Terug
Gepubliceerd op 29/04/2025

Notulen  Raad voor Maatschappelijk Welzijn

do 27/03/2025 - 21:00 Raadzaal

Samenstelling

Aanwezig

Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans; Eric Niesten; Anita Nijssen; Yannick Eurlings; Martin van der Sman; Petra Beerts; Tom Wolfs; Jurgen Jongen; Evy Muffels; Thomas Jansen; Birgit Crijns; Jules Lenaerts; Jasper Colla; Elke Blokken

Verontschuldigd

Jan Schreurs, Derde schepen

Secretaris

Elke Blokken

Voorzitter

Nathalie Kremer, Voorzitter

Agendapunten

1.

2025_OR_00003 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 27 februari 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans; Eric Niesten; Anita Nijssen; Yannick Eurlings; Martin van der Sman; Petra Beerts; Tom Wolfs; Jurgen Jongen; Evy Muffels; Thomas Jansen; Birgit Crijns; Jules Lenaerts; Jasper Colla; Elke Blokken
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
1.

2025_OR_00003 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 27 februari 2025 - Goedkeuring

2025_OR_00003 - Notulen en zittingsverslag van de zitting van 27 februari 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 27 februari 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De notulen en het zittingsverslag van de zitting van 27 februari 2025 worden goedgekeurd.

2.

2025_OR_00016 - Cipal dv - Bijzondere Algemene Vergadering 31 maart 2025 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans; Eric Niesten; Anita Nijssen; Yannick Eurlings; Martin van der Sman; Petra Beerts; Tom Wolfs; Jurgen Jongen; Evy Muffels; Thomas Jansen; Birgit Crijns; Jules Lenaerts; Jasper Colla; Elke Blokken
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
2.

2025_OR_00016 - Cipal dv - Bijzondere Algemene Vergadering 31 maart 2025 - Goedkeuring

2025_OR_00016 - Cipal dv - Bijzondere Algemene Vergadering 31 maart 2025 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

De Bijzondere Algemene Vergadering van Cipal dv zal doorgaan op maandag 31 maart 2025 om 17.00 uur. Dit op digitale wijze.

Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 77 inzake de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn en inzake de intergemeentelijke samenwerking; 

Gelet op het feit dat het OCMW deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”); 

Gelet op de statuten van Cipal; 

Gelet op het raadsbesluit van 27 februari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal; 

Gelet op de eerste oproeping van 4 februari 2025 en vervolgens de tweede oproeping van 20 februari tot de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 met de volgende agendapunten: 

  1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur 

  1. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde 

  1. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering 

 
Gelet op de toelichtende nota van Cipal bij de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van 31 maart 2025; 

Gelet op art. 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in-house-uitzondering bepaalt; 

Overwegende dat het belangrijk is dat de deelnemers van Cipal ook tijdens deze legislatuur beroep kunnen doen op de in-house-uitzondering en derhalve opdrachten kunnen toevertrouwen aan Cipal/C-smart (bv. inzake GAS- en informatieveiligheids-dienstverlening) zonder dat de formele aanbestedingsprocedure moet worden gevoerd; 

Overwegende dat de in-house-uitzondering o.m. inhoudt dat er sprake moet zijn van een ‘gezamenlijke controle’, hetgeen concreet betekent dat de besluitvormingsorganen van Cipal moeten worden samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers waarbij individuele vertegenwoordigers verscheidene of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen; 

Gelet op het volgende voorstel van gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders: 

Gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders 

  • Brughmans Bart, schepen Brasschaat
  • Iacopucci Pietro, schepen Waregem
  • Mannaert Dieter, schepen Dendermonde
  • Meynen Dymfna, schepen Hasselt
  • Nies Peter, wnd. burgemeester Kinrooi
  • Paredis Tine, schepen Vilvoorde
  • Pletincx Sven, schepen Halle
  • Sauwens Johan, gemeenteraadslid Bilzen-Hoeselt
  • Slootmans Ronny, burgemeester Sint-Katelijne-Waver
  • Vancraeyenest Lawrence, schepen Edegem
  • Vandeweerd Sofie, burgemeester Dilsen-Stokkem
  • Vandromme Jeroen, burgemeester Houthulst
  • Van Goubergen Inge, schepen Vosselaar
  • Verheyen Kelly, schepen Turnhout
  • Wijckmans Dieter, gemeenteraadslid Rumst

Overwegende dat deze gezamenlijke voordrachtlijst tot stand kwam na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal;  

Overwegende dat bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst o.m. rekening gehouden werd met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur; 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders goed. 

Artikel 2

De raad voor maatschappelijk welzijn duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan:

  • Vandeweerd Sofie, burgemeester Dilsen-Stokkem

Artikel 3

De plaatsvervangend vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering, Rita Indestege, wordt gemandateerd om op de bijzondere algemene vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda. 

Artikel 4

Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal. 

3.

2025_OR_00019 - Vraag om aanpassing annuleringsbeleid IBO Pierewiet - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans; Eric Niesten; Anita Nijssen; Yannick Eurlings; Martin van der Sman; Petra Beerts; Tom Wolfs; Jurgen Jongen; Evy Muffels; Thomas Jansen; Birgit Crijns; Jules Lenaerts; Jasper Colla; Elke Blokken
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
3.

2025_OR_00019 - Vraag om aanpassing annuleringsbeleid IBO Pierewiet - Goedkeuring

2025_OR_00019 - Vraag om aanpassing annuleringsbeleid IBO Pierewiet - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Binnen de organisatie van de kinderopvang tijdens vakantiedagen, loopt men tegen een aantal hindernissen aan.

Inschrijven voor vakanties kan telkens vanaf het einde van een eerdere vakantie. Er wordt vastgesteld dat ouders vaak heel snel en veel inschrijven. Wachtlijsten die dan ontstaan, ontmoedigen ouders die wat later nog trachten in te schrijven.  

Op dit moment geldt de afspraak dat ouders boetevrij kunnen afmelden tot 24u op voorhand. (Concreet betekent dit dat aangevraagde opvang op een dinsdag vanaf 08:00, nog de dag voordien op maandag voor 08:00 kan afgemeld worden zonder dat hier een boete aan verbonden is). De boete die vandaag gehanteerd wordt is de helft van de kostprijs voor de gereserveerde opvangtijd.

Vastgesteld wordt dat heel veel ouders het afmelden heel lang uitstellen, of vaak zelfs gewoon vergeten.

Dit heeft significante invloed op de wachtlijsten (ouders blokkeren onnodig plaatsen voor anderen op de wachtlijst) en de uurroosters (te veel ingeplande begeleiding).

Daarom de vraag om goedkeuring om de annuleringstermijn en de daaraan gekoppelde boetes te herbekijken.

Voorgesteld wordt:

  • de inschrijf- en afmeldprocedure behouden voor schooldagen en losse schoolvrije dagen
  • Voor de schoolvakanties:
    • boetevrij afmelden ten laatste op maandag, middernacht voor de ganse daaropvolgende vakantieweek. 
    •  boete verhogen: gelijkstellen aan kost gevraagde opvangtijd + een administratieve kost van 5 EUR

Op dit moment staan de concrete boetes niet vermeld op het document 'tarieven'. Dit zal toegevoegd worden. 

In bijlage :

  • de huidige tarieven, met de voorgestelde toevoeging.
  • een overzicht van vergelijking gehanteerde aanrekeningen in de omliggende gemeenten.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassing van het annuleringsbeleid, met verhoogde boetes en verlengde annuleringstermijn, goed als volgt:

  • de inschrijf- en afmeldprocedure behouden voor schooldagen en losse schoolvrije dagen
  • Voor de schoolvakanties:
    • boetevrij afmelden ten laatste op maandag, middernacht voor de ganse daaropvolgende vakantieweek. 
    • bij afmelden ten laatste donderdag, middernacht voor de ganse daaropvolgende vakantieweek: boete helft van de kost gevraagde opvangtijd + een administratieve kost van 5 EUR
    • afmelden na donderdag, middernacht: boete kost gevraagde opvangtijd + een administratieve kost van 5 EUR
4.

2025_OR_00020 - Aanpassingen huishoudelijk reglement IBO Pierewiet - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans; Eric Niesten; Anita Nijssen; Yannick Eurlings; Martin van der Sman; Petra Beerts; Tom Wolfs; Jurgen Jongen; Evy Muffels; Thomas Jansen; Birgit Crijns; Jules Lenaerts; Jasper Colla; Elke Blokken
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
4.

2025_OR_00020 - Aanpassingen huishoudelijk reglement IBO Pierewiet - Goedkeuring

2025_OR_00020 - Aanpassingen huishoudelijk reglement IBO Pierewiet - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Het huishoudelijk reglement van Initiatief Buitenschoolse Opvang Pierewiet werd opnieuw onder de loep genomen en er werden aanpassingen gedaan.

Enerzijds met het oog op nieuwe regelgeving, anderzijds om ouders concreter te informeren.

Zie in bijlage het reglement met overzicht van de aanpassingen en het document met de aanpassingen in herwerkt.

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de aanpassingen in het huishoudelijk reglement van IBO Pierewiet goed. 

5.

2025_OR_00017 - Kader einde materiële hulp - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans; Eric Niesten; Anita Nijssen; Yannick Eurlings; Martin van der Sman; Petra Beerts; Tom Wolfs; Jurgen Jongen; Evy Muffels; Thomas Jansen; Birgit Crijns; Jules Lenaerts; Jasper Colla; Elke Blokken
Verontschuldigd
Jan Schreurs, Derde schepen
Secretaris
Elke Blokken
Voorzitter
Nathalie Kremer, Voorzitter
5.

2025_OR_00017 - Kader einde materiële hulp - Goedkeuring

2025_OR_00017 - Kader einde materiële hulp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Vanuit het Sociaal Huis, dienst vluchtelingen, werd vastgesteld dat het vinden van huisvesting voor LOI-bewoners steeds moeilijker verloopt. Daarom werd een voorstel van kader 'einde materiële hulp' (zie bijlage) opgesteld dat gehanteerd zal worden in de situatie waarbij de LOI-bewoner - bij een positieve beslissing in de asielprocedure - de LOI-woning moet verlaten, maar niet tijdig een geschikte woonst kan vinden.

De nood aan het kader 'einde materiële hulp' is reëel gezien er in een periode van 8 maanden al 4 dossiers waren n.a.v. de problematiek m.b.t. het vinden van huisvesting voor LOI-bewoners. Deze kwetsbare doelgroep stuit op heel wat moeilijkheden en drempels in de zoektocht naar een betaalbare woonst, zoals taal, beperkt inkomen, overbevraagde huurmarkt, ... Het vinden van huisvesting voor de LOI-bewoner wordt daardoor eerder een uitzondering. 

In het verleden kregen vluchtelingen nog op regelmatige basis een SVK-woning toegewezen op basis van hun precair inkomen en woonsituatie. Gezien de fusie van Wil sinds 01.07.2023 is dit echter niet meer mogelijk op deze wijze.

Uit bevraging van andere OCMW's blijkt dat zij hier ook mee geconfronteerd worden. 

Besluit

De raad voor maatschappelijk welzijn beslist:

Artikel 1

De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het kader einde materiële hulp, bij positieve beslissing in asielprocedure, goed.