Terug
Gepubliceerd op 03/03/2025

2025_GR_00007 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Gemeenteraad
do 30/01/2025 - 20:00 Raadzaal
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Nathalie Kremer, Voorzitter; Ann Schrijvers, Aangewezen burgemeester; Matty Coninx, Eerste schepen; Rita Indestege, Tweede schepen; Jan Schreurs, Derde schepen; Rozette Reyskens, Vierde schepen; Veerle Remans, Raadslid; Eric Niesten, Raadslid; Anita Nijssen, Raadslid; Yannick Eurlings, Raadslid; Martin van der Sman, Raadslid; Petra Beerts, raadslid; Tom Wolfs, Raadslid; Jurgen Jongen, Raadslid; Evy Muffels, Raadslid; Thomas Jansen, Raadslid; Birgit Crijns, Raadslid; Jules Lenaerts, Raadslid; Jasper Colla, Raadslid; Elke Blokken

Secretaris

Elke Blokken

Voorzitter

Nathalie Kremer, Voorzitter
2025_GR_00007 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming 2025_GR_00007 - Vragen van de raadsleden - Kennisneming

Motivering

Aanleiding, context en argumentatie

Volgende vragen werden ontvangen vanuit de cd&v-fractie:

Vraag 1
Naar aanleiding van de recente winterprik, stelden we vast dat de meeste gemeentewegen goed sneeuwvrij gemaakt werden. Eveneens doet AWV enorme inspanningen door niet alleen de gewestwegen, maar ook de fietspaden langs de gewestwegen zeer snel berijdbaar te maken. Hoe zien jullie toekomstgericht het ruimen van de fietspaden langs de gemeentewegen? Als fietsgemeente vinden wij dat er hier nog verbetering mogelijk is. Bijkomend vragen we om in het centrum extra aandacht te besteden aan het sneeuwvrij maken van de brede voetpaden.

Vraag 2
Wij vragen een evaluatie van het Feest van de Vurige Hoop op 11 januari laatstleden. We stelden vast:

  • dat het aantal standen opmerkelijk afgenomen is, 
  • dat er van 17u tot 22u30 regelmatig “dode” momenten waren waarin er geen muziek te  horen was, 
  • dat er bovendien geen uniformiteit in de standen was,
  • dat er weinig reclame verspreid werd
  • en dat de hele beleving achteruit gaat. 

Dringt er zich niet een nieuw concept op?

Vraag 3
CD&V vraagt wat het besluit van het schepencollege is in verband met de kosten voor de mobiele camera op de Trichterweg. Heeft het contact met de buurtbewoners ondertussen plaatsgevonden? 

Vraag 4
Wat is de visie van ZVP in verband met de parkeerproblematiek in het centrum van Zutendaal? Waar mag er al dan niet geparkeerd worden? Met de toenemende drukte op een aantal plaatsen komt de verkeersveiligheid in het gedrang en is het bang afwachten totdat er een ernstig ongeluk gebeurt.


Volgende vragen werden ontvangen vanuit de N-VA-fractie:

Vraag 1
2024 was het natste jaar ooit voor ons land. 2025 bracht ons tot nog toe ook vrijwel alleen maar regen. Het is dan ook niet meer dan terecht dat klimaatadaptatie bovenaan de beleidsagenda staat. Op initiatief van minister Zuhal Demir kijkt de Vlaamse administratie, meer bepaald het Departement Omgeving, sinds 2021 met een extra sterk vergrootglas naar de omgevingsvergunningen die gemeenten afleveren voor watergevoelige gebieden. Naar eigen beoordeling kan het Departement Omgeving in beroep gaan tegen een beslissing van het gemeentebestuur.

In Limburg telt Zutendaal het op 1 na hoogste aantal beroepen tegen vergunningen in watergevoelige gebieden. De Vlaamse overheid ging sinds 2021 4 keer in beroep tegen een beslissing van het gemeentebestuur.

In het recente verleden kregen we al met heel wat waterproblemen te maken in Zutendaal. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) maakte bovendien bekend dat Zutendaal de natste gemeente is van Vlaanderen. Daarnaast stelt de VMM o.b.v. projecties dat Zutendaal ook naar 2050 toe de natste gemeente van Vlaanderen zal blijven met nog eens 13% meer neerslag dan vandaag.

Het is dan ook steeds belangrijker om vergunningen af te leveren die waterrobuust zijn naar de toekomst. Zo kan vermeden worden dat bewoners, uitbaters of eigenaars met serieuze wateroverlast te kampen krijgen.

- Wat was de bestemming van de 4 omgevingsvergunningen (wonen, landbouw, industrie...) en wat gaf de aanleiding van de 4 ingestelde beroepen? Waren de beslissingen van het gemeentebestuur bijvoorbeeld onvoldoende gemotiveerd of werden effecten onvoldoende onderzocht? 

- Wat was de uitkomst van de 4 ingestelde beroepen? Werden de beslissingen van het gemeentebestuur bijgestuurd? Werden er bijvoorbeeld bijkomende voorwaarden opgelegd?

- Wat neemt het gemeentebestuur mee uit die 4 beroepen voor toekomstige beslissingen?

 

Vraag 2
Een tijdje geleden namen enkele bezorgde bewoners van de Steenblookstraat contact op met de gemeente i.v.m. de verkeerssituatie in hun straat. De straat is gelegen tussen de Genkerweg en de Kempenseweg, dicht bij de rotonde Papendaal. De weg wordt vooral gebruikt door bewoners en fietsers, zoals bijvoorbeeld kinderen die naar school fietsen. 

Bij druk verkeer in de spits is deze straat onderhevig aan sluipverkeer. De verkeersveiligheid in de straat komt daardoor in het gedrang. De infrastructuur is ook niet voorzien op zoveel verkeer; de weg is vrij smal en de knooppunten zijn onoverzichtelijk, wat ze daardoor onveilig maakt. Zo is er bijvoorbeeld het kruispunt met de Kempenseweg. Als je daar uitrijdt met de wagen, kun je de fietsers op het fietspad niet zien aankomen. Bovendien kunnen de fietsers op het fietspad de wagens niet zien, wat in het geval van druk verkeer voor een gevaarlijke situatie zorgt. Naar aanleiding van deze problematiek werden er enkele verkeerstellingen en snelheidsmetingen uitgevoerd vlak na de bocht. Door de opstelling op die locatie kon echter de problematiek van het hardrijden niet worden vastgelegd. Een mogelijke oplossing zou bijvoorbeeld kunnen liggen in het plaatsen van snelheidsremmende elementen op de weg, in het afsluiten van één van de vertakkingen voor doorgaand verkeer, of in het knippen van de weg.

Is dit een dossier dat op de agenda staat? Wat is de visie van het college over de verkeerssituatie op de Steenblookstraat?

 

Vraag 3
In het verleden kwam het doven van de straatverlichting al meermaals ter sprake op de gemeenteraad. Zo ook de laatste keer in het najaar van 2023 toen raadsleden Filip Olaerts en Heidi Thijs vanuit de raad van bestuur van Fluvius het voorstel deden om samen met de omliggende gemeenten af te stemmen over het al dan niet verder doven van de straatverlichting. De burgemeester koppelde in november 2023 terug naar de gemeenteraad. Ze stelde enerzijds dat As en Lanaken de straatverlichting niet (meer) dooft, en dat Genk en Oudsbergen de kernen zouden verlichten in de nacht. Zutendaal ging mee in het voorstel van Fluvius waardoor het op vandaag nog geldende regime ingevoerd werd.

- Is een verandering in het standpunt over het doven van de straatverlichting op de korte termijn denkbaar? Wordt er m.a.w. nagedacht om het doven van de straatverlichting verder in te perken?

- Welke besparing brengt het huidige regime met zich mee t.o.v. het volledig laten branden van de straatverlichting?

- Wat is de laatste stand van zaken inzake verledding in Zutendaal?

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De vragen van de raadsleden worden besproken.

Volgende vragen werden ontvangen vanuit de cd&v-fractie:

Vraag 1

Raadslid van der Sman geeft een toelichting.

Naar aanleiding van de recente winterprik, stelden we vast dat de meeste gemeentewegen goed sneeuwvrij gemaakt werden. Eveneens doet AWV enorme inspanningen door niet alleen de gewestwegen, maar ook de fietspaden langs de gewestwegen zeer snel berijdbaar te maken. Hoe zien jullie toekomstgericht het ruimen van de fietspaden langs de gemeentewegen? Als fietsgemeente vinden wij dat er hier nog verbetering mogelijk is. Bijkomend vragen we om in het centrum extra aandacht te besteden aan het sneeuwvrij maken van de brede voetpaden.

Schepen Coninx geeft een antwoord.

De schepen bedankt voor de positieve insteek. Het gemeentelijk strooiplan vormt de basis waarop gestrooid wordt door de technische dienst. Er kan hierin niet geïntervenieerd worden. Het Burgerlijk Wetboek bepaalt daarnaast dat mensen zelf de stoep vrij moeten maken.

Met de recente winterprik zijn er 2 vrachtwagens uitgereden samen met 2 tractoren. Op de Sprinkelestraat werd de nieuwe borstelwagen gebruikt maar deze functioneerde niet onmiddellijk, waardoor het daar wat langer heeft geduurd voordat de sneeuw geruimd werd. Er zijn zeker nog verbeteringen mogelijk. Zo wordt er bekeken om een sneeuwschop bijkomend aan te schaffen om te monteren, maar dit moet bekeken worden in het kader van de meerjarenplanning. Daarnaast werd er ook manueel gestrooid. Het is echter niet mogelijk om onmiddellijk alle medewerkers van de technische dienst vrij te maken om te strooien. Er zijn altijd andere dringende zaken. Tenslotte dient bekeken te worden om deze taak gedeeltelijk uit te besteden. Inwoners hebben soms de vraag om in de eigen straat te strooien, maar de voorrang wordt gegeven aan de hoofdwegen. Voor wat betreft de fietspaden is er een verschil tussen vrijliggende en aanliggende fietspaden. Het is eenvoudiger om de vrijliggende fietspaden sneeuwvrij te maken. Het zal nooit lukken om iedereen tevreden te stellen. Fouten mogen altijd doorgegeven worden. 

Raadslid van der Sman reageert dat het positief is om die sneeuwschop in overweging te nemen. Fietspaden zijn belangrijk omdat mensen veel met de fiets gaan werken tegenwoordig. Misschien kan er pekel worden gebruikt voor de fietspaden, dit zou AWV ook zo doen. 

Schepen Coninx noteert de opmerking en bekijkt deze op de dienst. 

Raadslid Remans reageert dat het toepassen van het Burgerlijk Wetboek niet zo vanzelfsprekend is aan de appartementen. Ook dat kan nog eens bekeken worden. 

De burgemeester vult nog aan met een positieve noot, ze wil alle werkmannen hartelijk bedanken voor de inzet die werd gedaan. Het is niet evident om met een kleine ploeg dag en nacht klaar te staan. Een dikke pluim voor de technische dienst. 

Raadslid van der Sman wilde dit ook nog aanvullen. 


Vraag 2

Raadslid Crijns geeft een toelichting
Wij vragen een evaluatie van het Feest van de Vurige Hoop op 11 januari laatstleden. We stelden vast:

  • dat het aantal standen opmerkelijk afgenomen is, 
  • dat er van 17u tot 22u30 regelmatig “dode” momenten waren waarin er geen muziek te  horen was, 
  • dat er bovendien geen uniformiteit in de standen was,
  • dat er weinig reclame verspreid werd
  • en dat de hele beleving achteruit gaat. 

Dringt er zich niet een nieuw concept op?

Schepen Schreurs geeft een antwoord. 

Hij wenst de diensten te bedanken die ook van dit feest een succes hebben gemaakt. Het was een mooie ervaring als schepen om dit vast te stellen.

De evaluatie met de diensten is gepland op 10/02. Onder andere de cijfers worden daar bekeken. 

Het aantal standen is de laatste 3 jaar constant gebleven. We komen van 16 en het zijn er nu al 3 jaar 11. Om 20u werden 1.147 bezoekers geregistreerd. Ook na het einde van de voetbalmatch van KRC Genk was er nog een toeloop waardoor ook de afterparty een succes was. Voor wat betreft de uniformiteit, werd een aanvraag gedaan voor een wagen en deze werd goedgekeurd. Ook een andere tapwagen staat al jaren op het feest. Voor de reclame werd dezelfde methodiek gebruikt als in het verleden en werden de sociale media nog meer gebruikt. Na 25 jaar zou er misschien een opfrissing mogen gebeuren, maar de bijeenkomst zelf wordt nog geapprecieerd. Voor wat betreft de dode momenten, dit was een gevolg van het afzeggen van dansgroep Artmania. De schepen wacht op de evaluatie door de gemeentelijke diensten. Nadien kan er met alle verenigingen en standhouders overlegd worden.  

Raadslid Wolfs vond het een fijne editie, er zullen altijd werkpunten zijn en het is goed dat er geëvalueerd wordt. 

.Vraag 3

Raadslid Jongen geeft een toelichting.
CD&V vraagt wat het besluit van het schepencollege is in verband met de kosten voor de mobiele camera op de Trichterweg. Heeft het contact met de buurtbewoners ondertussen plaatsgevonden? 

Kan de camera niet op het net worden aangesloten? Hoe lang zal de camera er nog hangen? De cd&v is voorstander van de camera.

De burgemeester geeft een antwoord.

In de zomer werd voormalig hotel Apollo op de Gijzenveldstraat door het Rode Kruis omgevormd tot een antennehuis van het asielcentrum Ter Dennen in Lanaken.

Dit naar aanleiding van een eenzijdige beslissing van cd&v staatssecretaris voor asiel en migratie mevr. De Moor en dit bracht ontevredenheid met zich mee. 

Sedertdien worden er 60 asielzoekers opgevangen. Het gaat om gezinnen of alleenstaande ouders met kinderen. 

Omdat de buurt met heel veel vragen en bekommernissen achterbleef heeft ze voorgesteld om een structureel overleg met een afvaardiging van de buurt, het Rode Kruis en de politie op te zetten. Dit was een goed initiatief om de doorstroming van informatie te verzekeren.

Aanvankelijk ging dit om een tweewekelijks overleg. Later werd dit een maandelijks overleg en thans is er een driemaandelijks overlegmoment voorzien.

Al op het eerste overleg kwam de vraag rond camerabewaking aan bod. 

Omdat de buurtbewoners hier sterk op aandrongen en omdat ze meegaven dat dit hun veiligheidsgevoel zou verhogen zijn zowel het Rode Kruis als de gemeente op deze vraag ingegaan. 

Het Rode Kruis plaatste camera’s aan de Apollo en de gemeente plaatste een camera op de Trichterweg aan de bushalte Besmer. Deze plek werd door de afvaardiging van de buurt gekozen. Deze staat op grondgebied Zutendaal, filmt richting Lanaken en brengt zowel de bushaltes aan beide zijde van de weg in beeld als de Gijzenveldstraat. 

Om zo snel mogelijk de camera te kunnen plaatsen werd bekeken of een camera geleend kon worden bij andere gemeenten maar dat was niet het geval. Om het snel te laten gaan, werd er geopteerd voor de huur van een tijdelijke camera. De camera hangt er sedert 21 augustus 2024.

De kostprijs bedraagt : 

  • Huur camera Safegroup : 675,18 EUR incl. btw per maand  
  • Huur hoogtewerker voor een maand : 1.177,95 EUR incl. btw

Maar van de hoogtewerker maakt onze technische dienst ook dankbaar gebruik voor tal van andere werkzaamheden. 

Daarnaast wordt een hoogtewerker gehuurd, omdat om de 5 of 6 dagen de batterijen vervangen moeten worden. Indien de hoogtewerker per dag zou gehuurd worden, bedraagt de kostprijs voor 6 dagen per maand 6 x 131 EUR, dat is 786 EUR per maand. 

De aankoop van een camera is 17.615 euro, dit is gelijk aan de huur voor 26 maanden. 

De mogelijkheid om de camera aan te sluiten op netstroom werd bekeken maar op de huidige locatie lijkt dit een moeilijke en kostelijke ingreep. 

Het schepencollege heeft in zitting van 9/12/2024  zich de vraag gesteld hoe lang dit moet blijven duren. Men besliste om dit te bekijken met de buurt. 

Op het eerstvolgend overleg met de buurt zal besproken worden dat er een evaluatie moet volgen en zal om hun mening gevraagd worden zodat na het daaropvolgende overleg een beslissing kan worden genomen. 

Het eerstvolgende overleg is op 7/2 a.s. Het daaropvolgend overleg afhankelijk van de noden waarschijnlijk drie maanden later.

Raadslid Jongen reageert dat er aan dat bord al jaren reclameboodschappen hangen die vroeger zonder hoogtewerker zijn geplaatst. Waarom moet er nu een hoogtewerker voor gehuurd worden?

De burgemeester antwoordt dat de hoogtewerker ook voor andere zaken wordt gebruikt. Dit omwille van de veiligheid op de werkvloer. Dit mag eigenlijk niet met een gewone ladder. Dit geldt ook voor die borden. Ook de invulling van de borden wordt door het CBS bekeken. 

Raadslid Remans vult nog aan dat de batterij vervanging ook heel wat personeelsuren vraagt. De overweging om op netstroom aan te sluiten moet dan ook gemaakt kunnen worden. 

De burgemeester antwoordt dat er in de zomer zo snel mogelijk gehandeld moest worden.

Raadslid Remans reageert dat het hele plaatje bekeken moet worden.

Raadslid Coninx geeft enkele voorbeelden over het gebruik van de hoogtewerker.

Vraag 4

Raadslid Remans geeft een toelichting.

Wat is de visie van ZVP in verband met de parkeerproblematiek in het centrum van Zutendaal? Waar mag er al dan niet geparkeerd worden? Met de toenemende drukte op een aantal plaatsen komt de verkeersveiligheid in het gedrang en is het bang afwachten totdat er een ernstig ongeluk gebeurt.

Schepen Indestege geeft een antwoord.

Het wildparkeren in het centrum blijft de gemoederen beroeren. Thans is er van wildparkeren niet echt sprake. Er wordt hinderlijk geparkeerd voor de voetgangers in de Dorpsstraat. Politiezone Carma oordeelt echter dat het niet tegen de regelgeving is, als de doorgang van 1,5m voor de voetgangers gewaarborgd is. De bermen zijn ook niet verhoogd, wat erop wijst dat erop geparkeerd mag worden binnen de bebouwde kom. Op de Dorpsstraat doet zich nog de problematiek voor dat het gemotoriseerd verkeer hinderlijke manoeuvres dient te maken om op de stoep te geraken. Ze doen dit via een verlaging van de stoeprand ter hoogte van het zebrapad, wat gevaarlijke situaties voor de voetgangers veroorzaakt. Hierover werd er contact opgenomen met AWV, omdat zij de wegbeheerder zijn op deze locatie. Het is nl. wenselijk om het zebrapad over de Dorpsstraat, ter hoogte van de rotonde in het centrum, te verleggen naar de doorsteek Bronnenstraat — Dorperveld, gezien dit ook origineel het plan was en de looproute zo beter gefaciliteerd wordt. Momenteel zijn er ook toegankelijkheidstegels aanwezig ter hoogte van het zebrapad. Deze dienen dan ook omgelegd te worden om het centrum toegankelijk te houden voor alle verkeersdeelnemers. Het parkeren zelf ter hoogte van Woonkultuur kan blijven, zeker met de aanwezigheid van de geldautomaat is het belangrijk om parkeerplaatsen vlakbij te voorzien. AWV is niet duidelijk of ze hierin willen meegaan. 

Op de Hoogstraat aan de nieuwe appartementen, is het probleem dat ze parkeren tot aan de Kerkstraat en dat er geen rekening gehouden wordt met de 1,5 m om andere weggebruikers veilig door te laten. Het zicht wordt daar helemaal belemmerd, wat tot gevaarlijke situaties leidt.

Hier werd nogmaals aan sensibilisering gedaan waardoor er weer heel wat minder auto's staan. De nieuwe wijkagent is overal bij de bewoners geweest om hen op de gevaren te wijzen en ook mee te geven dat we zulke situaties niet meer gaan tolereren en dat er overgegaan zal worden tot handhaving.

Op 14 februari hebben we een vergadering belegd om alle heikele punten te bespreken met de afgevaardigden van de politie zone Carma, onze mobiliteitsmedewerker en het schepencollege. Dit punt is reeds geagendeerd. De schepen zal de raadsleden op de hoogte houden. 

Raadslid Remans vindt het positief dat de vergadering wordt gepland. Voor de inwoners is het niet duidelijk. Kan dit samen met experts bekeken worden om dit duidelijk te maken?

Schepen Indestege geeft aan dat men zijn verkeersregels moet kennen en dat we enkel kunnen sensibiliseren. Verkeersborden of belijning voorzien moet bekeken worden met de experten terzake. 

Raadslid Wolfs stelt de vraag of er al duidelijkheid is over het Nettersheimplein. De schepen geeft aan dat dat niet het geval is.

Volgende vragen werden ontvangen vanuit de N-VA-fractie:

Vraag 1

Raadslid Wolfs geeft een toelichting
2024 was het natste jaar ooit voor ons land. 2025 bracht ons tot nog toe ook vrijwel alleen maar regen. Het is dan ook niet meer dan terecht dat klimaatadaptatie bovenaan de beleidsagenda staat. Op initiatief van minister Zuhal Demir kijkt de Vlaamse administratie, meer bepaald het Departement Omgeving, sinds 2021 met een extra sterk vergrootglas naar de omgevingsvergunningen die gemeenten afleveren voor watergevoelige gebieden. Naar eigen beoordeling kan het Departement Omgeving in beroep gaan tegen een beslissing van het gemeentebestuur.

In Limburg telt Zutendaal het op 1 na hoogste aantal beroepen tegen vergunningen in watergevoelige gebieden. De Vlaamse overheid ging sinds 2021 4 keer in beroep tegen een beslissing van het gemeentebestuur.

In het recente verleden kregen we al met heel wat waterproblemen te maken in Zutendaal. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) maakte bovendien bekend dat Zutendaal de natste gemeente is van Vlaanderen. Daarnaast stelt de VMM o.b.v. projecties dat Zutendaal ook naar 2050 toe de natste gemeente van Vlaanderen zal blijven met nog eens 13% meer neerslag dan vandaag.

Het is dan ook steeds belangrijker om vergunningen af te leveren die waterrobuust zijn naar de toekomst. Zo kan vermeden worden dat bewoners, uitbaters of eigenaars met serieuze wateroverlast te kampen krijgen.

- Wat was de bestemming van de 4 omgevingsvergunningen (wonen, landbouw, industrie...) en wat gaf de aanleiding van de 4 ingestelde beroepen? Waren de beslissingen van het gemeentebestuur bijvoorbeeld onvoldoende gemotiveerd of werden effecten onvoldoende onderzocht? 

- Wat was de uitkomst van de 4 ingestelde beroepen? Werden de beslissingen van het gemeentebestuur bijgestuurd? Werden er bijvoorbeeld bijkomende voorwaarden opgelegd?

- Wat neemt het gemeentebestuur mee uit die 4 beroepen voor toekomstige beslissingen?

 De burgemeester geeft een antwoord. 

In het krantenartikel van 24/11/2024 van Het Belang van Limburg lezen we inderdaad dat Vlaanderen sedert de waterbom van 2021 in de Vesdervallei al bijna 500 keer in beroep is gegaan tegen bouwvergunningen die gemeenten afleveren in watergevoelige gebieden. Een gemiddelde van 1,5 beroep per Vlaamse gemeente of stad. In dit artikel is ook onze gemeente vernoemd nl. omdat volgens de krant er 4 beroepen door Vlaanderen werden ingesteld op basis van watergevoeligheid. 

Als we die 4 beroepen wat grondiger onder de loep nemen dan blijkt dat het slechts in 3 gevallen gaat over percelen gelegen in overstromingsgevoelig gebied waarbij slechts 2 dossiers effectief met de watertoets te maken hebben. Dit brengt het aantal dossiers voor Zutendaal op het gemiddelde. 

Ze zal het dan ook enkel over die drie dossiers hebben. Ze bedankt de dienst RO voor de voorbereiding. 

1. Een dossier uit 2021

Bestemming: perceel gelegen in industriegebied en agrarisch gebied

Aanleiding tot het beroep: niet de watertoets maar wel het feit dat er geen juridische vergunningsgrond was voor de aangevraagde werken. De aangevraagde werken waren niet in overeenstemming met de bestemming van het perceel 

Uitkomst van het beroep: de aanvrager trok het dossier in op het omgevingsloket. Het beroep werd dus zonder voorwerp verklaard. 

Nadien werd er een aangepaste omgevingsvergunning aangevraagd en werd het dossier goedgekeurd.

 2. Een dossier uit 2023

Bestemming: woongebied met landelijk karakter

Aanleiding tot het beroep: geen advies gevraagd aan de provincie Limburg in het kader van de watertoets. 

Uitkomst: weigering van de omgevingsvergunning

Er diende een wijziging doorgevoerd te worden aan het plan inzake het kelderniveau.

Later werd het plan aangepast en kon de omgevingsvergunning afgeleverd worden. 

3. Een dossier uit 2023

Bestemming: woongebied met landelijk karakter

Aanleiding tot het beroep: geen advies ingewonnen bij de provincie Limburg in het kader van de watertoets. Dit was een administratieve vergissing.

Uitkomst: de aanvrager heeft het beroepsdossier ingetrokken.

Later werd er een nieuw dossier ingediend en de omgevingsvergunning werd verleend. 

Wat nemen we mee uit de 2 dossiers die inderdaad hiermee te maken hadden

  • Advies vragen indien het gaat om een dossier in overstromingsgevoelig gebied 
  • Watertoets doen
  • Nieuwe verhardingen zoveel mogelijk beperken, zo mag bijvoorbeeld maar 50% van de voortuin verhard worden
  • Opleggen om zoveel mogelijk te werken met waterdoorlatende verhardingen. Bijvoorbeeld eerder werken met een karrespoor, grasdallen ipv klinkers …
  • Bermen: wadi’s voorzien indien nodig en mogelijk 
  • Adaptief bouwen in het kader van de watertoets: minimale hoogtes van vloerpeilen bij gebouwen voorzien om overstromingsveilig te zijn, geen ondergrondse kelders in bepaalde zones … 

 Raadslid Wolfs stelt de vraag waarom er dan 4 dossiers worden gemeld. 

De burgemeester antwoordt dat één van die dossiers niet gelegen is in watergevoelig gebied maar ging over een bouwproject in Wiemesmeer voor sociale woningen, waarbij het beroep van Vlaanderen ongegrond werd verklaard.

Raadslid Wolfs vindt het positief dat er aan een adaptief beleid wordt gedacht. Hij stelt de vraag hoe de handhaving in Zutendaal hierover gerealiseerd wordt.

De burgemeester antwoordt dat er al heel wat Zutendalenaren op de vingers zijn getikt door de bouwtoezichter van de IGS Handhaving. Er wordt op toegezien bij de aanvraag en als er geen aanvraag wordt gedaan, dan wordt er vrij regelmatig opgetreden en wordt het in onderling overleg opgelost. Bestuurlijk tussenkomen is nog niet moeten gebeuren. Er werd wel een nulpunt gesteld en er wordt niet opgetreden als de verharding van voor het nulpunt is. Jammer dat mensen soms niet duidelijk weten wat verharding is en wat niet. Sensibilisering is daar nog aan de orde. 

Raadslid Wolfs vindt dit een positieve zienswijze. 

Raadslid Niesten geeft de suggestie dat de gemeente een subsidie voor regenwaterputten zou kunnen geven, dit is momenteel enkel door Fluvius in onze gemeente. 

De burgemeester beaamt dit, het voorstel om een subsidie in te voeren daar waar het niet verplicht is kan bekeken worden ikv IGS Lokaal Woonbeleid. De oefening zal in het kader van de meerjarenplanning worden gemaakt.

Raadslid Remans is tevreden met deze vraag. We mogen niet te licht over het aantal gaan, fouten kunnen gebeuren maar als kleine gemeente zouden we toch onder het gemiddelde moeten zitten, in verhouding tot het aantal afgeleverde vergunningen. 

De burgemeester geeft nog mee dat er 875 aanvragen werden behandeld tussen 2018-2025. Hier werd 25 keer beroep tegen aangetekend, dat is 2,85%. Het Vlaams gemiddelde ligt op 4%. Met weinig medewerkers in een kleine gemeente is dit een goede prestatie. Daarnaast werden er ook nog 144 meldingen behandeld. Dit is een pluim voor onze dienst RO. In 2024 zat Zutendaal in de top 10 van Limburg in de lijst van de gemeenten met de kortste doorlooptijd van een omgevingsvergunning. 

Schepen Coninx vermeldt nog dat gedeputeerde Olaerts een studiedag organiseert over samenwerken aan de waterproblemen van morgen. 

Raadslid Wolfs bedankt voor het antwoord in deze belangrijke materie.

De burgemeester bevestigt dat alle partijen dit belangrijk vinden. De samenwerking met Fluvius is opgeschroefd na de wateroverlast in de Gijzenveldstraat en heel wat zaken zijn eenvoudig opgelost kunnen worden. Er zal ook een bufferbekken komen op de Gijzenveldstraat. Het thema is een prioriteit voor de meerderheid. 

Vraag 2

Raadslid Colla geeft een toelichting
Een tijdje geleden namen enkele bezorgde bewoners van de Steenblookstraat contact op met de gemeente i.v.m. de verkeerssituatie in hun straat. De straat is gelegen tussen de Genkerweg en de Kempenseweg, dicht bij de rotonde Papendaal. De weg wordt vooral gebruikt door bewoners en fietsers, zoals bijvoorbeeld kinderen die naar school fietsen. 

Bij druk verkeer in de spits is deze straat onderhevig aan sluipverkeer. De verkeersveiligheid in de straat komt daardoor in het gedrang. De infrastructuur is ook niet voorzien op zoveel verkeer; de weg is vrij smal en de knooppunten zijn onoverzichtelijk, wat ze daardoor onveilig maakt. Zo is er bijvoorbeeld het kruispunt met de Kempenseweg. Als je daar uitrijdt met de wagen, kun je de fietsers op het fietspad niet zien aankomen. Bovendien kunnen de fietsers op het fietspad de wagens niet zien, wat in het geval van druk verkeer voor een gevaarlijke situatie zorgt. Naar aanleiding van deze problematiek werden er enkele verkeerstellingen en snelheidsmetingen uitgevoerd vlak na de bocht. Door de opstelling op die locatie kon echter de problematiek van het hardrijden niet worden vastgelegd. Een mogelijke oplossing zou bijvoorbeeld kunnen liggen in het plaatsen van snelheidsremmende elementen op de weg, in het afsluiten van één van de vertakkingen voor doorgaand verkeer, of in het knippen van de weg.

Is dit een dossier dat op de agenda staat? Wat is de visie van het college over de verkeerssituatie op de Steenblookstraat?

Schepen Indestege geeft een antwoord:

Deze kwestie werd in december 2023 de eerste keer besproken. Er werd toen beslist om een meting uit te voeren op de Steenblookstraat, gezien er melding werd gemaakt van doorgaand verkeer dat de rotonde aan de Kempenseweg en Genkerweg wil vermijden. De bewoners hebben destijds gevraagd om een knip in de weg te overwegen. Het bleek uit de bespreking dat dit niet zo gemakkelijk door te voeren was omdat er rekening moet gehouden worden met een keerpunt voor de vuilniswagen. Een andere optie was om er een éénrichtingsstraat van te maken. De vraag bleef echter of dit echt noodzakelijk was. Om dit na te gaan werd er beslist om een snelheidsmeting en daarbij een verkeerstelling uit te voeren. Want meten is weten. In april 2024 werd er dan beslist om geen verdere actie te ondernemen omdat uit de metingen bleek dat er slechts 100 bewegingen per dag op de weg zijn. Dat is een beperkt aantal vermits we geen onderscheid kunnen maken tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers. Alles wordt onder dezelfde noemer geteld. Op piekuren (spitsuren zijn het 15 tot 20 bewegingen). Deze problematiek is niet meer verder bekeken maar proactief heeft onze mobiliteitsmedewerker dit ook reeds opgenomen voor de komende vergadering van 14 februari en we zullen zien wat deze verdere stappen zijn. Hier kan de schepen nog niet op vooruit lopen.

Raadslid Colla antwoordt dat de bewoners wel spreken over veel verkeer. 100 lijkt toch al veel omdat er zo weinig huizen zijn. Waarom niet eenvoudig luisteren naar de bezorgdheden van de bewoners? 

De schepen antwoordt dat een actie verantwoord moet zijn. Het huiswerk zou opnieuw gemaakt kunnen worden. Aanvoelen van aantal bewegingen is subjectief. Het is beter om dit toch met de politie op te nemen. Ze kan nu niet vooruit lopen op de zaken. 

Schepen Schreurs vult aan dat er overal veel sluipverkeer is en dit is het gevolg van het doorgaand verkeer. En daar moet een oplossing voor gezocht worden.

Vraag 3

Raadslid Wolfs geeft een toelichting

In het verleden kwam het doven van de straatverlichting al meermaals ter sprake op de gemeenteraad. Zo ook de laatste keer in het najaar van 2023 toen raadsleden Filip Olaerts en Heidi Thijs vanuit de raad van bestuur van Fluvius het voorstel deden om samen met de omliggende gemeenten af te stemmen over het al dan niet verder doven van de straatverlichting. De burgemeester koppelde in november 2023 terug naar de gemeenteraad. Ze stelde enerzijds dat As en Lanaken de straatverlichting niet (meer) dooft, en dat Genk en Oudsbergen de kernen zouden verlichten in de nacht. Zutendaal ging mee in het voorstel van Fluvius waardoor het op vandaag nog geldende regime ingevoerd werd.

- Is een verandering in het standpunt over het doven van de straatverlichting op de korte termijn denkbaar? Wordt er m.a.w. nagedacht om het doven van de straatverlichting verder in te perken?

- Welke besparing brengt het huidige regime met zich mee t.o.v. het volledig laten branden van de straatverlichting?

- Wat is de laatste stand van zaken inzake verledding in Zutendaal?


Schepen Coninx geeft een antwoord.  821 verlichtingstoestellen zijn verled, dit is 45,69% Tussen 2023 en 2024 was er een stijging met 11%. Deze trend wordt hopelijk aangehouden. Voor wat betreft de evolutie van het verbruik is er een daling van 14.210 kwh. In de kosten werd echter geen besparing vastgesteld als gevolgd van de fluctuerende elektriciteitsprijzen. Tenslotte zijn er 330 lampen in eigendom van het Vlaams Gewest waarbij op basis van een convenant werd bepaald dat de gemeente betaalt voor het verbruik. Wat er in de toekomst zal gebeuren met het doven van de straatverlichting zal met het hele team samen met Fluvius bekeken moeten worden. Momenteel heeft de schepen geen weet van klachten. Persoonlijk is hij van mening dat er na de verledding misschien weer meer licht kan voorzien worden. Het is voor hem niet duidelijk wat precies de vraag/het standpunt is van de N-VA fractie. 

Raadslid Wolfs vroeg zich enkel af wat de besparing is. Blijkbaar gaan de kosten in stijgende lijn, maar als de lichten niet gedoofd werden zou dit uiteraard nog meer zijn, gezien het verbruik toch daalt. De vraag heeft enkel betrekking op het bekijken van het dossier in een kosten-baten analyse. Mensen zitten wel met een onveiligheidsgevoel bijvoorbeeld 's nachts op de sportzone. Hij is zich ervan bewust dat het geen eenvoudige beslissing is om te nemen.

De schepen geeft aan dat er op vlak van milieu wel positieve gevolgen zijn maar dat inderdaad ook het onveiligheidsgevoel meegenomen dient te worden.

Raadslid Remans valt het op dat er vaak stroompannes zijn. Dit lijkt iets van de laatste jaren te zijn.

Schepen Coninx bevestigt dat Fluvius om die reden zoekt naar locaties voor 20 nieuwe cabines. 

Raadslid Niesten geeft een opmerking over de 30 verlichtingstoestellen op basis van kwik, zij verbruiken veel en zouden best als eerste vervangen worden. 

Raadslid Wolfs stelt voor om het verlichten van de kernen misschien wel te voorzien in de toekomst. Dit moet dan natuurlijk wel bepaald worden, er kan nagevraagd worden op welke manier men dat in Genk en Oudsbergen heeft gedaan. Hij stelt nog de vraag of er een einddatum is voor het convenant. 

Schepen Coninx antwoordt dat het niet het geval is, het convenant heeft ook voordelen.  

De burgemeester voegt nog toe dat er op dit moment enkel een keuze is om het licht aan of uit te doen. Doven gebeurt enkel in de week. We hopen in de toekomst dat de verledding met zich meebrengt dat er een plan op maat van Zutendaal gemaakt zal kunnen worden. Als reactie op de opmerking van raadslid Niesten geeft ze mee dat de oudste lampen eerst worden vervangen.