtname van de criteria zoals bepaald in artikel 20.2 van de Statuten. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeente Zutendaal draagt onderstaande lijst van 15 kandidaten voor als leden van de raad van bestuur van Limburg.net:

NaamWoonplaats
Thomas Vints

Beringen
Karlien Boyen

Bilzen-Hoeselt
Jos Leroi
Diepenbeek
Koen Sleypen

Dilsen-Stokkem
Hugo Philtjens
Hasselt

Rik Dehollogne
Hasselt

Raf Truyens
Hechtel-Eksel
Heidi PirlotteHeers

Luc Wouters
Lummen
Gunter Haeldermans

Maaseik
Corrie Bemelmans

Maasmechelen
Marco Goossens
 Oudsbergen

Brenda Gijsens

Sint-Truiden
Patricia Joris

Tongeren-Borgloon
Bart Heleven

Zonhoven

Artikel 2

De gemeente Zutendaal draagt onderstaande lijst voor als afgevaardigden in de raad van bestuur met raadgevende stem:

NaamWoonplaats
Toon DurwaelHerk-de-Stad
Ingrid KempeneersSint-Truiden
Stefanie EngelenTessenderlo-Ham

Artikel 3

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan Limburg.net.

17.

2025_GR_00058 - Limburg.net - Bijzondere Algemene Vergadering op 26 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
17.

2025_GR_00058 - Limburg.net - Bijzondere Algemene Vergadering op 26 maart 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00058 - Limburg.net - Bijzondere Algemene Vergadering op 26 maart 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een Opdrachthoudende Vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder ‘DLB’).

Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.

Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).

Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 22 januari 2025 tot goedkeuring van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 26 maart 2025 om 20 uur

Gelet dat de volgende agendapunten werden vastgesteld: 

  1.  Welkom door de voorzitter 
  2. Goedkeuring verslag van de A.V. d.d. 17 december 2024 
  3. Aanduiding secretaris en stemopnemers (art. 38 statuten) 
  4. Benoeming leden van de raad van bestuur (art. 20 en 21 statuten)
    a) Stemgerechtigde leden: 
    Lijst van 15 kandidaten

  5. Naam 

    Woonplaats 

    Thomas Vints 

    Beringen 

    Karlien Boyen 

    Bilzen-Hoeselt 

    Jos Leroi 

    Diepenbeek 

    Koen Sleypen 

    Dilsen-Stokkem 

    Hugo Philtjens 

    Hasselt 

    Rik Dehollogne 

    Hasselt 

    Raf Truyens 

    Hechtel-Eksel 

    Heidi Pirlotte 

    Heers 

    Luc Wouters 

    Lummen 

    Gunter Haeldermans 

    Maaseik 

    Corrie Bemelmans 

    Maasmechelen 

    Marco Goossens 

    Oudsbergen 

    Brenda Gijsens 

    Sint-Truiden 

    Patricia Joris 

    Tongeren-Borgloon 

    Bart Heleven 

    Zonhoven 


    b) Afgevaardigden in de raad van bestuur met raadgevende stem:

Naam 

Woonplaats 

Toon Durwael 

Herk-de-Stad 

Ingrid Kempeneers 

Sint-Truiden 

Stefanie Engelen 

Tessenderlo-Ham 


    5. Benoeming leden en plaatsvervangers algemeen comité (art. 29 statuten)
    6. Varia:
    a) Toelichting van de grote lijnen van het Ondernemingsplan 2025-2030 (wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de A.V. van juni 2025).

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 26 maart 2025 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd. 

Artikel 2

Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net.

18.

2025_GR_00066 - s-Lim: Buitengewone Algemene Vergadering 25 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
18.

2025_GR_00066 - s-Lim: Buitengewone Algemene Vergadering 25 maart 2025 - Goedkeuring

2025_GR_00066 - s-Lim: Buitengewone Algemene Vergadering 25 maart 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking; 

Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’); 

Gelet op de statuten van s-Lim en in het bijzonder op artikel 14 inzake de samenstelling van de raad van bestuur en artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering; 

Overwegende dat artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen; 

Gelet op de oproeping tot de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 25 maart 2025 met de volgende agendapunten: 

  1. Benoeming leden raad van bestuur 
  2. Aanstelling leden raad van bestuur met raadgevende stem
  3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Gelet op de documenten van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering; 

Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren; 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 25 maart 2025: 

  1. Benoeming leden raad van bestuur  
  2. Aanstelling leden raad van bestuur met raadgevende stem
  3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

Artikel 2

Overeenkomstig artikel 14 van de statuten van de dienstverlenende vereniging s-Lim draagt de gemeente de volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf 25 maart 2025 tot de algemene vergadering die overgaat tot de vernieuwde samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden: 

  1.  Noortje Baselet
  2. Annelies Feytons
  3. Dennis Fransen
  4. Myriam Giebens
  5. Stefan Govaerts
  6. Yilmaz Kurtal
  7.  Dymfna Meynen
  8.  Jan Noelmans
  9.  Marc Penxten
  10. Liesbeth Steegmans
  11.  Lieve Theuwissen
  12.  Erik Van Roelen

Aangezien mevr. Annelies Feytons geen lid is van een gemeenteraad van één van de deelnemende gemeenten, dient haar voordracht overeenkomstig artikel 434, §2 van het Decreet Lokaal Bestuur uitdrukkelijk gemotiveerd te worden. Mevr. Annelies Feytons beschikt over een verregaande deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen. 

Mevr. Feytons heeft namelijk de afgelopen jaren deskundigheid opgebouwd inzake gebruik, opslag en beveiliging van data, ondermeer als functionaris voor gegevensbescherming. Deze deskundigheid biedt een toegevoegde waarde in de groei van Limburg tot een smart regio in het algemeen, en in de verdere technologische en softwarematige ontwikkelingen in de dienstverlening en het productenaanbod van s-Lim in het bijzonder.

De raad van bestuur stelt voor om voor jaareinde over te gaan tot een uitbreiding van het aantal leden van de raad van bestuur van twaalf naar maximaal vijftien. Dit voorstel tot aanpassing van het aantal bestuursmandaten betreft een aanpassing van artikel 14 van de statuten van  dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna: ‘statutenwijziging’).

Onder opschortende voorwaarde van goedkeuring van de statutenwijziging door de buitengewone algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim, draagt de gemeente volgende personen voor als kandidaat-bestuurder (in alfabetische volgorde) voor de dienstverlenende vereniging s-Lim, voor een duur vanaf de datum van goedkeuring van de statutenwijziging, tot de algemene vergadering die overgaat tot de vernieuwde samenstelling van de raad van bestuur na de algehele vernieuwing van de gemeenteraden:

  1. Steven Broekx
  2. Marleen Kauffmann
  3. Karel Kriekemans

Artikel 3

Iedere deelnemende gemeente heeft, overeenkomstig artikel 15 van de statuten van s-Lim DV, het recht om één gemeenteraadslid, verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, aan te duiden als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem. 

Indien slechts vijf gemeenten van dit recht gebruik maken, zal de algemene vergadering akte nemen van deze voordracht en hebben de aangewezen leden vanaf dat ogenblik recht om met raadgevende stem de zittingen van de raad van bestuur bij te wonen.

Indien er meer dan vijf gemeenten van dit recht gebruik maken, zal de algemene vergadering akte nemen van deze voordracht en worden de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem bepaald overeenkomstig de rangorde vastgelegd in de statuten.

Op basis van politiek overleg op provinciaal niveau worden 4 gemeenten uitgenodigd om een kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voor te dragen, met name Lanaken, Lommel, Maasmechelen en Wellen.

Artikel 4

De plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente, Anita Nijssen, wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van s-Lim van 25 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

Artikel 5

Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres infoAV@s-Lim.be.

19.

2025_GR_00070 - Onderhoud straatnaamborden

Afgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2025_GR_00070 - Onderhoud straatnaamborden
Aanwezig
Nathalie Kremer, Ann Schrijvers, Matty Coninx, Rita Indestege, Jan Schreurs, Rozette Reyskens, Veerle Remans, Eric Niesten, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Martin van der Sman, Petra Beerts, Tom Wolfs, Jurgen Jongen, Evy Muffels, Thomas Jansen, Birgit Crijns, Jules Lenaerts, Jasper Colla, Elke Blokken
Stemmen voor 6
Veerle Remans, Eric Niesten, Martin van der Sman, Birgit Crijns, Jules Lenaerts, Jurgen Jongen
Stemmen tegen 11
Ann Schrijvers, Matty Coninx, Petra Beerts, Anita Nijssen, Yannick Eurlings, Rozette Reyskens, Rita Indestege, Evy Muffels, Jan Schreurs, Thomas Jansen, Nathalie Kremer
Onthoudingen 2
Tom Wolfs, Jasper Colla
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
19.

2025_GR_00070 - Onderhoud straatnaamborden

2025_GR_00070 - Onderhoud straatnaamborden

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Op basis van artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wil CD&V een extra punt toevoegen aan de dagorde van de gemeenteraad.

Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 23/10/2003 tot de aankoop van nieuwe straatnaamborden;

Gelet op het feit dat deze borden reeds meer dan 20 jaar geleden geplaatst werden;

Gelet op het feit dat een aantal borden niet meer goed leesbaar zijn;

Gelet op het feit dat de borden professioneel gereinigd en opnieuw voorzien kunnen worden van een sticker;

Gelet op het feit dat de gemeente over een 200-tal straten beschikt;

Gelet op het feit er ongeveer 500 borden zijn;

Gelet op het feit dat met een raming van €15 (excl. BTW) per bord voor de reiniging en de sticker de voorziene uitgave €7.500 (excl. BTW) bedraagt;

Juridische grond

Artikel 3 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. 

§ 1

Gemeenteraadsleden kunnen uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering punten aan de agenda van de gemeenteraad toevoegen. Hiertoe bezorgen ze hun toegelicht voorstel van beslissing aan de algemeen directeur, die de voorstellen bezorgt aan de gemeenteraadsvoorzitter. Noch een lid van het college van burgemeester en schepenen, noch het college als orgaan, kan van deze mogelijkheid gebruik maken.

§ 2

De algemeen directeur deelt de aanvullende agendapunten zoals vastgesteld door de voorzitter van de gemeenteraad onmiddellijk mee aan de gemeenteraadsleden, samen met de bijbehorende toegelichte voorstellen.

§3

De gemeenteraadsleden mogen gebruik maken van de beamer in de raadzaal voor een toelichting bij een door hen aan de dagorde toegevoegd punt. De presentatie wordt ten laatste één dag voor de zitting aan de algemeen directeur of zijn vervanger bezorgd zodat ze kan ingewerkt worden in de algemene ppt-presentatie.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad besluit de straatnaamborden niet volgens bovenstaand voorstel professioneel te laten reinigen en te voorzien van een sticker.

De lopende overeenkomst met BLM wordt behouden.

Artikel 2

De gemeenteraad besluit de eventuele beschadigde palen en/of borden niet te laten vervangen volgens bovenstaand voorstel.

De lopende overeenkomst met BLM wordt behouden.

Artikel 3

De gemeenteraad besluit de borden niet op een uniforme hoogte op de palen aan te laten brengen volgens bovenstaand voorstel.

De lopende overeenkomst met BLM wordt behouden

20.

2025_GR_00065 - Gebruiksovereenkomst vzw Jeugdhuis De Kaller - Goedkeuring

Verdaagd
21.

2025_GR_00060 - Ondertekening samenwerkingsovereenkomst Pleegzorggemeente - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
21.

2025_GR_00060 - Ondertekening samenwerkingsovereenkomst Pleegzorggemeente - Goedkeuring

2025_GR_00060 - Ondertekening samenwerkingsovereenkomst Pleegzorggemeente - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Pleegzorg Limburg vraag aan de gemeente Zutendaal om de langdurige samenwerking te verlengen. 

Het doel van deze samenwerking is pleegzorg te promoten en het kindvriendelijk beleid in de verf te zetten. De pleegzorggemeente zet pleegzorg in de kijker via de gemeentelijke communicatiekanalen, organiseert en/of promoot infoavonden en verspreidt materiaal zoals bijvoorbeeld folders en affiches. Pleegzorg Limburg bezorgt de pleegzorggemeente hiervoor alle nodige communicatiematerialen en contacten en zorgt voor regelmatige updates over geplande wervings- en sensibiliseringscampagnes.

Pleegzorggemeenten kunnen ook hun waardering uiten aan bestaande pleeggezinnen.

Verder verbinden de partijen zich ertoe om minstens één keer per jaar te overleggen om nieuwe opportuniteiten te vinden voor het verwezenlijken van het gezamenlijke doel. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De Gemeenteraad gaat akkoord met de verlenging van de samenwerkingsovereenkomst voor de duur van de legislatuur en 1 jaar (2025 - 2031).


22.

2025_GR_00008 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
22.

2025_GR_00008 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

2025_GR_00008 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Volgende vragen werden ontvangen vanuit de cd&v-fractie: 

Vraag 1
Naar aanleiding van de toewijzing van het ergonomisch bureaumeubilair aan de firma Pami vragen wij meer verduidelijking over deze toewijzing. Hierbij eerst een overzicht.

25/11/24: CBS gunt deze opdracht aan de firma Pami.

13/12/24: Consenso advocaten dient een bezwaar in namens de firma Belisia.

16/12/24: CBS trekt het eerdere besluit van toewijzing in en onderzoekt de zaak.

27/01/25: CBS wijst de opdracht opnieuw toe aan de firma Pami op basis van de beste verhouding prijs-kwaliteit.

10/02/25: CD&V stuurt via mail met aanvraag tot inzage in de documenten.

12/02/25: Brief naar Belisia met de bekendmaking van de niet-gunning van de opdracht.

Initiële offerte Pami €33895.84, na onderhandeling €32141.52

Initiële offerte Belisia € 31785.00, na onderhandeling 31009.32 (kabelgoot in optie inbegrepen) en aangepast na bezwaar €29265.00

Op de gemeenteraad van 27/06/25 werd het bestek hiervoor goedgekeurd met als gunningscriteria 50 punten op de prijs, 40 punten op de ergonomische waarde en opvolging en 10 punten op garanties.

Na inzage van de documenten blijft het voor onze fractie onduidelijk waarom er alsnog voor de firma Pami gekozen werd ondanks dat het bezwaar gegrond bleek.


Vraag 2
De bever is lange tijd uit onze contreien verdwenen maar is de laatste jaren aan een duidelijke opmars bezig. Dit zien we ook in onze gemeente en meer bepaald in de valleien van de Roelerbeek, de Bezoensbeek, de Broekerbeek en de Zutendaalbeek. Sinds kort heeft de bever ook zijn weg gevonden naar het gebeid Papendaalheide en meer bepaald bij de duikvijver. Aangezien de bever nog steeds een beschermde diersoort is, vragen we welke preventieve maatregelen de gemeente gaat nemen om het wildzwemmen en het betreden van de oevers te voorkomen, ter bescherming van de rust en de veiligheid van de plaatselijke bevers?

 

Vraag 3
Papendaalheide is een prachtig natuur- en recreatiegebied in Zutendaal. Bij de ontwikkeling ervan werd in samenspraak met inwoners een BMX-parcours ontworpen en uitgevoerd. Vandaag ligt het parcours er echter verwaarloosd bij. CD&V vraagt om dit parcours terug te herstellen in zijn oorspronkelijke toestand. We hebben bij onze eigen technische dienst heel wat personeelsleden die op vele plaatsen in Zutendaal al diverse projecten uitgevoerd hebben. Kan dit financieel haalbare voorstel in samenwerking met de sportdienst gerealiseerd worden?


Volgende vragen werden ontvangen vanuit de NVA-fractie:

Vraag 1

Is de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat zoals eerder aangekondigd in gebruik genomen eind februari? Zijn er al eerste resultaten beschikbaar van de snelheden op het traject? 
Het gemeentebestuur zou inzetten op sensibilisering om de trajectcontrole onder de aandacht te brengen van bestuurders. Op welke manieren is dat gebeurd?
We vernemen van buurtbewoners dat de installatie van de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat merkbaar meer (en sneller) verkeer teweegbrengt op de Maastrichterstraat, Meerstraat en Sprinkelestraat om de trajectcontrole te ontwijken. Wordt dit opgevolgd door het gemeentebestuur? 

Vraag 2

Enkele maanden geleden bleek uit cijfers van VRT NWS dat Zutendaal op de tweede plaats staat in Vlaanderen wat betreft verkeersboete-inkomsten per inwoner. Dat lijkt ons op z’n minst opmerkelijk. Volgens de huidige financiële verdeelsleutel in de GAS5-overeenkomst vloeit er jaarlijks gemiddeld 84,38% van de boeteninkomsten naar de Lokale Verwerkingscel van de stad Genk en de politiezone. In de praktijk ligt dit percentage echter aanzienlijk hoger en betreft het bijna 1 miljoen euro. 

Als fractie vragen wij ons af hoe dit zich verhoudt in de andere gemeenten binnen de politiezone. Kan onze gemeentelijke vertegenwoordiger in de politieraad ons cijfers verstrekken over het aantal door vaste (niet-mobiele) camera’s geflitste voertuigen per gemeente van de politiezone Carma, alsook de cijfers van de overeenkomstige boete-inkomsten per gemeente?

Op de gemeenteraad van april 2024 werd er verteld dat er in 2025 een grondige evaluatie zal plaatsvinden. Daarnaast werd in de laatste aanpassing van het reglement de evaluatieperiode verhoogd van 6 naar 12 maanden. Hoever staat het met de evaluatie van de GAS5-overeenkomst alsook met de herziening van de verdeelsleutel van de boete-inkomsten?

Vraag 3

Op de gemeenteraad van 24 oktober 2024 namen we kennis van het advies op het ontwerp-GRUP Hoge Kempen Fase 1. Tijdens de zitting werd er gevraagd naar de ligging van de terreinen van de kleiduifschieting binnen de grenzen van het GRUP. Na de raad werd bevestigd dat de oude kantine recreatiegebied blijft en dat de achterliggende gronden van de schieting, vandaag agrarisch gebied, omgezet worden naar bosgebied.

Zal het bestuur de bestemmingswijziging ook als momentum gebruiken om te onderzoeken of de terreinen van de kleiduifschieting gesaneerd dienen te worden op vervuiling?

Zal het bestuur de bestemmingswijziging ook als momentum gebruiken om te trachten een oplossing te vinden voor de verloedering van de kantine?

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De vragen van de raadsleden worden besproken.


Vraag 1
Naar aanleiding van de toewijzing van het ergonomisch bureaumeubilair aan de firma Pami vragen wij meer verduidelijking over deze toewijzing. Hierbij eerst een overzicht.

25/11/24: CBS gunt deze opdracht aan de firma Pami.

13/12/24: Consenso advocaten dient een bezwaar in namens de firma Belisia.

16/12/24: CBS trekt het eerdere besluit van toewijzing in en onderzoekt de zaak.

27/01/25: CBS wijst de opdracht opnieuw toe aan de firma Pami op basis van de beste verhouding prijs-kwaliteit.

10/02/25: CD&V stuurt via mail met aanvraag tot inzage in de documenten.

12/02/25: Brief naar Belisia met de bekendmaking van de niet-gunning van de opdracht.

Initiële offerte Pami €33895.84, na onderhandeling €32141.52

Initiële offerte Belisia € 31785.00, na onderhandeling 31009.32 (kabelgoot in optie inbegrepen) en aangepast na bezwaar €29265.00

Op de gemeenteraad van 27/06/24 werd het bestek hiervoor goedgekeurd met als gunningscriteria 50 punten op de prijs, 40 punten op de ergonomische waarde en opvolging en 10 punten op garanties.

Na inzage van de documenten blijft het voor onze fractie onduidelijk waarom er alsnog voor de firma Pami gekozen werd ondanks dat het bezwaar gegrond bleek.

Raadslid Jongen geeft een toelichting.

De burgemeester geeft een toelichting als antwoord op de vraag.

Er was bij de eerste vergelijking een misverstand ivm de kabelgoten. De offerte van Pami was duidelijk : de prijs was inclusief kabelgoot. Bij Belisia was dit onduidelijk. Daarom ging onze dienst ervan uit dat de kabelgoot niet in de prijs zat en werd deze erbij geteld voor de prijsbepaling. 

N.a.v. het bezwaar werd hier een verduidelijking over gevraagd. Hieruit bleek dat de kabelgoot wel opgenomen was in de offerte. Het dossier werd opnieuw beoordeeld rekening houdende met de nieuwe prijs.

Desalniettemin scoort Pami beter. 

De beoordeling gebeurt op basis van drie criteria : prijs ( 50), ergonomische waarde en opvolging (40) en garantie (10) 

Volgende scores werden toegekend : 


PAMIBELISIA
Prijs45,5250
Ergowaarde3830
Garantie1010

93,5290

Pami kwam dus als beste uit deze vergelijking. 

Het plan van aanpak van Pami voor het overleg, de levering en installatie van het meubilair heeft het verschil gemaakt. Waardoor de gunning opnieuw naar Pami ging. Het plan van aanpak van Pami was heel goed uitgewerkt. Door de diverse testgebruikers werd het bureau van Pami als meest functionele bureau verkozen. Ongeveer een maand stond er van elke firma een bureau ter beschikking om te testen door onze medewerkers.

Belisia had geen plan van aanpak, enkel een technische fiche. 

Raadslid Jongen vraagt nog eens naar de punten die gegeven werden. 

De burgemeester beaamt dat de prijs van Belisia beter was maar in het geheel scoorde Pami beter. 

Raadslid Remans is van mening dat de verwijzing naar prijs/kwaliteit in de beslissing niet hetzelfde is als de drie criteria. 

Schepen Coninx reageert dat het dossier grondig bekeken werd door het CBS.


Vraag 2
De bever is lange tijd uit onze contreien verdwenen maar is de laatste jaren aan een duidelijke opmars bezig. Dit zien we ook in onze gemeente en meer bepaald in de valleien van de Roelerbeek, de Bezoensbeek, de Broekerbeek en de Zutendaalbeek. Sinds kort heeft de bever ook zijn weg gevonden naar het gebeid Papendaalheide en meer bepaald bij de duikvijver. Aangezien de bever nog steeds een beschermde diersoort is, vragen we welke preventieve maatregelen de gemeente gaat nemen om het wildzwemmen en het betreden van de oevers te voorkomen, ter bescherming van de rust en de veiligheid van de plaatselijke bevers?

Raadslid Remans geeft een toelichting.

Schepen Schreurs antwoordt dat het probleem tweeledig is - ongeoorloofd gebruik van de Plas en het aspect van de bevers. De bever is aan zijn opmars bezig, dit is een heikel punt dat besproken wordt in de milieuraad. De bevercoördinator van de provincie werd gecontacteerd maar er werd geen reactie gegeven. Ook met een deskundige van ANB en iemand van Integraal Waterbeleid Limburg werd contact gezocht. We moeten bekijken hoe we verder gaan met de bever. In verschillende beken dient de beekprik als parameter voor de zuiverheid van het water en deze heeft last van de bever, net als andere fauna en flora. De bever is inderdaad beschermd waardoor er niet onmiddellijk iets aan gedaan kan worden. We zijn dus in gesprek met die instanties en de keuze zal gemaakt moeten worden en deze zal gedragen moeten zijn door de hogere overheid. 

Raadslid Remans geeft aan dat de fractie begrijpt dat het niet eenvoudig is en dat er met deskundigen contact wordt genomen. De bever zit ondertussen wel in de Plas.

Schepen Schreurs reageert dat er contact is met de brandweer en de duikclub en er geen gevaar is voor de mensen die duiken. Er moet bekeken worden wat de impact is van de bever. Voor wat betreft het ongeoorloofd zwemmen is er de afspraak met PZ Carma voor sporadisch toezicht op mooie dagen. De burgemeester vult aan dat de politie Papendaal als overlastplek behandelt in de zomer waardoor er regelmatig gepatrouilleerd wordt en dat de gemeente 2 keer per dag een private bewakingsfirma inschakelt in de zomer. 

Raadslid Remans stelt voor om een communicatie over de broedplaats van de bever ter plaatse te voorzien. 

Schepen Schreurs geeft aan dat de raadsleden via de verslagen van de milieuraad de stand van zaken kunnen volgen. 

Vraag 3
Papendaalheide is een prachtig natuur- en recreatiegebied in Zutendaal. Bij de ontwikkeling ervan werd in samenspraak met inwoners een BMX-parcours ontworpen en uitgevoerd. Vandaag ligt het parcours er echter verwaarloosd bij. CD&V vraagt om dit parcours terug te herstellen in zijn oorspronkelijke toestand. We hebben bij onze eigen technische dienst heel wat personeelsleden die op vele plaatsen in Zutendaal al diverse projecten uitgevoerd hebben. Kan dit financieel haalbare voorstel in samenwerking met de sportdienst gerealiseerd worden?

Raadslid Lenaerts geeft een toelichting.

Schepen Indestege geeft een toelichting in antwoord op deze vraag. In juni 2016 opende het nieuwe recreatiegebied Papendaalheide. Dit is toen inderdaad uitgevoerd door vrijwilligers in samenspraak met onze technische dienst. De toplaag werd aangelegd met een speciale soort graustabiel - halfverharding met een natuurlijke uitstraling, het wordt voornamelijk gebruikt om fiets- en wandelpaden, BMX-banen te verharden, maar ook als berm-, erf-, en zandwegverharding.

Dit hebben we kunnen regelen via het circuit van Zolder waar ook een track ligt met dit materiaal. In de daaropvolgende jaren is het wel regelmatig bijgewerkt maar die extra opvullingen hebben niet altijd goed gepakt waardoor de gaten soms groter geworden zijn. Uiteindelijk bleek dit een heel gevaarlijke site te zijn, een plaats waar gebruikers zich wel eens serieus pijn konden doen; daarom hebben we samen met onze medewerker van de sportdienst besloten om op dit parcours linten aan te brengen om zo te vermijden dat dit nog gebruikt wordt, ook werd er een bord aangebracht met “betreden op eigen risico".

We bekijken meerdere opties : 

  • We lappen het huidige parcours terug op en laten dit doen door onze technische dienst (kostprijs van materiaal toplaag zal meevallen maar er kruipen veel manuren in). Alleen moeten we dat dan minstens halfjaarlijks opnieuw vast inplannen!
  • We laten het asfalteren, maar hier spreken we al vlug over een kostprijs van 100.000 EUR. Extra bedenking hierbij, op zeer korte afstand in Kattevennen ligt een geasfalteerde pumptrack (aangelegd in 2019) die volledig door een professionele firma is aangelegd
  • We herbestemmen dit stukje van het recreatiegebied waarbij een natuurspeeltuin één van de mogelijke opties is.
  • Een laatste optie is dat we een stuk van het parcours als bmx-track inrichten (kleinere lus) en dit combineren met een natuurspeeltuin.

Raadslid Lenaerts stelt vast dat er dan niets wordt gedaan. 

Schepen Indestege antwoordt dat het eerst grondig bekeken moet worden waar er in geïnvesteerd kan worden- er zijn nu ook geen vrijwilligers meer. Andere opties kunnen ook bekeken worden voor de kinderen in de buurt. 

Raadslid Remans geeft aan dat we niet kunnen blijven wachten, kan het nu niet opgelapt worden in afwachting, gezien het een doorn in het oog is. 

Raadslid van der Sman vraagt of de scholen ingelicht worden dat er geen gebruik gemaakt van kan worden, schepen Indestege geeft aan dat ze het zal bekijken. 

De burgemeester vult aan dat je daar met een gewone fiets niets kan doen. De behoefte moet bekeken worden en dan moet in samenspraak met de buurt bekeken worden wat er wel nodig is.

Raadslid Lenaerts reageeert dat Kattevenia voor professionelen is, dat hoeft niet aan de Plas. 

Raadslid Wolfs doet de suggestie om ook de kindergemeenteraad te bevragen. Hij geeft ook aan dat het jammer zou zijn als het verhard zou worden met asfalt. 

Schepen Indestege beaamt dat de voorkeur uitgaat naar natuurlijk materiaal. 

De burgemeester geeft aan dat er bevraagd moet worden bij de kindergemeenteraad en bij de buurt.

Schepen Coninx reageert nog dat het essentieel is dat er een groep achter staat die dit wil onderhouden. De gemeente kan dit niet allemaal blijven onderhouden. 

Volgende vragen werden ontvangen vanuit de NVA-fractie:

Vraag 1

Is de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat zoals eerder aangekondigd in gebruik genomen eind februari? Zijn er al eerste resultaten beschikbaar van de snelheden op het traject?
Het gemeentebestuur zou inzetten op sensibilisering om de trajectcontrole onder de aandacht te brengen van bestuurders. Op welke manieren is dat gebeurd?
We vernemen van buurtbewoners dat de installatie van de trajectcontrole op de 15 Augustusstraat merkbaar meer (en sneller) verkeer teweegbrengt op de Maastrichterstraat, Meerstraat en Sprinkelestraat om de trajectcontrole te ontwijken. Wordt dit opgevolgd door het gemeentebestuur? 

Raadslid Wolfs geeft een toelichting. 

Schepen Indestege geeft een toelichting in antwoord op deze vraag.

De firma die de installatie moest doen en leveren, heeft wat achterstand opgelopen; waardoor alles een beetje vertraagd is.

Natuurlijk gaan we aan onze inwoners en passanten laten weten dat er een trajectcontrole komende is, dmv banners. Deze zijn intussen geleverd en zullen naar alle waarschijnlijkheid volgende week geplaatst worden. Dit wordt ook allemaal aangegeven op sociale media.

De borden die aangeven dat er een trajectcontrole actief is, zullen pas bij de activatie geplaatst worden.

Er zijn verkeerstellingen en snelheidsmetingen uitgevoerd op de Sprinkelestraat en Gijzenveldstraat aan de hand van de smileys. Deze metingen zullen dienen als voormeting. Wanneer de trajectcontrole actief is, zullen er opnieuw smileys gehangen worden op deze locaties (op de Gijzenveldstraat hangt die nog), om zo te kunnen achterhalen of er een verschil gevonden kan worden.

Raadslid Wolfs vraagt nog of er bijkomende bordjes komen bij de camera's, schepen Indestege antwoordt dat dit zal gebeuren zodra de trajectcontrole actief is.

De burgemeester vult aan dat dit niet verplicht is maar het is wel de bedoeling om mensen erop attent te maken; verkeersveiligheid is het uitgangspunt. 

Vraag 2

Enkele maanden geleden bleek uit cijfers van VRT NWS dat Zutendaal op de tweede plaats staat in Vlaanderen wat betreft verkeersboete-inkomsten per inwoner. Dat lijkt ons op z’n minst opmerkelijk. Volgens de huidige financiële verdeelsleutel in de GAS5-overeenkomst vloeit er jaarlijks gemiddeld 84,38% van de boeteninkomsten naar de Lokale Verwerkingscel van de stad Genk en de politiezone. In de praktijk ligt dit percentage echter aanzienlijk hoger en betreft het bijna 1 miljoen euro. 

Als fractie vragen wij ons af hoe dit zich verhoudt in de andere gemeenten binnen de politiezone. Kan onze gemeentelijke vertegenwoordiger in de politieraad ons cijfers verstrekken over het aantal door vaste (niet-mobiele) camera’s geflitste voertuigen per gemeente van de politiezone Carma, alsook de cijfers van de overeenkomstige boete-inkomsten per gemeente?

Op de gemeenteraad van april 2024 werd er verteld dat er in 2025 een grondige evaluatie zal plaatsvinden. Daarnaast werd in de laatste aanpassing van het reglement de evaluatieperiode verhoogd van 6 naar 12 maanden. Hoever staat het met de evaluatie van de GAS5-overeenkomst alsook met de herziening van de verdeelsleutel van de boete-inkomsten?

Raadslid Colla geeft een toelichting. 

De burgemeester antwoordt dat zij nog eens in herhaling valt (4de keer in een half jaar tijd), ze heeft iedere keer geantwoord dat er geëvalueerd wordt aan het begin van de nieuwe legislatuur. We zijn nu 2 – 3 maanden later en de evaluatie is bezig. Op 14/2 was er een overleg met de burgemeesters, korpschef, financieel directeur en beheerder van de politiezone. Er zal een voorstel naar de 8 schepencolleges gaan waarna dit naar de gemeenteraad zal komen.

Wat de GAS5 boetes betreft heeft de gemeenteraad de verdeelsleutel goedgekeurd als volgt: voor flitspalen: 10 EUR naar de verwerkingscel, 2 EUR naar de gemeente en de rest van de boete naar de politiezone Carma. Maar als de boete geëscaleerd moet worden gaat ze, op de 10 EUR voor de verwerkingscel na, volledig naar de gemeente. De inkomsten die naar onze politiezone gaan vormen een soort van veiligheidsfonds om te besteden aan de veiligheid binnen onze zone. Dit op basis van het solidariteitsprincipe. 

Dit is vergelijkbaar met een verkeersboete die geen GAS5 boete is. Die inkomsten gaan ook naar een fonds waarmee de politiezones financieel worden ondersteund. Dit principe is niet nieuw. 

Cijfers van andere gemeenten zijn in principe niet aan de orde, ze zal ze wel kort bespreken. 

Er zijn 8 gemeenten met 15 flitspalen, een aantal trajectcontroles en mobiele flitswagens. 

In 2024: 

6.226.098 EUR inkomsten in GAS5 – 15 flitspalen samen

Indien strikte solidariteit wordt gevolgd, zou iedere gemeente 12,5% moeten aanleveren. 

In 2024 zit Zutendaal daar net onder -> 11.67% met 1 flitspaal. 

3 gemeenten dragen nog veel meer bij: 1 gemeente staat in voor 30,24 %, een andere voor 23,18 % en nog een andere voor 17,95%. Ook die gemeenten houden zich aan het solidariteitsprincipe. Dit is aanvaardbaar omdat het over onvoorspelbare inkomsten gaat. 

Voor de flitspaal in Zutendaal, komt 9% van de boetes van inwoners van Zutendaal. 

Raadslid Colla vraagt om de cijfers schriftelijk te bezorgen, de cijfers die hij van de financieel directeur heeft ontvangen zouden anders zijn. 

Dit zal worden nagekeken en de nodige info zal bezorgd worden. 

Raadslid Colla vraagt of het mogelijk is om de cijfers van de andere gemeenten te ontvangen. 

De burgemeester vraagt zich af of deze relevant zijn, gezien wij hier zijn voor Zutendaal. Het solidariteitsprincipe is vooral van belang, er komt een moment waarop dit zal omkeren.  

Raadslid Wolfs geeft aan dat hij een aantal nieuwe zaken heeft gehoord die zeker interessant waren. 

Vraag 3

Op de gemeenteraad van 24 oktober 2024 namen we kennis van het advies op het ontwerp-GRUP Hoge Kempen Fase 1. Tijdens de zitting werd er gevraagd naar de ligging van de terreinen van de kleiduifschieting binnen de grenzen van het GRUP. Na de raad werd bevestigd dat de oude kantine recreatiegebied blijft en dat de achterliggende gronden van de schieting, vandaag agrarisch gebied, omgezet worden naar bosgebied.

Zal het bestuur de bestemmingswijziging ook als momentum gebruiken om te onderzoeken of de terreinen van de kleiduifschieting gesaneerd dienen te worden op vervuiling?

Zal het bestuur de bestemmingswijziging ook als momentum gebruiken om te trachten een oplossing te vinden voor de verloedering van de kantine?

Raadslid Wolfs geeft een toelichting. 

De burgemeester geeft een toelichting als antwoord op deze vraag. 

Deze vraag ivm de percelen van de kleiduifschieting in het kader van het Grup Hoge Kempen en de herbestemming werd ook gesteld door de CD&V fractie op de GR van oktober. 

Het antwoord is dan ook hetzelfde als het antwoord dat naar aanleiding van deze vraag per email werd bezorgd. 

Ze leest de inhoud van de email nog eens voor: 

 Tijdens de gemeenteraad werden enkele vragen gesteld.

Op vraag van de burgemeester bezorg ik jullie volgende info:

  • Advies ontwerp GRUP Hoge Kempen: Raadslid Remans stelt de vraag in hoeverre de gronden van het kleiduifschieten er ook in zitten?
  • De grond van de gemeente (A 295 B22) ligt binnen de grenzen van het GRUP. De huidige gewestplanbestemming is bosgebied. De grond van de oude kantine kleiduifschieting ( A295 X28)  is volgens de huidige gewestplanbestemming deels gelegen in recreatiegebied en deels in agrarisch gebied. Het gedeelte gelegen in recreatiegebied ligt niet binnen de afbakening van het GRUP. Het achterliggende gedeelte, agrarisch gebied, is wel opgenomen. 

Ze vult dit antwoord nog aan als volgt:

Het perceel waarop de kantine staat is geen eigendom van de gemeente. Het zou recent verkocht zijn en dus van eigenaar veranderd.

Volgens de info van OVAM rust er een saneringsplicht op de percelen van de gemeente en dient de gemeente over te gaan tot een beschrijvend bodemonderzoek.

Raadslid Wolfs vraagt of er een deadline staat op het uitvoeren van dit onderzoek, dit is niet het geval. 


23.

2025_GR_00069 - Openbaar spreekrecht gemeenteraad - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken, algemeen directeur
Secretaris
Elke Blokken, algemeen directeur
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
23.

2025_GR_00069 - Openbaar spreekrecht gemeenteraad - Kennisneming

2025_GR_00069 - Openbaar spreekrecht gemeenteraad - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Een burger wenst gebruik te maken van het openbaar spreekrecht zoals voorzien door het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De burger maakt gebruik van het openbaar spreekrecht zoals het voorzien is in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
Een verslag van dit spreekmoment wordt toegevoegd aan het zittingsverslag.